Ostatko vapaan kanan munia?

Yleinen lätinä jä kitinä

Ostatko vapaan kanan munia?

Kyllä ostan, ja paasaan siitä muillekin
7
23%
Kyllä ostan, mutta omapahan on ongelmani
11
35%
Joskus ostan
6
19%
En osta, mutta jatkossa aion, koska se on oikein™
1
3%
En osta, Lidlistä ei saa ja muutenkin liian kallista
1
3%
En osta, EVVK
5
16%
 
Ääniä yhteensä: 31

Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Vittu. Nyt sä poistat edellisen viestisi, jonka kirjoitit aivan liian nopeasti. Sulla on ihan väärä lainaus, koska kirjoitin jo uuden paremman tilalle. Sit mä poistan tämän viestin, koska kas kummaa tämäkin käy turhaksi 8)
Viimeksi muokannut Ylermi Ylihankala, 11.01.2010 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Chap

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja Chap »

RP kirjoitti:Meidän taloudessa käsiteltiin tänään tätä muna-asiaa.

Mies käy useammin kaupassa, joten about sen valinnoilla ne tuotteet pöytään tulee. Olen kaikkiruokainen, enkä kysele vaan syön.

No tänään oli kassissa kananmunia. Kysyin, jotta millä kriteereillä ostat munia. Noh, kuulemma on ostanut tässä lähellä tuotettuja munia, kun on ajatellut sillä tukea paikkakuntaa vaikka kalliimpia ovat. Siinä sitten tutkittiin ne munan merkinnät ja häkkimuniahan ne oli. Tähän huomioon mies sitten totesi, että nykyaikana tämä häkkimunatuotanto on hiukan turn off, että pitää seuraavaksi ostaa vapaita munia. Kerroin, että ilmeisesti luomumuna onkin kanaystävällisempää. Ilmeisesti hän aikoo tästä lähin ostaa luomumunia. Itse yritän kanssa ostaa luomuna kun kauppaan eksyn isommissa ostoksissa.
Tästä sen taas näkee. Jos ei Manalan exä olisi paasannut hänelle vapaan kanan munista, sun äijäs ei nyt ostaisi luomumunia. Kitinä, connecting something.
NuoriD

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Jenny Daa-aah! ling kirjoitti:^ Ihanan samis!

Luin. Ällöönnyin taas ND susta, oot ihan kummallinen persenaama.
Mitä pahaa mä nyt olen tehnyt?
Asie Payton

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja Asie Payton »

sivustahuutaja kirjoitti:
Asie Payton kirjoitti:Mä kaipaisin lisää tietoa kaloista joita tuolla kalatiskillä on tarjolla.
Useinhan se lukee siellä tiskillä, onko kalat kasvatettuja. Selviää viimeistään kysymällä.
Mulla on luotto-ongelmia niiden tiskin takana seisovien ihmisten ja heidän kylttien kanssa. Eikä kyse ole minun maksukyvystä. Usein ei riitä.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja annepa »

Asie Payton kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:
Asie Payton kirjoitti:Mä kaipaisin lisää tietoa kaloista joita tuolla kalatiskillä on tarjolla.
Useinhan se lukee siellä tiskillä, onko kalat kasvatettuja. Selviää viimeistään kysymällä.
Mulla on luotto-ongelmia niiden tiskin takana seisovien ihmisten ja heidän kylttien kanssa. Eikä kyse ole minun maksukyvystä. Usein ei riitä.
Ja jos haluaa hifistellä niin ei se kasvatuskysymys ole ainoa olennainen. Kalankasvatuskin voi olla syntiä jos sitä tehdään väärin!!
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Manaaja

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Noniin, yritetäänpä nyt kirjoittaa tätä munapreferenssiäni vähän auki. Munanvalintasyyni eivät todellakaan ole mitenkään mustavalkoiset, joten erilaiset aateihmiset varmasti kokevat vaikeuksia ymmärtää kantaani.

