Helsingin siluetti

Yleinen lätinä jä kitinä

Helsingin talojen korkeus

Vain taivas on rajana, rakennetaan ylös.
10
53%
Ei ei, hyi hyi. Vain matalia rakennuksia.
5
26%
Olen turkulainen, ei kiinnosta.
4
21%
 
Ääniä yhteensä: 19

Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:No mä olen ollut ymmärtävinäni, että Espoon tavoitteena on ollut, että Tapiola, Otaniemi, Keilaniemi -kolmiosta tehtäisiin kaupunkia asuntoineen, palveluineen ja työpaikkoineen - puhumattakaan näistä T3-visioista, joissa alueelle edellytetään luovia kohtauspaikkoja - jolloin pääsääntöisesti matkat tosiaan alkaisivat tai päättyisivät sinne. Toimivaa kaupunkia ei kuitenkaan voi toteuttaa moottoritiemittakaavassa...
Käsittääkseni Espoota on tarkoitus jatkossakin rakentaa 5 keskuksen ympärille, eikä painottaa yhtä ainoaa keskustaa. Kuitenkin toi tunnelointihan siirtää läpiajoliikenteen maan alle ja yhdistää valtaväylän aikaisemmin erottamia alueita, kuten Leppävaaran tunneli. Mun on vaikea hahmottaa miten vilkas maan päällinen katu, jota pahimmassa tapauksessa joudutaan risteysten takia valoilla katkomaan, olisi parempi vaihtoehto. Onko tässä takana joku vastaava idea kuin helsingin keskustatunnelin vastustuksessa?

En ymmärrä mitä tolla moottoritiemittakaavalla tarkoitat.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ Hyi saatana. Siellä, missä ihmiset asuvat, pitäisi näyttää korkeintaan (pun intended) tältä:

Cat enjoys biking
http://www.liveleak.com/view?i=c40_1411664000
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ Onko ne poistamassa loputkin parkkipaikat keilarannasta?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kannen alle nekin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Eiköhän tuolta löydy muutama liito-oravan papana ja rakentaminen loppuu siihen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Anteeksi nyt taas, mutta mitä vittua?

Professoreilta täystyrmäys HIFK:n areenahankkeelle

Onko joku parkkipaikka niin tärkeä tai joku hemmetin laaksomainen muodostelma, jonka huomaa sopivassa pöllyssä?

Kerranki Helsinki voisi saada jotain siistiä eikä mitään Kiasmaa tai vastaavaa pömpeliä. Ja tietenkin rahoituksen varmistamiseksi pitää pykätä asuntoja, se nyt on vain pelin henki nykypäivänä kun valtio ei tue kuin jotain homeista oopperaa.

Espoossa tuo olisi jo pystyssä (jos olisi joku joukkue).
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

"Tavoitteena oli huomioida ainutlaatuinen Keskuspuiston laaksomaisema".

just.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Bluntly kirjoitti: 16.02.2017 8:49Espoossa tuo olisi jo pystyssä (jos olisi joku joukkue).
No ei tuo Tapiolan urheilupuiston kehitys kovin lennokaasti etene. No mut toivottavasti hiljaa hyvä tulee.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Onko siellä joku joukkue? Potkupalloa ei lasketa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ihmettelin kanssa vähän. Tuossa Olympiastadionin kulmilla kasvaneena tulee kyllä mieleen, että ymmärtääköhän professori Harris ollenkaan, miltä hänen puheensa "kansallismaisemasta" kuulostaa: "Harris luonnehtii Olympiastadionin ympäristöä puistomaiseksi alueeksi, johon on pystytetty väljästi ruumiinkulttuurille ja hyvinvoinnille pystytettyjä temppeleitä." Se koko Mäntymäen alue, ja siitä aina sinne Keskuspuiston laaksoon saakka, on kyllä tosiaan yhtä ruumiinkulttuurin temppeliä. Se on ollut iät ja ajat sellainen joutomaapusikko, että siellä kyllä palvotaan lähinnä juoppojen leirejä, minkä lisäksi sitä toivoisi 2020-luvulla homoillakin olevan mahdollisuus kohdata vähemmänkin kätketyissä ympäristöissä.

Tämän lisäksi se Nordenskiöldinkadun ympäristö on, vaikka katu ei motari olekaan, juuri sellaista kaameaa, tilaa hukkavaa kaupunkiympäristöä, joka pitäisi bulevardisoida mitä pikimmin urbaaniksi elintilaksi, vaikka HIFK:n suunnitelman mukaisesti.

