Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
The TV maker also says wearing its 3-D glasses in normal situations, when you're not watching 3-D TV, "may be physically harmful to you and may weaken your eyesight."
Ei ole hyvä tämä. http://scitech.blogs.cnn.com/2010/04/15 ... tv/?hpt=T2
Ei ole hyvä tämä. http://scitech.blogs.cnn.com/2010/04/15 ... tv/?hpt=T2
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
^En ihmettele. Kyllä se mulla ainakin tuntuukin ihan.
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Hiiri siirtyi 3D-aikaan
Peleissä perinteinen hiiri on trimmattunakin aika kömpelö ohjain. Myös webbiin on tullut Google Mapsin katunäkymien kaltaisia palveluita, joiden ohjaaminen vaatisi jotain intuitiivisempaa.
Englantilainen suunnittelutalo Cambridge Consultants vastaa näihin toiveisiin. Yritys on esitellyt hiirikonseptin, jossa ohjain tottelee kaikkien sormien painalluksia, pinnan painalluksia ja vastaa laitteen liikutteluun.
Cambridge Consultants esitteli ensimmäisen polven Suma-konseptinsa jo viime vuoden lopulla. Tuolloin kyse oli pallosta, jota puristelemalla voitiin ohjata tietokonepelejä. Liikkeisiin ohjain vastasi tuolloin mems-anturien avulla.
Yhtiön suunnittelijoiden mukaan kuluttajat ovat nyt tottuneet kosketuksella ja eleillä ohjaamiseen. Nämä menetelmät eivät kuitenkaan hyödynnä täysin käsiemme joustavuutta tai ohjauskykyä. Seuraavan polven 3D-ohjaimista onkin tulossa paljon nykyistä luovempia.
Cambridge Consultantsin mukaan kolmiulotteinen "Suma-nahka" voidaan toteuttaa mille tahansa pinnalle ja minkä muotoisena tahansa hiiristä pelien tikkuohjaimiin. Pinnan anturiverkko voidaan räätälöidä sovelluksen mukaisesti halutulla resoluutiolla. Myös aktiivisten alueiden kokoa ja muotoa sekä tarvittavan painalluksen voimaa voidaan säätää.
"Suma-nahan" voi istuttaa laitteiden päälle vain yhden dollarin kustannuksin. Cambridge Consultants esittelee keksintöään tällä viikolla Bostonissa Innovation 2010 -konferenssissa.
lähde: Prosessori
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Manaaja kirjoitti:Lego felt tip printer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 2445
- Liittynyt: 14.09.2005 17:11
- Paikkakunta: Hämpton
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Sähkö-Corolla suomesta
Mitenköhän tuossa käy? Toivotan onnea. Ihmetyttää vain, miten suomalaiset harrastajat pystyisivät tekemään sähköauton, jonka suorituskyky-hinta suhde olisi isoja autonvalmistajia parempi.
Mitenköhän tuossa käy? Toivotan onnea. Ihmetyttää vain, miten suomalaiset harrastajat pystyisivät tekemään sähköauton, jonka suorituskyky-hinta suhde olisi isoja autonvalmistajia parempi.
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Jotenkin tuo bjisnesmalli on kanssa ehkä vähän vaiheessa: miksi niistä corolloista pitää ensin poistaa polttomoottori? Eikö kannattaisi leikata diili Toyotan kanssa esim. 10000 moottorittoman corollan hankkimisesta näin alkuun - tai jos tekniikka ja modulaarisuus on täysin mullistavaa niin eikun myydä koko konsepti Toyotalle miljardilla.NuoriD kirjoitti:
Mitenköhän tuossa käy? Toivotan onnea. Ihmetyttää vain, miten suomalaiset harrastajat pystyisivät tekemään sähköauton, jonka suorituskyky-hinta suhde olisi isoja autonvalmistajia parempi.
