Ruoan kotimaisuus ja hinta

Yleinen lätinä jä kitinä

Mikä on tavanomainen kriteerisi ruoan valinnassa

Hinta ratkaisee ruoan alkuperämaan
2
13%
Turvallisuus / maku ratkaisee aina ruoan alkuperämaan
7
44%
Kotimaista jos hinta on vain hiukan korkeampi
3
19%
Kotimaista vaikka hinta olisi paljon korkeampi
2
13%
Kotimaista vaikka moninkertaiseen hintaan
0
Ei ääniä
Johanna Tukiainen ratkaisee ruokahaluni
2
13%
 
Ääniä yhteensä: 16

masa

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja masa »

Georgina kirjoitti:Uskotko asioiden olevan paremmalla tolalla keskieuroopassa?.
Itse asiassa uskon. Omien havaintojeni mukaan Suomessa ruoka on huomattavasti enemmän jalostettua kuin vaikkapa Englannissa tai Espanjassa. Suomessa on vaikea löyttää esim. marinoimatonta lihaa, kun taas noissa maissa asia on täysin päinvastoin.

Ja ihan samaa niiissä maissa toitotetaan. "Oman maan sapuskat on parhaimpia ja puhtaimpia"
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14910
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Mä vähän jopa puolustaisin noita kanannahkapullia. Kai se on kaikkien etu, että kaikki syötäväksi kelpaava joka todella kelpaa jollekin syötäväksi syödään. Sisällöstä ei toki sovi kusettaa, mutta en mä nyt ole vuosikausiin ajatellut että lihapiirakassa olisi oikeasti lihaa sisällä.
Universaali disclaimer.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

So Hard kirjoitti:Mä vähän jopa puolustaisin noita kanannahkapullia. Kai se on kaikkien etu, että kaikki syötäväksi kelpaava joka todella kelpaa jollekin syötäväksi syödään. Sisällöstä ei toki sovi kusettaa, mutta en mä nyt ole vuosikausiin ajatellut että lihapiirakassa olisi oikeasti lihaa sisällä.
Termi "lihapulla" antaa ymmärtää, että tuote sisältää lihaa.

Mutta samaa mieltä siitä, että hyvä, että nahkapullia tehdään, jos niitä joku haluaa ostaa. Mutta asiakasta ei saisi huijata.

En oo perehtynyt, kuinka paljon halvimmissa nahkapullissa on lihaa. Onko luotettavia lähteitä?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja Georgina »

NuoriDaavid kirjoitti:Onko luotettavia lähteitä?
No kato siitä paketista! Siinä se lukee. Sitten siinä on erikseen muistaakseni termillä lihaan verrannolliset valmisteet.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14910
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

NuoriDaavid kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Mä vähän jopa puolustaisin noita kanannahkapullia. Kai se on kaikkien etu, että kaikki syötäväksi kelpaava joka todella kelpaa jollekin syötäväksi syödään. Sisällöstä ei toki sovi kusettaa, mutta en mä nyt ole vuosikausiin ajatellut että lihapiirakassa olisi oikeasti lihaa sisällä.
Termi "lihapulla" antaa ymmärtää, että tuote sisältää lihaa.

Mutta samaa mieltä siitä, että hyvä, että nahkapullia tehdään, jos niitä joku haluaa ostaa. Mutta asiakasta ei saisi huijata.

En oo perehtynyt, kuinka paljon halvimmissa nahkapullissa on lihaa. Onko luotettavia lähteitä?
Tuoteselosteet?

http://www.uusisuomi.fi/raha/91889-hk-s ... a%E2%80%9D
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14910
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

McJanne kirjoitti:Kuinka moni on syönyt espanjalaista kurkkua/tomaattia espanjassa?
Montako kymmentä kertaa pitää syödä, että lasketaan? Veikkaisin että 80-100 kertaa. Vesiviljelty ei maistu Tomaatille.
Universaali disclaimer.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

So Hard kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Mä vähän jopa puolustaisin noita kanannahkapullia. Kai se on kaikkien etu, että kaikki syötäväksi kelpaava joka todella kelpaa jollekin syötäväksi syödään. Sisällöstä ei toki sovi kusettaa, mutta en mä nyt ole vuosikausiin ajatellut että lihapiirakassa olisi oikeasti lihaa sisällä.
Termi "lihapulla" antaa ymmärtää, että tuote sisältää lihaa.

Mutta samaa mieltä siitä, että hyvä, että nahkapullia tehdään, jos niitä joku haluaa ostaa. Mutta asiakasta ei saisi huijata.

