Eutanasia

Yleinen lätinä jä kitinä

Hyväksytkö eutanasian?

Hyväksyn vain passiivisen eutanasian
0
Ei ääniä
Hyväksyn vain aktiivisen eutanasian
0
Ei ääniä
Hyväksyn passiivisen ja aktiivisen eutanasian
17
85%
En hyväksy eutanasiaa lainkaan
0
Ei ääniä
En osaa sanoa
3
15%
 
Ääniä yhteensä: 20

Avatar
Fiona
Kitinän uhri
Viestit: 535
Liittynyt: 12.08.2011 15:24

Eutanasia

Viesti Kirjoittaja Fiona »

Luin äsken kolumnin aiheesta ja ajattelin tiedustella kitinäläisten mielipidettä. Aihe on ajankohtainen, koska lööpeissä on kerrottu, että vihreät ovat ilmaisseet hyväksyvänsä eutanasian ja ainakin Soini sekä Räsänen ovat ilmaisseet kielteisen kantansa. Eutanasiaa vastaan puhuvina seikkoina on mainittu muun muassa lain säätämiseen liittyvät vaikeudet, uskonnolliset arvot, pelko väärinkäytöstapauksista ja lääketieteen kehittyminen. Puoltavina seikkoina taas on mainittu itsemääräämisoikeus sekä oikeus kuolla arvokkaasti ja kärsimättä. Mediassa on esitetty, että Suomen sairaaloissa toteutetaan tällä hetkellä passiivista eutanasiaa. Kyse on siis enemmänkin aktiivisen eutanasian hyväksymisestä.

Itse haluaisin päättää loppuun asti itse siitä milloin ja miten kuolen.
Logic will get you from A to Z; imagination will get you everywhere ― Albert Einstein
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Eutanasia

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Vihannekset kuuluvat lautaselle, eivät sairaaloihin. Ehdottomasti olen siis myös aktiivisen eutanasian puolesta. Taatusti homman saisi täälläkin toimivaksi, jos siihen on halua.
Prepare for the worstest.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Eutanasia

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

vaihtoehto "hyväksyn vain aktiivisen eutanasian" vaikuttaa järjettömältä, vaikka saahan sitä tuotakin mieltä tietysti olla.

Passiivinen eutanasiahan tarkoittaa, että kaikkia keinoja elämän ylläpitämiseksi ei käytetä. Esim parantumattomasti sairaan ihmisen annetaan kuolla keuhkokuumeeseen, vaikka itse keuhkokuume voitaisiinkiin ehkä hoitaa. Passiivinen eutanasia on käytössä jatkuvasti ja sitä ei kait juuri kukaan vastusta. Itse sairaalassa toimisessani olen passiivisella eutanasialla yhteisymmärryksessä omaisten ja potilaan kanssa antanut kuoleman tapahtua.

Jos ei hyväksyttäisi tätä, mutta hyväksyttäisiin kuitenkin ihmisen aktiivinen tappaminen, niin se vaikuttaisi järjettömältä vaihtoehdolta. Tai no, tarkemmin ajatellen, voisihan se olla, että kaikkia hoidettaisiin mahdollisimman aktiivisesti kunnes käännettäisiin suunta 180 astetta ja tapettaisiin potilas. Eiku järjetöntähän se olisi.

Mutta itse kysymykseen. Passiivista eutanasiaa kannatan. Aktiivisesta eutanasiasta en osaa sanoa. Ehkä se olisi paras järjestää niin, että ihmiselle annettaisiin helppo keino halutessaan tehdä itsemurha, jos hän sitä itse pyytäisi ja määrätyt ehdot täyttyisivät.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Fiona
Kitinän uhri
Viestit: 535
Liittynyt: 12.08.2011 15:24

Re: Eutanasia

Viesti Kirjoittaja Fiona »

^ Niinhän se on, mutta kitinäläisistä ei ikinä tiedä. Olisi hyvä, jos jokin erikoisvaliokunta selvittäisi minkälaisia muutoksia aktiivisen eutanasian hyväksyminen vaatisi nykyisiin käytäntöihin sekä voimassaolevaan lainsäädäntöön. Samainen ryhmä voisi selvittää miten eutanasia on toteutettu muissa maissa, millä edellytyksillä se on sallittu ja jos on ilmennyt väärinkäytöstapauksia, niin kuinka paljon, minkälaisissa olosuhteissa ja miten niitä voidaan ennaltaehkäistä. Australiassa toimittiin käsittääkseni niin, että potilas periaatteessa surmasi itse itsensä. Pidän myös eettisesti hieman arveluttavana sitä, että lääkäreiden edellytettäisiin konkreettisesti antavan myrkkyruiskeen. Se on kuitenkin astetta isompi asia kuin esimerkiksi abortin tekeminen. Käsittääkseni lääkäreiden eettisissä ohjeissa on velvoite ihmiselämän suojelemisesta tms.