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Tuossahan on ideana hankkia käytettyjä Corolloja esim. Saksasta ja sitten vaihtaa niihin sähkömoottori. Periaatteessa ok, mutta homma kaatunee johonkin tai kaikkiin näistä:
1)Sitovia tilauksia ei saada riittävästi
2)Tarjouksia konvertoinneista ei saada kohtuuhintaan
3)Suorituskyky ja hinta ei vastaa luvattua
Kustannuslaskelma on seuraava:
Runko 10 000 € + akut 12 000 € + moottori ja ohjain 3000 € + muu sähkö 1500 € + työt 1500 € - polttomoottoriauton myydyt osat 500 € = 27 500 €
Eli käytetty Toyota trokataan suomeen 10 000:lla. Mutta mikä mahtaa olla Toyotan tehdashinta ilman moottoria? Tuskin tuon enempää (Stetson-Harrison veikkaus). Eli miksi Toyota ei jo nyt myy hintaan 27 500 toimivaa sähköautoa. Joku tässä mättää.
1)Sitovia tilauksia ei saada riittävästi
2)Tarjouksia konvertoinneista ei saada kohtuuhintaan
3)Suorituskyky ja hinta ei vastaa luvattua
Kustannuslaskelma on seuraava:
Runko 10 000 € + akut 12 000 € + moottori ja ohjain 3000 € + muu sähkö 1500 € + työt 1500 € - polttomoottoriauton myydyt osat 500 € = 27 500 €
Eli käytetty Toyota trokataan suomeen 10 000:lla. Mutta mikä mahtaa olla Toyotan tehdashinta ilman moottoria? Tuskin tuon enempää (Stetson-Harrison veikkaus). Eli miksi Toyota ei jo nyt myy hintaan 27 500 toimivaa sähköautoa. Joku tässä mättää.
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
^ Autot joiden toimintasäde on vain 150 km eivät mene kaupaksi? Liian kallis hankinta vain työmatkoihin/muuhun sukkulointiin käytettäväksi kakkosautoksi?
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Kuitenkin 150:n toimintasäteellä toimia sähköautoja on tulossa markkinoille kalliimpaan hintaan perinteisiltä toimijoilta.Bhven kirjoitti:^ Autot joiden toimintasäde on vain 150 km eivät mene kaupaksi? Liian kallis hankinta vain työmatkoihin/muuhun sukkulointiin käytettäväksi kakkosautoksi?
Jos myynnissä olisi uusi Corolla 150:n toimintasäteellä hintaan 27 500, niin saattaisin ostaa työmatka-ajoon. Ja nimenomaan, jos Toyota olisi myyjänä.
Ja samalla sivustolla luvataan, että 3000 lisää, niin toimintasäde olisi 300 km.
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Toyota varmasti arvioi, että kysyntää ei ole tarpeeksi ja suurin syy lienee infrastruktuurin puute yhdistettynä lyhyeen matkaetäisyyteen.NuoriD kirjoitti:Kustannuslaskelma on seuraava:
Runko 10 000 € + akut 12 000 € + moottori ja ohjain 3000 € + muu sähkö 1500 € + työt 1500 € - polttomoottoriauton myydyt osat 500 € = 27 500 €
Eli käytetty Toyota trokataan suomeen 10 000:lla. Mutta mikä mahtaa olla Toyotan tehdashinta ilman moottoria? Tuskin tuon enempää (Stetson-Harrison veikkaus). Eli miksi Toyota ei jo nyt myy hintaan 27 500 toimivaa sähköautoa. Joku tässä mättää.
Toinen merkittävä kysyntään vaikuttava tekijä lienevät huoltokustannukset. Oman kokemuksen mukaan esim. läppärin akku on syytä vaihtaa parin vuoden välein, koska kapasiteetti alkaa selvästi jäädä jälkeen uuden akun kestosta. Toki noissa akuissa voi olla parempi kestävyys, mutta epäilen, että viimeistään neljän vuoden kuluttua on pulitettava toiset 12 000 € koska ajokapasiteetti on lyhentynyt merkittävästi.
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Mitsubishin http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_i_MiEV
on pienempi ja kalliimpi ja toimintasäde vähän huonompi.
Th!nk, jolla on hiukan parempi toimintasäde on pienempi ja kalliimpi
http://www.iltalehti.fi/autot/2009090610155508_at.shtml
Joko suomalaisissa harrastelijapiireissä on parempaa sähköauto-osaamista kuin missään muualla maailmassa tai sitten suomalaisissa harrastelijapiireissä on huonompaa sähköauto-osaamista, eikä budjettia osata laskea oikein.
on pienempi ja kalliimpi ja toimintasäde vähän huonompi.
