Naisvaltaisten työpaikkojen huono ilmapiiri

Yleinen lätinä jä kitinä
Chap

Naisvaltaisten työpaikkojen huono ilmapiiri

Viesti Kirjoittaja Chap »

Rohkeasti omalla luvallani päätin aloittaa tällaisen reippaasti yleistävän aiheen. Omiin kokemuksiini pohjautuen ja samaa monelta muulta kuullena olen saanut käsityksen, että naisvaltaisilla työpaikoilla on huomattavasti useammin huono ilmapiiri kuin miesvaltaisilla työpaikoilla. Yleensä tämä näyttäisi ilmenevän selän takana juoruamisena, mustasukkaisuutena, kyräilynä, kuppikuntaisuutena jne.

Onko teillä vastaavia kokemuksia? Onko tuossa ilmiössä mitään perää? Jos on, miten huono ilmapiiri ilmenee? Mistä johtuu, että naiset ovat taipuvaisempia moiseen käytökseen kuin miehet?
Avatar
mozart
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 179
Liittynyt: 06.11.2005 22:15

Re: Naisvaltaisten työpaikkojen huono ilmapiiri

Viesti Kirjoittaja mozart »

Olen tehdastyössä, naisvaltaisella osastolla. Ilmapiirin heikkous on toisten työntekijöiden vahtiminen ja toisilla se kärjistyy työnjohdolle kielimiseen. Toinen on kuppikuntien muodostuminen, mikä aiheuttaa sen, että uusien tulokkaiden on vaikea tuntea pitkään aikaan itseään tervetulleeksi työyhteisöön.
ninnithequeen

Re: Naisvaltaisten työpaikkojen huono ilmapiiri

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Miten onnellinen olenkaan, että olen työpaikkani ainoa naispuolinen. Kaikki muut ovat miehiä, iältään 22-43. Loistavasti tullaan juttuun, kukaan ei kieli kenellekään mistään, hauku selän takana tai muutenkaan kyräile.
Kiitoksia näille ihanille miehille, he ovat suuri syy siihen, miksi tätä työtä vielä kestän :h:

Noin viisi-kuusi vuotta sitten samaisessa baarissa oli itseni lisäksi 4 muuta naista. Voi kettu mitä kanailua. Muistaakseni yksi heistä sai lähteäkin kyräilynsä takia.
Lilo

Re: Naisvaltaisten työpaikkojen huono ilmapiiri

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Joo, olen huomannut naisvaltaisella alalla tämän ongelman, ja jopa pohtinut mistä se johtuu.

Oma selitykseni pohjautuu koulussa opitulle tyttökulttuurille. Tytöt oppivat - ja opetetaan - jo pienenä siihen, ettei negatiivista palautetta saa antaa päin naamaa. Ei saa sanoa pahasti, se on rumaa. Ajan mittaan tämä johtaa siihen tunnettuun tyyliin että supistaan selän takana. Kasvotusten ollaan mielin kielin ja hymyillään.

Sama meininki jatkuu töissä. Asiallinenkin negatiivinen palaute otetaan henkilökohtaisesti, ja sitä mukaa kynnys sanoa vaikka ihan asiastakin kasvaa. Selän takana sitten mutistaan sitäkin enemmän että "kun toi tyyppi tekee tänkin tälleen"...
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Re: Naisvaltaisten työpaikkojen huono ilmapiiri

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Minä puolestaan otan vapauden vastata vaikka en naisvaltaisella alalla tai työpaikalla työskentelekään. Meillä kun tuo ilmapiiri on vähän kaksijakoinen. Toisaalta työkaverit on hyviä jannuja, tullaan pääsäntöisesti hyvin keskenämme toimeen, läppä lentää ja olaan kaikin puolin hyviä kavereita. Tietenkin tässäkin on pieniä säröjä, mutta ei sitä voi olettaa että kaikki 30-40 äijää olis kaikkien kans ihan bestiksiä.

Tämä on kaiketi hyvä puoli ja asiat ois mallillaan ellei työnjohto ja esimiehet laittaisi kapuloita rattaisiin. Yliegot ja suuruudenhullut pomot kun pitää päteä joka saatanan asiassa. Ehkä tämä on miesvaltaisten alojen ja typaikkojen osalta juuri se suurin syy työilmapiirin huonouteen. Pissa menee niin sanotusti päähän. Kun kyseiset kusipäät ovat sitten ollet kauan kapuloissa on typaikalle kehittynyt hyvin painostava ja kaikin puolin paska "firmakulttuuri" Työntekijöitä voi haukkua muttei kehua vaikka kuinka hyvin työnsä tekisivätkään. Kun kyselee ns. työehtoasioista, kuten työajoista, eduista jne. vastauksena saa lähinnä uhkailuja tai ympäripyöreätä paskanjauhantaa. Isot mulkut kun ei voi hyväksyä olevansa väärässä. Mitään käytännön esim. työntekoa helpottavaa pientäkään ideantynkää ei toteuteta, vaan ammutaan alas milloin milläkin selityksellä vaikka kaikki työntekijät sitä hyvänä ideana pitäisikin. Mutta miten idea voi olla hyvä jos ei herrat itse ole sitä keksineet?

Paha sitä on sanoin selittää... mutta painostava on kaiketi osuvin. Ja syynä ainakin itse näen liian suuret egot hierarkian ylimmillä tikkailla.
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
hermine

Re: Naisvaltaisten työpaikkojen huono ilmapiiri

Viesti Kirjoittaja hermine »

Luulisin, että tuo johtuu aika paljon alasta. Esim. naisvaltaisilla, ihmisläheisillä sossu/hoiva/opetusaloilla oma persoona (taitojen ja tietojen lisäksi) on niin vahvasti työväline, että arvostelu on varmasti paljon vaikeampi ottaa ei-henkilökohtaisesti kuin jossain miesvaltaisessa tuotanto- tai tietotyössä. + yleensä saneerausten vuoksi juuri näillä työntekijät on vedetty ihan piippuun joten ei kumma jos ilmapiiri ei ole kauhean kannustava. Näistä oon kuullut paljon kauhutarinoita, omilla (työnkuvaltaan aika päinvastaisilla) työpaikoilla naisvaltaisuus on ilmennyt lähinnä positiivisesti jonkinlaisena äidillisenä otteena ja järkevänä, käytännönläheisenä ja inhimillisenä johtamisena (kun taas nämä "management by perkele" -pomot jotka ilmestyvät työmaalle vaan sotkemaan asioita ovat olleet kaikki miehiä. kuulostaa inhottavan tutulta tuo mojon teksti). Niiden työpaikkojen ilmapiiristä, joilla olen ollut suunnilleen ainoa nainen, en osaa sanoa juuta enkä jaata koska olen ollut koko työporukasta ihan ulkopuolinen. Ehkä niillä muilla on voinutkin olla ihan kivaa keskenään.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Naisvaltaisten työpaikkojen huono ilmapiiri

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Chap kirjoitti:Onko teillä vastaavia kokemuksia?
Yhdyn oman kokemukseni kautta Chapin yleistykseen, ja äitini kertomusten kautta M-ojon kommenttiin (kunhan muistetaan että kyse on tosiaan yleistyksestä).

Onnekseni olen tällä hetkellä sellaisessa työpaikassa, jossa sanotaan asioista kunnolla päin naamaa, ollaan avoimia niin älyllisesti kuin tunnetasollakin, ja tarpeen tullen pyydetään ja annetaan myös anteeksi - siitä huolimatta että olemme kaikki naisia. Yksi meistä ei tosin osaa tätä yhtä hyvin kuin muut, ja hän onkin sitten aina supattelemassa selän takana muiden touhuista ja loukkaantumassa jos joku jostakin asiasta huomauttaa. Mutta koska näitä on vain yksi, hän pysyy ihan hyvin kurissa.

En takuulla suostuisi kovin kauan työskentelemään yhteisössä, jossa työkavereiden kesken ei voisi toimia reilusti ja avoimesti. Toisaalta ilmapiiriin voi myös omalla toiminnallaan vaikuttaa. Ei minunkaan työpaikkani tällainen onnela ollut silloin kun itse aloitin työt siellä. En tietenkään ota kunniaa olojen parantamisesta yksin itselleni - kaikki me olemme tavallamme osallistuneet siihen - mutta varmasti omallakin asenteellani on jotain vaikutusta ollut.
pajazzo

Re: Naisvaltaisten työpaikkojen huono ilmapiiri

Viesti Kirjoittaja pajazzo »

Olen ollut aikoinani tehdastyössä, missä 95% työntekijöistä oli naisia. Se oli elämäni raastavinta aikaa. Kaikki se kyräily, paskanjauhaminen, kateus ja kuppikuntameininki oli todella uuvuttavaa. Tietynlainen nokkimisjärjestys oli havaittavissa heti alusta lähtien. Joku "kellotti" aina esim. vessassa käymisen. Näistä "ylimääräisistä" tauoista sai sitten kyllä kuulla tavalla tai toisella. Tehtaassa oli myös muutama miespuolinen varastotyöntekijä. Naisten kilpailu heidän huomiostaan oli oikeastaan aika huvittavaa ja auta armias, jos erehdyit juttelemaan jonkun miehen kanssa....
Hullun touhua nämä naisvaltaiset työpaikat. Miksiköhän siellä aina muodostuu merkillisiä kanalaumoja? :shock:
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Naisvaltaisten työpaikkojen huono ilmapiiri

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

Yleistystä:
Naisvaltainen työpaikka on kuin kalkkunalauma. Kamala kalkatus ja nokkiminen käynnissä koko ajan, kyräilyä ja selän takana puhumista.
Hormonihelvetti, joka kiehuu ja kateellisuus ja juoruilu ruokkii tilannetta, joka voi kärjistyä äärimmäisyyksiin asti.

Itse olen suht naisvaltaisessa työssä, ja olen esittänyt toiveen, että uusia työntekijöitä valittaessa huomioitaisiin miehet, ja että jos olisi kaksi yhtä pätevää hakijaa, valittaisiin ennemmin se mies. Mielestäni sekaporukka pysyy paremmin kasassa ja ruodussa, ja on huomattavasti tasapainoisempi kuin iso akkalauma.

Tai sitten en vain tule toimeen naisten kanssa, koska naiset ovat hankalia elukoita.
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
Chap

Re: Naisvaltaisten työpaikkojen huono ilmapiiri

Viesti Kirjoittaja Chap »

LillyMunster kirjoitti:naiset ovat hankalia elukoita.
Tämä on mielenkiintoinen havainto, jos todella pitää paikkansa, että naiset ovat miehiä hankalampia työyhteisössä. Mikäli naiset ovat keskimäärin miehiä taipuvaisempia sellaiseen käytökseen, joka heikentää työyhteisön tuottavuutta huonomman viihtymisen kautta, pitäisi sen myös näkyä naisten palkoissa noin keskimäärin. Kun tutkitaan naisten ja miesten palkkaeroja voidaan kontrolloida tiettyjä helpohkosti mitattavia tekijöitä kuten alaa ja koulutusta, mutta tällaisia kulttuurieroja ei voida käytännössä huomioida. Palkkatutkimukset sen sijaan toteavat usein, että mahdolliset erot sukupuolten välisessä palkkauksessa (kun otetaan huomioon nämä helposti mitattavat tekijät) johtuvat sukupuolisyrjinnästä. Mutta ehkä se ei johdu pelkästään tai jopa ei ollenkaan siitä, vaan sitä että naisilla ja miehillä on laspuudessa jäänyt erilaisia leluja sinne patterin väliin, jolloin aikuisena heidän käytösmallinsa ja siten tuottavuus on aidosti erilaista.
Avatar
Lipa
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 197
Liittynyt: 06.11.2005 22:33

Re: Naisvaltaisten työpaikkojen huono ilmapiiri

Viesti Kirjoittaja Lipa »

Mua pelottaa oikeasti tämä. Opiskelen opettajaksi (luokan sekä aineen)
ja varsinkin alakoulussa opettajakunta on melko naisvaltaista.
Ärsyttää jos tulevassa työpaikassa naiset supattavat ja hörppivät kahvia keltaisilla hampaillaan, ja jos ei lähde mukaan muiden arvosteluun (jossa olen kyllä ihan paras mutta se ei ole oikein kannattavaa missään työyhteisössä), saa sitten itse supatukset selkäänsä.

Olen ollut sairaaloissa kolmena kesänä kesätöissä, ja voi helvetti sitä menoa.. Sairaala-apulaiset kun ovat kastissa alimpana niin pääsee kuulemaan kun kahvihuoneessa aina alemmassa kastissa olevat haukkuvat ylempiään. Kaiken huippu oli kun kerran juttelin muiden nähden osaston ylilääkärin kanssa (kaverini isä), ja sen jälkeen alkoivat pyrkyri-hoitajat kyselemään silmät pyöreinä "miten ihmeessä SA voi tuntea ylilääkärin, wow"
ja kummastii alettiin tervehtimään ja kaatamaan kahvia ihan uudella tavalla.
Idiootit.
nami nami
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Naisvaltaisten työpaikkojen huono ilmapiiri

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Kyräily, henkilökohtaisuuksiin meneminen ja asioiden ottaminen henkilökohtaisesti, johtamistaitojen olemattomuus, typeryys, kaikkeen muuhun kuin tekemiseen keskittyminen, siinä naisvaltaisen työpaikan perusominaisuuksia. Ai niin, pitää vielä muistaa etenemisen perustuminen kaikkeen muuhun kuin työhön liittyviin syihin (lasten synnyttäminen, hoitovapaalla olo) kuuluvat myös asiaan.

Mistä homma sitten johtuu? Vaikea sanoa, ehkä maailma olisi tuon näköinen, jos naiset sitä johtaisivat. Meidän miesten jäljet eivät tosin ole paljoa paremmat (jos paremmat ollenkaan), se naisten puolustukseksi todettakoon.
Paras päivä ikinä.
Vastaa Viestiin