Onko waretus väärin?

Yleinen lätinä jä kitinä

Onko waretus väärin?

On oikein myydä/muuten taloudellisesti hyötyä tekijänoikeusrikkomuksien alaisesta materiaalista
1
6%
On oikein laittaa jakoon, jos ei hyödy taloudellisesti itse
3
19%
On oikein kopioida itselleen, mutta ei laittaa jakoon muille
8
50%
On väärin kopioida edes itselleen
4
25%
 
Ääniä yhteensä: 16

Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14925
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Onko waretus väärin?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

NuoriDaavid kirjoitti:^Hyvitysmaksu ei koske ulkomaisia, Suomeen myyviä nettikauppoja?
Yksityiseen käyttöön tilaaminen ulkomailta (max 100 cd-levyä ja 5 laitetta kerralla) ei johda hyvitysmaksuun. Toki suurimmassa osassa lähtömaitakin on jo joku hyvitysmaksu (Saksa, Yhdysvallat jne.) hinnassa sisällä.
Universaali disclaimer.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Onko waretus väärin?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

So Hard kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:^Hyvitysmaksu ei koske ulkomaisia, Suomeen myyviä nettikauppoja?
Yksityiseen käyttöön tilaaminen ulkomailta (max 100 cd-levyä ja 5 laitetta kerralla) ei johda hyvitysmaksuun. Toki suurimmassa osassa lähtömaitakin on jo joku hyvitysmaksu (Saksa, Yhdysvallat jne.) hinnassa sisällä.
Ok.

Verkkokauppa.comhan yritti kiertää hyvitysmaksua lähettämällä levyt Tallinnasta, mutta ei toiminut. Toki eri asia.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14925
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Onko waretus väärin?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

NuoriDaavid kirjoitti:
So Hard kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:^Hyvitysmaksu ei koske ulkomaisia, Suomeen myyviä nettikauppoja?
Yksityiseen käyttöön tilaaminen ulkomailta (max 100 cd-levyä ja 5 laitetta kerralla) ei johda hyvitysmaksuun. Toki suurimmassa osassa lähtömaitakin on jo joku hyvitysmaksu (Saksa, Yhdysvallat jne.) hinnassa sisällä.
Ok.

Verkkokauppa.comhan yritti kiertää hyvitysmaksua lähettämällä levyt Tallinnasta, mutta ei toiminut. Toki eri asia.
Tuo prosessi on vielä kesken. Kyllä se asiakkaiden kannalta toimi.
Universaali disclaimer.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Onko waretus väärin?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

So Hard kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
So Hard kirjoitti:
Yksityiseen käyttöön tilaaminen ulkomailta (max 100 cd-levyä ja 5 laitetta kerralla) ei johda hyvitysmaksuun. Toki suurimmassa osassa lähtömaitakin on jo joku hyvitysmaksu (Saksa, Yhdysvallat jne.) hinnassa sisällä.
Ok.

Verkkokauppa.comhan yritti kiertää hyvitysmaksua lähettämällä levyt Tallinnasta, mutta ei toiminut. Toki eri asia.
Tuo prosessi on vielä kesken.
Aijaa. Mä luulin, että se on jo taputeltu.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Onko waretus väärin?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriDaavid kirjoitti:Mä en ymmärrä, mitä sanoin kuvaamattomia kärsimyksiä pamputus mukaanluettuna (vai onko se kärsimys?) EW joutuu kohtaamaan kuluttaessaan laillista tekijänoikeudella suojattua digitaalista materiaalia.

Itse en saa mitään paniikkikohtauksia DVD-levyjen tekijänoikeusteksteistä, pikakelausnappula on kätevä.

Samaten minulle on helppoa katsoa laillista sisältöä netistä näiltä saiteilta:

http://sfanytime.com/fi-FI/?a=1

http://www.voddler.com/en/

http://social.zune.net/movies

Jokaista noista olen käytänyt ja kaksi ensimmäistä tarjoaa suomeksi tekstitettyjä leffoja.

Netistä en musiikkia ylipäätään kuuntele, mutta olen antanut itselleni kertoa, että sitä saa laillisesti helposti. Ilman pamputusta.
Öh?

