Oletko kuljettanut moottoriajoneuvoa humalassa?

Yleinen lätinä jä kitinä

Oletko kuljettanut moottoriajoneuvoa käsityksesi mukaan humalassa?

En
19
73%
Useammin kuin kerran
7
27%
 
Ääniä yhteensä: 26

Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Oletko kuljettanut moottoriajoneuvoa humalassa?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Manaaja kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Moottoriajoneuvoa ei mun käsityksen mukaan suomen lain voimassaoloalueella saa kuljettaa missään (edes faradyn häkillä suojatussa betonibunkkerissa 100 metriä maan alla ainoana ihmisenä maapallolla) yli 0.5%:n humalassa.
Tää on ihan totta. Siks yritinkin kysyä että mitä tässä kysymyksenasettelussa todellisuudessa haetaan, tiukkaa juridista kantaa, vai jonkinnäköistä moraalin ja maalaisjärjen ohjaamaa kantaa.

Pidän kuitenkin aika eri asiana siirtää autoa omalla kotipihalla muutamia metrejä vs. lähteä samassa tilassa ajamaan naapurikylään rimpsalle. Ja toivon että muutkin pitävät.
No tottakai se on aivan eri asia.
Manaaja

Re: Oletko kuljettanut moottoriajoneuvoa humalassa?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

^ Mut et vastannut mun kysymykseen (ainakaan kovin selväsanaisesti) että halusitko sä tällä gallupilla kartottaa vastauksissa sitä moniko on ajellut liikenteessä moottoriajoneuvolla yli promillerajojen, vai moniko on ylipäätään istunut kotipihassaan kännissä ratin takana avaimet virtalukossa?
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Oletko kuljettanut moottoriajoneuvoa humalassa?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Manaaja kirjoitti:^ Mut et vastannut mun kysymykseen (ainakaan kovin selväsanaisesti) että halusitko sä tällä gallupilla kartottaa vastauksissa sitä moniko on ajellut liikenteessä moottoriajoneuvolla yli promillerajojen, vai moniko on ylipäätään istunut kotipihassaan kännissä ratin takana avaimet virtalukossa?
No mä ajattelin liikenteessä ajoa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Oletko kuljettanut moottoriajoneuvoa humalassa?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Useita kertoja, joskus aivan naula päässä. Ja joka kerta on kulkupeli lähtenyt käsistä. Puolustukseksi mainittakoon paikan olleen ulkopuolisilta suljettu hiekkakuoppa kaukana ihmistenilmoilta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Dumiz
Kitisijä
Viestit: 2248
Liittynyt: 04.07.2011 9:44

Re: Oletko kuljettanut moottoriajoneuvoa humalassa?

Viesti Kirjoittaja Dumiz »

Ainiin, Budapestissä kateltiin että siellä oli joku semmoinen rata jossa ajeltiin jonkinnäköisen karting-auton ja mönkijän sekoituksella. Sitten miettittiin että ollaan kyllä otettu huikkaa aamusta lähtien (oli keskipäivä).
Sitten mentiin lähemmäksi kattomaan niin jotkut Saksalaiset veti keittoa jonottaessa jolloin kaikki katsoivat toisiaan... :twisted:

Ei muutakuin Esko Mörkö jokaiseen vastuu vapautus-paperiin ja täysillä rataa ympäri, oli hauskaa.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Oletko kuljettanut moottoriajoneuvoa humalassa?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Mun pitäisi kohta taas niittää pihanurmi (n. 1,5 ha) hurjalla 18 hv puutarhatraktorillani. Varsinkin helteellä se on janottavaa puuhaa. Ilmeisesti vaarannan liikenneturvallisuutta. Kuka ilmiantaisi minut?
küllküll

Re: Oletko kuljettanut moottoriajoneuvoa humalassa?

Viesti Kirjoittaja küllküll »

Kokeilin kerran, ajokortti oli saatu ehkä puoli vuotta aikaisemmin, Testiolosuhteet olivat seuraavat:
- yksityinen mökkitie (lähinnä kinttupolku), jossa ei 100% varmasti muuta liikennettä tuohon aikaan (myöhäinen yö). Olisiko ajettu matka ollut 300-400 m
- yksin, omalla autolla, vyöt kiinni
- maksiminopeus 30-40 km/h
- promillemittaria ei ollut käytössä, mutta ihan reipas boogie oli päällä.

