Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21483
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:^Mikä on määritelmä patentille, joka on pakko lisensioida?
Menee mun expertiisin ulkopuolelle, mutta pakkolisensointi on hyvin tavallista. Siksi tämäntyyppisetkin patentit johtavat pitkälti lisenssimaksuihin, eivät ostopakkoon tietyltä taholta.
Minä taas en ole koskaan kuullut standardien ulkopuolisesta* pakkolisensoinnista? Osaatko sanoa missä keississä pakkolisensointia olisi käytetty?

* Ulkopuolisella tarkoitan sellaista patenttia, joka ei mitenkään haittaa jonkin standardin käyttämistä. Jos jokin patentti haittaa sovitun standardin käyttämistä, eikä patentin omistaja ole pitänyt älämölöä standardia luotaessa, niin silloin kai mennään pakkolisensointiin, vaikka patentti ei olisikaan ollut tiedossa standardia luotaessa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23546
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Suosikkiauto roskaluokkaan: "Marginaalituote"
S&P:n mielestä Tesla on "niche-tuote", eli marginaaliryhmän suosima auto. Pitkällä ja keskipitkällä aikavälillä sen suosio on erittäin epävarmaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21483
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eikös iso osa uusista firmoista ole 'roskaa' ja tuosta syystä ne kasvavat pääomasijoitusten voimalla.

Akkuteknologiaan S&P ei tuon artikkelin mukaan ota kantaa, joka hieman kummastuttaa.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco »

Jos lehtineekeriin on luottamista niin pitää olla päässä vikaa, että panee sata tonttua sähköhimmeliin:
http://www.hs.fi/m/autot/Teslan+s%C3%A4 ... 0831397833

Ei mene yhtän kaaliin miksi kukaan suostuisi ikuiseen stressiin siitä pääseekö perille.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21483
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Daven firma voi saada 20k ympäristötukea Teslan ostoon? Eikös sillä asenna jo voimavirtapistokkeen?
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11450
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vesper »

When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Kätevää ajaa noiden kahden latauspisteen väliä.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25816
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

HS:n juttu oli epätarkka. Kotiin ei vaadita mitään kallista latausasemaa. Pelkkä 16A 400v 3 vaihepistoke (joka mulla on ulkoseinässä olevassa sähkökaapissa, sellainen punainen iso) riittää siihen, että akku latautuu 55km/h nopeudella. 230 v tavallinen pistokekin riittää hyvin lataamaan akun yöllä, latautuu 11km/h nopeudella. Sähköautossa aamulla lähdetään aina täydellä akulla liikkeelle. Ongelma olisi ainoastaan, jos mä ajaisin 400km kotiin ja joutuisin lähtemään tunnin-parin päästä taas tien päälle. Näin ei mulla koskaan ole. HS:n toimittaja puhui erillisestä laturista, jonka saa kotiin voimavirtaan ja joka lataa 110km/h vauhdilla, se siis maksaisi erikseen, mutta sille mulla ei ole mitään tarvetta.

Teslan käytännön kapasiteetti yhdellä latauksella on kesällä n vajaa 400km (400km ja ylikin pääsee, jos ajaa tyylillä, jolla mä en aja). 20 asteen pakkasellakin pääsee yli 200km vaikka kengittäisikin. Eli ajomatka riittää mun ajoihin.

Kerran vuodessa käyn persejönsterissä. Tampereen seudulle tullee supercharger asema, jolla akun saa ladattua sillä aikaa, kun syö välipalan ja kahvin. Sitten kun pääseen perille, akku latautuu 230v pistokkeesta ja kotiin lähdetään taas täydellä akulla. Tietysti tämä edellyttää, että syntymäkodissa ollaan yötä, mutta niin mä olen joka tapauksessa. Jos kävisin reilun 400km:n päässä vain kääntymässä, niin se olisi haasteellista, koska määräänpäässä ei ole pikalatusta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21483
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ teslan tankilla paasee 400 ja dieselillä 1000 kilsaa. Tesla tökätään omaan seinään, diesel ajetaan huoltsikalle. Lonkalta arvioiden tesla on siis mukavampi ja nopeampi tankata?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti:^ teslan tankilla paasee 400 ja dieselillä 1000 kilsaa. Tesla tökätään omaan seinään, diesel ajetaan huoltsikalle. Lonkalta arvioiden tesla on siis mukavampi ja nopeampi tankata?
Sinulla on jännittävä tapa väitellä sellaisia väitteitä vastaan joita ei ole esitetty. Omiin ajoihin riittävä <> mukavampi/nopeampi. Voihan asiaa lähestyä vaikka millä argumentilla, esim. sillä että minkä suurinen kuitti firman kirjanpitoon tankkauksesta tuloo. Taitaa tesla piestä dieselin siinä aika raakasti.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11450
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Musta olis mahtavaa, jos aina aamulla lähtiessä olis tankki täynnä. Oon ihan Daven puolella tässä ja te muut ootte väärässä!!
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21483
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:^ teslan tankilla paasee 400 ja dieselillä 1000 kilsaa. Tesla tökätään omaan seinään, diesel ajetaan huoltsikalle. Lonkalta arvioiden tesla on siis mukavampi ja nopeampi tankata?
Sinulla on jännittävä tapa väitellä sellaisia väitteitä vastaan joita ei ole esitetty. Omiin ajoihin riittävä <> mukavampi/nopeampi. Voihan asiaa lähestyä vaikka millä argumentilla, esim. sillä että minkä suurinen kuitti firman kirjanpitoon tankkauksesta tuloo. Taitaa tesla piestä dieselin siinä aika raakasti.
Kenen kanssa muka väittelen? Totesinpahan vaan yhden edun teslalle. Dave näppäränä sitten laskee deltan ja kertoo sen sorvauksen keskituotolla tai vapaa-aikansa hinnalla. Teslan TOC on ihan kiinnostava juttu, koska sen laskenta poikkeaa niin paljon perinteisistä autoista.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21483
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Tesla meinaa jakaa teknologiaansa ilmaiseksi? Vähän omituinen uutinen.
http://www.theverge.com/2014/6/12/58046 ... f-weakness