1. Kyse ei ole minun henkilökohtaisista kärsimyksistäni, vaan siitä, mikä toimii markkinoilla ja mikä ei. Ihmiset nyt vain yleensä valitsevat helpomman tavan hankalamman sijaan. Jos maksullinen tapa on hankalampi/rasittavampi, mielestäni tulee syyttää palveluntarjoajaa eikä asiakasta, jos homma ei oikein toimi. Jos lisäksi sisällöntuottajilta alkaa kuulua mutinoita, että rahatkin päätyvät johonkin muualle kuin heidän pussiinsa, niin paskan palvelun tarjoaja pitäköön tunkkinsa.

2. Vaikka just sä löydät itseäsi miellyttävää sisältöä maksullisista palveluista (ja vielä suomeksi tekstitettynä! :D ), tästä ei seuraa että kaikki muutkin kuluttajat löytävät.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Onko waretus väärin?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

So Hard kirjoitti:Kyllä piraatti on nykypäivän robin hood koska murskaa paskoja bisnesmalleja. Siitä huolimatta että paskojen bisnesmallien takana on kymmenien vuosien holtiton piratismi jota laajakaista yleistyminen on räjähdysmäisesti kasvattanut.

Hyvitysmaksua vastustan kyllä tilaamalla mahdollisuuksien mukaan hyvitysmaksun alaiset tuotteet muualta. On käsittämätöntä joutua maksamaan 10 euroa hyvitysmaksua oman tietokoneensa laillisesti hnakitun sisällön varmuuskopiointivälineestä. Onneksi myös elinkeinoelämä vastustaa aika hanakasti tätä maksua, ei jää vain kuluttajan murheeksi.
Ei se piratismi millään tavalla pakota tekemään bisneksestä sellaista, joka ei toimi.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Onko waretus väärin?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

exPertti kirjoitti:...jos voileivät olisivat tekijänsuojattua materiaalia:
- sinun pitäisi maksaa hyvitysmaksua leivänkuljetukseen soveltuvista laitteista
- sinulla ei olisi itse oikeutta valmistaa leipää toisen tekemistä materiaaleista
- leipä maksaisi delissä 97e
- kahviloitten leipätyypit olisivat suojattuja ja kinkkusämpylöitä saisi vain yhdestä kahvilasta maailmasta
- voisit syödä leivän vain kahvilan alueella
Jep. Aika harva varmaan noilla ehdoilla leipiä ostaisi. Sen sijaan kahviloista pois heitetyillä leivillä olisi varmaankin huima kysyntä, vaikka niiden ottaminen omaan käyttöön onkin varastamista. Jos leipäkauppiaat kuitenkin olisivat noin typeriä torvia, en pitäisi pois heitettyjen leipien varastamista lainkaan vääränä.

Edit: En muuten pidä myöskään jätelavalta varastamista vääränä, vaikka sekin on laitonta. Sitä olen jopa itse harrastanut; toisin kuin warettamista.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Onko waretus väärin?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriDaavid kirjoitti:Yllä EW:lle laatimani referaatti Urpiaisen tekstistä.
Referoi paremmin ensi kerralla. Lopetin lukemisen ekan rivin jälkeen, kun tekstissä ei päästy asiaan.
masa

Re: Onko waretus väärin?

Viesti Kirjoittaja masa »

EveryWoman kirjoitti: Referoi paremmin ensi kerralla. Lopetin lukemisen ekan rivin jälkeen, kun tekstissä ei päästy asiaan.
Kuka sä olet ja mitä olet tehnyt EW:lle?


Toisaalta, tilaan saman annoksen vaimollenikin.
Avatar
Nergal
Kitisijä
Viestit: 1660
Liittynyt: 17.01.2011 18:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Onko waretus väärin?

Viesti Kirjoittaja Nergal »

Ei vilkkaasti te olette saaneet nörttipiratismin vedettyä jopa taloudellisenhyödyn tavoittelemiseen.

:shock:
Society failed to tolerate me and I have failed to tolerate society
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Onko waretus väärin?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

EveryWoman kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Mä en ymmärrä, mitä sanoin kuvaamattomia kärsimyksiä pamputus mukaanluettuna (vai onko se kärsimys?) EW joutuu kohtaamaan kuluttaessaan laillista tekijänoikeudella suojattua digitaalista materiaalia.

Itse en saa mitään paniikkikohtauksia DVD-levyjen tekijänoikeusteksteistä, pikakelausnappula on kätevä.