Th!nk, jolla on hiukan parempi toimintasäde on pienempi ja kalliimpi
http://www.iltalehti.fi/autot/2009090610155508_at.shtml
Joko suomalaisissa harrastelijapiireissä on parempaa sähköauto-osaamista kuin missään muualla maailmassa tai sitten suomalaisissa harrastelijapiireissä on huonompaa sähköauto-osaamista, eikä budjettia osata laskea oikein.
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Suomesta muuten löytyy aina yksi toinenkin nyrkkipaja, joka konverttaa bensa-autoja sähköautoiksi. En muista missä telkkariohjelmassa siitä tuli juttu. Olisvatko olleet audeja, mitä räpläsivät.
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Eiköhän se ole tuo kursivoitu kohta, joka tässä mättää. Epäilen, että kaikkia kustannuksia kuten työ, takuut ja jakeluportaan kustannukset, ei ole otettu hinnassa realistisesti huomioon. On ihan eri asia tuunata Corolla kaverivoimin sähköautoksi kun toistaa sama temppu kannattavana volyymibisneksenä.NuoriD kirjoitti:Joko suomalaisissa harrastelijapiireissä on parempaa sähköauto-osaamista kuin missään muualla maailmassa tai sitten suomalaisissa harrastelijapiireissä on huonompaa sähköauto-osaamista, eikä budjettia osata laskea oikein.
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Mielenkiintoista nähdä, miten valtiovalta reagoi, jos sähköautoista tulee joskus suosittuja. Sehän tarkoittaisi liikenteestä saatavien verotulojen romahtamista: sähköautojen autovero (myyntihinnasta laskettava) on alin mahdollinen 12%. Sähkössä on veroa huomattavasti bensiiniä vähemmän. Sähköautojen vuotuinen käyttömaksu (joka muuttuu päästöpohjaiseksi) on alin mahdollinen 20 euroa/vuosi keskivertoautollahan se on kait 127e tai jtn.
Sähköautosta täytyy kyllä maksaa käyttövoimavero ("dieselvero"), mutta se on luokkaa 300 euroa/vuosi, eikä läheskään kompensoi valtion verotulojen alenemista.
Sähköautosta täytyy kyllä maksaa käyttövoimavero ("dieselvero"), mutta se on luokkaa 300 euroa/vuosi, eikä läheskään kompensoi valtion verotulojen alenemista.
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Miksi luulet, että sitä GPS-pohjaista kilometrimääräistä tiemaksua ollaan suunniteltu jo kuinka helvetin kauan? Kyllä valtio repii veronsa jatkossakin niiltä, jotka sattuvat vielä olemaan maksukykyisiä.NuoriD kirjoitti:Mielenkiintoista nähdä, miten valtiovalta reagoi, jos sähköautoista tulee joskus suosittuja. Sehän tarkoittaisi liikenteestä saatavien verotulojen romahtamista: sähköautojen autovero (myyntihinnasta laskettava) on alin mahdollinen 12%. Sähkössä on veroa huomattavasti bensiiniä vähemmän. Sähköautojen vuotuinen käyttömaksu (joka muuttuu päästöpohjaiseksi) on alin mahdollinen 20 euroa/vuosi keskivertoautollahan se on kait 127e tai jtn.
Sähköautosta täytyy kyllä maksaa käyttövoimavero ("dieselvero"), mutta se on luokkaa 300 euroa/vuosi, eikä läheskään kompensoi valtion verotulojen alenemista.
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Juu ei riitä. Kyllä mokat ovat nyt sitä suuruusluokkaa, että markkinoille piti julkaista myös white and shiny -versio.exPertti kirjoitti:http://www.digitoday.fi/tiede-ja-teknol ... 0108971/66
Minusta puhelin, jota pitää "kypsyttää" pitämällä päällä raakileesta ja toisaalta puhelin jota pitää pitää "oikein" kädessä ettei menetä verkkokuuluvuutta kuulostaa mielenkiintoiselta ratkaisulta.
Tuleekohan tuo kalliksi vielä omenalle? Vai riittääkö, että se on black and shiny juu nou.