Ensiksi on kuitenkin sanottava, että minua hämmästyttää suuresti EW, joka kritisoi liian vähäistä, "sormet korvissa tyylistä" munatietouttani, ja joka tuki melko avoimin sanoin ex-naisystäväni minua kohtaan osoittamaa parjausta ignoranttiudestani. Vai mitä lie asiallista keskustelua se EW:n mielestä sitten olikaan. Olen kuitenkin ilmeisesti ollut koko ajan kartalla tässä muna-asiassa jopa EW:tä paremmin, joka ei tunnu erottavan luomumunia vapaan kanan munista, vaikka laitoin linkinkin videoon ko. tarhausmuodosta jo siihen alkuperäiseen viestiini.

Eli. Ostan joskus myös vapaan kanan munia jos kyseessä on kokonaisvaltaisesti hyvä diili. Harvoin kuitenkin on, sillä en pidä uskomukseni pohjalta vapaiden kanojen olosuhteita juurikaan parempina kuin häkkikanojen olosuhteita. Itse asiassa uskon, että vapailla kanoilla saattaa olla jopa stressaavampaa vapaasti samassa tilassa tuhansien lajitovereidensa kanssa. Kanat kun eivät pysty tunnistamaan kuin muutamia kymmeniä lajitovereitaan, ja rakentamaan näiden välillä nokkimisjärjestyksiä (mikä on kanoille vähintään yhtä luontaista ja etenkin tärkeää käytöstä kuin siipien levittäminen ja maan kuopsuttaminen!)

Vapaan kanan munat eivät siis tarjoa mielestäni korotettuun hintaan nähden käytännössä minkäänlaisia eettis-moraalisia tai käytännöllisiä etuja, miksi valitsisin niitä normaalien kultamunien tai maalaismunien sijaan.

Luomumunien suhteen asiat ovat hieman paremmin, mutta niissäkin ymmärtääkseni laumojen koko on liikaa kanan hattara-aivoparoille, jotta kanat voisivat perustaa luonnollisen kokoisia gangeja. Tämän lisäksi luomu-hässäköissä pitäisi parhaan tietämykseni mukaan mm. pyrkiä siihen että yö on yö ja päivä on päivä, niinkuin se nyt suomessa on. Siksi siellä kanaloissakin on ikkunat.

Kuitenkin, valon määrällä on ymmärtääkseni jotain tekemistä muninnan käynnistymisen ja tehokkuuden kannalta, ja elän siinä käsityksessä, ettei muniminen pitäisi näihin vuodenaikoihin olla oikein mistään kotoisin, jos luomuvalon mukaan mennään. Mistä helvetistä ne luomumunat siis tulevat tähän aikaan vuodesta runsain mitoin markettien hyllyille, jos siellä tosissaan käytetään luomuvaloa sen sijaan että niitä kanoja hoonataan lissiin natriumpainelampuilla 12+ tuntia päivässä niinkuin missä tahansa muussa paskamunalaitoksessa, missä munia tehotuotetaan täysillä?

No joka tapauksessa. Silloin kun treenaan lihaskuntolajeja, olen aika munanhimoinen, ja pyrin jättämään eettis-moraaliset näkökannat pois munahyllyllä. Silloin on helpointa ja taloudellisinta ottaa se 15 munan rasia L-munia mukaan. Ja luomumunina niitä ei saa.

Sen sijaan jos en ole minkäänlaisella lihaskunto/treenikaudella, yksi munapaketti riittää paljon pidemmäksi aikaa, ja saatan ostaa mitä tahansa 4 kpl superluomun ja 12 kpl onnellisten koomikkomunien väliltä.

Joka tapauksessa uskon, ettei millään kanoilla joiden munat supermarkettimyyntiin asti päätyvät, ole kovinkaan kaksiset oltavat. Sillä ne ovat tavalla tai toisella tehotuotettua kamaa joiden volyymit ovat tavalliselle tallaajalle melko tavalla käsittämättömiä ymmärtää.