Samaten minulle on helppoa katsoa laillista sisältöä netistä näiltä saiteilta:

http://sfanytime.com/fi-FI/?a=1

http://www.voddler.com/en/

http://social.zune.net/movies

Jokaista noista olen käytänyt ja kaksi ensimmäistä tarjoaa suomeksi tekstitettyjä leffoja.

Netistä en musiikkia ylipäätään kuuntele, mutta olen antanut itselleni kertoa, että sitä saa laillisesti helposti. Ilman pamputusta.
Öh?

1. Kyse ei ole minun henkilökohtaisista kärsimyksistäni, vaan siitä, mikä toimii markkinoilla ja mikä ei. Ihmiset nyt vain yleensä valitsevat helpomman tavan hankalamman sijaan. Jos maksullinen tapa on hankalampi/rasittavampi, mielestäni tulee syyttää palveluntarjoajaa eikä asiakasta, jos homma ei oikein toimi. Jos lisäksi sisällöntuottajilta alkaa kuulua mutinoita, että rahatkin päätyvät johonkin muualle kuin heidän pussiinsa, niin paskan palvelun tarjoaja pitäköön tunkkinsa.

2. Vaikka just sä löydät itseäsi miellyttävää sisältöä maksullisista palveluista (ja vielä suomeksi tekstitettynä! :D ), tästä ei seuraa että kaikki muutkin kuluttajat löytävät.
Mä en kyllä pysty näkemään, mikä voi olla helpompaa kuin kävellä Anttilaan ja ostaa sieltä CD. Tai ostaa musiikkia spotifystä. Tai iTunesista tai vuokrata elokuva noilta saiteilta. Tai videovuokraamosta. Jos tuo on liian vaikeaa, niin miten nämä ihmiset pystyvät pyyhkimään perseensä itse?

Eli en kerta kaikkiaan pysty näkemään, mikä tuossa on se vaikeus.

Ota nyt pää pois perseestä ja myönnä, että suuri osa porukasta ei halua maksaa. Se on se pihvi. Ei haluta maksaa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14925
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Onko waretus väärin?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

EveryWoman kirjoitti:Kyse ei ole minun henkilökohtaisista kärsimyksistäni, vaan siitä, mikä toimii markkinoilla ja mikä ei. Ihmiset nyt vain yleensä valitsevat helpomman tavan hankalamman sijaan.
Mutta sulla ei ole mitään pointteria siitä, mikä on hankalampaa. Kokisin huomattavasti hankalammaksi nördätä itselleni jonkun leffan ja säätää tekstitysten kanssa kuin ostaa tai vuokrata sen kaupalliselta toimijalta - vaikka siinä olisikin varoitusteksi alussa.

Ei piratisointi ole helppo tapa nauttia viihteestä. Päinvastoin. Huono laatu, teknisen osaamisen vaatimus jne. Suurin osa ihmisistä ei tiedä kasettimaksuistakaan mitään eikä heitä edes kiinnosta. Esität jatkuvasti, että nämä huonot bisnesmallit aiheuttavat sitä ja tätä, mutta sulla ei ole esittää mitään dataa vaan ainoastaan omakohtainen kokemuksesi valkoisen ihmisen kärsimyksestä.
Jos maksullinen tapa on hankalampi/rasittavampi
Kumman uskot vaativan enemmän asiantuntemusta ja perehtymistä - elokuvan warettamisen vai sen vuokraamisen netitse? Jälkimmäiseen kun on merkittävää tuotekehittelypanosta ja markkinointiakin käytetty. Eiköhän se asian pihvi piratismissa ole se "0 euron hintainen vs. X euron hintainen."

Otetaan se analogia fyysiseen maailmaan ja leipäkauppaan.

Leipäkauppa drm-mallilla

1. Mennään johonkin tuttuun ja turvalliseen Siwaan
2. Vilkaistaan tuoteseloste ja otetaan makuun leipä hyllystä
3. Maksetaan kassalle
4. Leipäpussia avatessa on tarra, että ethän anna leipää naapurille. Avataan pussi ja hymähdetään tarralle.
5. Syödään leipä

Leipäkauppa kommunist.. eikun piraattimallilla

1. Mennään epämääräiseen kauppaan jossa isketään mainoskyltti naamalle aina kun haluat katsoa uutta tuotetta. Mainoskyltin läjäyttäjä yskii sinuun päin yrittäen tartuttaa harmillisen taudin.
1. b. Voit toki varautua tähän ottamalla mukaan painolastiksi mainoskyltinkanniskelijanuijan ja hengityssuojaimen, joka tekee olemisesi tukkoisemmaksi.
1. c Jos et varaudu tavalla 1 b. on todennäköistä, että joudut putsaamaan ja imuroimaan koko asuntosi säännöllisin väliajoin leipäkauppapöpöistä.
2. Koetat etsiä monenkielisistä ja kirjavista tuoteseloistesita sellaista leipää jota kaipaat. Hyllyihin on raapusteltu multa leivänhankkijoilta kommentteja "tää leipä on paskaa" tai "osta tää leipä, oli tosi jees."
3. Löydettyäsi ulkoisesti hyvältä näyttävän leipätuotteen laitat leivän tilaukseen. Leipälinja seisoo toisinaan kokonaan ja toisinaan se toimii vikkelästi. Sitä ei koskaan tiedä ennalta. Joko leipä tulee tai sitten ei.
4. Saatuasi leivän enemmän tai vähemmän ripeästi avaat kuoren ja katsot, tuliko sitä mitä tilattiin. Jos ei, palaa kohtaan 2.
5. Tarkistat tuliko leivän mukana suomenkielinen tuoteseloste. Jos ei tullut, palaa kohtaan 2. ja etsi se paitsi jos tykkäät syödä leivän ymmärtämättä täysin mitä syöt.
6. Syödään leipä. Se saattaa olla aika karkeajauhoinen ja ei ehkä edes ihan sitä laatua mitä tilattiin ja se saattaa avattuaan tahria keittiön jos ei ole asentanut tahrojenestoalustaa keittiöönsä, mutta maksoipa ainakin nolla euroa! Paha leipäyhtiö on voitettu!
Universaali disclaimer.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Onko waretus väärin?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriDaavid kirjoitti:Mä en kyllä pysty näkemään, mikä voi olla helpompaa kuin kävellä Anttilaan ja ostaa sieltä CD. Tai ostaa musiikkia spotifystä. Tai iTunesista tai vuokrata elokuva noilta saiteilta. Tai videovuokraamosta. Jos tuo on liian vaikeaa, niin miten nämä ihmiset pystyvät pyyhkimään perseensä itse?

Eli en kerta kaikkiaan pysty näkemään, mikä tuossa on se vaikeus.
Yritin jo vihjata, mut sanotaan suoremmin. Nyt siis henkilökohtaisen esimerkin kautta (en ole ainoa jolla on tällaisia kokemuksia):

Kokeilin Spotifyta, en alkanut käyttäjäksi. Liian usein siellä ei ollut sitä musiikkia, jota olisin halunnut kuunnella. Musan löytäminen Spotifysta ei siis ole minulle ainoastaan hankalaa, se on usein jopa mahdotonta. Sama efekti potenssiin kymmenen jos yritän löytää videovuokraamosta leffan, jonka haluaisin juuri sillä hetkellä katsoa. Tai jostain Stockan hyllystä. Näissä tietenkin palvelutasoa heikentävät vielä aukioloajat, kassalle jonottaminen, ruuhka-ajat, paikalle menemiseen kuluva aika jne. Kun monissa leffapakkauksissa on vielä äärimmäisen kökösti suomeksi käännetyt tekstit (leffan nimeä myöten!!), aletaan olla pisteessä jossa minulle pitäisi jonkun maksaa, että ottaisin sellaisen hyllyni täytteeksi.

Yritä nyt vaan ymmärtää, että kaikki eivät kuluta kulttuuria samalla hälläväliä-periaatteella kuin sinä. Silloin palvelun laadulla, tarjonnalla jne. on merkitystä.
Ota nyt pää pois perseestä ja myönnä, että suuri osa porukasta ei halua maksaa. Se on se pihvi. Ei haluta maksaa.
Ja Spotifyn käyttäjätkö sitten voivat kiillottaa kilpeään maksuhalukkuudellaan?

Mä haluaisin maksaa Radio Helsingin kuuntelemisestakin (ainakin ennen näitä uusimpia ärsyttäviä ohjelmakartan muutoksia), jos sillä voisin välttää mainokset. Haluan helppoutta, suurta variaatiota ja elämysten keskeytyksettömyyttä, flowta. En ole suinkaan ainoa kuluttaja, joka olisi valmis maksamaan noista vaikka vähän enemmänkin, jos vain joku sellaista tarjoaisi.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Onko waretus väärin?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

^EW. Ei maailma ole täydellinen. Täydellisessä maailmassa sä saisit täydellistä palvelua ja täydellisiä tuotteita vaivattomasti maksamalla kohtuullisen hinnan.

Reaalimailmassa sä toivottavasti saat kohtuullisia tai hyviä tuotteita maksamalla. Sä valitset varastamisen, koska et saa rahalla vaivattomasti täydellistä.

Saako sun suunnitteleman vaatekappaleen varastaa kaupasta, jos kassalle on jonoa? Onhan se ärsyttävää jonottaa. Vaate foliovuorattuun kassaan ja jonon ohi? Miksei?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Nergal
Kitisijä
Viestit: 1660
Liittynyt: 17.01.2011 18:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Onko waretus väärin?

Viesti Kirjoittaja Nergal »

So Hard kirjoitti:Ei piratisointi ole helppo tapa nauttia viihteestä. Päinvastoin. Huono laatu, teknisen osaamisen vaatimus jne.
Et taida olla ihan ajantasalla. Mikäs siinä jos lataa TC tai TS versioina leffansa, oma on vikansa. Nopea vilkaisu http://www.torrentleech.org sivulle ja HD versioina elokuvia tarjolla 5099 (ja ennenkuin alatte innostua, Ratio: inf. UL:0B DL: 0B DL Slots: Unlimited, ainoastaan jäsenenä). Noistakin valtaosa teksteillä. Problem officer?

Ja mistä muuten tiedät, ihmisenä joka ei ole koskaan warettanut, että tekstejä pitäisi säätää?
Society failed to tolerate me and I have failed to tolerate society
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Onko waretus väärin?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

On.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Onko waretus väärin?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriDaavid kirjoitti:Sä valitset varastamisen, koska et saa rahalla vaivattomasti täydellistä.
Mä en ole tällä vuosituhannella warettanut mitään ja viime vuosituhannella yhden ammattisoftan, johon ei ollut opiskelijana varaa, mutta jota tarvitsin koulutehtävien tekemiseen (koululta oli poistuttava aina iltakasiin mennessä). Musiikkini ostan fyysisinä kopioina fyysisestä kaupasta, tai netistä jos ei kauppa myy. Lisäksi kuuntelen radiota. Leffat katson joko ostetuilta dvd-levyiltä tai joskus harvoin teatterissa.

Mun on vaikea ymmärtää, miten näin monelle tuottaa vaikeuksia erottaa toisistaan henkilökohtaiset valinnat/käytös ja käsitys siitä, mikä on oikein tai väärin ja millä perusteella.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Onko waretus väärin?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

EveryWoman kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Sä valitset varastamisen, koska et saa rahalla vaivattomasti täydellistä.
Mä en ole tällä vuosituhannella warettanut mitään ja viime vuosituhannella yhden ammattisoftan, johon ei ollut opiskelijana varaa, mutta jota tarvitsin koulutehtävien tekemiseen (koululta oli poistuttava aina iltakasiin mennessä). Musiikkini ostan fyysisinä kopioina fyysisestä kaupasta, tai netistä jos ei kauppa myy. Lisäksi kuuntelen radiota. Leffat katson joko ostetuilta dvd-levyiltä tai joskus harvoin teatterissa.

Mun on vaikea ymmärtää, miten näin monelle tuottaa vaikeuksia erottaa toisistaan henkilökohtaiset valinnat/käytös ja käsitys siitä, mikä on oikein tai väärin ja millä perusteella.
Millä perusteella sä niin tarkasti tiedät warettajien motiivit, jos et itse edes harrasta sitä?

Sinä väität tietäväsi, että se johtuu siitä, että laillisesti ei saa hyvää helpolla. Minä väitän, että se johtuu siitä, että porukkaa mielummin varastaa kuin maksaa, jos kiinnijäämisen riski on pieni.

Jos aiemmin kuvaamasi asiat olisivat warettajille oleellisia, niin sinunhan vaativana kuluttajana nimenomaan tulisi warettaa. Nyt kysymys kuuluukin "miksi et wareta"?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Onko waretus väärin?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriDaavid kirjoitti:^EW. Ei maailma ole täydellinen. Täydellisessä maailmassa sä saisit täydellistä palvelua ja täydellisiä tuotteita vaivattomasti maksamalla kohtuullisen hinnan.
Mä haen tässä enemmän sellaista, että kuinka räikeät hyvinvointitappiot kenenkin mielestä ihmisten on hyväksyttävä lainkuuliaisuuden nimissä. Veikkaan, että jokaisella se raja menee jossain. Katsokaa yllä olevaa Pertsan voileipäesimerkkiä. Kuinka moni noudattaisi siinäkin tapauksessa lakia? Entäs tosielämän esimerkki: jätelavoja koskevat säädökset? Kuinka monen mielestä tavaran ottaminen jätelavalta hyötykäyttöön on väärin? Mun mielestä se on oikein, vaikka laitonta onkin, kun L&T:n pitäisi saada viedä se lasti kokonaan kaatikselle. Ei typeriä lakeja tule kritiikittömästi noudattaa.
Saako sun suunnitteleman vaatekappaleen varastaa kaupasta, jos kassalle on jonoa? Onhan se ärsyttävää jonottaa. Vaate foliovuorattuun kassaan ja jonon ohi? Miksei?
Ei saa, eikä fyysistä äänilevyäkään saa varastaa kaupasta. Siksei, että siinä ei ole kysymyksessä määritelmäni mukainen paska bisnesmalli.
Avatar
Nergal
Kitisijä
Viestit: 1660
Liittynyt: 17.01.2011 18:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Onko waretus väärin?

Viesti Kirjoittaja Nergal »

NuoriDaavid kirjoitti:Sinä väität tietäväsi, että se johtuu siitä, että laillisesti ei saa hyvää helpolla. Minä väitän, että se johtuu siitä, että porukkaa mielummin varastaa kuin maksaa, jos kiinnijäämisen riski on pieni.
Oletko koskaan lainannut elokuvaa tai tallennettua tv-ohjelmaa ystävältäsi?
Jos olet niin olet rikkonut tekijäinoikeutta.

Ja se on ihan fakta että 99% tämän keskustelun lukeneista tai tähän kirjoittaneista ovat syyllistyneet warettamiseen. Eivät vaan myönnä, vähän sama kuin kysyisi "Onkos sitä pornoa tullu katsottua". NO EN OLE KOSKAAN MILLOINKAAN!!!!!
Society failed to tolerate me and I have failed to tolerate society
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Onko waretus väärin?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriDaavid kirjoitti:Millä perusteella sä niin tarkasti tiedät warettajien motiivit, jos et itse edes harrasta sitä?
En mä väitä tietäväni kaikkien warettajien motiiveja, vaan väitän, että bisnes toimisi paremmin jos se olisi kuluttajille houkuttelevampaa (daah), ja että bisnekset pitää saada toimimaan ilman vääristäviä valtion tukimekanismeja (pl. yleishyödylliset alat, joihin kulttuuri kuuluu mutta sen voittoa tavoitteleva jakelu mielestäni ei).

Väitin myös 2000-luvun alusta alkaen, että Nokian puhelimet myisivät paremmin, jos ne olisivat laadultaan parempia. Hyvin moni oli 2010-luvulle asti sitä mieltä, että nillitän aivan turhasta. Nokialle on maksettu verovaroista [aika iso summa X] kaikenlaisia tukia tuona aikana. Mun mielestä siellä olisi pitänyt nämä nykyiset muutokset tehdä kymmenen vuotta sitten, jolloin tukia olisi tarvittu vähemmän.
Sinä väität tietäväsi, että se johtuu siitä, että laillisesti ei saa hyvää helpolla. Minä väitän, että se johtuu siitä, että porukkaa mielummin varastaa kuin maksaa, jos kiinnijäämisen riski on pieni.
Varmaan molempia tyyppejä löytyy, mutta koska varkaille on vähän vaikea tehdä mitään, kannattaisi keskittyä tarjoamaan palvelua niille, jotka haluavat maksaa.
Jos aiemmin kuvaamasi asiat olisivat warettajille oleellisia, niin sinunhan vaativana kuluttajana nimenomaan tulisi warettaa. Nyt kysymys kuuluukin "miksi et wareta"?
Koska haluan maksaa kulttuurisisällöstä silloinkin, kun en pidä maksamatta jättämistä moraalisesti vääränä, ja silloinkin kun en voi olla varma, mikä osa maksusta päätyy tekijälle. Jos kuitenkin tulee parempi systeemi, vaihdan välittömästi siihen.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Onko waretus väärin?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Nergal kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Sinä väität tietäväsi, että se johtuu siitä, että laillisesti ei saa hyvää helpolla. Minä väitän, että se johtuu siitä, että porukkaa mielummin varastaa kuin maksaa, jos kiinnijäämisen riski on pieni.
Oletko koskaan lainannut elokuvaa tai tallennettua tv-ohjelmaa ystävältäsi?
Jos olet niin olet rikkonut tekijäinoikeutta.

