James Potkukelkka kirjoitti:^Mikä on määritelmä patentille, joka on pakko lisensioida?
Menee mun expertiisin ulkopuolelle, mutta pakkolisensointi on hyvin tavallista. Siksi tämäntyyppisetkin patentit johtavat pitkälti lisenssimaksuihin, eivät ostopakkoon tietyltä taholta.
Minä taas en ole koskaan kuullut standardien ulkopuolisesta* pakkolisensoinnista? Osaatko sanoa missä keississä pakkolisensointia olisi käytetty?
* Ulkopuolisella tarkoitan sellaista patenttia, joka ei mitenkään haittaa jonkin standardin käyttämistä. Jos jokin patentti haittaa sovitun standardin käyttämistä, eikä patentin omistaja ole pitänyt älämölöä standardia luotaessa, niin silloin kai mennään pakkolisensointiin, vaikka patentti ei olisikaan ollut tiedossa standardia luotaessa.
HS:n juttu oli epätarkka. Kotiin ei vaadita mitään kallista latausasemaa. Pelkkä 16A 400v 3 vaihepistoke (joka mulla on ulkoseinässä olevassa sähkökaapissa, sellainen punainen iso) riittää siihen, että akku latautuu 55km/h nopeudella. 230 v tavallinen pistokekin riittää hyvin lataamaan akun yöllä, latautuu 11km/h nopeudella. Sähköautossa aamulla lähdetään aina täydellä akulla liikkeelle. Ongelma olisi ainoastaan, jos mä ajaisin 400km kotiin ja joutuisin lähtemään tunnin-parin päästä taas tien päälle. Näin ei mulla koskaan ole. HS:n toimittaja puhui erillisestä laturista, jonka saa kotiin voimavirtaan ja joka lataa 110km/h vauhdilla, se siis maksaisi erikseen, mutta sille mulla ei ole mitään tarvetta.
Teslan käytännön kapasiteetti yhdellä latauksella on kesällä n vajaa 400km (400km ja ylikin pääsee, jos ajaa tyylillä, jolla mä en aja). 20 asteen pakkasellakin pääsee yli 200km vaikka kengittäisikin. Eli ajomatka riittää mun ajoihin.
Kerran vuodessa käyn persejönsterissä. Tampereen seudulle tullee supercharger asema, jolla akun saa ladattua sillä aikaa, kun syö välipalan ja kahvin. Sitten kun pääseen perille, akku latautuu 230v pistokkeesta ja kotiin lähdetään taas täydellä akulla. Tietysti tämä edellyttää, että syntymäkodissa ollaan yötä, mutta niin mä olen joka tapauksessa. Jos kävisin reilun 400km:n päässä vain kääntymässä, niin se olisi haasteellista, koska määräänpäässä ei ole pikalatusta.
^ teslan tankilla paasee 400 ja dieselillä 1000 kilsaa. Tesla tökätään omaan seinään, diesel ajetaan huoltsikalle. Lonkalta arvioiden tesla on siis mukavampi ja nopeampi tankata?
sivustahuutaja kirjoitti:^ teslan tankilla paasee 400 ja dieselillä 1000 kilsaa. Tesla tökätään omaan seinään, diesel ajetaan huoltsikalle. Lonkalta arvioiden tesla on siis mukavampi ja nopeampi tankata?
Sinulla on jännittävä tapa väitellä sellaisia väitteitä vastaan joita ei ole esitetty. Omiin ajoihin riittävä <> mukavampi/nopeampi. Voihan asiaa lähestyä vaikka millä argumentilla, esim. sillä että minkä suurinen kuitti firman kirjanpitoon tankkauksesta tuloo. Taitaa tesla piestä dieselin siinä aika raakasti.
sivustahuutaja kirjoitti:^ teslan tankilla paasee 400 ja dieselillä 1000 kilsaa. Tesla tökätään omaan seinään, diesel ajetaan huoltsikalle. Lonkalta arvioiden tesla on siis mukavampi ja nopeampi tankata?
Sinulla on jännittävä tapa väitellä sellaisia väitteitä vastaan joita ei ole esitetty. Omiin ajoihin riittävä <> mukavampi/nopeampi. Voihan asiaa lähestyä vaikka millä argumentilla, esim. sillä että minkä suurinen kuitti firman kirjanpitoon tankkauksesta tuloo. Taitaa tesla piestä dieselin siinä aika raakasti.