Voin maksaa kolminkertaisen hinnan munistani verrattuna bulkkihäkkimunaan, mutta silloin minun pitää saada jotain muutakin siitä hommasta kuin kusetusparrua perseeseen. Esimerkiksi jos se olisi mahdollista, kävisin mielelläni ostamassa naapuritilalta tuoreita ei-tehotuotettuja luomumunia kovempaankin hintaan, jotka ovat peräisin kanoilta jotka kirmaavat omien silmieni alla pitkin nurmikkoa. Sen sijaan vaikka siihen munapakettiin lätkisi tiuittain happyhappy-joyjoy -tekstiä ja John Candyn onnesta soikeana virnistävää munanaamaa kaikki kyljet täyteen, meikäläisen skeptisyys eläinten todellisesta hyvinvoinnista liikkuu melko korkeissa sfääreissä, jos tuotantomäärät ovat luokkaa "telkkaristakin tuttuja, näitähän löytyy joka kaupasta!"
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

EveryWoman kirjoitti:
annepa kirjoitti:Enpä tiedä, jos vaikka vertaa tupakka-askien kyljissä näkyviä keuhkosyöpäkuvia. Ei ne kuulema tehoa. Ja siinä sentään kerrotaan että tällaista voi tulla JUURI SINULLE. Jos tuo ei tehoa niin tehoaisiko se että joku porsas retkottaa raatona jossain?
Suomalaisista oisko 21% tupakoi. Kuka sanoo, että niihin loppuihin ei kuvat ois tehonneet? Mulle on ainakin koulussa näytetty, miltä näyttää tupakoimattoman ja tupakoivan ihmisen keuhkot. En tietty osaa sanoa, missä määrin tupakoimattomuuteni johtuu just siitä. Mutta ihan otollinen kohde oisin kyllä tupakkifirmoille ollut sikäli, että hengasin kuitenkin aika paljon tupakoivien kanssa, esim. välitunneilla tupakkapaikoilla.
En kyllä ylläty, että EW vastaa näin. Minä taas puolestani uumoilisin, että aika moni on sitä mieltä, että on valmis ottaman terveysriskin tupakoinnin takia. Ehkä tupakkavalistuksessa pitäisikin korostaa enemmän juuri haittaa muille: miten tupakkaviljelmät ovat suurimpia sademetsien tuhoajia, mikä mukavuus- ja terveyshaitta sinun tupakoinnistasi on muille jne. Vastaavasti uskon, että bulkkisian kuluttajille koskettavampi kampanja on juuri sikojen huonon kohtelun paljastava, kuin syöjän omaan terveyteen vetoava.

Muuten aika monessa anti-luomu-argumentaatiossa toistuu aika yllättävästi kaksi teemaa, joita molempia pitäisin ilmeisen pöljinä ja siten mielenkiinnottomina, jos ne eivät olisi niin yleisiä ja siten kiinnostavia:

1. Salaliittoteoriat siitä, että luomutilat huijaavat, villikalana myyty kala on oikeasti salaa Havis Amandassa kasvatettua jne. Tämä on tietysti ihan foliohattu-exPertti-osastoa, mutta niin vain tuntuu olevan monelle varteenotettava tekijä. Ehkä tässä on kyse siitä, että monimutkaisessa nyky-yhteiskunnassa suurin pelkomme on se, että juuri me itse päädymme kusetetuiksi ja hyväksikäytetyiksi.

2. Koska nykymuotoinen luomumaatalous tuskin on täydellinen ratkaisu maailman nälkäongelman, globaaliin ympäristökatastrofiin ja Suomen miesten jalkapallomaajoukkueen menestymättömyyteen, ei luomua kannata ostaa: se ei ole mikään ratkaisu. Onko siitä tosiaan niin kauan, kun kaikki suomalaiset tiesivät, että kuten Curt Lindström on meitä opettanut, asiat korjataan pienissä erissä oikeaan suuntaan liikkumalla - tekemällä samat jutut aina liiiitte bättre.

