Ruoan kotimaisuus ja hinta

Yleinen lätinä jä kitinä

Mikä on tavanomainen kriteerisi ruoan valinnassa

Hinta ratkaisee ruoan alkuperämaan
2
13%
Turvallisuus / maku ratkaisee aina ruoan alkuperämaan
7
44%
Kotimaista jos hinta on vain hiukan korkeampi
3
19%
Kotimaista vaikka hinta olisi paljon korkeampi
2
13%
Kotimaista vaikka moninkertaiseen hintaan
0
Ei ääniä
Johanna Tukiainen ratkaisee ruokahaluni
2
13%
 
Ääniä yhteensä: 16

Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

nowaysis kirjoitti:Mä pelkäsinkin, että Dave luulee sen tarkoittavan tota.
No se näyttää tolta. Ei tarkoita.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Ostan lihani enimmäksenn Thai-hierontapaikoista.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Bhven kirjoitti:Ostan lihani enimmäksenn Thai-hierontapaikoista.
Toivottavasti ei hyvin riippunutta.

:kainalopieru:
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: Jos joku valitsee sapuskansa aina pelkästään maku- tai (oletettu) turvallisuuskylki edellä, hinta ei liene muuta ostoskäyttäytymistä merkittävästi.
Onhan hinta ihan oleellinen juttu kaikissa ostopäätöksissä? Hyvin harvoin on tilannetta, jossa joku ruokatarvike olisi aistein havaittavilla ominaisuuksilla niin ylivoimainen, että lähimmän kilpailijan merkittävä hintamuutos ei vaikuttaisi valintaan.

Jos menen lihatiskille ostamaan piffiä, niin eri vaihtoehtojen hinnoilla on ihan oleellinen vaikutus ostopäätökseen. Ulkofile voi aivan hyvin vaihtua johonkin muuhun, jos hinta ja laatu näyttävät houkuttelevilta. Alkuperämaata sen sijaan en katso koskaan. En ymmärrä miten joku argentiinassa pihviä vetänyt voi dissata sen maan lihaa?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti:Siiderit? Kuivaa brittiä tai irkkua vain bretagne?
Tuossa järjestyksessä, tosin ranskalainen on aika harvinainen vieras jääkaapissa.

Strongbowta kuluu eniten. Sitä muuten eivät suomalaiset koskaan oppineet valmistamaan. Maistui aina kaljalta ja hylkäsin merkin aikoinan muutamaksi vuodeksi. Sitten joskus taas kokeilin ja ihmettelin maun palautumista. Mutta se olikin vaihtunut kopperbergin kamaksi.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

NuoriDaavid kirjoitti:
nowaysis kirjoitti:Mä pelkäsinkin, että Dave luulee sen tarkoittavan tota.
No se näyttää tolta. Ei tarkoita.
Esitän eriävän mielipiteeni.

Tosin en ole D:n vaatteista sen tarkemmin perillä. Mun mielestä se on aina näyttäny jokseensakin samalta kuin Cittari as in CityMarket, mutta tutustunpas tarkemmin Dressmannin tarjontaan kunhan ehdin :D


D tarkoittaen tässä Dressmannia, ei Davea :D
Prepare for the worstest.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti:Strongbowta kuluu eniten. Sitä muuten eivät suomalaiset koskaan oppineet valmistamaan. Maistui aina kaljalta ja hylkäsin merkin aikoinan muutamaksi vuodeksi. Sitten joskus taas kokeilin ja ihmettelin maun palautumista. Mutta se olikin vaihtunut kopperbergin kamaksi.
Jaa. Kyllä mulle Crowmoorkin maistuu vaikka se on ihan supisuomalainen. En näe isoa eroa.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti:Jaa. Kyllä mulle Crowmoorkin maistuu vaikka se on ihan supisuomalainen. En näe isoa eroa.
Joskus alkuaikoina Crowmoor ei ollut niin makea kuin nykyään ja silloin sitä pystyi juomaan. Sokeriahan crowmoorissa on lähes tuplat strongbowiin verrattuna. Crowmoorin sokeripitoisuuksia löytyy brittikamastakin, mutta ne ovat sitten hedelmäisempiä, tammisempia ja kaikin puolin maukkaampia, jolloin sokeri ei hypi silmille.