Kenen kanssa muka väittelen? Totesinpahan vaan yhden edun teslalle. Dave näppäränä sitten laskee deltan ja kertoo sen sorvauksen keskituotolla tai vapaa-aikansa hinnalla. Teslan TOC on ihan kiinnostava juttu, koska sen laskenta poikkeaa niin paljon perinteisistä autoista.
Kukaan ei tietysti ole niin tyhmä, että huulenheiton perusteella lähtisi Teslan patentoimia juttuja viemään markkinoille, joten saa nähdä meinaako Tesla oikeasti pistää osan kamasta open source lisenssin alle.
Eli tämän mukaan Tesla haluaa muut sähköautovalmistajat mukaan rakentamaan superchargereita. Jos kyse on pelkästään tähän liittyvistä patenteista, niin sehän tekee ehdottoamasti järkeä.
Verge ja engadged ovat ymmärtäneet saman asian selvästi eri tavalla. Tiedä sitten, kumpi ymmärsi oikein
^ tesla jakaa sähköä ilmaiseksi ja haluaa muut mukaan rakentamaan ilmaisia asemia? Minne saa allekirjoittaa?
Pöljä systeemi. Asemilla ei ole omaa ansaintamallia, joten niiden pusaaminen jää valmistajille. Kuluttajan näkökulmasta auton hankintahinta nousee. Kuluttaja ei voi myöskään luottaa sujuvuuteen, koska valmistajilla ei ole intressiä lisätä kapaa ja poistaa mahdollisia jonoja.
sivustahuutaja kirjoitti:^ tesla jakaa sähköä ilmaiseksi ja haluaa muut mukaan rakentamaan ilmaisia asemia? Minne saa allekirjoittaa?
Pöljä systeemi. Asemilla ei ole omaa ansaintamallia, joten niiden pusaaminen jää valmistajille. Kuluttajan näkökulmasta auton hankintahinta nousee. Kuluttaja ei voi myöskään luottaa sujuvuuteen, koska valmistajilla ei ole intressiä lisätä kapaa ja poistaa mahdollisia jonoja.
En sanoisi pöljäksi. Auton ostajan korvissa kuulostaa hyvältä, että jos ostaa Teslan, Tesla lupaa sinulle, että koko auton käyttöiän saat ladata sen ilmaiseksi Teslan asemilta.
Teslalla on voimakas intressi rakentaa asemia, koska ne ovat selvä myyntivaltti autoille. Autoja on paljon helpompi myydä maahan, jossa on hyvä supercharger tiheys.
sivustahuutaja kirjoitti:Pöljä systeemi. Asemilla ei ole omaa ansaintamallia, joten niiden pusaaminen jää valmistajille. Kuluttajan näkökulmasta auton hankintahinta nousee. Kuluttaja ei voi myöskään luottaa sujuvuuteen, koska valmistajilla ei ole intressiä lisätä kapaa ja poistaa mahdollisia jonoja.
Eiköhän noi ilmaisasemat sijoiteta semmoisiin paikkoihin että sponsori löytyy, muutenkin arvaisin että yli 90% latauksista tullaan tekemään työpaikoilla ja kodeissa. Ainakin tässä vaiheessa voi vielä olla varma että autoaan tunniksi lataamaan pysähtyneellä on perkeleen paljon ylimääräistä rahaa.
^Superchargerit on sijoitettu niin, että n 20-30 min latauksella saa riittävästi energiaa päästäkseen seuraavalle asemalle. Superchargerit on yleensä sijoitettu valtataiden varsille, ei keskustoihin.
James Potkukelkka kirjoitti:^Superchargerit on sijoitettu niin, että n 20-30 min latauksella saa riittävästi energiaa päästäkseen seuraavalle asemalle. Superchargerit on yleensä sijoitettu valtataiden varsille, ei keskustoihin.
Bluntly kirjoitti:
Aika näppärää. Pistää kaikki köysillä hinaukseen. Aina kun vetoteslasta hyytyy akku niin heittää sen letkan perälle tai jättää pientareelle.
Sama kävi mielessä: ei ongelmia akun kestävyyden kanssa kun pitää noita tallissa 200km välein.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication