Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Yleinen lätinä jä kitinä

Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Kapitalistinen luokka
2
9%
Ylempi keskiluokka
10
45%
Alempi keskiluokka
6
27%
Työväenluokka
3
14%
Työssä olevat köyhät
1
5%
Alaluokka
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 22

Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Se on No strings attachedin kommenttiraidalta, kuulosti tosiaan niin roisilta näin erokohun aikaan etten voinut olla adoptoimatta sitä ;) Katson sen viittaavan kylläkin henkiseen avautumiseen.
Viimeksi muokannut nowaysis, 07.12.2011 10:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Prepare for the worstest.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

nowaysis kirjoitti: Alan tutkimuksia löytyy pilvin pimein jos oikeasti kiinnostaa. Itse luin viimeksi humoristisen Class: A Guide Through the American Status System (Paul Fussel).
Brittiläiseen systeemiin olen perehtynyt lehtijutun verran. Tuntui monimutkaiselta. 9 yhteiskuntaluokkaa ja kuuluu mm. käyttää oikeanlaista wc-paperia ja ajaa oikeanlaisella autolla.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

nowaysis kirjoitti:Katson sen viittaavan kylläkin henkiseen avautumiseen.
Niin aina :wink:
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

NuoriDaavid kirjoitti:
Brittiläiseen systeemiin olen perehtynyt lehtijutun verran. Tuntui monimutkaiselta. 9 yhteiskuntaluokkaa ja kuuluu mm. käyttää oikeanlaista wc-paperia ja ajaa oikeanlaisella autolla.
No kyllähän nyt Suomessakin Lotus Soft Embo vai mikä se nyt on, on ihan ykkönen!1
Prepare for the worstest.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

nowaysis kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Brittiläiseen systeemiin olen perehtynyt lehtijutun verran. Tuntui monimutkaiselta. 9 yhteiskuntaluokkaa ja kuuluu mm. käyttää oikeanlaista wc-paperia ja ajaa oikeanlaisella autolla.
No kyllähän nyt Suomessakin Lotus Soft Embo vai mikä se nyt on, on ihan ykkönen!1
Mä en tiedä, mitä wc-paperia mä käytän, mutta homman ideahan onkin, että tämän täytyy toimia tiedostamatta. Muu olisi nousukasmaista!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

NuoriDaavid kirjoitti:Mä en tiedä, mitä wc-paperia mä käytän, mutta homman ideahan onkin, että tämän täytyy toimia tiedostamatta. Muu olisi nousukasmaista!
Oikeaoppinen kermaperse ei siedä muuta kuin silkinpehmeää paperia. Vain duunari pystyy pyyhkimään hiekkapaperilla :D
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriDaavid kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti: Eikö voitaisi subjektiivisten yteiskuntaluokkien sijaan tarkastella voin objektiivisia tulodesiileitä?
http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html ... 344/type=1
Tuotahan jo kommentoin?

Kumpaan tarinaryhmään olette omassa elämässänne törmänneet:
A) Jeppe joi työnsä. Jeppe joi perheensä. Jeppe joi talonsa.
B) Jeppe joi itselleen ylennyksen. Jeppe joi itselleen perheen. Jeppe joi itselleen talon.

Ainakin oma yleinen elämänkokemukseni viittaa siihen suuntaan, että ongelmajuomisella on tapana tuottaa lisää ongelmia ja usein tulotasokin romuttuu. Loogisesti tästä seuraa se, että ongelmajuojat tippuvat tulodesiileissä ja keräävät matkalla lisää ongelmia.

Nyt sitten tehdään 'mullistava' tutkimus, jossa löydetään tulodesiilien välillä eroja. Osa ihmisistä sitten suureen ääneen ihmettelee noita tuloksia. Tutkimuksessa kuitenkin todetaan, että alkoholilla vaikuttaa olevan suuri merkitys?

Ehkä joku voisi auttaa minua, kun olen kai vähän tyhmä? Minusta tuo tutkimus yhdistettynä yleiseen elämänkokemukseen kertoo seuraavaa:
1. Juominen alentaa elinikää, vähentää yleistä elämänhallintaa, aiheuttaa paljon ongelmia ja laskee tuloja.
2. Edellisestä seuraa, että jos uusia juoppoja syntyy tasaisesti kaikkiin desiileihin, niin tulojen lasku kerryttää juopot alempiin desiileihin.
3. Jos sitten tarkastellaan desiilejä, niin havaitaan alimpien desiilien eliniän laskeneen sinne kertyneiden juoppojen takia.

Mikä tuossa oli se uutinen?
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

sivustahuutaja kirjoitti: Ehkä joku voisi auttaa minua, kun olen kai vähän tyhmä? Minusta tuo tutkimus yhdistettynä yleiseen elämänkokemukseen kertoo seuraavaa:
1. Juominen alentaa elinikää, vähentää yleistä elämänhallintaa, aiheuttaa paljon ongelmia ja laskee tuloja.
2. Edellisestä seuraa, että jos uusia juoppoja syntyy tasaisesti kaikkiin desiileihin, niin tulojen lasku kerryttää juopot alempiin desiileihin.
3. Jos sitten tarkastellaan desiilejä, niin havaitaan alimpien desiilien eliniän laskeneen sinne kertyneiden juoppojen takia.

Mikä tuossa oli se uutinen?
Varmasti se pitkälti menee, kuten kirjoitit. Olen samaa mieltä siitä, että tutkimuksen tulosta ei voi pitää odottamattomana. Olisi outoa, jos köyhät juopot eivät kuolisi keskimääräistä nuorempina.

Tietysti em. tutkimustuloksesta voisi vetää sen johtopäätöksen, että JOS haluttaisin kohdentaa yhteiskunnan terveyspoliittisia toimenpiteitä, niin ne kannattaisi suunnataa köyhiin juoppoihin.

Mielenkiintoista on, että ko. elinajanodotteen ero on kasvanut verrattuna 90-luvun alkuun "ylimmän ja alimman tuloviidenneksen välillä elinajanodotteen ero kasvoi miehillä 7,4 vuodesta 12,5 vuoteen ja naisilla 3,9 vuodesta 6,8 vuoteen"

Viinan hinnan laskun syytä?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Olen pienissä maalaiskylissä kasvaneiden duunarien lapsi. En saanut äidinmaidossa käsitystä oikeaoppisesta hyvästä mausta enkä akateemisten sukujen käytöstapoja. Tämä on huomattavasti hidastanut etenemistäni valitsemassani ammatissa, johon päätyvillä on usein vähän itseäni enemmän kulturellia herrataustaa. Tulotasoni puolesta olen ihan paarialuokassa todennäköisesti vielä pitkään. Olen siis alaluokan edustaja, jolla nyt vain sattuu olemaan korkeakoulututkinto ja luokalle tyypillisestä poikkeava ammatti.

Daven pohdintoihin voisin kommentoida, että nuorten ihmisten valinnan mahdollisuudet lisääntyisivät minusta parhaiten arkiympäristön diversiteettiä lisäämällä. Segregaatiokehitystä (niin eri kansallisuuksia kuin kotimaisia luokkiakin eriyttävää) pitäisi kaikin keinoin jarruttaa, jotta eri luokkien edustajien lapset mm. kävisivät jatkossakin samoja kouluja. Samaan aikaan kuitenkin koulujen sisällä pitäisi onnistua olemaan tasapäistämättä oppilaita samaan tapaan kuin omassa lapsuudessani/nuoruudessani tehtiin. Erilaisia tasoryhmiä ja valinnaisaineita pitäisi tarjota niin paljon kuin suinkin, kuitenkin mahdollisimman joustavasti niin että kukaan ei koulussaan jumiutuisi aina saman viiteryhmän jäseneksi.

Itse en tajunnut vielä kolmen opiskeluvuoden jälkeenkään, kuinka pihalla olin suunnittelijana, koska opiskeluympäristö oli vähintään yhtä pihalla kuin itse olin. Vasta päästyäni käytännössä kosketuksiin kv. todellisuuden kanssa ensimmäisen kerran, tajuamisprosessi lähti käyntiin. Oppilaanohjaus on varmasti hyväätarkoittavaa, mutta kukaan opo ei voi olla niin valistunut että tietäisi kaikista aloista ja mahdollisuuksista kaiken olennaisen, ja varsinkaan kukaan ei voi omia tajuamisiaan siirtää oppilaan päähän vain puhumalla tämän kanssa kerran viikossa. Ymmärrys lisääntyy parhaiten kokemuksen kautta.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

^Sanon saman uudelleen; sun kirjoitustyyli on jotenkin muuttunut. Parempaan suuntaan. Mitä on tapahtunut?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

EveryWoman kirjoitti:Oppilaanohjaus on varmasti hyväätarkoittavaa, mutta kukaan opo ei voi olla niin valistunut että tietäisi kaikista aloista ja mahdollisuuksista kaiken olennaisen, ja varsinkaan kukaan ei voi omia tajuamisiaan siirtää oppilaan päähän vain puhumalla tämän kanssa kerran viikossa. Ymmärrys lisääntyy parhaiten kokemuksen kautta.
Enpä voisi olla enempää samaa mieltä. Hyvin ja ytimekkäästi (!) sanottu.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriDaavid kirjoitti:Mielenkiintoista on, että ko. elinajanodotteen ero on kasvanut verrattuna 90-luvun alkuun "ylimmän ja alimman tuloviidenneksen välillä elinajanodotteen ero kasvoi miehillä 7,4 vuodesta 12,5 vuoteen ja naisilla 3,9 vuodesta 6,8 vuoteen"

Viinan hinnan laskun syytä?
Kuolemat ovat olleet nousussa ihan yleisestikin. Oma veikkaus: Sosiaalituilla saa ennemmän viinaa kuin aikaisempina vuosikymmeninä ja kuolemaan johtava kehitys kestää vuosikymmeniä (nuorena kuollaan viinaan yhtä vähän kuin ennenkin) --> alkoholiin taipuvaisten kohdalla saadaan kuolemiin tasaisesti nouseva trendi, johon eivät pienet hinnanmuutokset vaikuta.

Kuva

Kerrataan vielä alkoholin käyttäminen:
- Tulotason nousu lisää alkoholin käyttöä
- Ongelmakäyttö laskee tulotasoa
- Hyvätuloiset juovat keskimäärin enemmän kuin huonotuloiset
- Summarum: Pienituloisissa on paljon ongelmakäyttäjiä, jotka juovat paljon. Suurin osa pienituloisista juo kuitenkin varsin vähän. Hyvätuloiset lipittävät keskimäärin paljon, mutta ongelmakäyttö on vähäisempää.

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa ... liryhmasta
Viimeksi muokannut sivustahuutaja, 07.12.2011 12:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

NuoriDaavid kirjoitti:^Sanon saman uudelleen; sun kirjoitustyyli on jotenkin muuttunut. Parempaan suuntaan. Mitä on tapahtunut?

Se on fuusioitunut SoEasyn kanssa? :shock:
Prepare for the worstest.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

sivustahuutaja kirjoitti: Kuolemat ovat olleet nousussa ihan yleisestikin.
Jotenkin luulen, että niiden taso on vakio :D
Prepare for the worstest.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

nowaysis kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti: Kuolemat ovat olleet nousussa ihan yleisestikin.
Jotenkin luulen, että niiden taso on vakio :D
Viittasin kyllä alkoholin aiheuttamaan kuolleisuuden kasvuun, mutta kyllä ihan kaikkien kuolemienkin lukumäärä on nousussa suomessa ja ihan globaalistikin. Aika järkkyä, vai mitä?
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

sivustahuutaja kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Mielenkiintoista on, että ko. elinajanodotteen ero on kasvanut verrattuna 90-luvun alkuun "ylimmän ja alimman tuloviidenneksen välillä elinajanodotteen ero kasvoi miehillä 7,4 vuodesta 12,5 vuoteen ja naisilla 3,9 vuodesta 6,8 vuoteen"

Viinan hinnan laskun syytä?
Kuolemat ovat olleet nousussa ihan yleisestikin.

Kuva
Mitä tuo graafi esittää? En käsitä, miten kuolleisuus voi lisääntyä, kun elinajan odote kasvaa
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriDaavid kirjoitti:^Sanon saman uudelleen; sun kirjoitustyyli on jotenkin muuttunut. Parempaan suuntaan. Mitä on tapahtunut?
Vastaan samoin uudelleen: olen muuttunut kärsimättömämmäksi (kiireet) ja ehkä myös laiskemmaksi, ja sen seurauksena asenteeni on aiempaa ylimielisempi. En enää ehdi/viitsi jättää sanottavaani harmaata aluetta - ts. väärässäolemisen mahdollisuutta - vaan esitän asiat kuin minulla olisi niistä absoluuttisen oikea käsitys. Tokihan sellaista on helpompaa lukea.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

sivustahuutaja kirjoitti:
nowaysis kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti: Kuolemat ovat olleet nousussa ihan yleisestikin.
Jotenkin luulen, että niiden taso on vakio :D
Viittasin kyllä alkoholin aiheuttamaan kuolleisuuden kasvuun
Tiedän.Typerä trendi, en aio osallistua.
Prepare for the worstest.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriDaavid kirjoitti:En käsitä, miten kuolleisuus voi lisääntyä, kun elinajan odote kasvaa
Suuret ikäluokat.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

nowaysis kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:
nowaysis kirjoitti:
Jotenkin luulen, että niiden taso on vakio :D
Viittasin kyllä alkoholin aiheuttamaan kuolleisuuden kasvuun
Tiedän.Typerä trendi, en aio osallistua.
Eiks underground-meininki ole just hipster-trendikästä?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

EveryWoman kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:En käsitä, miten kuolleisuus voi lisääntyä, kun elinajan odote kasvaa
Suuret ikäluokat.
Jos katsot sivustahuutajan graafia, niin siinä kuolleisuus /100 000 nousee kaikissa ikäluokissa. Olisi kiva saada pointteri siihen, mitä tuo graafi oikein esittää.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

EveryWoman kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:^Sanon saman uudelleen; sun kirjoitustyyli on jotenkin muuttunut. Parempaan suuntaan. Mitä on tapahtunut?
Vastaan samoin uudelleen: olen muuttunut kärsimättömämmäksi (kiireet) ja ehkä myös laiskemmaksi, ja sen seurauksena asenteeni on aiempaa ylimielisempi. En enää ehdi/viitsi jättää sanottavaani harmaata aluetta - ts. väärässäolemisen mahdollisuutta - vaan esitän asiat kuin minulla olisi niistä absoluuttisen oikea käsitys. Tokihan sellaista on helpompaa lukea.
Vastaan taas: pidä toi.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriDaavid kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:En käsitä, miten kuolleisuus voi lisääntyä, kun elinajan odote kasvaa
Suuret ikäluokat.
Jos katsot sivustahuutajan graafia, niin siinä kuolleisuus /100 000 nousee kaikissa ikäluokissa. Olisi kiva saada pointteri siihen, mitä tuo graafi oikein esittää.
Ah joo.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

EveryWoman kirjoitti:Oppilaanohjaus on varmasti hyväätarkoittavaa, mutta kukaan opo ei voi olla niin valistunut että tietäisi kaikista aloista ja mahdollisuuksista kaiken olennaisen, ja varsinkaan kukaan ei voi omia tajuamisiaan siirtää oppilaan päähän vain puhumalla tämän kanssa kerran viikossa.
Opo on aika kova, jos edes tajuaa jotain? Useimmilla tapaamillani HR-johtajilla on vaikeuksia hahmottaa edes oman firmansa asioita ja heillä sentään on huomattavasti rajatumpi tontti kuin opolla.

Opiskelupaikan valinta on varsin pieni nyanssi ja aika monet opiskelijat vaihtavat alaa opintojen aikana. Enemmän olisin siis huolissani siitä, että osa jengistä ei opi oppimaan ja myös tavoitteellinen toiminta on monelle vierasta. Jos peruskoulusta tai lukiosta poistuu sellaisena, että osaa etsiä ja omaksua tietoa, sekä toimimaan tavoitteellisesti, niin ihminen pärjää kyllä, oli suuntana sitten amis tai ivy league.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestäsi kuulut?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriDaavid kirjoitti:Jos katsot sivustahuutajan graafia, niin siinä kuolleisuus /100 000 nousee kaikissa ikäluokissa. Olisi kiva saada pointteri siihen, mitä tuo graafi oikein esittää.
Sori, en huomannut, että otsikko ei kuulunut mukaan. Otsikko on: Miesten ja naisten kuolleisuus alkoholisyihin ikäryhmittäin 1984-2004
http://www.stat.fi/ajk/tiedotteet/v2005 ... 10-31.html
Vastaa Viestiin