Sähkökirjat ja -lehdet

Yleinen lätinä jä kitinä

Sähkökirjat ja -lehdet

Käytän jo nyt (ei tarkoita pelkkää tietokoneella nettilehtien lukua)
3
19%
Käytän mahd. tulevaisuudessa
7
44%
Käytän tod. näk. tulevaisuudessa
4
25%
En osaa lukea
2
13%
 
Ääniä yhteensä: 16

Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Sähkökirjat ja -lehdet

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Miten on? Itse veikkaan vielä pitkään pysyväni paperilehtien ja kirjojen lukijana. Huomaan kyllä, että nykyään käytän ehkä enemmän aikaa HS:n ilmaisen nettiversion kuin kotiin tulevan paperiversion lukuun. Aamulla ei oo juuri aikaa (tai olishan sitä, jos heräisi aiemmin) ja kun tulee töistä kotiin, niin lehti tuntuu jo vanhalta. Sähkökirjaa en ole koskaan lukenut.

Jos tulevaisuudessa sähköversiot ovat paperisia halvempia (näin tietty pitäisi olla, kun painokustannukset jäävät pois) ja lukulaitteet edelleen kehittyvät, en pidä mahdottomana sähköversioon siirtymistä, mutta kyllä tällä hetkellä paperinen on miellyttävämpi.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Sähkökirjat ja -lehdet

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Käytän mahd. tulevaisuudessa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Sähkökirjat ja -lehdet

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Hiukan tekisi mieli testata sähkökirjaa. Olisi mukava jos voisi vapauttaa hyllyt arvoviskeille.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Sähkökirjat ja -lehdet

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Bluntly kirjoitti:Hiukan tekisi mieli testata sähkökirjaa. Olisi mukava jos voisi vapauttaa hyllyt arvoviskeille.
Mun mielestä kirjoja täynnä oleva kirjahylly on kivan näköinen. Toki viskejäkin täynnä oleva hylly.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Sähkökirjat ja -lehdet

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Kyllä noista laitteista pitää löytyä virtaa kuluttamaton e-ink näyttö, jonka resoluutio on vähintään 300 pikseliä tuumalla, ennen kuin sellaisen viitsii hommata. Joten venailua vaan.

Lisäksi tulee mainita, että kirjahylly on 1500-luvun sisustuselementti. Siksi en ole sellaista koskaan omistanut.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Sähkökirjat ja -lehdet

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Kyllä mä olen kovasti harkinnut siirtyväni nykyaikaan kirjojen suhteen, etenkin (työ)matkoilla. Pitäs vaan valita väline.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Sähkökirjat ja -lehdet

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Tästä taloudesta löytyy Amazonin Kindle. Yhtäkään kirjaa en ole siitä vielä lukenut (miehen piti vain saada se ja hän myäs käyttäköön sitä), mutta tarkoitus olisi joskus testata. Kaihertaa, koska tykkään kääntää sivua ihan "fyysisesti" ja muutenkin lehteillä kirjoja. Jopa parhaillaan lukemaani kirjaa, vaikka se olisikin romaani.

Joskus joutuu palaamaan kirjassa takaisin päin (jos olen esim. lukenut kännissä, joudun yleensä kelaamaan "vähän" taakse päin) ja se on huomattavasti helpompaa "fyysistä" kirjaa selaamalla.

Matkoilla tuo Kindle kyllä varmasti olisi verraton. Ei vain usein ole aikaa lueksia matkoilla, joten ihan sama.
masa

Re: Sähkökirjat ja -lehdet

Viesti Kirjoittaja masa »

Kreitsu kirjoitti: Kindle kyllä varmasti olisi verraton.
Kindlestä ei voi kääriä sätkää tai pyyhkiä hanuria hädän yllättäessä.