Tehtävä oli lähes mahdoton, auto pysyi nippa nappa tiellä. Tajusin että yleiselle tielle ei autolla ole kännissä mitään asiaa - enkä ole sen jälkeen humalassa ajanut.

Toki lain mukaan rangaistava teko. Olen silti iloinen, että tämäkin on kokeiltu "niin turvallisissa olosuhteissa kuin oli mahdollista". Eipä tule kiusausta lähteä liikenteeseen pöllöilemään.

Tosin kahtena viime vuotena on joutunut lähtemään aamulla niin "hyvin valvoneena" töihin, että vireystila on ollut varmaan samaa luokkaa kuin rattijuopumuksen alaraja :roll: Harhanäkyjäkin on esiintynyt kerran tai pari.
Viimeksi muokannut küllküll, 06.07.2011 12:36. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Oletko kuljettanut moottoriajoneuvoa humalassa?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Gat kirjoitti:Mun pitäisi kohta taas niittää pihanurmi (n. 1,5 ha) hurjalla 18 hv puutarhatraktorillani. Varsinkin helteellä se on janottavaa puuhaa. Ilmeisesti vaarannan liikenneturvallisuutta. Kuka ilmiantaisi minut?
Olisiko niin, että rangaistavuus riippuu laitteen rakenteellisesta nopeudesta myös? Muistelen, että sähköisen invamopon kuljettajaa ei rangaistu tällä perusteella.

Toisaalta Seagwayn kuljettajaa rangaistiin.

Kuinka kovaa sun puutarhatraktorilla pääsee?
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Oletko kuljettanut moottoriajoneuvoa humalassa?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Dave:
Vaikea sanoa, siinä ei ole mittaria enkä ole tiellä ajanut, vain niittänyt heinänpituuteen sopivaa vauhtia eli aika hitaasti. No ei sillä niittämättäkään siirtyessä pihan osasta toiseen pääse läheskään niin kovaa kuin mopolla, vaikka poistin jenkkien turvamääräysten mukaisen kaasunrajoittimen. :D
RP

Re: Oletko kuljettanut moottoriajoneuvoa humalassa?

Viesti Kirjoittaja RP »

küllküll kirjoitti: Tosin kahtena viime vuotena on joutunut lähtemään aamulla niin "hyvin valvoneena" töihin, että vireystila on ollut varmaan samaa luokkaa kuin rattijuopumuksen alaraja :roll: Harhanäkyjäkin on esiintynyt kerran tai pari.
Niin, väsyneenä ajaminen on kyllä verrattavissa lievään, ellei jopa kunnon, humalaan. Muistaakseni olen katsonut aiheesta dokumentin, ja näitä rattiin nukahtamisia, huomion herpaantumisia yms. oli aika paljon kolareiden joukossa. Veikkaan, että tähän syyllistyy suhteellisen moni suomalainen. Väsyneenä ajamiseen.
Avatar
scarface
Elämätön Kitisijä
Viestit: 306
Liittynyt: 07.04.2011 22:12

Re: Oletko kuljettanut moottoriajoneuvoa humalassa?

Viesti Kirjoittaja scarface »

En.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Oletko kuljettanut moottoriajoneuvoa humalassa?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

RP kirjoitti:Veikkaan, että tähän syyllistyy suhteellisen moni suomalainen. Väsyneenä ajamiseen.
Inttiaikana yöllä kassulle palatessa nukahdin kunnolla rattiin. Koko auto oli jo pientareen puolella, kun havahduin. Sen verran pelästy, että just ja just pysy hereillä loppumatkan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Oletko kuljettanut moottoriajoneuvoa humalassa?

