Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Yleinen lätinä jä kitinä

Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Kapitalistinen luokka
2
9%
Ylempi keskiluokka
10
45%
Alempi keskiluokka
6
27%
Työväenluokka
3
14%
Työssä olevat köyhät
1
5%
Alaluokka
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 22

Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Sosiologiaa en ole opiskellut ja asiasta tietävät toivottavasti korjaavat jaotteluani.

Tietysti voi kysyä, onko Suomessa yhteiskuntaluokkia, mutta ilmeisesti on, koska hyvätuloinen mies elää keskimäärin 12 vuotta pidempään kuin huonotuloinen.

Tämän jaottelun repäisin täältä

http://en.wikipedia.org/wiki/Social_class#US_models

Kannattaa tsekata luokkien kriteerit tuolta

Tietysti voi olla, että ko. jaottelu ei toimi Suomessa.
Viimeksi muokannut NuoriDaavid, 04.12.2011 15:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Pallotin "Ylempi keskiluokka".
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Tulonjakohan on Suomessa kansainvälisesti katsoen hyvin tasaista

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co ... e_equality

Mutta kait täällä jonkinlaista luokkarakennetta on. Ja yhteiskuntaluokkahan ei suoraan ole sama asia kuin tulotaso.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
musta muumio
Elämätön Kitisijä
Viestit: 259
Liittynyt: 20.01.2011 14:06

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja musta muumio »

No tää nyt riippuu täysin siitä, mitä painotetaan. Rahaa mulla on tosi vähän, mutta ilman muuta mulla on keskiluokkaiset arvot ja keskiluokkainen sivistys ja keskiluokkainen kotitausta.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

musta muumio kirjoitti:No tää nyt riippuu täysin siitä, mitä painotetaan. Rahaa mulla on tosi vähän, mutta ilman muuta mulla on keskiluokkaiset arvot ja keskiluokkainen sivistys ja keskiluokkainen kotitausta.
Niin. Ei se pelkkä raha tosiaan ratkaise.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
musta muumio
Elämätön Kitisijä
Viestit: 259
Liittynyt: 20.01.2011 14:06

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja musta muumio »

Sijoita sä mut!
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

musta muumio kirjoitti:Sijoita sä mut!
Ootsä opiskelija?

Amerikkalaisesta jaottelusta puuttuu köyhät opiskelijat, koska siinä systeemissä ei ole mahdollista vuosikausia pyöriä universtaalla.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
musta muumio
Elämätön Kitisijä
Viestit: 259
Liittynyt: 20.01.2011 14:06

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja musta muumio »

Oon sitäkin. Ja koulutettu working poor.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Ehkä sä olisit "akateeminen keskiluokkainen köyhälistö" luokkaa, mutta tässä mun luokituksessa ei ole sitä.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Duunaripaskiaisen ajatusmaailma alemman keskiluokan tuloilla ja koulutuksella.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mulla on vähän sama kun mustiksella, olen sekaluokkainen. Olen lähtöjäni vahvasti työväenluokkaisuutta painottavasta perheestä, joka tulotason perusteella oltaisiin määritelty köyhäksi. Olen akateemisesti koulutettu ja koulutusta vastaavassa työssä. Puoliso on ylemmän keskiluokan perheestä ja tulotasoltaan varmaan samaa sakkia. Vitsailen itsestäni "keskiluokkalaisena kaupunkilaisena", mutta oikeasti en osaa oikein pitää itseäni keskiluokkaisena (vaan siis työväenluokkaisena).

Mulla on ekan kerran ollut "ylempää keskiluokkaa" oleva kaveri lukiossa, oli kovin vieras maailma se. Toisaalta ahdistun lähiöravintolassa siitä kaikesta kurjuudesta ja (kirja-)sivistyksen puutteesta. Lisäks pelkään semisti liikkua julkisilla busseilla nyt kun asutaan Hervannassa, pelkään että mun kermaperseisyys loistaa läpi ja mut ryöstetään.
Avatar
Nergal
Kitisijä
Viestit: 1660
Liittynyt: 17.01.2011 18:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja Nergal »

Vastaan: Tarkkailuluokka.

Vittuakos mun massit kenellekään kuuluu?
Society failed to tolerate me and I have failed to tolerate society
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Ei kiinnosta luokittelut - ei omalla eikä toisten kohdalla. Ja sekös harmittaa luokkayhteiskuntaa rakastavia.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Nergal kirjoitti:Vittuakos mun massit kenellekään kuuluu?
Ai ne mitkä vaimo vei?

:kainalopieru:
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Manaaja

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

^ Oliko tuossa nyt jotain järkeä?
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Manaaja kirjoitti:^ Oliko tuossa nyt jotain järkeä?
Puhuks sä mulle?
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Manaaja

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Vesper kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:^ Oliko tuossa nyt jotain järkeä?
Puhuks sä mulle?
Joo, en oo oikein koskaan ymmärtänyt tuota lyötyjen lyömis -mentaliteettia varsinkaan silloin, kun lyöty ei ole itse syyllinen omaan tilanteeseensa.

Vähän eri asia silloin jos itse fuckuppaa kaiken ja itkuvinkuparkuu perään muilta sääliä ja myötätuntoa päälle à la ninni.
Viimeksi muokannut Manaaja, 04.12.2011 20:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja saira »

Kreitsu kirjoitti:Ei kiinnosta luokittelut - ei omalla eikä toisten kohdalla. Ja sekös harmittaa luokkayhteiskuntaa rakastavia.
Harva varmaan sitä rakastaa, mut kyllä tietyllä kulttuuriperinnöllä joitain asioita välillä voi selittää. Itse huomasin sen jo muksuna, "ylemmän keskiluokan" ja "työläisluokan" nuoret käytti ihan eri sanoja, kommunikoivat molemmat omilla tavoillaan. Valitettavasti se ei ihan aina mennyt putkeen, joten väärinkäsityksiä syntyi, ihan koska ei aina ymmerretty mitä toinen sanoi.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Manaaja kirjoitti:
Vesper kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:^ Oliko tuossa nyt jotain järkeä?
Puhuks sä mulle?
Joo, en oo oikein koskaan ymmärtänyt tuota lyötyjen lyömis -mentaliteettia varsinkaan silloin, kun lyöty ei ole itse syyllinen omaan tilanteeseensa.

Vähän eri asia silloin jos itse fuckuppaa kaiken ja itkuvinkuparkuu perään muilta sääliä ja myötätuntoa päälle à la ninni.
Mielipiteesi on rekisteröity.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja elco »

Manaaja kirjoitti: Joo, en oo oikein koskaan ymmärtänyt tuota lyötyjen lyömis -mentaliteettia varsinkaan silloin, kun lyöty ei ole itse syyllinen omaan tilanteeseensa.
Ööö, ottaen huomioon tämän kolmekybäsen teinisatanistimme valloittavan persoonan niin on aika vaikea uskoa, että ex-vaimoke on totaalisyyllinen satanistin omaan tilanteeseen.

Toisekseen, ei näistä avioerorahaongelmista tietäisi kukaan mitään, jollei teinisatanisti itse olisi niistä tänne vuodattanut.

Kolmanneksi, sen siitä mahdollisesti saa kun menee naikkariin ilman avioehtoa - eli noin minusta on aivan täysin oma vika.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

saira kirjoitti:
Kreitsu kirjoitti:Ei kiinnosta luokittelut - ei omalla eikä toisten kohdalla. Ja sekös harmittaa luokkayhteiskuntaa rakastavia.
Harva varmaan sitä rakastaa, mut kyllä tietyllä kulttuuriperinnöllä joitain asioita välillä voi selittää. Itse huomasin sen jo muksuna, "ylemmän keskiluokan" ja "työläisluokan" nuoret käytti ihan eri sanoja, kommunikoivat molemmat omilla tavoillaan. Valitettavasti se ei ihan aina mennyt putkeen, joten väärinkäsityksiä syntyi, ihan koska ei aina ymmerretty mitä toinen sanoi.
Minä en tällaista eroa koulussa havainnut. Tietenkin oli näitä tärkeitä kysymyksiä tyyliin "onko sinulla oma huone", mutta olinkin naiivi jo pieneä enkä tajunnut olla ylpeä, kun oli.

Mielestäni myöhemmin (ts. niin sanotun opiskeluiän jälkeen) on helpompi lokeroida ihmisiä (jos siihen kokee tarvetta) ja näin nettiaikana erityisesti kirjoitus taidon perusteella :)
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja saira »

^Mä taas huomasin useaan otteeseen, nimenomaan siinä, miten ja mitä sanoja käyttää yms. Se oma huone yms oli kuitenkin niitä toissijaisia asioita. Ja edelleen jos tutustun uuteen porukkaan tykkään mieluusti hetken aikaa kuunnella miten porukka kommunikoi keskenään. Helpompi osallistua sit keskusteluun.

Ja kyllä, opiskelen nykyään sosiologiaa.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja aasi »

Pallotin alemman keskiluokan vaatimattomana maalaistaloista tyhjin käsin lähteneiden vanhempien tenavana.
Manaaja

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

elco kirjoitti:Ööö, ottaen huomioon tämän kolmekybäsen teinisatanistimme valloittavan persoonan niin on aika vaikea uskoa, että ex-vaimoke on totaalisyyllinen satanistin omaan tilanteeseen.
En tiennytkään että olette seurustelleet ja olet siten tutustunut valloittavan teinisatanistimme seurustelupersoonaan. My bad.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

saira kirjoitti: Ja kyllä, opiskelen nykyään sosiologiaa.
Minäkin olen opiskellut sosiologiaa. Samoin opiskelivat muut samassa laitoksessa. Koen, että ympäristö oppilaitoksessa oli aika homogeeninen aikanani.

Kulttuurienväliset eroavaisuudet (ja yhtäläisyydet) kiinnostavat minua enemmän (olen opiskellut myös kulttuurienvälistä viestintää).

Pointtini alun perin oikeastaan oli, että inhoan ihmisten lokerointia, vaikka sitä tietenkin tapahtuu kaikkialla ja kaiken aikaa ja joka asiasta. Pelkästään ihmisen ulkonäkö saa jotkut luomaan lokeroita.

Itse elän mieluiten kaiken sellaisen ulkopuolella.
Vastaa Viestiin