Bluntly kirjoitti:Aika harvoin, mutta ~1350km toimintasäde kaikki sähkölaitteet pimeänä on about puolet pakkasella poppi soiden ja lämmittimet huutaen.
Mullahan on jonkin verran kokemusta asiasta ja olen lueskellut foorumeja enemmän kuin pappi ja lääkäri määrää.
Jos ajat yhtä soittoa, niin ei se ajomatka puolitu edes 20 asteen pakkasessa. Putoaa kyllä, mutta ei puolitu. Jos sen sijaan ajat monessa osassa siten, että auto jäätyy täysin välillä, niin silloin 20 asteen pakkasessa puolittuu, koska auto pitää sulattaa ja lämmittää aina uudelleen.
James Potkukelkka kirjoitti:Minä puhun todellisesta arkiajosta.
Ajatko ilman valoja? Tai lämmitystä? Tai poppia?
Automaattivaloilla menen, eli päivällä on päällä DRL ja automatiikka laittaa päälle ajovalot, kun katsoo tarpeelliseksi. Ilmastointi on säädetty talvella 19 asteeseen ja kesällä 20 asteeseen. Lisäksi penkin lämmitys ja ratin lämmitys.
Jotakin mystistä Elon Musk tekee oikein, vaikka mies ei esim. ole mikään kovin luonteva esiintyjä. Hapuilee sanoja ja änkyttää. Mutta ehkä se on osa tarinaa ja luo vilpittömän mielikuvan.
Plus tietysti, että ottaa kovia riskejä ja on visionääri.
Alla hyvä kuva teknologian leviämisnopeuden kasvusta. Levyjarruja alkoi esiintyä jenkkiautoissa n. -65, sitten oli pitkään hiljaista, mutta 10v päästä levyt löytyivät 80% autoista.
Pohdintaa: Tällä hetkellä jenkeissä sähköautoja myydään 0,7%, tesla s on ollut markkinoilla 4v ja teslalta on juuri tullut ulos toinen voluumimalli X. Ymmärtääkseni Tesla hakkaa tällä hetkellä kapasiteettirajoittimeen. Ehkä Musk on tehnyt ihan oikeat laskelmat ja todennut ettei Tesla koskaan voi vastata tulevaan kasvuun omalla autonvalmistuskapasiteetillaan. Autot ovat vain välivaihe siihen, että Tesla kykenee tarjoamaan akkuratkaisut tulevaan sähköautojen läpimurtoon. Olen ollut hieman skeptinen teslan akkustrategian kanssa, mutta Muskin track recordin perusteella heppu saattaakin nojata vain siihen, että Tesla on tärkein peluri sen 5-10v ajan kun markkina menee uusiksi.
Viime aikoina tullut sen verran juttuja uusista akkukeksinnöistä (muiltakin kuin kiinalaisilta), että vaikeaa olisi jollain jämähtäneellä tekniikalla pärjätä kilpailussa.
"Tesla Motors Inc. said it has received more than 325,000 reservations for the Model 3, far exceeding its expectations as customers line up for the $35,000 small electric car more than a year ahead of when its more-affordable model is slated to hit the streets.
"A huge step towards a more sustainable future," the company said in a Twitter post Thursday.
After Tesla had taken more than a quarter-million orders in the first three days, CEO Elon Musk had said even that number was at least twice what he had expected."
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Bluntly kirjoitti:Viime aikoina tullut sen verran juttuja uusista akkukeksinnöistä (muiltakin kuin kiinalaisilta), että vaikeaa olisi jollain jämähtäneellä tekniikalla pärjätä kilpailussa.
Noi uutisia uusista mullistavista akkukeksinnöistä on ainakin 10 vuotta (tod. näk. pidempään) tullut noin yksi kuukaudessa. Missä ne kaikki on?
^ viitaten yllä olevaan kuvaan: levyjarruja alettiin kehittää 1890, niitä alkoi esiintyä autoissa -65 ja suurimmassa osassa oli ne 1975.
Labrassa oleva kama ei tule markkinoille pitkään aikaan, sitten kun tulee, niin uuden teknologian markkinaosuus pysyy pienenä 5-10v.
Minusta näyttää siltä, että nykyinen akkutekniikka riittää sähköautojen läpimurtoon, jos vain kustannukset saadaan järkeviksi. Uusi akkutekniikka ei ehdi mukaan, mutta voi korvata nykyiset akut myöhemmin. Autojahan ei tarvitse uusia, vaikka akku vaihtuisi.
sivustahuutaja kirjoitti:
Minusta näyttää siltä, että nykyinen akkutekniikka riittää sähköautojen läpimurtoon, jos vain kustannukset saadaan järkeviksi...