Tosin minun saarnaltani menee uskottavuus täysin kun kerron, että vaikka paheksun ND:n kanakantoja erittäin suuresti, ja pidän kettuargumentaaiota aivan käsittämättömän nuijana niin fiksulta mieheltä, niin olen viimeisen parin kuukauden sisään syönyt juottovasikkaa ja hanhenmaksaa kumpaakin ainakin muutamaan otteeseen. ND:kin ilmoitti kieltäytyvänsä näistä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exPertti kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:...
Öhöm, pitäisin kohtuullisena sitä ettei minua lisättäisi automaattisesti joihinkin foliohattujuttuihisi. Pidän sitä hieman loukkaavana.
Meillä on eri käsitys kohtuullisuudesta, ja sitä kautta teon loukkaavuudesta.

Mutta siis muna-asiaan piti vielä lisäämäni, että vielä 90-luvun loppuun asti onnistuin hoitamaan munansaannin siten, että ostin munani suoraan maalaissukulaisilta, jotka pitivät pienkanalaa muun maatalouden yhteydessä. Kanojen syömä rehu tuskin täytti aina luomuvaatimuksia, mutta ainakin lajityypillinen käyttäytyminen, ulkoilu, luonnonvalo ja riittävä väljyys toteutui kohtalaisen hyvin. Tilalle ei kuitenkaan ollut jatkajaa, ja munadiilaus ehtyi siihen. Pointtini tässä on oikeastaan se, että miksi helsinkiläisistä perusruokakaupoista ei saa pientilojen munia? Niillä voisi olla joku oma standi, jossa olisi kuvia kanalasta jne. Estääkö tämän Keskon ja SOK:n monopolimafia, EU:n jäykät elintarvikesäädökset vain kaupan keskittyminen tehokkaampiin, suurempiin ja keskitetympiin toimitusketjuihin?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Manaaja kirjoitti:Ensiksi on kuitenkin sanottava, että minua hämmästyttää suuresti EW, joka kritisoi liian vähäistä, "sormet korvissa tyylistä" munatietouttani
Väärin.
ja joka tuki melko avoimin sanoin ex-naisystäväni minua kohtaan osoittamaa parjausta ignoranttiudestani.
Väärin.
Vai mitä lie asiallista keskustelua se EW:n mielestä sitten olikaan.
Väärin.

Oisko mitenkään mahdollista pysyä totuudessa, jos referoit sanomisiani ja mielipiteitäni? Thanks anyway.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

urpiainen kirjoitti:...olen viimeisen parin kuukauden sisään syönyt juottovasikkaa ja hanhenmaksaa kumpaakin ainakin muutamaan otteeseen. ND:kin ilmoitti kieltäytyvänsä näistä.
Voisitko tarjota jonkinlaisen selityksen?
NuoriD

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

urpiainen kirjoitti: Tosin minun saarnaltani menee uskottavuus täysin kun kerron, että vaikka paheksun ND:n kanakantoja erittäin suuresti, ja pidän kettuargumentaaiota aivan käsittämättömän nuijana niin fiksulta mieheltä, niin olen viimeisen parin kuukauden sisään syönyt juottovasikkaa ja hanhenmaksaa kumpaakin ainakin muutamaan otteeseen. ND:kin ilmoitti kieltäytyvänsä näistä.
Niin. Minä en kyllä haluaisi em. ruokia syödä, koska en kestä ajatusta siitä, että hanhensuuhun työnnetään väkisin ruokaa tai vasikalta kielletään lunnollinen ruoka, sen ruoansulatuselimistö ei kehity normaaliksi ja sille jää pakonomainen tarve imeä ja sitä ruokitaan täysin puutteellisella ruokavaliolla, jota liha jää riittävän pehmeäksi.

Mua oikeasti nyt hiukan ihmetyttää, että miten sä syöt em. ruokia?