En oo perehtynyt, kuinka paljon halvimmissa nahkapullissa on lihaa. Onko luotettavia lähteitä?
Tuoteselosteet?

http://www.uusisuomi.fi/raha/91889-hk-s ... a%E2%80%9D
Hk siis väittää, että nahkaa on "pieniä määriä" ja kuluttajaliitto, että se on pääraaka-aine. Tiedä sitten, mikä on totuus.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14910
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

NuoriDaavid kirjoitti:Hk siis väittää, että nahkaa on "pieniä määriä" ja kuluttajaliitto, että se on pääraaka-aine. Tiedä sitten, mikä on totuus.
Lihapitoisuushan pitäisi lukea tuoteselosteessa. Siihen ei nahkaa voi laskea lainkaan, ei edes koneellisesti eroteltua lihaa.

http://www.ruokatieto.fi/Suomeksi/Liha/ ... apitoisuus
Universaali disclaimer.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12354
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

So Hard kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Täytyyhän miehellä olla periaatteita!
Tää on melkein yhtä villi periaate kuin homopoyn periaate että kaikkien paitsi hänen pitäisi luopua lihansyönnistä, koska rääkkäys.
Jep. Jos minä luopuisin lihansyönnistä sillä olisikin tosi SUURI konkrettinen merkitys... :roll:

Ruokafirmat olisivat helisemässä. :lol:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14910
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

McJanne kirjoitti:Ööh. Se on siis parempaa, taino, en keksi muuta syytä miksi sitä söisi 80-100 kertaa.

Tuli kyllä kateus, tuohan tarkoittaa käytännössä puolivakinaista asumista epsanjassa... Ja mie kun pääsen vasta kolmannelle "oikealle" ulkomaan matkalle vasta. Noh, onni yksillä, kesä kaikilla.
Kohta tulee gattaca ja selittää, että on kerran päässyt hyppykepillä kebnekaiselle ja silloinkin äitin haarojen välissä.
Universaali disclaimer.
ninnithequeen

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Pakko sanoa, että meillä hinta ratkaisee. Ihan tosiaan vain ja ainoastaan sen hinnan takia. *hörppii helvetin pahaa X-tra-kahvia*
AngryBird

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja AngryBird »

Maku ratkaisee. Yleensä jää siis ne halvat hyllyyn.
Joitain poikkeuksia toki on, esim. Pirkka Cafe Latte -jäätelö on ehkä maailman parasta vaikka maksaa noin puolet merkkituotteen hinnasta :]
Kaupanmerkkikahvia en suostu juomaan edes kyläillessä. Sori :D

Maalaiseksi ryhtymisen jälkeen olen joidenkin ruokien osalta täysin omavarainen. Joka on siis hyvä ja myös halpaa jos omille vapaa-ajantunneilleen ei laske hintaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16657
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ainakin minun kohdallani sille nyt ei vai voi mitään, että saavutettavuuden ja valikoiman takia minun pääasiallisina ostospaikkoinani säilyvät jatkossakin K- ja S-marketit. Ja vaikka maailma olisi parempi paikka ilman bonuskorttisysteemejä, putoan tässä asiassa omaan napaan katselevaan taloudelliseen rationaalisuuteen ja maksan ostoksistani mieluummin vähemmän kuin enemmän. Sinänsä ihailen Masan viherpiipertäjä/kettutyttömentaliteettia, joka saa hänet pitämään yksilötason taloudellista optimointia alisteisena kollektiiviselle edulle. Yhteisen edun nimissä uhrautuminen on toki jaloa, vaikka uhraisikin vain pari prosenttia kauppamenoistaan. Minä en niin jalo ole, mutta onhan tässä osin sama logiikka kuin Homeboyn lihansyönnissäkin. Mutta niin on monessa muussakin asiassa: puolestani kaikenmoisia veroetuuksia asuntolainan korkojen vähennysoikeudesta matalaan (?)alkoholiveroon voisi poistaa, mutta ennenkuin asiaan on kollektiivinen ratkaisu, en tilitä valtiolle ainoana lisärahoja. Ai niin, Lidlissäkin käyn joskus: ostamassa kivennäisvettä sekä joskus juustoa.

Joissain asioissa tunnistan kyllä tuon oman taloudellisen edun uhraamisen eettisyyden nimissä. Ostan luomumunia, pääasiassa luomulihaa, reilun kaupan tuotteita, jätän israelilaiset paprikat hyllyyn ja mitä näitä onkaan. Ja EW saa ihan rauhassa selittää, että todellisuudessa tuokin toimintani on itsekästä. Ei se ole. Aina harmittaa olla se typerys, joka maksaa enemmän kuin muut, mutta joskus miehen pitää tehdä mitä miehen pitää tehdä.

Kotimaisuus on minulle arvo marjoissa, sienissä ja vihanneksissa. Muuten koetan ostaa eettis-laadullisin perustein. Jos niiden nimissä en eroa pysty tekemään, ostan halvempaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21355
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Pallotin maku, mutta en ymmärrä miksi turvallisuus oli niputettu tuohon samaan? Tietääkseni kaikki ruokakaupassa laillisesti myytävä ruoka on turvallista. Suomessa valmistettu viina ja kalja tosin taitavat tappaa aika paljon väkeä.