Tämä taitaa olla näköjään harvoja aiheita, joista kitinäläiset ovat viehättävän yksimielisiä.
Logic will get you from A to Z; imagination will get you everywhere ― Albert Einstein
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Eutanasia

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

^Itsemurhan avustaminen ei kait ole nytkään laitonta? Vai miten on? Onko laitonta myydä köysi, jos ostaja sanoo käyttävänsä sitä itsensä hirttämiseen? Ehkä joku heitteillejättö sen takia, että ei ilmoita itsemurha-aikeista eteenpäin?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Fiona
Kitinän uhri
Viestit: 535
Liittynyt: 12.08.2011 15:24

Re: Eutanasia

Viesti Kirjoittaja Fiona »

En ole erityisen perehtynyt asian lainsäädännölliseen puoleen, mutta käsitykseni mukaan passiivista eutanasiaa koskee muun muassa laki potilaan asemasta ja oikeuksista. Aktiivinen eutanasia taas määräytyisi rikoslain mukaan rangaistavaksi teoksi. Rikoslain mukaan rangaistusvastuuta voidaan lieventää, jos asiassa huomioidaan erityiset henkilöön liittyvät olosuhteet tai kohtuullistaa, jos rikokseen on johtanut voimakas inhimillinen myötätunto. Itsemurhassa avustaminen ei ole kuitenkaan rikos, joten jos potilas haluaa kuolla ja jätät hänen yöpöydälleen myrkkyruiskeen ja hän pistää sen itseensä, niin et joudu rikosoikeudelliseen vastuuseen. Mikäli taas itse ruiskutat nesteen potilaaseen joudut. Käsitykseni mukaan asiaan liittyy kuitenkin jonkin verran epäselvyyttä.
Logic will get you from A to Z; imagination will get you everywhere ― Albert Einstein
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Eutanasia

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Eikös Yhdysvalloissa ole (oli?) joku lääkäri, joka oli kehittynyt itsemurhakoneen jota sai lainata?

edit:

http://en.wikipedia.org/wiki/Euthanasia_device

Kannatan tota. Ihminen itse painaa nappulaa, jos painaa. Jos ei pysty painamaan nappulaa niin aktivointi jotenkin muuten, mutta ihminen itse aktivoi.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Eutanasia

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Tuossa on kyllä lahjaidea vailla vertaa!
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Eutanasia

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

elco kirjoitti:^ Tuossa on kyllä lahjaidea vailla vertaa!
:D

Uutta lahjaa ei saa, jos entinen on vielä käyttämättä!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Fiona
Kitinän uhri
Viestit: 535
Liittynyt: 12.08.2011 15:24

Re: Eutanasia

Viesti Kirjoittaja Fiona »

:D
Logic will get you from A to Z; imagination will get you everywhere ― Albert Einstein
Avatar
scarface
Elämätön Kitisijä
Viestit: 306
Liittynyt: 07.04.2011 22:12

Re: Eutanasia

Viesti Kirjoittaja scarface »

Hyväksyn, hyväksyn ja hyväksyn. Turhaa sitä tässä länsimaisessa kulttuurissa pidetään hengissä ihmisiä, jotka "luonto ois hoitanu" jo aiemmin pois.
Avatar
Fiona
Kitinän uhri
Viestit: 535
Liittynyt: 12.08.2011 15:24

Re: Eutanasia

Viesti Kirjoittaja Fiona »

Logic will get you from A to Z; imagination will get you everywhere ― Albert Einstein
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Eutanasia

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Fiona
Kitinän uhri
Viestit: 535
Liittynyt: 12.08.2011 15:24

Re: Eutanasia

Viesti Kirjoittaja Fiona »

^ Nauroin samaa. Erittäin viihdyttävää tekstiä. Pidemmän päälle olisi tosin mielenkiintoisempaa lukea hieman maanläheisempiä ja realistisempia perusteluita siitä miksi eutanasiaa ei tulisi sallia Suomessa.
Logic will get you from A to Z; imagination will get you everywhere ― Albert Einstein
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Eutanasia

Viesti Kirjoittaja Vesper »

When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Kiukkutipu
Kitisijä
Viestit: 1268
Liittynyt: 17.12.2011 22:09

Re: Eutanasia

Viesti Kirjoittaja Kiukkutipu »

Ahhahaaa :D
Linnavirta on oikeasti hyvä tyyppi. Vähän "erilainen" pappi.
Oh, let me file that crap between "I dont give a fuck" and "Blow me"
Avatar
Ride
Kitinäaddikti
Viestit: 55
Liittynyt: 10.04.2012 14:12

Re: Eutanasia

Viesti Kirjoittaja Ride »

-
Viimeksi muokannut Ride, 20.06.2012 11:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Manaaja

Re: Eutanasia

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Hyväksyn kaiken, myös pakotetun eutanasian.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Eutanasia

Viesti Kirjoittaja annepa »

Ride kirjoitti:Itseni olisi tosi vaikea kuvitella tekeväni tuollaisia päätöksiä toisten puolesta, vaikka eihän kärsimyskään ole ikinä kaunista.
Jos tekee päätöksen toisen puolesta niin se on vähintään tappo. Aktiivisessakin eutanasiassa kuoleva tekee päätöksen itse.

Hvyäksyn aktiivisen ja passiivisen. En haluaisi kitua enkä halua että kukaan muukaan kituu, jos kerran mahdollisuutta elämään ei enää ole.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Eutanasia

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

annepa kirjoitti:
Ride kirjoitti:Itseni olisi tosi vaikea kuvitella tekeväni tuollaisia päätöksiä toisten puolesta, vaikka eihän kärsimyskään ole ikinä kaunista.
Jos tekee päätöksen toisen puolesta niin se on vähintään tappo. Aktiivisessakin eutanasiassa kuoleva tekee päätöksen itse.
En jaksanut puuttua tähän, mutta hyvä, että sä puutuit. Aktiivista eutanasiaa toisen puolesta päättäen ei liene länsimaissa harrastettu sitten Kolmannen valtakunnan päivien.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Eutanasia

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ Eutanasia tarkoittaa hyvää kuolemaa. Zyklonhoito ei mielestäni mahdu tuon määritelmän alle.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Vastaa Viestiin