Nuo nimittäin mun mielestä ovat paljon pahempaa eläinrääkkäystä kuin mitä häkkikanaloissa tapahtuu.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja aasi »

urpiainen kirjoitti: Pointtini tässä on oikeastaan se, että miksi helsinkiläisistä perusruokakaupoista ei saa pientilojen munia? Niillä voisi olla joku oma standi, jossa olisi kuvia kanalasta jne. Estääkö tämän Keskon ja SOK:n monopolimafia, EU:n jäykät elintarvikesäädökset vain kaupan keskittyminen tehokkaampiin, suurempiin ja keskitetympiin toimitusketjuihin?
Kuinka paljon niitä pientiloja pitäisi ollakaan, että edes helsinkiläisten ituhippien munantarve tyydyttyisi?
Tasan ei mene muumit kanootissa.
bedlam

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

annepa kirjoitti:Enpä tiedä, jos vaikka vertaa tupakka-askien kyljissä näkyviä keuhkosyöpäkuvia. Ei ne kuulema tehoa. Ja siinä sentään kerrotaan että tällaista voi tulla JUURI SINULLE. Jos tuo ei tehoa niin tehoaisiko se että joku porsas retkottaa raatona jossain?
Joskus sain kartongin tuliaisena noita ja muhun kyllä tepsi. Yökötti tupakalle meno kun joutui vilkaisemaan noita kuvia samalla, lopulta hankin tyhjän suomalaisen tupakka-askin ja varastoin toisesta askista tupakat aina sinne.
Asie Payton

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja Asie Payton »

aasi kirjoitti:Kuinka paljon niitä pientiloja pitäisi ollakaan, että edes helsinkiläisten ituhippien munantarve tyydyttyisi?
Kepun pitäisi nyt ottaa tästä kiinni - tällä elvytettäisiin maaseutu! Ja kun siihen ladotaan luomumaito yms päälle, niin johan on toimiva business.
NuoriD

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Asie Payton kirjoitti:
aasi kirjoitti:Kuinka paljon niitä pientiloja pitäisi ollakaan, että edes helsinkiläisten ituhippien munantarve tyydyttyisi?
Kepun pitäisi nyt ottaa tästä kiinni - tällä elvytettäisiin maaseutu! Ja kun siihen ladotaan luomumaito yms päälle, niin johan on toimiva business.
Maanviljelijähän ei nai edes omaa eukkoaan, jos siihen ei saa eu:n ja Suomen valtion tukea.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

aasi kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: Pointtini tässä on oikeastaan se, että miksi helsinkiläisistä perusruokakaupoista ei saa pientilojen munia? Niillä voisi olla joku oma standi, jossa olisi kuvia kanalasta jne. Estääkö tämän Keskon ja SOK:n monopolimafia, EU:n jäykät elintarvikesäädökset vain kaupan keskittyminen tehokkaampiin, suurempiin ja keskitetympiin toimitusketjuihin?
Kuinka paljon niitä pientiloja pitäisi ollakaan, että edes helsinkiläisten ituhippien munantarve tyydyttyisi?
No ei tämän minusta pitäisi olla tarjonnan esteenä, vaan peräti painvastoin - luulisi sen käyvän sekä tuottajalle että myyjälle, että kysyntä ei tyydyty kokonaan kovin helposti. Siis edelleen, miksei näitä ole saatavilla?
EveryWoman kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:olen viimeisen parin kuukauden sisään syönyt juottovasikkaa ja hanhenmaksaa kumpaakin ainakin muutamaan otteeseen. ND:kin ilmoitti kieltäytyvänsä näistä.
Voisitko tarjota jonkinlaisen selityksen?
NuoriD kirjoitti:Niin. Minä en kyllä haluaisi em. ruokia syödä, koska en kestä ajatusta siitä, että hanhensuuhun työnnetään väkisin ruokaa tai vasikalta kielletään lunnollinen ruoka, sen ruoansulatuselimistö ei kehity normaaliksi ja sille jää pakonomainen tarve imeä ja sitä ruokitaan täysin puutteellisella ruokavaliolla, jota liha jää riittävän pehmeäksi.