Tästä huolimatta olen kyllä DB:n kanssa samaa mieltä siitä, että B:n silmälasit Espoon suhteen vähän yllättävät. Espoon näytöt urheilufasiliteettien rakentamisen suhteen ovat kyllä aika kaameat, johtotähtinään vaikka Tapiolan uimahallin 1998 alkanut remontti, jossa tällä hetkellä ollaan vaiheessa, jossa puretaan vuosi sitten tehtyjä töitä. Tai sitten juuri urheilupuisto, jonka kehityshistoria on yhtä epämääräisen kähminnän ja puolirikollisen lahjonnan riemukulkua, josta päällimmäisinä näyttöinä on kannattamaton areena ja Esport Centerin Afrikkahenkinen aaltopeltighetto.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

No Lepuskin uimahallin korjaus meni näpsäkästi. Jos nyt kahviosta näkee vessaan niin ei se maailmaa kaada. Toki valuviat näkyy vasta myöhemmin.

Espoossa ei nyt tällä hetkellä ole tarvetta tuommoiselle projektille kun johtotähti puuttuu. Mutta asuintaloa pukkaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Bluntly kirjoitti: 16.02.2017 9:23 ^ Onko siellä joku joukkue? Potkupalloa ei lasketa.
Ei kai noita isoja projekteja yhden joukkueen takia tehdä? Se, jos mikä, olisi hölmöä. Viimeisin suunnitelma, jonka olen nähnyt, koskee useampaa pääsarjatason joukkuetta. Ja vapauttaa vanhoja tiloja muiden käyttöön.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Bhven »

urpiainen kirjoitti: 16.02.2017 9:34Se on ollut iät ja ajat sellainen joutomaapusikko, että siellä kyllä palvotaan lähinnä juoppojen leirejä, minkä lisäksi sitä toivoisi 2020-luvulla homoillakin olevan mahdollisuus kohdata vähemmänkin kätketyissä ympäristöissä.

Tämän lisäksi se Nordenskiöldinkadun ympäristö on, vaikka katu ei motari olekaan, juuri sellaista kaameaa, tilaa hukkavaa kaupunkiympäristöä, joka pitäisi bulevardisoida mitä pikimmin urbaaniksi elintilaksi, vaikka HIFK:n suunnitelman mukaisesti.
Tuossa kuvassa uuden rakennuksen vasemmalla puolella näkyvä hieno metsänen (joutomaapusikko, puistoalue?) on ollut osa lenkkeilyreittiäni viimeiset viisitoista vuotta. Ikinä en ole nähnyt mitään juoppojen leirejä. Yhtenä kesänä ja syksynä siellä kyllä oli romanikerjäläisten telttaleiri (yksi teltta), lisäksi osa nukkui lenkkipolun penkeillä ja pari autoa majoituskäytössä eläintarhan parkkiksella. Homot vissiin käyskentelee enemmänkin ratsastusstadionin takamaastoissa (en ole kysynyt ovatko homoja).

Itse olisin jättänyt sen kevyen liikenteen uuden sillan rakentamatta ja siirtänyt Nordenskjöldinkadun maan alle. Uusia jäähalleja ja muita toimisto-, whatever-komplekseja mahtuu tuohon jäähallin parkkikselle kuvan mukaisesti omien laskujeni mukaan kolme kappaletta. Kunhan jättävät metsän rauhaan stadiontien itäpuolella.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti: 16.02.2017 9:34Espoon näytöt urheilufasiliteettien rakentamisen suhteen ovat kyllä aika kaameat, johtotähtinään vaikka Tapiolan uimahallin 1998 alkanut remontti, jossa tällä hetkellä ollaan vaiheessa, jossa puretaan vuosi sitten tehtyjä töitä.
Kuulopuheiden mukaan alkuviikosta olisi kapunginhallitukslle arvioitu, että tämän loppuvuodesta 2017 valmistuvaksi ilmoitetun korjausurakan tämänhektinen arvioitu valmistumisaika on kevät 2019. :cheer:
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 16.02.2017 9:34 Tämän lisäksi se Nordenskiöldinkadun ympäristö on, vaikka katu ei motari olekaan, juuri sellaista kaameaa, tilaa hukkavaa kaupunkiympäristöä, joka pitäisi bulevardisoida mitä pikimmin urbaaniksi elintilaksi, vaikka HIFK:n suunnitelman mukaisesti.
Nyt elät mielikuvitusmaailmassa. Ei noin kaukana enää ole mitään urbaania elämää. Olen samaa mieltä, että ruma jättömää pitää siivota pois tiheästi asutuilta alueilta, mutta olisi typerää kuvitella tilan täyttyvän havaintokuvien mukaisesti auringonpaisteesta ja kadulla käyskentelevistä ihmisistä.