Ja se on ihan fakta että 99% tämän keskustelun lukeneista tai tähän kirjoittaneista ovat syyllistyneet warettamiseen. Eivät vaan myönnä, vähän sama kuin kysyisi "Onkos sitä pornoa tullu katsottua". NO EN OLE KOSKAAN MILLOINKAAN!!!!!
Jos luit eilen uutisketjua, niin uskoakseni minä olen kitinän eniten tehnyt rahaa tekijänoikeusrikoksilla. Mutta asia on jo vanhentunut.

Mulle on oleellista, että myönnetään asiat niinkuin ne ovat. Eli myönnetään, että varastetaan, kun varastetaan.

Itse olen rikkonut tekijänoikeuksia aikoinaan paljon ja saatan jatkossa edelleenkin joskus imuuttaa netistä biisin/elokuvan. En ole siis vuosiin tehnyt, mutta voi olla, että joskus teen.
Viimeksi muokannut NuoriDaavid, 13.12.2011 17:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Onko waretus väärin?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

EveryWoman kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:^EW. Ei maailma ole täydellinen. Täydellisessä maailmassa sä saisit täydellistä palvelua ja täydellisiä tuotteita vaivattomasti maksamalla kohtuullisen hinnan.
Mä haen tässä enemmän sellaista, että kuinka räikeät hyvinvointitappiot kenenkin mielestä ihmisten on hyväksyttävä lainkuuliaisuuden nimissä. Veikkaan, että jokaisella se raja menee jossain. Katsokaa yllä olevaa Pertsan voileipäesimerkkiä. Kuinka moni noudattaisi siinäkin tapauksessa lakia? Entäs tosielämän esimerkki: jätelavoja koskevat säädökset? Kuinka monen mielestä tavaran ottaminen jätelavalta hyötykäyttöön on väärin? Mun mielestä se on oikein, vaikka laitonta onkin, kun L&T:n pitäisi saada viedä se lasti kokonaan kaatikselle. Ei typeriä lakeja tule kritiikittömästi noudattaa.

.
Tää on sama kuin mun bussikaistalla ajo. Toimii niin kauan, kun kaikki eivät tee niin.

Olet varmaankin samaa mieltä,että jos kukaan ei maksaisi esim. elokuvista tai musiikista, niin niiden tarjonta vähenisi huomattavasti.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Onko waretus väärin?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriDaavid kirjoitti: Tää on sama kuin mun bussikaistalla ajo. Toimii niin kauan, kun kaikki eivät tee niin.
No ei ole sama. Jakelupalveluja voidaan parantaa, jotta saadaan lisää asiakkaita. Bussikaista puolestaan on pysyvästi niukka resurssi.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Onko waretus väärin?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

EveryWoman kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Tää on sama kuin mun bussikaistalla ajo. Toimii niin kauan, kun kaikki eivät tee niin.
No ei ole sama. Jakelupalveluja voidaan parantaa, jotta saadaan lisää asiakkaita. Bussikaista puolestaan on pysyvästi niukka resurssi.
On se sikäli sama, että jos kaikki warettaisivat, ei olisi maksullista sisältöä. Toisin sanoen esim. musiikki-, peli-, softa- ja elokuvatarjonta supistuisivat merkittävästi.

Eli kun puhuit hyvinvointitappioista, niin tämä olisi paljon suurempi hyvinvointitappio kuin se, että DVD-boxin kansi olisi ruma. Ei olisi koko boxia.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Vastaa Viestiin