En ihan usko suomalaisien kuivien siiderien puutteen johtuvan vain asiakkaista. Veikkaisin makeuden peittävän makuvirheet, joten suomalaiset eivät vain osaa valmistaa hyvänmakuista tasalaatuista kuivaa siideriä.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

^Ei se elämä oo noin vaikeeta.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja aasi »

sivustahuutaja kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Jaa. Kyllä mulle Crowmoorkin maistuu vaikka se on ihan supisuomalainen. En näe isoa eroa.
Joskus alkuaikoina Crowmoor ei ollut niin makea kuin nykyään ja silloin sitä pystyi juomaan.
Crowmoor Extra dry toimii ainakin mulla, se perus-dry on liian makeaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ Ei olekaan, jos ei koske suomalaisiin siidereihin?

Meikäläinen ostaa aina samoja tuotteita tai samoista lähteistä samoin perustein. Huteja tulee äärimmäisen harvoin eikä valinnanvaikeutta juuri ole. Koen saavani aivan saatanasti vastinetta rahoilleni.
Viimeksi muokannut sivustahuutaja, 25.08.2011 17:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

aasi kirjoitti:Crowmoor Extra dry toimii ainakin mulla, se perus-dry on liian makeaa.
Muistelisin tuon olleen aika esanssisen makuista? Muistaakseni Crowmoor ei ole halvempaa kuin strongbow, joten epäluuloisena kokeilen uudestaan tuota extra dryta vain jos tilanne joskus pakottaa.
masa

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja masa »

urpiainen kirjoitti:Masan viherpiipertäjä/kettutyttömentaliteettia, j
Minä myös huollatan autoni Vehon sijaan nyrkkipajalla, tankkaan kylmäasemilla, tilaan kotipizzan sijaan pizzani karvakädeltä, ja ostan rautani köyhien stockan kaltaisista rautakaupoista. En ymmärrä miksi elintarvikkeiden ostaminen pitää tehdä lasipalatsista, jos kerta autonkin voi huollattaa korjaamolla, jonka koko ulkoseinä ei ole lasia ja tornin huippu vähintään 30:ssä metrissä.

Tosin kyllä myönnän olevani asioissa melkoinen jääräpääkin. Minua vituttavat pantilliset ostoskärryt ylikaiken. Tarjoustalon kärryt pystyy irroittamaan toistaan toisen kärryn lukkolaiteella, jolloinka minun ei tarvitse kaivella tyhjiä taskujani kolikoiden toivossa. Prismassa minua vituttaa pysäköintikiekon käyttöpakko ja mitäänsanomaton j ayllätyksetön valikoima.

Natsisivassa minua taasen houkuttavat tuotteet joita mualta ei saa. Juuri hain sieltä kassillisen espanjalaisia, italialaisia ja portugalilaisia juustoja sekä saksalaisia makkaroita. Noppaolutta en maltanut ostaa, kun erehdyksessä viimeviikonloppuna ostin laatikon Karjalaa. Köyhän on pakko lipittää se pimpinpesuvesi eka pois.

Ei nuo kaupat mitään paratiiseja ole, mutta tarjouksillaan ne ainakin hakkaavat cittarin ja prisman aina 100-0. En edes muista koska prismassa olisi ollut jotain tarjouksessa, ja taasen cittarin tarjoukset ovat ihan silkkaa huuhaata. Esimerkkinä naudan paistijauheliha omista lihoista, 2.90 rasia. Samaan aikaan tarjoustalo myy tuoretta naudan paistijauhelihaa 1.99 rasia. Hyödy siinä siten boonuksista.
Viimeksi muokannut masa, 26.08.2011 10:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja Niba »

Georgina kirjoitti:
Vesper kirjoitti:
Korjaan, suomalainen eines on rikos.
Juurikin tätä tarkoitin.
Entä valmisruuat? Käykääpä kokeilemassa Wotkin's valmisruokia! ;)

Eineksiä syö vaan toimiston tytöt ja "huonot äidit" ruokkii perseestään valantaneita tuloksia sillä. ;)

Kunnon juomia ei saa kaupasta eikä alkosta(-Mikkeller), ravintolaan käy tie, Pikku Lintuun..
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja Vesper »

When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
masa

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja masa »

^ Odotan samaa tulosta kuin Sirkka-Anttilan työryhmä. Tuloksia ei esitetä kenellekään.

http://hakki47.blogit.kauppalehti.fi/bl ... nnannousun




Joku Kauppalehden jutun kommentoija vastasi jo puolestani:
Oho, että oikein valtion ikioma lempilapsi kilpailuvirasto ryhtyy hommiin.