Mua oikeasti nyt hiukan ihmetyttää, että miten sä syöt em. ruokia?
No en mä kyllä kumpaakaan menisi kovin helpolla itse ostamaan (vaikka hanhenmaksaa saakin kai nykyisin myös vähän humaaneimmilla metodeilla tuotettuna), mutta kun tässä ketjussa on ollut teemana myös se, miten herkästi sitä menee ojentamaan muita, niin kun näitä on minulle tarjottu, en ole kieltäytynyt tai paheksuntaa osoittanut. Ja kitinäläisen itseruoskinnan hengessä voisi vielä lisätä, että olen oikeastaan ollut salaa mielissäni, kun näitä on minulle tarjottu. Tapahtumat ovat kaikki olleet ulkomailla, ja kai jotenkin perisuomalaiseen tapaan ajattelen, että reissussa eivät päde samat moraalisäännöt kuin kotiarjessa. Lisäksi minussa on taipumuksia jonkinlaiseen kevyeen ja ei-kultivoituun harrastelijagastronomiaan, ja olen kiinnostuksella - ja, kieltämättä, nautinnolla - kokeillut paikallisia herkkuja, kun kerran tarjotaan. Tästä siis peittelemäni mielihyvä. Teon moraalista tuomittavuutta nämä seikat eivät toki poista, mutta tuovat esiin hyvin, miten vaikea sitä on sosiaalisesti aran sovittelijan asettua paikallisia normeja vastaan. En ole ylpeä tästä, ja samaan aikaan sekä pahoillani että mielissäni.
Viimeksi muokannut urpiainen, 12.01.2010 10:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exPertti kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Meillä on eri käsitys kohtuullisuudesta, ja sitä kautta teon loukkaavuudesta.
Tulkitsenko niin, että näkökantani huomioonottaminen ei ole sinusta kohtuullista?
Vaikea sanoa, miten asian tulkitset. EW:n hengessä: tutkaile itseäsi ja vastaus löytyy. Minä kuitenkin tarkoitin, että kirjoitushistoriasi perusteella sinun liittämisesi salaliittoteorioihin ja erinäisiin irrationaalisiin fobioihin on nähdäkseni erittäin kaukana kohtuuttomuudesta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

urpiainen kirjoitti:Teon moraalista tuomittavuutta nämä seikat eivät toki poista, mutta tuovat esiin hyvin, miten vaikea sitä on sosiaalisesti aran sovittelijan asettua paikallisia normeja vastaan. En ole ylpeä tästä, ja samaan aikaan sekä pahoillani että mielissäni.
Mjoo, no kyllä mä ymmärrän tämän, ainakin siltä osin että aina ei viitsi aiheuttaa kohtausta ja pilata ilmapiiriä kun kuitenkaan mitään ei sen aterian osalta enää oikeasti ole tehtävissä. En itsekään ole kieltäytynyt mm. syömästä sianlihaa kategorisesti. Joskus se on liian hankalaa. Tärkeintä minulle on, että en itse osta sitä.

Kokemaasi mielihyvään en sitten voikaan samastua. Olen ollut itse samassa tilanteessa, sillä erotuksella että hanhenmaksaa tarjottiin minulle kotimaassa, ja siitä oli kyllä mielihyvä kaukana. En pystynyt ensinkään syömään tarjottua "herkkua" ja lopulta ahdistuin kyyneliin asti. Jos tarjoaja olisi ollut vähän vieraampi, olisin varmaan poistunut paikalta ennen itkukohtausta, mutta kun kyseessä oli jo aiemminkin mainittu äitini, annoin vain fiilisten näkyä.
NuoriD

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

urpiainen kirjoitti: kun näitä on minulle tarjottu, en ole kieltäytynyt tai paheksuntaa osoittanut. Ja kitinäläisen itseruoskinnan hengessä voisi vielä lisätä, että olen oikeastaan ollut salaa mielissäni, kun näitä on minulle tarjottu.
Kyllä mä antaisin tästä sulle armahduksen. Olettaen, että olet ollut vieraana jossain, ja et ole voinut tarjottavaa ruokaa valita.
NuoriD

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Olen tunnustellut itseäni ja päätynyt siihen, että ehkä ensi kerralla voisin ostaa vapaankananmunia tai mitä ne nyt onkaan. Kuten jo aiemmin sanoin, ostan munia niin harvoin, että olen saattanut ostaa aiemminkin, en muista.