En osaa lukea kirjoja ja aikakausilehtiä koneelta. Päivälehdet kumma kyllä tulee kaikki luettua sähköisenä..
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Sähkökirjat ja -lehdet

Viesti Kirjoittaja par-sky »

Mä olen pohtinut tuota sähköistä lukulaitetta kirjoille. Toisaalta mä tykkään jotenkin oikeitten kirjojen tunnusta ja näöstä. Ja jotkut on vaan niin hienoja, että kyllähän ne pitää kirjana hankkia. Esim. tämä
Kuva
Ihan eri tunnelmakin lukea tommosta opusta kuin jotain sähkötablettia.

Mutta matkoilla joo, lehdetkin voisi olla aika hyvä sähköisessä muodossa. Helpottaisi jos etsii jotain tiettyä artikkelia jos on käytössä hakusanatoiminto.

Vastaan: lehdissä olen valmis siirtymään, kirjoissa en.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Sähkökirjat ja -lehdet

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Jahas, tämähän on ihan paska äänestys. Tästä puuttuu vaihtoehto "en aio käyttää tulevaisuudessakaan".

Kukahan tumpelo tämänkin on tehnyt.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Manaaja

Re: Sähkökirjat ja -lehdet

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

En tiedä mitä vastata. Ulkoluen toki paljon wikipediaa päähäni tälläkin hetkellä ATK-tuentaisesti, mutta jotenkin vierastan tablettimuodossa olevia kirjoja ja lehtiä.

Esim paljon mieluummin otan aidon TM:n käteen kun luen kilpailija e-Teknaria ilmaiseksi verkosta.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Sähkökirjat ja -lehdet

Viesti Kirjoittaja huima »

Mitä, mä olen ainoa joka lukee paljon sähköisesti?

Economist, Bloomberg Businessweek, Harward business review - pääosin sähköisesti ipadilla tai tietokoneella.

Kindlessä on useita kirjoja ja sitten PDF-muodossa ammattikirjallisuutta.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Sähkökirjat ja -lehdet

Viesti Kirjoittaja aasi »

Todennäköisesti tulevaisuudessa, kun ikänäkö jo alkaa vaivata, luette mieluummin kaikki sähköiseltä ruudulta isommalla fontilla kuin paperilta.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Sähkökirjat ja -lehdet

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

^Tai sitten kuunnellaan äänikirjoja ja -lehtiä sängyssä mukavasti maaten ja samalla Kitinään kirjoitellen :P
Manaaja

Re: Sähkökirjat ja -lehdet

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Kreitsu kirjoitti:^Tai sitten kuunnellaan äänikirjoja ja -lehtiä sängyssä mukavasti maaten ja samalla Kitinään kirjoitellen :P
Ei kai kukaan nyt sillon enää kirjoittele kitinään.

Vaan sanelee puheentunnistuksen kautta. :P
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Sähkökirjat ja -lehdet

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Manaaja kirjoitti: Vaan sanelee puheentunnistuksen kautta. :P
Töissä varmasti siirryn tuohon kyllä sairaskertomustekstien sanelussa, jos systeemit toimii ja ne on tarjolla.

Muuten en usko siirtyväni. Näpis on kuitenkin niin kätsy.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Sähkökirjat ja -lehdet

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Tykkään kirjoista kirjoina, ja luen asiat mieluummin paperilta kuin screeniltä, jotenkin silmäystävällisempää imo. Joku kindle tähän koneelle on ladattuna, mutta en ole vielä jaksanut selvittää tarkemmin. Äänikirjat on käteviä reissussa. Toisin sanoen monet asiat on helpompi ja "vihreämpi" lukea ruudulta, siksi niin, mutta kirjat ovat niitä harvoja esineitä joihin minulla on varsin läheinen suhde, ja joiden omistamisesta en haluaisi luopua. Siksipä tarvisinkin uuden kirjahyllyn, kun en nyt taiteellisesti viitsi lattioillekaan alkaa pinoamaan.
Prepare for the worstest.
norador
Wannabe-kitisijä
Viestit: 2
Liittynyt: 27.12.2011 11:41
Paikkakunta: Turku

Re: Sähkökirjat ja -lehdet

Viesti Kirjoittaja norador »

Bluntly kirjoitti:Hiukan tekisi mieli testata sähkökirjaa. Olisi mukava jos voisi vapauttaa hyllyt arvoviskeille.
Ainakin Ellibsillä löytyy ilmaisia kirjoja, joilla pääsee testaamaan asiaa. Esim. http://www.ellibs.com/fi/book/978-952-235-303-0 vaikuttaa ihan lupaavalta.
Manaaja

Re: Sähkökirjat ja -lehdet

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Vaikuttaa ihan juuri sisäänrekisteröityneeltä ellibs-yrittäjältä.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähkökirjat ja -lehdet

Viesti Kirjoittaja exsu »

Me ostettiin sellainen kosketusnäytöllinen kindle. Yllättävän mukava lukea, näyttää paperiselta eikä ole edes taustavaloa, joten kovin erilainen kuin näyttö. Enkkukirjoissa itselle on ollut suuri ilo siitä laitteen sanakirjatoiminnosta.

Nettihesariin löytyy kans tunnukset, en viitsi kerätä paperia niin paljoa, joten vain viikonloppulehdet tulevat kannettua.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Sähkökirjat ja -lehdet

Viesti Kirjoittaja Vesper »

exsu kirjoitti:Nettihesariin löytyy kans tunnukset, en viitsi kerätä paperia niin paljoa..
Sama.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
norador
Wannabe-kitisijä
Viestit: 2
Liittynyt: 27.12.2011 11:41
Paikkakunta: Turku

Re: Sähkökirjat ja -lehdet

Viesti Kirjoittaja norador »

Manaaja kirjoitti:Vaikuttaa ihan juuri sisäänrekisteröityneeltä ellibs-yrittäjältä.
Heh, puolet oikein. Juuri rekisteröitynyt, mutta ei yrittäjä. Jostainhan sitä pitää ihmisen aloittaa :)

itse olen testaillut e-kirjoja niin kannettavalta, tabletilta kuin e-kirjan lukijaltakin. Omaksi suosikiksi on noussut iPad, mustavalkoinen sähkömuste ei minua miellytä.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Sähkökirjat ja -lehdet

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

norador kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Vaikuttaa ihan juuri sisäänrekisteröityneeltä ellibs-yrittäjältä.
Heh, puolet oikein. Juuri rekisteröitynyt, mutta ei yrittäjä. Jostainhan sitä pitää ihmisen aloittaa :)

itse olen testaillut e-kirjoja niin kannettavalta, tabletilta kuin e-kirjan lukijaltakin. Omaksi suosikiksi on noussut iPad, mustavalkoinen sähkömuste ei minua miellytä.
Wanhoina hyvinä aikoina aloitettiin yleensä anaaliseksiketjusta, mutta ajat menneet ei koskaan palaa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähkökirjat ja -lehdet

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Mieli tekisi hankkia e-kirjojen lukulaite vaikka heti, mutta en halua juurikaan maksaa kirjoistani. Suurin osa kirjoista tulee ilmaiseksi bookcrossingin kautta ja toisen ison osan ostan reilusti alennettuja kirjoja. Kindle olisi tietenkin loistava apu ns. harvinaisempien kirjojen hankkimiseen. mutta kuitenkin, odottelen aikaa ja tarjontaa parempaa, eli halvempia kirjoja ja suurempaa valikoimaa.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Sähkökirjat ja -lehdet

Viesti Kirjoittaja Niba »

Kovasti kehittelevät ohuita materiaaleja, kuten "sähköistä" kangasta, kun materiaalit menee rittävän keveiksi niin sitten onkin sama mistä materiaalista ovat tehdyt kirjat tai että on vain yksi sivu luettavaksi, kirjojen rajaton paino estää minua nykyäänkin kuin myös se että valoisuus ja kontrasti on harvoin jos koskaan sopiva herkälle silmälleni ja sitten sen puolisokealle parille..
Pyyhin Netikettiin..
Vastaa Viestiin