Muutamien tuotteiden kohdalla valmistusmaalla on merkitystä. En mielelläni osta seuraavia tuotteita suomalaisten valmistamina:
- tietyt leikkeleet, esim. salami ja chorizo
- makkarat
- kypsytetyt juustot
- siideri ja olut

Noiden tuotteiden kohdalla suomalaisuus on historiassa tarkoittanut surkeaa tuotetta, enkä usko tilanteen muuttuneen.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja huima »

sivustahuutaja kirjoitti:- siideri ja olut

Noiden tuotteiden kohdalla suomalaisuus on historiassa tarkoittanut surkeaa tuotetta, enkä usko tilanteen muuttuneen.
Suomalaiset pienpanimot yllättävät positiivisesti.

http://www.malmgard.fi/www/?p=11&lang=fi

Huvila ESB on esimerkiksi varsin hyvää. Saatavilla Alkosta.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Hei, en lukenu ketjua, mutta luulen lonkalta voivani jaotella palstalaiset niihin joille lähellä/kotimaassa tuotettu ruoka on kannatettava asia ja niihin keille se on yhdentekevää :D Jännä juttu, miten paljon tuollainenkin seikka oikeastaan kertoo ihmisestä ;-)
Prepare for the worstest.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

nowaysis kirjoitti:Hei, en lukenu ketjua, mutta luulen lonkalta voivani jaotella palstalaiset niihin joille lähellä/kotimaassa tuotettu ruoka on kannatettava asia ja niihin keille se on yhdentekevää :D Jännä juttu, miten paljon tuollainenkin seikka oikeastaan kertoo ihmisestä ;-)
Hölmöt ja fiksut?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14910
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti:Pallotin maku, mutta en ymmärrä miksi turvallisuus oli niputettu tuohon samaan?
Ihanvaansiks, että tää koko kysely kytkeytyy nyt tuohon tukiaiskeskusteluun ja hinta on se asia mikä muuttuu jos tukiaisiin puututaan. Koetan tässä nyt, ehkä epäonnistuneesti, kartoittaa miten paljon hinta vaikuttaa ostopäätöksiin ruoan suhteen. Jos joku valitsee sapuskansa aina pelkästään maku- tai (oletettu) turvallisuuskylki edellä, hinta ei liene muuta ostoskäyttäytymistä merkittävästi.
Universaali disclaimer.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

masa kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Joo. Natsisiwasta sen voisi saada halvemmalla. Ne Lidlit on vaan rumia ja siellä on rumia asiakkaita ja henkilökuntaa.
Harvemmin niissä kyllä mitään preppyjä näkee.
Mikä tää setien preppyvillitys nyt on? Tiedättekö mikä se alunperin edes on? :D
Prepare for the worstest.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

NuoriDaavid kirjoitti:
nowaysis kirjoitti:Hei, en lukenu ketjua, mutta luulen lonkalta voivani jaotella palstalaiset niihin joille lähellä/kotimaassa tuotettu ruoka on kannatettava asia ja niihin keille se on yhdentekevää :D Jännä juttu, miten paljon tuollainenkin seikka oikeastaan kertoo ihmisestä ;-)
Hölmöt ja fiksut?
Ei unohdeta harmaan sävyjä ja sosioekonomista asemaa.
Prepare for the worstest.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21355
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

huima kirjoitti:Suomalaiset pienpanimot yllättävät positiivisesti.
Juon tosi vähän olutta ja vain vehnäoluita.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja elco »

nowaysis kirjoitti: Mikä tää setien preppyvillitys nyt on? Tiedättekö mikä se alunperin edes on? :D
Keski-ikäistyvä lekuri dressmannin kledjuissa?
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Mä pelkäsinkin, että Dave luulee sen tarkoittavan tota.
Prepare for the worstest.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

nowaysis kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
nowaysis kirjoitti:Hei, en lukenu ketjua, mutta luulen lonkalta voivani jaotella palstalaiset niihin joille lähellä/kotimaassa tuotettu ruoka on kannatettava asia ja niihin keille se on yhdentekevää :D Jännä juttu, miten paljon tuollainenkin seikka oikeastaan kertoo ihmisestä ;-)
Hölmöt ja fiksut?
Ei unohdeta harmaan sävyjä.
Does not compute.

There are only 10 types of people in the world.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14910
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti:
huima kirjoitti:Suomalaiset pienpanimot yllättävät positiivisesti.
Juon tosi vähän olutta ja vain vehnäoluita.
No sitten on kyllä kotimaiset aika vähissä. Koffilla oli ihan siedettävä yritelmä jossain välissä bulkkivehnäksi.

Siiderit? Kuivaa brittiä tai irkkua vain bretagne?
Universaali disclaimer.
Vastaa Viestiin