Virasto, joka silmät ummessa on siunannut parin ruokaketjun pullistumisen ja pöhöttymisen massiivisiksi monopoleiksi vuosikymmenien ajan.
Lupaan maalata ristin uuden torppani peräseinään, mikäli tutkimus ja sen mahdollinen suositus muuttaa jotakin tässä korruptiokaupassa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mikä pettymys :cry: Nähtyäni Vesperin nikin tuoreimpana, luulin keskustelun kääntyneen pikaruokaan ja keskustelun tason muuttuneen ala-arvoiseksi. Pikaruokaketjun nimeä en voi mainita ajanpuutteeseen vedoten.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Mikä pettymys :cry: Nähtyäni Vesperin nikin tuoreimpana, luulin keskustelun kääntyneen pikaruokaan ja keskustelun tason muuttuneen ala-arvoiseksi. Pikaruokaketjun nimeä en voi mainita ajanpuutteeseen vedoten.
Ala-arvoiseksi... hmmm... Yrititköhän sä just loukata mua vai ymmärsinkö taas jotain väärin...
Viimeksi muokannut Vesper, 01.09.2011 14:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
masa

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti: Olitko aikoinaan huolissasi kun K-ryhmä oli yksinvaltias vai onko huoli noussut vasta nyt kun osuustoimintaan perustuvakin ryhmä on noussut paremmin vastavoimaksi?
Tuskin. Mitäpä minä sinkkuna ja kaikki rahani kapakkaan lykkäävänä renttuna olisin välittänyt. Eilinen 110 euron vauvanruokavaippaperspyyhe-ostosretki taas repi hampaat ikenistä irti.

Nan2 maksaa muuten cittarissa 0.52 purkki ja Prismassa 0.50. Natsin tai tarjoustalon hintoja en muista, mutta lupaan raportoida.

NOTE! Vihaan molempia korruptioketjuja suunnilleen yhtä paljon.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Miten masa aiot hoitaa kauppa-asiat täällä perähikiällä? Kun siis tarjollahan on pelkkää ketjua? Vai aiotko hoitaa ne työmatkan varrella ja sitten korkeintaan täydentää pakon edessä paikallisista kaupoista?
Paikallinen K-kauppahan on yrittäjävetoinen ja siinä mielessä erinomainen valinta. Kaikkea mitä keksii pyytää saa valikoimiin ja palvelu on erinomaista. Tien toisella puolella pelkkää kuraa.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
masa

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja masa »

Vesper kirjoitti:Miten?
Noin:
Vesper kirjoitti:hoitaa ne työmatkan varrella ja sitten korkeintaan täydentää pakon edessä paikallisista kaupoista
masa

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja masa »

Vauvakamasta lisää.. Pampers 5+ maksaa JCittarissa 12.55 €/pkt.

Norjassa* kuuleman mukaan vastaava paketti 4-5€ :kontrolli:



* velipoika asustelee siellä
masa

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti: Mitä koetin sanoa on, että aikoinaanhan K-ryhmällä tuntui olevan kaavoitusmonopoli

Mjoo, muistan vaan että kotikunnassani tehtiin aikoinaan monta helvetin isoa idioottipäätöstä umpimielisten ja omaan pussiinsa tuijottavien kateellisten ja kyräilevien kyläläisten toimesta.

Kotikuntani torppasi mm. Atrian tulemisen kuntaan, koska sille olisi pitänyt antaa ilmainen tontti. No eihän semmosta voi antaa, kun kukaan muukaan ei olliut sellaista saanut. Munakunnan kanssa kävi sama juttu, ja esim. kaverini isä joka sillosena T-kauppiaana yritti ostaa kunnalta kauppansa takapihalla ollutta peltoa laajentaakseen sai kuulla että ei sitä myydä, kun siihen rakennetaan parkkipaikka!

Nyttemmin sillä samaisella pellolla on ollut jo 30 vuotta hiekkainen "parkkipaikka", joka on aina autoista tyhjä, mutta sentään joku sinne on rakentanut pari pientä skeittiramppia. Atriakin on varmaan Nurmon kaupungille maksanut "muutaman kerran" saamansa tontin takaisin.

Viimeisin torppausyritys oli ollut Tokmannin kanssa, kun taas S-ryhmä rakensi tostnoivaa helvetin ison aakkosbaarin ja äs-marketin keskustaan.. s-ryhmä on ystävä nääs.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Vesper kirjoitti:Ala-arvoiseksi... hmmm... Yrititköhän sä just loukata mua vai ymmärsinkö taas jotain väärin...
Eiku...ajattelin ääneen. Ehkä salaa toivoin, että joku olisi joskus ajatellut nikkisi tässä ketjussa tuoreimpana nähdessään samoin. Myönnettäköön, että ruokavääntöjä, kuten kaikenlaisia muitakin vääntöjä, on välillä kova ikävä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Pian Lidliin ostamaan lihamakaronilaatikoita, tarjouksessa 1 e/kpl. :wink:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Vastaa Viestiin