Mä uskon, että mun kohdallani tämä - naurettavaa kyllä - on nimen omaan samaistumisongelma.

Pidän ituhippejä ja viherpiipertäjiä niin ärsyttävinä, että vaistomaisesti pyrin välttämään kaikkea heihin liittyvää. Näin ollen saatan itse asiassa toimia lopulta toisin, kuin mitä täysin puhtaalta pöydältä lähdettäessä toimisin.

Luomu- ja eläinystävällisten tuotteiden imago pitäisi muuttaa. Niistä pitäisi luoda tavoiteltavia niche-tuotteita. Näin tietysti osittain onkin, mutta kaikki risuparta-villapaidat pitäisi häätää mielikuvista pois.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

EveryWoman kirjoitti:Mjoo, no kyllä mä ymmärrän tämän, ainakin siltä osin että aina ei viitsi aiheuttaa kohtausta ja pilata ilmapiiriä kun kuitenkaan mitään ei sen aterian osalta enää oikeasti ole tehtävissä.
NuoriD kirjoitti:Kyllä mä antaisin tästä sulle armahduksen. Olettaen, että olet ollut vieraana jossain, ja et ole voinut tarjottavaa ruokaa valita.
Kiitos nyt ainakin osittaisesta synninpäästöstä. Mutta ovat nuo nyt oikeasti vähän huonoja perusteita armahdukselle. Kai sitä syömänsä ruoan voi oikeasti aina valita - se, etten sitä tehnyt, osoittaa vain, että noissa tilanteissa pieni sosiaalinen epämukavuus painoi enemmän kuin eläinten kidutus. Aika kurjaa. Ja tuo argumentti, että ainakaan ko. aterian osalta ei enää tosiaan ole mitään tehtävissä, on aika huono lieventävä asianhaara - ajattelisin, että asiasta numeron tekeminen olisi ollut aika vahva viesti isännille, että eettiset aspektit on otettava tällaisissa tilanteissa huomioon. Erityisesti, kun parissa tapauksessa tarjoaja oli sama - tuskin olisivat juottovasikkaa tarjonneet ainakaan minulle, jos olisin tehnyt hanhenmaksasta numeron.

Huolestuttavampaa kannaltani onkin ehkä tuo oma mielihyvä. Koin, että kun epäeettinen ruoka tuli eteeni kuin faksi Annelille - pyytämättä ja tilaamatta - minulla oli jonkinlainen vapaus nauttia siitä, mitä haluaisin muutenkin tehdä, jos ylivirittynyt eettinen yliminäni ei sitä estäisi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
SikaMika

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

urpiainen kirjoitti:tuskin olisivat juottovasikkaa tarjonneet ainakaan minulle, jos olisin tehnyt hanhenmaksasta numeron.
Tuskin olisivat tarjonneet - mitään muutakaan. En tiedä missä maassa olet noita muiden laskuun mutustellut, mutta aika monessa paikassa tarjotusta ruoasta kieltäytyminen on epäkohteliasta. Jos nyt olisi pakko dissata jokin tyrkytetty eväs, niin itse käyttäisin allergiakorttia jos sen uskottavuus vaikuttaisi edes vähän mahdolliselta. "Anteeksi, mutta olen allerginen juuri koirankiveksille ja lepakonpapanamarengille".
Viimeksi muokannut SikaMika, 12.01.2010 11:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