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Olen. Pienessä kaupungissa keskellä yötä kaverini ajaessa edellä näyttäen tietä ja katsoen risteykset puolestani. Itse keskityin pitämään autoa tiellä.
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Oletko kuljettanut moottoriajoneuvoa humalassa?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

RP kirjoitti:
küllküll kirjoitti: Tosin kahtena viime vuotena on joutunut lähtemään aamulla niin "hyvin valvoneena" töihin, että vireystila on ollut varmaan samaa luokkaa kuin rattijuopumuksen alaraja :roll: Harhanäkyjäkin on esiintynyt kerran tai pari.
Niin, väsyneenä ajaminen on kyllä verrattavissa lievään, ellei jopa kunnon, humalaan. Muistaakseni olen katsonut aiheesta dokumentin, ja näitä rattiin nukahtamisia, huomion herpaantumisia yms. oli aika paljon kolareiden joukossa. Veikkaan, että tähän syyllistyy suhteellisen moni suomalainen. Väsyneenä ajamiseen.
Tieliikennelaki myös kieltää auton ajamisen väsyneenä. Aivan kuten humalassakin.

Että mitä kk tuumii tästä? Meinaan kun olet (aivan oikeutetusti) esittänyt voimakkaan moraalisen närkästyksen humalassa autoilusta.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
CeDell Davis

Re: Oletko kuljettanut moottoriajoneuvoa humalassa?

Viesti Kirjoittaja CeDell Davis »

NuoriDaavid kirjoitti:
Tieliikennelaki myös kieltää auton ajamisen väsyneenä. Aivan kuten humalassakin.

Että mitä kk tuumii tästä? Meinaan kun olet (aivan oikeutetusti) esittänyt voimakkaan moraalisen närkästyksen humalassa autoilusta.
Mä haluan nähdä sen mittarin jolla poliisi mittaa väsyneisyyden!
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 14:05

Re: Oletko kuljettanut moottoriajoneuvoa humalassa?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

CeDell Davis kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Tieliikennelaki myös kieltää auton ajamisen väsyneenä. Aivan kuten humalassakin.

Että mitä kk tuumii tästä? Meinaan kun olet (aivan oikeutetusti) esittänyt voimakkaan moraalisen närkästyksen humalassa autoilusta.
Mä haluan nähdä sen mittarin jolla poliisi mittaa väsyneisyyden!
Sellainen on olemassa, oli muutama vuosi sitten poliisilla käytössä kun aiheesta tehtiin tutkimusta Helsingin yliopiston liikennetutkimusyksikössä. Vempeleen virallistamisessa menee kuitenkin varmasti pitkään. Kyseessä oli siis kämmentietokone jossa oli kaksi testiä, joista toisessa piti erottaa kirjaimet numeroista riittävän nopeasti ja toisessa huomata, kun kellotaulua kiertävä pallo hyppäsi jonkun tunnin yli.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Oletko kuljettanut moottoriajoneuvoa humalassa?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

CeDell Davis kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Tieliikennelaki myös kieltää auton ajamisen väsyneenä. Aivan kuten humalassakin.

Että mitä kk tuumii tästä? Meinaan kun olet (aivan oikeutetusti) esittänyt voimakkaan moraalisen närkästyksen humalassa autoilusta.
Mä haluan nähdä sen mittarin jolla poliisi mittaa väsyneisyyden!
Ei se muuta itse asiaa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Varis
Elämätön Kitisijä
Viestit: 300
Liittynyt: 19.01.2011 23:51

Re: Oletko kuljettanut moottoriajoneuvoa humalassa?

Viesti Kirjoittaja Varis »

NuoriDaavid kirjoitti:
CeDell Davis kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Tieliikennelaki myös kieltää auton ajamisen väsyneenä. Aivan kuten humalassakin.

Että mitä kk tuumii tästä? Meinaan kun olet (aivan oikeutetusti) esittänyt voimakkaan moraalisen närkästyksen humalassa autoilusta.
Mä haluan nähdä sen mittarin jolla poliisi mittaa väsyneisyyden!
Ei se muuta itse asiaa.
Niin. Jos vuorokauden valvominen vastaa promillen humalatilaa, niin tuntuu että useampikin nuori isä/äiti tai päivystävä lääkäri, kolmivuorotyöläinen tms. autoilee aika vastuuttomassa kunnossa ja vielä kakarat kyydissä.