-
- Kitisijä
- Viestit: 18776
- Liittynyt: 15.08.2005 3:14
- Paikkakunta: Hell
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Tuohan on suoraa kopiointia mikkisoftalta?
Laitetaan puolivalmiita tavaroita myyntiin ja korjaillaan niitä sitten?
Onhan sekin ratkaisu, vaikka aika tekniseltä kuulostaakin..
Kysehän on tekniikasta, kauppatekniikasta, vai mitä se sitten onkaan..
tärkeintä on HYPE jonka Ipod on saanut luotua(Mac) muistan mäkkimiehet hurmoshengestään ja ylemmyydentunnostaan, mutta vaikka Nokkiakin hyytyi tuohon ylemmyyteensä eikä jaksanut toimittaa mitä kansa halusi niin Ipod tulee kaatumaan jossain vaiheessa taas samaan kuten poliitikot yms.
Joku suojelkoon meitä siltä, nojoo onhan kitinässäkin vastaavia tapauksia kuten Munalan vartija?
Laitetaan puolivalmiita tavaroita myyntiin ja korjaillaan niitä sitten?
Onhan sekin ratkaisu, vaikka aika tekniseltä kuulostaakin..
Kysehän on tekniikasta, kauppatekniikasta, vai mitä se sitten onkaan..
tärkeintä on HYPE jonka Ipod on saanut luotua(Mac) muistan mäkkimiehet hurmoshengestään ja ylemmyydentunnostaan, mutta vaikka Nokkiakin hyytyi tuohon ylemmyyteensä eikä jaksanut toimittaa mitä kansa halusi niin Ipod tulee kaatumaan jossain vaiheessa taas samaan kuten poliitikot yms.
Joku suojelkoon meitä siltä, nojoo onhan kitinässäkin vastaavia tapauksia kuten Munalan vartija?
Pyyhin Netikettiin..
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Esittelen teille PC:tä paremman tietokoneen 25 vuotta suoraan tulevaisuudesta:
Aika pornoa.
Aika pornoa.
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
^ Multitasking 25 years before the iphone.
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
*kiihottuu*Manaaja kirjoitti:Esittelen teille PC:tä paremman tietokoneen 25 vuotta suoraan tulevaisuudesta:
Aika pornoa.
Hieno kone joo.
Ilmeisesti homma kaatui siihen, että PC:n arkkitehtuuri oli vapaata ja valmistajia oli paljon, kun taas Commodore säilytti itsellään yksinoikeudet?
Paras ei aina voita.
Mitä tulee GUI:n historiaan, niin Xeroxhan kaiken aloitti, mutta ei saanut hommaa lentoon.
Kts esim Xerox Star
Xerox keksi lähes kaiken olellisen, mutta ei onnistunut kaupallistamaan.
Katso http://en.wikipedia.org/wiki/PARC_(company)
Steve Jobs kävi Parcissa ja bisnesmiehenä tajusi, että tällähän voisi tehdä rahaa. Nörtit vain kehittivät, eivätkä tajunneet, että tätähän vois niinku myydäkin.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21558
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
Homma taisi kaatua softaan. Amigan softa oli lähinnä kuluttajakamaa, kuten pelejä ja tuo touhu kaatui piratismiin. Bisnespuolelle amigalla taisi olla aika vähän tarjottavaa softan suhteen. PC-puolellakin sekavan rautavalikoiman yhdentyminen toteutui juuri softan yhteensopivuusvaatimusten takia.NuoriD kirjoitti:Ilmeisesti homma kaatui siihen, että PC:n arkkitehtuuri oli vapaata ja valmistajia oli paljon, kun taas Commodore säilytti itsellään yksinoikeudet?
Rautavalmistajalle on aina elintärkeää saada paljon softakehittäjiä ja tuo onnistuu usein heikosti, jos rauta on suljettua ja softan kehittäjät eivät usko raudan leviävän. Avoimella raudalla taas on äärettömän vaikea tehdä rahaa.
Re: Esittele mielenkiintoinen tekninen ratkaisu
PC:n tarina on kiehtova: IBM kehitti PC:n ja lopulta PC oli kaataa IBM:n.sivustahuutaja kirjoitti: Avoimella raudalla taas on äärettömän vaikea tehdä rahaa.