Niin. Mulla on liki viisimetrinen nelivetosedan, jossa on 420 hevosvoimaa, 0-100km/h 4.4 sekuntia (itse mittasin 4.5, mutta auto ei ollut aivan tyhjä), toimintasäde +400km kesällä (talvella n 300km). Lataus superchargerissa puolessa tunnissa reilusti yli 200km lisää toimintasädettä. Eli 30 min pysähdyksellä voit ajaa kesällä yhteen menoon yli 600km ja talvella yli 500km ennen seuraavaa pydähdystä. Tesla pystyisi nytkin tekemään pidemmänkin toimintasäteen version, mutta hinnan takia sitä ei ole tehty. Tai ehkä syy ei ollut hinta per se, vaan se, että koska Teslalla oli pitkään akkupula, se laski, että myymällä enemmän nykyisen toimintasäteen autoja tienaa enemmän, kuin myymällä vähemmän pidemmän toimintasäteen autoja.
Eli mun mielestäni on aivan selvää, että nykyinen teknologia on riittävää. Kyse on vain hinnasta.
^ Tuon rangen voisi pikkuhiljaa jättää vähemmälle huomiolle. Se läpimurto tulee sellaisessa käytössä, jossa ei vaadita rangea kunhan autot ovat järkevän hintaisia. Esim. Helsingin seudulla 2 auton talouksia on lähes 20%. Sanoisin, että noin kolmannes helsingin seudun autokannasta voisi aivan hyvin olla nykyisen rangen sähköautoja ilman että rajallinen range haittaisi käyttöä. Suurimmalle osalle riittää, että sen toisen auton lataa yöllä kotona seuraavan päivän ajoihin. Luultavasti 2 auton taloudet asuvilla on latausmahdollisuus kotonaan (lämmitystolpat pitää joskus uusia sähköautoja varten).
^ Tästä näkökulmasta on minustakin vähän outoa, että sähköautot ovat lyömässä parhaiten läpi ökyautoluokassa. Luulisi, että ilmeinen käyttökohde olisi pieni ja edullinen auto työmatka-ajoon pks:n sisällä (mielellään mukaan pakettiin vielä jotain sähköautoille annettavia helpotuksia pysäköintiin ja bussikaista-ajoon), ja sitten iso polttomoottorifarmari siihen, kun ajetaan perjantai-iltana lasten riidellessä takapenkillä yhtä soittoa 300 km matka sähköttömälle mökille entiseen kotikuntaan, jossa auto seisoo kesät talvet hangessa sunnuntai-iltaan asti, kunnes painetaan taas yhtä soittoa takaisin Jupperiin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Suomessa siihen on selvänä selityksenä se, että CO2-painotteinen autovero tekee sähköautosta sitä kilpailukykyisemmän, mitä enemmän sen polttomoottorivastine päästää co2:ta.
Pikkuautoluokassa polttomoottoriautojen päästöt ovat sen verran pienet, että sähköauto on selvästi kalliimpi.
Sen sijaan mun Teslaa vastaava polttomoottoriauto (5 metrinen sedan, neliveto, 0-100 4.4 sekuntia) maksaa aika lailla saman kuin Tesla, koska Teslan autovero on alle 3% ja vastaavan polttomootoriauton jtn 30%.
Esim BMW M550d Sport A xDrive teho 381hv (siis nuhapumppu) 115 432,02. Mun Tesla varsin kattavilla varusteilla maksoi 109t.
Lisäksi BMW M550d Sport A xDrivella ajaminen olisi ehkä vähän noloa. Teslalla ajo IMHO ei. Sillä on tällä hetkellä paljon parempi image.
Kansainvälisesti Tesla ei ole myydyin sähköauto (se on Nissan Leaf), vaikka se Suomessa onkin.
^ Totta tuokin. Verotus ohjaa monissa maissa sähköön, ainakin vielä. En kuitenkaan usko, että ~100k autojen osuus kokonaismarkkinasta voi nousta kovin suureksi vaikka olivat kaikki sähköautoja. Isoja luxury autoja myydään jenkeissä jotain alle 2% kokonaismarkkinasta.
No itseasiassa uudella Maseratilla ajaisin ihan mielelläni (jopa mielummin kuin Teslalla), jos sen saisi samaan hintaan, mutta veikkaan, että ei taida Suomessa saada spekseiltään vastaavaa lähellekään vastaavaan hintaan?
James Potkukelkka kirjoitti:No itseasiassa uudella Maseratilla ajaisin ihan mielelläni (jopa mielummin kuin Teslalla), jos sen saisi samaan hintaan, mutta veikkaan, että ei taida Suomessa saada spekseiltään vastaavaa lähellekään vastaavaan hintaan?