Sinä päivänä kun Kampintorille syntyy urbaania vilinää, muutan mielipiteeni urbaanista tilasta ja myönnän, että kantakaupungin alueella urbaanisti pöhisevä tila on mahdollinen. Kampintorin henkiin heräämiseen asti olen sitä mieltä, että urbaania tilaa ei kannata rakentaa enää neliötäkään lisää.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 28.03.2017 16:11Nyt elät mielikuvitusmaailmassa. Ei noin kaukana enää ole mitään urbaania elämää. Olen samaa mieltä, että ruma jättömää pitää siivota pois tiheästi asutuilta alueilta, mutta olisi typerää kuvitella tilan täyttyvän havaintokuvien mukaisesti auringonpaisteesta ja kadulla käyskentelevistä ihmisistä.
Asiantuntijoiden mukaan se täyttyy saasteesta.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Piritorilla on hyvä urbaani pöhinä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 28.03.2017 16:11
urpiainen kirjoitti: 16.02.2017 9:34 Tämän lisäksi se Nordenskiöldinkadun ympäristö on, vaikka katu ei motari olekaan, juuri sellaista kaameaa, tilaa hukkavaa kaupunkiympäristöä, joka pitäisi bulevardisoida mitä pikimmin urbaaniksi elintilaksi, vaikka HIFK:n suunnitelman mukaisesti.
Nyt elät mielikuvitusmaailmassa. Ei noin kaukana enää ole mitään urbaania elämää. Olen samaa mieltä, että ruma jättömää pitää siivota pois tiheästi asutuilta alueilta, mutta olisi typerää kuvitella tilan täyttyvän havaintokuvien mukaisesti auringonpaisteesta ja kadulla käyskentelevistä ihmisistä.
Sä et vain tunne seutua tai kantakaupunkilaista elämäntapaa. Ei se urbaani elämä Helsingissä näyttäydy sellaisena kuin Etelä-Euroopassa (tai tosiaan suunnittelijoiden havainnekuvissa :roll: ), vaan tiheänä ympäristönä runsaine palveluineen ja joustavine liikkumamahdollisuuksineen. Lapsuuteni Töölössä tällainen alue loppui johonkin Linnankoskenkadun paikkeille, nyt se on levinnyt jo Meilahteen ja melkein Ruskeasuolle saakka. Myrkkyä sille ovat jättömaat ja kaupunkiin sopimattoman suuren mittaluokan tiejärjestelyt (ja suojaisten umpikorttelipihojen puute), joita juuri Nordenskiöldinkadun ympäristö edustaa Mannerheimintietäkin pahemmin. Sähän et aiemmin ole ymmärtänyt ollenkaan myöskään Vallilan umpikorttelikapungin charmia, tässä on kyse vähän samasta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Olen asunut Vallilassa. Ei se mäkelänkatu siitä miksikään muutu. Puhutaan pöhisevästä bulevardista jonka varrella taitaa olla kaksikin omavarastoa.

Ei stadissa riitä kysyntä näihin kaupunkiunelmiin. Kampissakin kivijalka kituu, joten ei ole mitään saumaa lisätä tarjontaa jossain stadikan tienoilla. Liikkumista kannattaa helpottaa, sekä lisätä puistoja ja asumisen viihtyisyyttä. Kaupungilla tuskin on varaa hoitaa jättömaitaan kuntoon, joten parhaiten omaisuuden saa kuntoon myymällä/luovuttamalla sen sellaiselle taholle, joka haluaa pitää omaisuudesta huolta.

Sinänsä jäähallin seudun bulevardisointi voisi toimiakin. 4 kaistaa suuntaansa ja puista sivuille. Mallina vaikka Champs Elysee:

Kuva
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Kävin kohtaamassa jälleen uuden vakavan kaupunkisuunnittelullisen epäonnistumisen Helsingin läntisessä maalaiskunnassa, Espoon erikoistalousalueella.

