Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Rouva Pupu

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

NuoriDaavid kirjoitti: Jos ajatellaan tilannetta, jossa potilaat eivät kärsi tupakoinnista (olet esim. röntgenarkiston hoitaja) tai sairaalan puhelinvaihteessa töissä, niin onko silloinkin mielestäsi oikein, että työnantaja kieltää tupakoinnin talon ulkopuollella tauon aikana?
Onko sellaisia paikkoja, joissa tupakointi kielletään kokonaan? Tietyllä alueella esmes sairaala, tupakointikielto saa koskea kaikkia. Tauot on aika lyhyitä kyllä hyppimään eri alueille eli silloin tupakointi mahdotonta työaikana.
NuoriDaavid

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Rouva Pupu kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Jos ajatellaan tilannetta, jossa potilaat eivät kärsi tupakoinnista (olet esim. röntgenarkiston hoitaja) tai sairaalan puhelinvaihteessa töissä, niin onko silloinkin mielestäsi oikein, että työnantaja kieltää tupakoinnin talon ulkopuollella tauon aikana?
Onko sellaisia paikkoja, joissa tupakointi kielletään kokonaan? Tietyllä alueella esmes sairaala, tupakointikielto saa koskea kaikkia. Tauot on aika lyhyitä kyllä hyppimään eri alueille eli silloin tupakointi mahdotonta työaikana.
Sairaanhoitopiirin hallitus on kieltänyt henkilökunnalta tupakoinnin työaikana.

Uskoakseni kielto ei pitäisi oikeudessa, eli se ei olisi laillinen irtisanomisperuste.
NuoriDaavid

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

McJanne kirjoitti:Vanhaan totuuteen palatakseni, kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Eli kyllä, työnantajalla on lupa kieltää tupakointi (ihan millä tahansa alalla). Kenenkään ei ole pakko mennä sellaiselle työnantajalle töihin ja toki jokaisella on oikeus nostaa kytkintä jos ei touhu mielytä.
Vanhat totuudet eivät kuitenkaan voi olla suomen lain vastaisia. Aamu-uutisissa haastateltu Lapin yliopiston työoikeuden professori arvioi, että tupakointikielto on perustuslain vastainen.

Edit: tottakai "totuus" yleisellä tasolla voi olla lain vastainen, koska totuus "on". Ei sillä ole moraalia eikä totuutta voi lailla muutta.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Sairaalamaailmassa tupakointikiellon pitäisi olla selvä jo yllä esitetyistä syistä. Lisäesteitä tuo se, että jos tauot kuuluvat työaikaan, työnantaja voi velvoittaa pysymään niiden ajan saatavilla, ts. työpaikalla. Jos taas työpaikalta poistuu, sitä ei saa tehdä työhön tarkoitetussa suojavaatetuksessa. Lakisääteinen tauko ei mitenkään riitä käyntiin pukukopilla, vaatteiden vaihtoon, juoksuun ulos, tupakointiin, juoksuun pukukopille, vaatteiden vaihtoon ja paluuseen pukukopille. Toki voi olla että olen vain niin kovin kuuliainen ja herkkä ottamaan perusteluja vastaan.

Tämä ei tietysti estä sairaaloissa työskentelevää avustavaa henkilökuntaa tupakoimasta, ja käsittääkseni heitä ja potilaita varten myös savuttomilla sairaaloilla on tupakointialueet ulkona. N-D:n linkkiä paska koneeni ei aukaissut, joten voin puhua ohi paremman tiedon.

Tuohon alkuperäiseen esimerkkiin taas voi sanoa vain, ettei pidä olla tyhmä. Kun saa varoituksen, sitä kannattaa uskoa.
Elämä kantaa, jos sen antaa
NuoriDaavid

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Melnais kirjoitti:
Tämä ei tietysti estä sairaaloissa työskentelevää avustavaa henkilökuntaa tupakoimasta, ja käsittääkseni heitä ja potilaita varten myös savuttomilla sairaaloilla on tupakointialueet ulkona. N-D:n linkkiä paska koneeni ei aukaissut, joten voin puhua ohi paremman tiedon.
.
"Tupakointi työaikana

Sairaanhoitopiirin hallitus on kieltänyt henkilökunnalta tupakoinnin työaikana. Työntekijä voi saada nikotiinikorvaushoitoa (purukumia, kielenalustabletteja, suihketta, yms.) 2 x 3 kk, jos hän haluaa lopettaa tupakoinnin tai yrittää olla tupakoimatta työpäivän ajan. Työterveyshuolto tukee henkilökuntaa tupakoinnin lopettamisessa eri muodoin. Lisätietoja saa työterveyshoitajilta.

Sairaalan potilaille tarkoitetut tupakointipaikat on merkitty karttaan oppaan lopussa."

Ei tuo erittele oletko sairaalassa huoltomiehenä vai keuhko-osaston sairaanhoitajana/lääkärinä.

Tupakointi on yksiselitteisesti kielletty.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Melnais »

NuoriDaavid kirjoitti: Tupakointi on yksiselitteisesti kielletty.
Sitten kai on kyse siitä, saako työpaikka määrätä mitä sen alueella tehdään. Terveellä järjellä ajatellen saa mutta sehän ei ole laki. Tix? Riemumieli?

Minusta tuo korvaushoitokädenojennus on ihan asiallinen, sillä koitetaan kuitenkin helpottaa tupakoivien asemaa. Työpäivän mitta ei pitäisi olla mahdoton selvitä ilman tupakointia, matkustetaanhan sitä Aasiaankin. En osaa nähdä asiaa yksilön perusoikeuksia polkevana, mutta mulla on tämä vamma että sairaalaa koskisivat terveyteen liittyvissä seikoissa tiukemmat säännöt kuin vaikka raksafirmaa. Sitä taidetaan sanoa terveysfasismiksi myös.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Tix

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Tix »

Mistä ihmeen lakisääteisistä tauoista te puhutte? Lakisääteistä on vain 30 min - 1 h palkaton tauko, jos työvuoro on yli 6 h. Ei missään lue, että olisi oikeus käydä työajalla tekemässä muuta kuin työtä. Työehtosopimusten mukaisilla kahvitauoillakaan ei ole useimmiten oikeus poistua työpaikalta.
NuoriDaavid

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Tix kirjoitti:Mistä ihmeen lakisääteisistä tauoista te puhutte? Lakisääteistä on vain 30 min - 1 h palkaton tauko, jos työvuoro on yli 6 h. Ei missään lue, että olisi oikeus käydä työajalla tekemässä muuta kuin työtä. Työehtosopimusten mukaisilla kahvitauoillakaan ei ole useimmiten oikeus poistua työpaikalta.
Onko työnantajalla oikeus mainitsemallasi yli 6 h:n työvuoroon kuuluvalla 30-min 1h palkattomalla tauolla kieltää työntekijää tupakoimasta?
ninnithequeen

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Laskekaapa pojat huviksenne kauanko te käytätte työaikaanne Kityyn?
masa

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja masa »

Ilkka Kanerva vs. Matti Vanhanen 6-0.

http://www.iltalehti.fi/viihde/200709286644882_vi.shtml

Nyt mä olen Ilelle kyllä kateellinen ja pahasti.. Kurkinen..UH :h:
Geetzu

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

^ Miestäni huolestuttaa nyt aikalailla, mutta eiköhän se Ruutu ole jo naisen löytänyt... En mä viitti yrittää, vanha jo ja kaikkee. Mä.
masa

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja masa »

Geetzu kirjoitti:^ Miestäni huolestuttaa nyt aikalailla, mutta eiköhän se Ruutu ole jo naisen löytänyt... En mä viitti yrittää, vanha jo ja kaikkee. Mä.
Sano miehelles et ajattelee asian valoista puolta. Se vois meinaan aina leuhkia, et on Ruudun kans persserkku!
Geetzu

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

masa kirjoitti:Sano miehelles et ajattelee asian valoista puolta. Se vois meinaan aina leuhkia, et on Ruudun kans persserkku!
No se itseasiassa on jo. :D
(En täsmennä, en oo ite saanu nih!!11)
masa

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja masa »

Geetzu kirjoitti: No se itseasiassa on jo. :D
Höh. Mä olen vain Marko Mäkisen ja Vesa Keskisen perseserkku. Aika heikko taso :doh:
ninnithequeen

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

SaintJohnPerse

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja SaintJohnPerse »

masa kirjoitti:
Geetzu kirjoitti: No se itseasiassa on jo. :D
Vesa Keskisen perseserkku. Aika heikko taso :doh:

Mitä helvettiä? Heikkoko?

Oisko tässä perseserkkuketjun paikka?

Minä: Ville Valo, Darude, Joonas Hytönen
masa

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja masa »

SaintJohnPerse kirjoitti:[
Mitä helvettiä? Heikkoko?

Oisko tässä perseserkkuketjun paikka?

, Joonas Hytönen
:P Sanoisin että tasoissa ollaan. Tai no. Veit pohjat. Keksinen on sentään edes saavuttanut jotain.

Pelastuksesi on se, että perseserkkuutesi tuon lapamadon kanssa on Karitasta?
NuoriDaavid

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

SaintJohnPerse kirjoitti: Oisko tässä perseserkkuketjun paikka?

Minä: Ville Valo, Darude, Joonas Hytönen
:hail:

Karita?
ninnithequeen

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

ninnithequeen kirjoitti:Laskekaapa pojat huviksenne kauanko te käytätte työaikaanne Kityyn?
Tais osua ja upota, kun ei kukaan vastaa...?
Geetzu

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

ninnithequeen kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Laskekaapa pojat huviksenne kauanko te käytätte työaikaanne Kityyn?
Tais osua ja upota, kun ei kukaan vastaa...?
Älähän hätäile. Kaadoista keskusteleminen on huomattavasti kiinnostavampaa, työajalla perjantaina... ;)
ninnithequeen

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Geetzu kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Laskekaapa pojat huviksenne kauanko te käytätte työaikaanne Kityyn?
Tais osua ja upota, kun ei kukaan vastaa...?
Älähän hätäile. Kaadoista keskusteleminen on huomattavasti kiinnostavampaa, työajalla perjantaina... ;)
Hähä, näin mä vähän veikkasinkin.
Ja kovasti huutavat tupakkatauoista ;)
NuoriDaavid

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

ninnithequeen kirjoitti:
Geetzu kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:
Tais osua ja upota, kun ei kukaan vastaa...?
Älähän hätäile. Kaadoista keskusteleminen on huomattavasti kiinnostavampaa, työajalla perjantaina... ;)
Hähä, näin mä vähän veikkasinkin.
Ja kovasti huutavat tupakkatauoista ;)
Ei kait täällä ole tupakkitaukoja puolustanut muut kuin minä, joka en polta ja olen yksityisyrittäjä?
ninnithequeen

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

NuoriDaavid kirjoitti:Ei kait täällä ole tupakkitaukoja puolustanut muut kuin minä, joka en polta ja olen yksityisyrittäjä?
Nimenomaan niitä tupakkataukoja vastustavia tuolla tarkoitin.
NuoriDaavid

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

ninnithequeen kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Ei kait täällä ole tupakkitaukoja puolustanut muut kuin minä, joka en polta ja olen yksityisyrittäjä?
Nimenomaan niitä tupakkataukoja vastustavia tuolla tarkoitin.
Ah so.

On kitinöinti kuitenkin (todennäköisesti) terveellisempää kuin tupakointi, (vaikkakin yhtä addiktiivista).
William Somerset

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja William Somerset »

ninnithequeen kirjoitti:Nimenomaan niitä tupakkataukoja vastustavia tuolla tarkoitin.
Aikaisemmin kirjoitettua:
William Somerset kirjoitti:Kolumniin liittyen annan itselleni säännöllisesti luvan lähteä tuntia aikaisemmin töistä. Perustelen sen itselleni työyhteisössä eniten tupakoivan ihmisen reaalisen työajan vähyydellä. Jos nyt ajatellaan sitä, että joka kerta kun hänellä tekee norttia mieli, on hänen poistuttava ulos tupakoimaan. Polttaa se tupakka siellä ja turista jonnin joutavia muiden tervaajien kanssa. Toistetaan tämä sen kymmenen kertaa päivässä, niin voila, jo on tunti täynnä, eikä välttämättä riitäkään. Siis tunti yhdessä päivässä. Siksi en tunne edes huonoa omaatuntoa jos vaikka hetken kitinässä päivittäin notkunkin.