Kukaan ei tietysti ole niin tyhmä, että huulenheiton perusteella lähtisi Teslan patentoimia juttuja viemään markkinoille, joten saa nähdä meinaako Tesla oikeasti pistää osan kamasta open source lisenssin alle.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25816
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Tämä uutinen kuulostaa huomattavasti helpommalta ymmärtää

http://www.engadget.com/2014/06/09/tesl ... r-patents/

Eli tämän mukaan Tesla haluaa muut sähköautovalmistajat mukaan rakentamaan superchargereita. Jos kyse on pelkästään tähän liittyvistä patenteista, niin sehän tekee ehdottoamasti järkeä.

Verge ja engadged ovat ymmärtäneet saman asian selvästi eri tavalla. Tiedä sitten, kumpi ymmärsi oikein :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21483
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ tesla jakaa sähköä ilmaiseksi ja haluaa muut mukaan rakentamaan ilmaisia asemia? Minne saa allekirjoittaa?

Pöljä systeemi. Asemilla ei ole omaa ansaintamallia, joten niiden pusaaminen jää valmistajille. Kuluttajan näkökulmasta auton hankintahinta nousee. Kuluttaja ei voi myöskään luottaa sujuvuuteen, koska valmistajilla ei ole intressiä lisätä kapaa ja poistaa mahdollisia jonoja.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25816
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti:^ tesla jakaa sähköä ilmaiseksi ja haluaa muut mukaan rakentamaan ilmaisia asemia? Minne saa allekirjoittaa?

Pöljä systeemi. Asemilla ei ole omaa ansaintamallia, joten niiden pusaaminen jää valmistajille. Kuluttajan näkökulmasta auton hankintahinta nousee. Kuluttaja ei voi myöskään luottaa sujuvuuteen, koska valmistajilla ei ole intressiä lisätä kapaa ja poistaa mahdollisia jonoja.
En sanoisi pöljäksi. Auton ostajan korvissa kuulostaa hyvältä, että jos ostaa Teslan, Tesla lupaa sinulle, että koko auton käyttöiän saat ladata sen ilmaiseksi Teslan asemilta.

Teslalla on voimakas intressi rakentaa asemia, koska ne ovat selvä myyntivaltti autoille. Autoja on paljon helpompi myydä maahan, jossa on hyvä supercharger tiheys.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6690
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja aasi »

sivustahuutaja kirjoitti:Pöljä systeemi. Asemilla ei ole omaa ansaintamallia, joten niiden pusaaminen jää valmistajille. Kuluttajan näkökulmasta auton hankintahinta nousee. Kuluttaja ei voi myöskään luottaa sujuvuuteen, koska valmistajilla ei ole intressiä lisätä kapaa ja poistaa mahdollisia jonoja.
Eiköhän noi ilmaisasemat sijoiteta semmoisiin paikkoihin että sponsori löytyy, muutenkin arvaisin että yli 90% latauksista tullaan tekemään työpaikoilla ja kodeissa. Ainakin tässä vaiheessa voi vielä olla varma että autoaan tunniksi lataamaan pysähtyneellä on perkeleen paljon ylimääräistä rahaa.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25816
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Superchargerit on sijoitettu niin, että n 20-30 min latauksella saa riittävästi energiaa päästäkseen seuraavalle asemalle. Superchargerit on yleensä sijoitettu valtataiden varsille, ei keskustoihin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6690
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja aasi »

James Potkukelkka kirjoitti:^Superchargerit on sijoitettu niin, että n 20-30 min latauksella saa riittävästi energiaa päästäkseen seuraavalle asemalle. Superchargerit on yleensä sijoitettu valtataiden varsille, ei keskustoihin.
http://www.teslamotors.com/supercharger - tuon perusteella lähinnä hotellien, ravintoloiden ja ostareiden liepeille.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25816
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Aivan. Mutta ei kaupunkien keskustoihin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25816
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Norjalaisella silmälääkärillä on 7 teslaa :)

http://www.teslamotors.com/blog/tesla-s ... tic-circle
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21483
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^

- osta 7 teslaa
- miten ajan teslalla 1000km päivässä?
- on
- onko top postaaminen fiksua?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25816
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:?:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23546
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti:Norjalaisella silmälääkärillä on 7 teslaa :)
Aika näppärää. Pistää kaikki köysillä hinaukseen. Aina kun vetoteslasta hyytyy akku niin heittää sen letkan perälle tai jättää pientareelle.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco »

Bluntly kirjoitti: Aika näppärää. Pistää kaikki köysillä hinaukseen. Aina kun vetoteslasta hyytyy akku niin heittää sen letkan perälle tai jättää pientareelle.
Sama kävi mielessä: ei ongelmia akun kestävyyden kanssa kun pitää noita tallissa 200km välein.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication