Oletko pikavipannut?

Yleinen lätinä jä kitinä

Oletko pikavipannut?

Joo
0
Ei ääniä
En
21
100%
 
Ääniä yhteensä: 21

RP

Oletko pikavipannut?

Viesti Kirjoittaja RP »

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/huima ... 74641.html

Ihan uteliaisuudesta. Itse en ole, mutta olen herännyt huomaamaan että postiluukusta tipahtelee nykyään kaikenlaisia pikalainoihin houkuttelevia mainoksia, kamalilla vuosikoroilla, tottakai.

"Joulu tulossa, ota lainaa 2500€, maksuaika 5 vuotta".

Mietin, onko ihmisillä tosiaan näin iso rahapula, liikaa rahaa jotta voi tarvittaessa vippailla isoilla koroilla vai maksetaanko näillä toisia velkoja pois. Pitäisikö pikavippejä sitoa tarkemmat säädökset ja lait. Pitäisikö ne jopa kieltää. Pohdintaa.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Oletko pikavipannut?

Viesti Kirjoittaja elco »

Toinen kysymys voisi mielestäni olla, että onko sinulla ollut kulutusluottoa tai ylipäänsä mitään muuta lainaa kuin asuntolainaa.

Otin 1. vakituisen työpaikan saatuani 60000 markkaa lainaa pankista ostaakseni uuden moottoripyörän. Bundlasin sen asuntolainaan puoli vuotta myöhemmin. Sen jälkeen minulla ei ole ollut kuin asuntolainaa. Jollen osta isompaa asuntoa niin maksanen asuntolainani pois parin kuukauden sisään, jolloin olen täysin velaton Mies.

Obtopic: Ei tietenkään.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Oletko pikavipannut?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

En ole. Etova ala kaiken kaikkiaan. Käytetään hyväksi ihmisten ahdinkoa, hyväuskoisuutta ja tyhmyyttä. Kun kerran alalla on kyse muutamista kympeistä tai satasista, on ne niin pieniä summia, ettei sitä varten tarvitse moista kiskurifirmaa. Kyllä ihmisen tulee moisesta "hädästä" selvitä vanhoin konstein.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Oletko pikavipannut?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ei ole ollut muuta kuin asuntolainaa. Ja kohta voisi ottaa sitäkin uudestaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Oletko pikavipannut?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Venäjän talousromahduksen aikaan otin pankista 30 000 FIM ja ostin venäläisiä osakkeita. Myin myöhemmin 8 kertaisella hinnalla.

Kuva
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Oletko pikavipannut?

Viesti Kirjoittaja exsu »

En taida olla pikavippikohderyhmää. Asuntolaina ja pari luottokorttia löytyy, mutta niillä en yleensä makuuta mitään ylimääräistä.

Luottarit mainitsin siis sillä, että itsellä ne ajavat varmaan sen, mitä nuo vippihommat monilla. Jos tarvitsee pari sataa- pari tonnia ennen tilipäivää, niin voi höylätä sieltä ja maksella myöhemmin takaisin. Tietysti niille on muutakin käyttöä, mutta vievät pois pikavippien tarpeen.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Oletko pikavipannut?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exsu kirjoitti:En taida olla pikavippikohderyhmää. Asuntolaina ja pari luottokorttia löytyy, mutta niillä en yleensä makuuta mitään ylimääräistä.

Luottarit mainitsin siis sillä, että itsellä ne ajavat varmaan sen, mitä nuo vippihommat monilla. Jos tarvitsee pari sataa- pari tonnia ennen tilipäivää, niin voi höylätä sieltä ja maksella myöhemmin takaisin. Tietysti niille on muutakin käyttöä, mutta vievät pois pikavippien tarpeen.
Näinhän se on, luottokortti on sama kuin pikavippi, paitsi luottokortin korko on paljon alhaisempi.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Oletko pikavipannut?

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

(asunto)Lainaa on eilisestä alkaen 60k€.
Ens kesällä/syksyllä autolainaa sitten 30-40k€ tohon päälle.
Luottokortti ja toinen on myös. Niitä en käytä välttämäti edes yhtä kertaa pär vuosi.

Ei siis pikavippejä.
Viimeksi muokannut Pulkannaru, 02.12.2011 13:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Oletko pikavipannut?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exPertti kirjoitti:En ole.

Minusta Reijo Mäki kuvasi pikavippibisnestä osuvasti kirjassaan (Vares).

Yrittäjä pohti siinä onnenpotkua pikavippien myöntämisen laillisuudesta. Ihan kuin suomen pankki olisi antanut luvan painaa rahaa.
1/3 pikavippifirmoista tekee turskaa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Oletko pikavipannut?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exPertti kirjoitti:^ Muuten tekeekö yritys turskaa silloin jos omistaja nostaa liikaa varoja firmasta pois?
On se mahdollista. Oy voi tehdä tappiota, mutta omistaja voi saada firmasta rahaa ulos. Palkkaa ja osinkoa voi maksaa, vaikka firma tuottaisi tappiota.

Mutta kyllä mä uskon, että 1/3 oikeasti tuottaa tappiota. Markkinataloushan takaa, että jos kaikki pikavippifirmat tuottaisivat voittoa, niin me kaikkihan perustaisimme pikavippifirman. Jos olet varma siitä, että pikavippifirma tuottaa aina omistajalleen tulosta, niin toki perustat pikavippifirman?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Oletko pikavipannut?

Viesti Kirjoittaja aasi »

Mä uskon että noissa on kilpailu aika rajua, ja huonoimmat saavat suhteettoman suuren osuuden hankalista asiakkaista jotka shoppailevat kaikilta vippejä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Oletko pikavipannut?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriDaavid kirjoitti:
exsu kirjoitti:En taida olla pikavippikohderyhmää. Asuntolaina ja pari luottokorttia löytyy, mutta niillä en yleensä makuuta mitään ylimääräistä.
Luottarit mainitsin siis sillä, että itsellä ne ajavat varmaan sen, mitä nuo vippihommat monilla. Jos tarvitsee pari sataa- pari tonnia ennen tilipäivää, niin voi höylätä sieltä ja maksella myöhemmin takaisin. Tietysti niille on muutakin käyttöä, mutta vievät pois pikavippien tarpeen.
Näinhän se on, luottokortti on sama kuin pikavippi, paitsi luottokortin korko on paljon alhaisempi.
Joo. Luottokortti ajaa mahdollisen pikavippitarpeen, enkä ymmärtääkseni ole koskaan maksanut luottokorttiostoksista korkoa. Korttimaksukin taitaa puuttua tällaiselta asuntovelalliselta, mistä aprikoos tuleekin mieleeni, että asuntolainaa olen kyllä joskus nostanut vähän yli varsinaisen asuntohinnan kulutuskäyttöön.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Oletko pikavipannut?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exPertti kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:On se mahdollista. Oy voi tehdä tappiota, mutta omistaja voi saada firmasta rahaa ulos. Palkkaa ja osinkoa voi maksaa, vaikka firma tuottaisi tappiota.

Mutta kyllä mä uskon, että 1/3 oikeasti tuottaa tappiota. Markkinataloushan takaa, että jos kaikki pikavippifirmat tuottaisivat voittoa, niin me kaikkihan perustaisimme pikavippifirman. Jos olet varma siitä, että pikavippifirma tuottaa aina omistajalleen tulosta, niin toki perustat pikavippifirman?
Olen liian rehellinen siihen.

Toinen konstihan on saada firma verottajan näkökulmasta tuottamattomaan tilaan on case mehiläinenkö se oli?
Pertti Pertti. Varmaa riskitöntä rikastumiskeinoa ei ole. Jos jokainen pikavippifirma tuottaisi voittoa, niin toki maailmassa olisi 7 miljardia pikavippifirmaa. Jokaisella omansa. Ikiliikkujaa ei vain ole keksitty.

Raha on maailman kilpailluin tuote. Sen myynnillä ei ole helppo tienata.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Oletko pikavipannut?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

urpiainen kirjoitti:enkä ymmärtääkseni ole koskaan maksanut luottokorttiostoksista korkoa.
Milläs sun luottokorttiyhtiösi sitten elää? Ko. palvelua ei varmaankaan kuitenkaan ole perustettu palveluksena ihmiskunnalle.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Oletko pikavipannut?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriDaavid kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:enkä ymmärtääkseni ole koskaan maksanut luottokorttiostoksista korkoa.
Milläs sun luottokorttiyhtiösi sitten elää? Ko. palvelua ei varmaankaan kuitenkaan ole perustettu palveluksena ihmiskunnalle.
Emmä tiedä. Ehkä muut maksaa, ja minä sen kun vapaamatkustan. Ja eivätkö nuo kaupat maksa jonkun summan luottokortilla tehdyistä ostoksista luottokorttiyhtiölle?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Oletko pikavipannut?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Suurehko osa credit-korteista on maksuaikakortteja. Masterissa on usein luotto-ominaisuus maksuajan lisäksi. Maksuaika on aina koroton. Tulonläheitä ovat vuosi/kuukausimaksut, kauppiaan maksama provisio ja tietty ne korot.
Universaali disclaimer.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Oletko pikavipannut?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

urpiainen kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:enkä ymmärtääkseni ole koskaan maksanut luottokorttiostoksista korkoa.
Milläs sun luottokorttiyhtiösi sitten elää? Ko. palvelua ei varmaankaan kuitenkaan ole perustettu palveluksena ihmiskunnalle.
Emmä tiedä. Ehkä muut maksaa, ja minä sen kun vapaamatkustan. Ja eivätkö nuo kaupat maksa jonkun summan luottokortilla tehdyistä ostoksista luottokorttiyhtiölle?
Tuo on huomattavasti suurempi rikos kuin bussikaistan ajaminen :twisted:
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Oletko pikavipannut?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

So Hard kirjoitti:Suurehko osa credit-korteista on maksuaikakortteja.
Mikä on maksuaikakortin ja luottokortin ero?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
RP

Re: Oletko pikavipannut?

Viesti Kirjoittaja RP »

Mun luottokorteissa on niin että jos nyt ostan, maksan koko summan pois kun lasku tulee niin korkoa ei mene. Mutta näissä on myös mahdollisuus maksaa osissa oman mielensä mukaan, silloin korot juoksee.

Maksan toki kerralla kaikki pois jos luottokortilla ostan.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Oletko pikavipannut?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

NuoriDaavid kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:enkä ymmärtääkseni ole koskaan maksanut luottokorttiostoksista korkoa.
Milläs sun luottokorttiyhtiösi sitten elää? Ko. palvelua ei varmaankaan kuitenkaan ole perustettu palveluksena ihmiskunnalle.
Kuukausihan on yleensä korotonta maksuaikaa luottokorteissa. Osassa ei edes ole luotollista osuutta. Varsinaisen elannon luottokorttiyhtiöt ottaa höyläämällä siivun jokaisesta kortilla tehdystä ostoksesta, joka menee siis kauppiaan osuudesta, koska louttokorttiyhtiöt kieltävät yrityksiä laskuttamasta sitä asiakkaalta. Luottokorttiyhtiöiden osuus vaihtelee korteittain.

Pankkikortti on käsittääkseni yrityksille edullisin ja käteinen kallein maksutapa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Oletko pikavipannut?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti:Suurehko osa credit-korteista on maksuaikakortteja. Masterissa on usein luotto-ominaisuus maksuajan lisäksi. Maksuaika on aina koroton. Tulonläheitä ovat vuosi/kuukausimaksut, kauppiaan maksama provisio ja tietty ne korot.
No näin siis käsittääkseni omassa Visassanikin: kun maksan ensimmäisen maksuajan puitteissa, korkoa ei tule. Vuosi/kuukausimaksuttomuuteni taas on varmaan tavallaan näennäistä, kun kuitenkin pankille asuntolainakorkoja kannan niska limassa. Luopumalla luottokortista lainakuluni tuskin kuitenkaan pienenisivät, eli siinä mielessä kortti ja sen käyttö on maksutonta minulle.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Oletko pikavipannut?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

NuoriDaavid kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Suurehko osa credit-korteista on maksuaikakortteja.
Mikä on maksuaikakortin ja luottokortin ero?
Maksuaikakortti on sellainen, että kun ostat esim. maaliskuussa, maaliskuun ostokset erääntyy maksettavaksi huhtikuun lopussa kokonaisuudessaan. Luotto-ominaisuudesta puhutaan, jos maksuajan jälkeen voit jäädä jotain velaksikin ja maksat luotosta korkoa.

Maksuaikakorttia voisi oikeastaan verrata siihen, että ostat tavaran laskulla jossa on 40-45 päivän maksuaika. Kauppias myy laskusaatavan maksukorttiyhtiölle tiettyä provisioita vastaan.
Universaali disclaimer.
Avatar
Dumiz
Kitisijä
Viestit: 2248
Liittynyt: 04.07.2011 9:44

Re: Oletko pikavipannut?

Viesti Kirjoittaja Dumiz »

Visa löytyy ja sillä nyt pari tonnia pakkasta kun ostelin kämppään vähän kaikkea.

Itse pikavippiä ei ole koskaan ollut.
Ruokalan kalapuikko Pena
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Oletko pikavipannut?

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Eiköhän me kuulkaa kaikki olla jo liian vanhoja pikavippeilemään. Jos noita olisi ollut silloin, kun vielä opiskelimme, moni olisi voinut sortua.
Ei tarvitse kuin lukea yhteiskuntaluokkatopikkia huomkatakseen, että Kitinä on täynnä yhteiskunnan kermaa :P (huom: tässä oli mukana sellaista huumoria, jos joku ei tajunnut)

Itse sorruin melkein (mutten ihan kuitenkaan) Ellos-lainaan ja ottamaan kulutusluoton Nordealta vai mikähän Merita sen nimi nyt silloin olikaan. On tosin jo maksettu pois aikoja sitten ja tietty korkoineen.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Oletko pikavipannut?

Viesti Kirjoittaja Niba »

Pankeilla on tietysti tähtäimessä pitää asiakas hengissä jotta voi kuluttaa edelleen, pikavippiyhtiöille se on sama mihin tilanteeseen asiakas joutuu kun rahaa vaan tulee, heillähän on käytössä paljon ykdityisiä perintäfirmoja ja viimein valtion ulosotto? Eikö ulosotossa kuitenkin jää pieni siivu elämiseen? Eli eihän ne pikavippi firmat ihan sikoja ole vaikka..
Pyyhin Netikettiin..
Vastaa Viestiin