urpiainen kirjoitti:Mutta ovat nuo nyt oikeasti vähän huonoja perusteita armahdukselle. Kai sitä syömänsä ruoan voi oikeasti aina valita - se, etten sitä tehnyt, osoittaa vain, että noissa tilanteissa pieni sosiaalinen epämukavuus painoi enemmän kuin eläinten kidutus.
Jos sinulla kyseessä oli puhdas sosiaalisen epämukavuuden välttäminen, niin olkoon sitten niin. Minusta on kuitenkin aiheellista miettiä sitäkin, milloin loukkaamisella on mahdollista saavuttaa tuloksia ja milloin puolestaan ei. Kuvittelisin, että hanhenmaksaa ja juottovasikkaa tarjoavat ovat kyllä tietoisia asian eettisestä puolesta, joten asian hierominen vasten heidän kasvojaan ei varsinaisesti muuttaisi mitään olennaista, se kun tuskin olisi ensimmäinen kerta kun he asiasta kuulevat. Asiasta keskustelu sellaisella hetkellä kun tilanne ei niinsanotusti ole päällä, ei ehkä aiheuttaisi samanlaista välitöntä loukkaamisvaikutusta, ja neutraalissa mielentilassa ihminen kuin ihminen on valmiimpi ajattelemaan asioita uusista näkökulmista.

Sama mekanismi toimii ihmissuhteissa muutenkin. Vaikeista aiheista on vaikeaa keskustella tuloksellisesti suhtautumalla toiseen alentuvasti juuri sillä pahimmalla hetkellä, toisen ollessa "housut kintuissa". Asian ottaminen esiin jälkikäteen ja rauhanomaisesti on viesti siitä, että asiasta huolestunut osapuoli kunnioittaa toista tämän epämiellyttävästä käytöksestä huolimatta.

Joskus tämä jälkikäteen keskustelu ei kuitenkaan ole mahdollista. Sellaisissa tilanteissa on ainakin omasta mielestäni ihan perusteltua antaa tilanteen vain mennä ohi, kun myönteisen vaikutuksen aikaansaaminen rettelöimällä on joka tapauksessa äärimmäisen epätodennäköistä.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriD kirjoitti:Pidän ituhippejä ja viherpiipertäjiä niin ärsyttävinä, että vaistomaisesti pyrin välttämään kaikkea heihin liittyvää. Näin ollen saatan itse asiassa toimia lopulta toisin, kuin mitä täysin puhtaalta pöydältä lähdettäessä toimisin.
No tajusit sentään noin voivan käydä. Moni ei tajua tätä koskaan. Lopputuloksena ihmiset antavat ituhippien (tai mikä se vihaamansa ryhmä milloinkin onkaan) ohjata elämäänsä.
Manaaja

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

EveryWoman kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Ensiksi on kuitenkin sanottava, että minua hämmästyttää suuresti EW, joka kritisoi liian vähäistä, "sormet korvissa tyylistä" munatietouttani
Väärin.
ja joka tuki melko avoimin sanoin ex-naisystäväni minua kohtaan osoittamaa parjausta ignoranttiudestani.
Väärin.
Vai mitä lie asiallista keskustelua se EW:n mielestä sitten olikaan.
Väärin.

Oisko mitenkään mahdollista pysyä totuudessa, jos referoit sanomisiani ja mielipiteitäni? Thanks anyway.
Asenteellisuutesi on yhä edelleen ihan jokaisen itse luettavissa ja tulkittavissa siellä ketjussa. Johan sä pääsit asiassa niin pitkälle, että ehdotit jonkinlaisia "keskustelukyvyllinen/keskustelukyvytön" -rastituksia deittifoorumeillekin meidän keskustelukyvyttömien vuoksi. Ettei tule sitten yllätyksiä niiden isojen elämänvalintojen kanssa muuallakin kuin munahyllyllä.

Mulle aika :nuts: -juttua nää sun nollasta-avaruuteen asti puolessa sekunnissa sinkoilevat tulkintas, mutta sehän nyt ei ollutkaan enää mikään uutinen. Yritän vain päästä samoille sfääreille kato.
Vastaa Viestiin