http://www.helsinki.fi/behav/uutisarkis ... 5-2009.htm

Ehkä humalassa ajavaa on silti helpompi syyllistää, koska alkoholin juominen ennen autolla ajamista on aina valinta, unen saaminen ei. Reaalielämässä tulee tilanteita joissa on pakko ajaa väsyneenä. Ehkäpä vireystilaratsiakin olisivat paikallaan, kun alkoholi ja sairauskohtaukset ovat ainoat väsymystä enemmän liikennekuolemia aiheuttavat tekijät.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Oletko kuljettanut moottoriajoneuvoa humalassa?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Varis kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
CeDell Davis kirjoitti:
Mä haluan nähdä sen mittarin jolla poliisi mittaa väsyneisyyden!
Ei se muuta itse asiaa.
Niin. Jos vuorokauden valvominen vastaa promillen humalatilaa, niin tuntuu että useampikin nuori isä/äiti tai päivystävä lääkäri, kolmivuorotyöläinen tms. autoilee aika vastuuttomassa kunnossa ja vielä kakarat kyydissä.

http://www.helsinki.fi/behav/uutisarkis ... 5-2009.htm

Ehkä humalassa ajavaa on silti helpompi syyllistää, koska alkoholin juominen ennen autolla ajamista on aina valinta, unen saaminen ei. Reaalielämässä tulee tilanteita joissa on pakko ajaa väsyneenä. Ehkäpä vireystilaratsiakin olisivat paikallaan, kun alkoholi ja sairauskohtaukset ovat ainoat väsymystä enemmän liikennekuolemia aiheuttavat tekijät.
Auton ajaminen on kyllä aina oma valinta.

Pakko on ainoastaan kuolla ja sekin vain kerran.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Varis
Elämätön Kitisijä
Viestit: 300
Liittynyt: 19.01.2011 23:51

Re: Oletko kuljettanut moottoriajoneuvoa humalassa?

Viesti Kirjoittaja Varis »

NuoriDaavid kirjoitti:Auton ajaminen on kyllä aina oma valinta.

Pakko on ainoastaan kuolla ja sekin vain kerran.
Tosiasialliset seuraukset jostain valinnasta muodostavat usein käytännön pakon teoreettisessa valintatilanteessa. Alkoholin nauttimiseen tuskin on koskaan sellaista käytännön pakkoa, joka voisi johtaa vaikkapa työpaikan menetykseen.
Avatar
DitaVonShagwell
Elämätön Kitisijä
Viestit: 497
Liittynyt: 25.11.2010 14:13

Re: Oletko kuljettanut moottoriajoneuvoa humalassa?

Viesti Kirjoittaja DitaVonShagwell »

Nollatoleranssi.
"Fool me 7 times shame on you, fool me 8 or more times shame on me" -Amy Wong
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Oletko kuljettanut moottoriajoneuvoa humalassa?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Varis kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Auton ajaminen on kyllä aina oma valinta.

Pakko on ainoastaan kuolla ja sekin vain kerran.
Tosiasialliset seuraukset jostain valinnasta muodostavat usein käytännön pakon teoreettisessa valintatilanteessa. Alkoholin nauttimiseen tuskin on koskaan sellaista käytännön pakkoa, joka voisi johtaa vaikkapa työpaikan menetykseen.
Ei muuta asiaa. Auton ajaminen väsyneenä on humalatilaan verrattava liikenneturvallisuusriski, kiellettyä ja vapaaehtoista.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Manaaja

Re: Oletko kuljettanut moottoriajoneuvoa humalassa?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Ihan kuin sä dave yrittäisit oikeuttaa omia kännissäajelujasi?
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Oletko kuljettanut moottoriajoneuvoa humalassa?

Viesti Kirjoittaja Clay »

Useampi on kerrasta oppinut, että osaa ajaa kännissä kuin schumi - mistä tuleekin mieleen, että rata-ajoa autosimulla tuli joskus ajettua ensin selvin, ja sitten vähemmän selvinpäin, ja jälkimmäisellä tuli parempia aikoja, mikä ei tietenkään vastaa liikenteessä ajamista, tai oikeasti auton kuljettamista, mutta sainpahan siitä aihetta hykerrellä.

Kerran on muuten tullut autoa kännissä ajettua - muistikuvat on hyvin repaleisia, mutta vaikeeta oli. Häpesin jälkikäteen.
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
Kazarm
Kitinäaddikti
Viestit: 60
Liittynyt: 07.04.2009 11:40
Paikkakunta: TurQ

Re: Oletko kuljettanut moottoriajoneuvoa humalassa?

Viesti Kirjoittaja Kazarm »

kerran enkä ole ylpeä siitä :?
Vastaa Viestiin