Kuten olen tännekin toistuvasti kirjoitellut, Espoon rakentaessa muutoin Yhdysvaltain alemman keskiluokan tai peräti alaluokan elämäntyylistä mallinsa (pun intended) ottavia kauppakeskushelvettejä, olen suhtautunut suurella suopeudella Tapiolan kehittämiseen vähän erilaisena keskuksena. No, nyt olin lukenut jostain mainoslehdykästä, että Tapiolan keskuksen seuraava vaihe on valmistunut ja avattu, ja tätä kautta Tapiolaan on saatu paitsi uudistettu Stocka, myös tervetulleita uusia kahviloita ja (pika)ruokapaikkoja. Pitihän tähän käydä tutustumassa.

Naiivina kaupunkilaisena olin tietysti kuvitellut, että uudet kahvilat ja ruokapaikat olisi sijoitettu keskuksen katutasoon ja vielä jonkinlaiseen ulkotilalliseen yhteyteen alueen uusiin asuintaloihin siten, että kahvilassa istuessaan olisi voinut ikkunasta nähdä ulkoilmaa sääilmiöineen, ja mahdollisesti jopa jonkinlaista etäisesti urbaanilta vaikuttavaa katuelämää ihmisten liikkuessa kahvilasta/kaupasta toiseen ulkotilassa.

Mutta vielä mitä! Kaikki(?) uudet kahvilat on sijoitettu maan alle parkkihallitasolle (tai metrottomalle metrotasolle) siten, että niissä ei tietenkään voi olla ikkunoita ulkoilmaan. Samalla ihmisten liikkuminen on ohjattu pois ulkotilasta pääosin maanalaisiin, ikkunattomiin käytäviin. Koko keskus alkaa muistuttaa mitä tahansa iso-omenasellojumboa, paitsi pienempänä ja sokkeloisempana.

Vähän elättelen toivoa, että katutason elävöittäminen ja luonnonvalon arvostus palaisivat agendalle Tapiolan seuraavan vaiheen valmistuessa joskus muutaman vuoden kuluttua. Pahoin kuitenkin pelkään, että huijaan tuossa toivossani vain itseäni: eiköhän potentiaali omaleimaiseen puutarhakaupunkiympäristöön ole tuhottu typerällä suunnitteluratkaisulla, ja Tapiolan kohtalona on ajautua köyhän miehen automarketiksi, pikku-omenaksi. Oi aikoja, oi tapoja.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Epäilen suuresti, että Tapiolasta tulisi ostoskeskushelvetti. Ainakaan minä en halua lähteä ajamaan moiseen sumppuun kun vieressä on isompia ostoskeskushelvettä, joihin pääsee huomattavasti helpommin. Jos nyt joku aivan kultainen erikoisliike tulisi niin ehkä sitten.

Ja kahvilat pitäisi tehdä aina monta kerrosta maanpinnan yläpuolelle.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^

Tapiolasta näyttää tosiaan kehkeytyvän todellinen suunnittelun kukkanen. On ihan ymmärrettävää, että kannen päälle rakennetussa liikekeskuksessa on paljon 'maanalaista' tilaa. Nyt maan alla ei kuitenkaan ole mitään ryhtiä, vaan tila on epämääräistä sokkeloa. Todella epämiellyttävä paikka liikkua.

Tapiolan vertaaminen kunnon ostareihin vertaaminen halventaa noita ostareita. Sello ja Omppu ovat Tapiolaan verrattuna avaria ja viihtyisiä. Varsinkin Sello on onnistunut kokonaisuus.

Tapiola, Omppu ja Sello ovat käytännössä yhtä kaukana omasta kodistani. Sello on tällä hetkellä suosikki helpon parkkeerauksen ja liikkumisen ansiosta.

Tosin hyvin vähän tulee ostareissa käytyä. Kaman saa helpommin netistä. Ravintolat ostareissa ovat yleensä ö-luokkaa. Ruokakauppoja löytyy lähempääkin.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Sello on liian etninen. Etenkin iltasella (ja milloin muulloin siellä kävisi) käytävät ovat täynnään maleksivia hampuuseja.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

elco kirjoitti: 18.04.2017 13:11 ^ Sello -- käytävät ovat täynnään maleksivia hampuuseja.
Eipäs mennä henkilökohtaisuuksiin

:kele:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin