Ruoan kotimaisuus ja hinta

Yleinen lätinä jä kitinä

Mikä on tavanomainen kriteerisi ruoan valinnassa

Hinta ratkaisee ruoan alkuperämaan
2
13%
Turvallisuus / maku ratkaisee aina ruoan alkuperämaan
7
44%
Kotimaista jos hinta on vain hiukan korkeampi
3
19%
Kotimaista vaikka hinta olisi paljon korkeampi
2
13%
Kotimaista vaikka moninkertaiseen hintaan
0
Ei ääniä
Johanna Tukiainen ratkaisee ruokahaluni
2
13%
 
Ääniä yhteensä: 16

Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Mua vähän kiinnostaa kuinka kovasti maatalous kuolisi jos tukisysteemi ajettaisiin alas. Oletukseni on, että ostovoima nousee samalla määrällä kuin kotimaisen ruoan hinta nousee, koska tuloverotus kevenee kuppauksen loputtua.

Jos kotimaisten elintarvikkeiden hinta nousee, niin loppuuko kotimaisen ostaminen kuin seinään? Mä en oikeastaan kauheasti katsele ruoan hintaa vaan ostan sitä mistä tykkään.
Universaali disclaimer.
masa

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja masa »

Maku, tai hinta/laatusuhde ratkaisee valintani.

En ikinä katso valmistusmaata.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja exsu »

Ruoka on liian halpaa niin kauan, kun hävikki on yhtä valtava kuin nyt. Ruoan hinta vaikuttaa itsellä lähinnä ostomääriin; haluan esim. lihatuotteet kotimaisina, mielellään luomuina. Tästä johtuen meillä ei syödä lihaa joka päivä eikä edes joka toinen. Mutta lihaan käytetään varmaan suunnilleen saman verran rahaa kuin brassibroileritalouksissa. Sama pätee muuhunkin.

Toisaalta ruoka ei saa olla niin kallista, että köyhille tulee nälkä. Se, vaikutetaanko tähän perusturvaa nostamalla vai ruoan hinnan pitämisellä kohtuullisena on sitten eri asia.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

masa kirjoitti:Maku, tai hinta/laatusuhde ratkaisee valintani.

En ikinä katso valmistusmaata.
+1
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exsu kirjoitti:Toisaalta ruoka ei saa olla niin kallista, että köyhille tulee nälkä. Se, vaikutetaanko tähän perusturvaa nostamalla vai ruoan hinnan pitämisellä kohtuullisena on sitten eri asia.
Niin kauan kun ruoan maailmanmarkkinahinnat ovat alemmat kuin tuotantokustannukset Suomessa, tukiaiset eivät ole köyhille(kään) mikään tuki vaan rasite, koska ne lisäävät pienituloistenkin verorasitusta tai vähentävät mahdollisuuksia muihin tulonsiirtoihin köyhille.
Universaali disclaimer.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Ostan sitä, mikä näyttää hyvältä. Hintaa katson harvoin. Alkuperämaata en koskaan.

Ainoa ehdoton kriteeri on, että luomua en osta, koska en halua olla viherpiipertäjä.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

NuoriDaavid kirjoitti:Ainoa ehdoton kriteeri on, että luomua en osta, koska en halua olla viherpiipertäjä.
Koko lailla näin. En käsitä jengiä, jotka maksavat ylihintaa luomusta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

NuoriDaavid kirjoitti:Ainoa ehdoton kriteeri on, että luomua en osta, koska en halua olla viherpiipertäjä.
Nyt joutui hiukan repeämään. Jos luomu näyttäisi ja maistuisi paremmalta kuin normisetti, et ostaisi koska periaatteesta vastustat lannoiteetonta ja myrkytöntä viljelyä? :D
Universaali disclaimer.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

So Hard kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Ainoa ehdoton kriteeri on, että luomua en osta, koska en halua olla viherpiipertäjä.
Nyt joutui hiukan repeämään. Jos luomu näyttäisi ja maistuisi paremmalta kuin normisetti, et ostaisi koska periaatteesta vastustat lannoiteetonta ja myrkytöntä viljelyä? :D
Täytyyhän miehellä olla periaatteita!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

NuoriDaavid kirjoitti:Täytyyhän miehellä olla periaatteita!
Tää on melkein yhtä villi periaate kuin homopoyn periaate että kaikkien paitsi hänen pitäisi luopua lihansyönnistä, koska rääkkäys.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Maku on ykkönen, seuraavana sitten protskun määrä. Hintakin määrää jonkun verran, yleensä halvin tuota jää automaagisesti hyllyyn. Toisaalta harvoin tulee state of art-tuotteitakaan ostettua. Hinta/laatu-suhteessa keskiarvoa parempi pitää olla kuitenkin.

Kotimaisuutta tulee harvoin katsottua.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
RP

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja RP »

En katsele ruoan hintaa sinänsä, enkä yleensä lähtömaatakaan. Kurkkuni haluan aina kotimaisena, ja mieluusti tomaatitkin.

En mä ihmettele miksi espanjalaiset tomaatit vie voiton, jos hinnalla on väliä. Pahimmillaan mitä olen nähnyt oli suomalaiset tomaatit lähes 7€/kilo kun taas espanjalainen tomaatti (muistaakseni espanjalainen) oli hieman päälle 3€/kilo. Jos salaattia haluaa joka päivä + syö lisukkeena esim. leivässä niin tulee tomaatista hintaa!
masa

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja masa »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Ainoa ehdoton kriteeri on, että luomua en osta, koska en halua olla viherpiipertäjä.
Koko lailla näin. En käsitä jengiä, jotka maksavat ylihintaa luomusta.
Minä taas en ymmärrä jengiä jotka ostavat safkansa boonuskorteilla.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

RP kirjoitti:En katsele ruoan hintaa sinänsä, enkä yleensä lähtömaatakaan. Kurkkuni haluan aina kotimaisena, ja mieluusti tomaatitkin.

En mä ihmettele miksi espanjalaiset tomaatit vie voiton, jos hinnalla on väliä. Pahimmillaan mitä olen nähnyt oli suomalaiset tomaatit lähes 7€/kilo kun taas espanjalainen tomaatti (muistaakseni espanjalainen) oli hieman päälle 3€/kilo. Jos salaattia haluaa joka päivä + syö lisukkeena esim. leivässä niin tulee tomaatista hintaa!
Mulla on kanssa kurkut, tomaatit, tuoreet marjat ja liha poislukien brassipihvi ja tietyt lihajalosteet. Nämä ovat kaikki makukysymyksiä. Espanjalainen vesikasvatettu tomaatti ei maistu tomaatilta, hinta on ihan se ja sama. Se ei sinänsä kiinnosta onko ruisleivän ruis mistä kotoisin, kunhan se on Oululaisen tekemää.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Katson alkuperämaata ja teen usein valintoja sen mukaan. En kuitenkaan suosi suomalaista -syystä, vaan kyseessä on puhtaasti maku- ja osassa tuotteista turvallisuuskysymys. En esimerkiksi osta ulkomaisia pakastemarjoja, koska norovirus. En ole myöskään hullu ja kuvittele, että suomalaiset tuotteet olisi automaattisesti parempia ja/tai turvallisia. Hintaa katson harvoin, mutta se aattaa ohjata ostokäyttäytymistäni. Jos ostoslistalla on liha, saatan valita lihan laadun tarjouksen perusteella.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Ainoa ehdoton kriteeri on, että luomua en osta, koska en halua olla viherpiipertäjä.
Koko lailla näin. En käsitä jengiä, jotka maksavat ylihintaa luomusta.
Minä taas en ymmärrä jengiä jotka ostavat safkansa boonuskorteilla.
Ei niitä kortteja oo tarkoitus syödä.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
pierupylly
Kitinän uhri
Viestit: 741
Liittynyt: 05.10.2010 12:07

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja pierupylly »

Kananmunat ostan aina luomuna. Luo_muna, aahhahahhahaa. Luomulihaa ei valitettavasti ole meidän marketeissa näkynyt, varmaankin ostaisin jos näkyis. Mutta kotimaisuudesta, "Kotimaista jos hinta on vain hiukan korkeampi".
Viimeksi muokannut pierupylly, 25.08.2011 12:03. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Pröötprööt
masa

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti:Ei niitä kortteja oo tarkoitus syödä.
52%


Sinun takiasi minun ruokakorinin on EU:n kalleimpia :grr:
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

pierupylly kirjoitti:Kananmunat ostan aina luomuna. Luo_muna, aahhahahhahaa. ".
aahhhhahhhaaeehhhehhaahhhaa

:lol: :lol: :lol:
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Ei niitä kortteja oo tarkoitus syödä.
52%


Sinun takiasi minun ruokakorinin on EU:n kalleimpia :grr:
No mehän ollaan tästä väännetty ennenkin. Kun mulla on ennen buurisotia hankitut S- , Ykkösbonus ja Plussakortit-plakkarissa. En mä koskaan katso, että meenpä nyt tonne pierumarkettiin, kun mulla on sen kortti. Ostan sieltä mistä ostan. Mutta kun ostan, niin miksi en ottaisi sitä alennusta vastaan.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Kotimaista ja jos mahdollista niin luomua. Hinnan kestää olla jonkin verran korkeampi.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
masa

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti: No mehän ollaan tästä väännetty ennenkin.

Niin ollaan ja minä olen aina vain hämmästynyt että tunget rahojasi keskon ja sok:n pohjattomaan laariin. Siis annat esim sok:lle koko ajan korotonta lainaa. Sun rahoillas ne laajentaa venäjälle ja sinä asiakasomistaja et pääse ikinä hyötymään siitä mitenkään. Hullu mies.

Ei tarvisi kuule maajussejakaan tukea, jos otettasiin keskon ja sok:n kupparit välistä pois.
Viimeksi muokannut masa, 25.08.2011 12:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

masa kirjoitti:Niin ollaan ja minä olen aina vain hämmästynyt että tunget rahojasi keskon ja sok:n pohjattomaan laariin. Siis annat esim sok:lle koko ajan korotonta lainaa. Sun rahoillas ne laajentaa venäjälle ja sinä asiakasomistaja et pääse ikinä hyötymään siitä mitenkään. Hullu mies.
Jos meinaat sitä 30 euron osuuspääomaa, niin ei sillä rahalla Venäjää valloiteta. Ainakin omalta osaltani juuri tuo ainokainen bonuskorttini tuli ihan päinvastoin - sain osuuspääomani lainaksi ja se kuitattiin ostoksista tulevista bonuksista. Osuuspääomalle maksetaan jokin tuotto kerran vuodessa.

Musta on mukava käydä lähellä olevassa hyvän valikoiman kaupassa. Esim. Lidlissä on ehkä yksi kolmas niistä tuotteista mitä hyllyyni kaipaan. Ei kiinnosta halpa kalja ja saksalaiset pakastepizzat.
Universaali disclaimer.
masa

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja masa »

So Hard kirjoitti:
Jos meinaat sitä 30 euron osuuspääomaa, niin ei sillä rahalla Venäjää valloiteta.
Suuri ja viisas Konttinen sanoo näin.
8. Bonuskortit maksavat. Mitä järkeä niissä on, kun ne ovat jo melkein kaikilla? Jos kortit leikattaisiin kahtia, ruoan hinta laskisi monta prosenttia. Myös järjestelmän ylläpito maksaa satoja miljoonia ja näkyy hinnoissa.

9. S-ryhmä siirtää asiakasomistajille kuuluvia voittoja investointeina Venäjälle ja Baltiaan. Viime perjantaina avautui Pietariin jo kahdeksas Prisma.
Etkö usko Konttista?

So Hard kirjoitti:Ei kiinnosta halpa kalja ja saksalaiset pakastepizzat.
Minua taasen kiinnostaa. Natsisiwan noppaolut ja pizza ovat parasta hinta/laatusuhdetta tässä maassa.
Viimeksi muokannut masa, 25.08.2011 12:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Ruoan kotimaisuus ja hinta

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: No mehän ollaan tästä väännetty ennenkin.

Niin ollaan ja minä olen aina vain hämmästynyt että tunget rahojasi keskon ja sok:n pohjattomaan laariin. Siis annat esim sok:lle koko ajan korotonta lainaa. Sun rahoillas ne laajentaa venäjälle ja sinä asiakasomistaja et pääse ikinä hyötymään siitä mitenkään. Hullu mies.

Ei tarvisi kuule maajussejakaan tukea, jos otettasiin keskon ja sok:n kupparit välistä pois.
Otetaan nyt käytännön tapaus: meen sittariin ja ostan pierutyynyn, joka ilman jäsenkorttia maksaa 5,1 euroa ja jäsenetuna 5 euroa. Mitä järkeä mun olisi maksaa 5,1 euroa kun korttia vilauttamalla saan sen viidellä eurolla?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Vastaa Viestiin