Nykyajan puhdetyöt

Yleinen lätinä jä kitinä
Sannu

Nykyajan puhdetyöt

Viesti Kirjoittaja Sannu »

Mietin tossa äsken, että mitä ovat ne nyky-ajanpuhdetyöt, jota ennenvanhaan tehtiin iltaisin kun pellolta oltiin palattu ja syöty. Silloin vuoltiin voiveitsiä tms. Omalla kohdalla puhdetyöt voisi olla löystyneiden nappien ompeleminen takkiin, kenkien lankkaus tai ruokakaapin järjestely...lapsiperheessä puhdetyöt on varmasti ihan toisenlaisia...

Tulinpa vain miettineeksi...
ninnithequeen

Re: Nykyajan puhdetyöt

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Puhdetyöt?
Öh, pyykkiä, siivousta, ruuanlaittoa, leikkimistä lapsen kanssa, sitten taas siivoamista ja pyykkiä. Ehtii toki katsomaan telkkariakin ja pyörimään netissä.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nykyajan puhdetyöt

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Minä kudon ja kityilen telkkarin katsomisen lisäksi.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Nykyajan puhdetyöt

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

On taas talvi, ja minulla saattaa alkaa neulomisvaihe.
Viime aikoina tosin kaikki aika ja huomio on ollut ihan muualla. Olen joko palkkatöissä tai sitten palkattomissa töissä remonttia tekemässä. Jospa tämä tästä helpottaa...
Mutta rauhallisella ajalla tykkäsin tosiaan ennen neuloa samalla kun katsoin telkkaria. Nyt en edes katso enää telkkaria. Saas nähdä neolonkokaan enää tänä talvena.
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Nykyajan puhdetyöt

Viesti Kirjoittaja Clay »

LillyMunster kirjoitti:On taas talvi, ja minulla saattaa alkaa neulomisvaihe.
Mulle villasukat, kiitos.

Mun aika kuluu netissä töiden jälkeen ja silleen.
Nyt penikseni on fantastinen!
Mulli75

Re: Nykyajan puhdetyöt

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Palvelutarjonta on lisääntynyt sen verran että mukavuudenhalusta ja kiireisestä elämänrytmistä johtuen ihmiset jättävät jonkun muun hoidettavaksi kuin tekisivät itse jotain semmoista jolla pidetään yllä hyviä kädentaitoja.

Maaseudulla kun kaikki palvelut ei ole käden ulottuvissa vaan saattaa olla kymmenien tai satojenkin kilometrien päässä siellä tulee tehtyä itse ja pidettyä yllä mm. näitä ns. McGyver-taitoja.

Eiköhän kaikilla ole aina jotain pienempää tai suurempaa puhdetyötä leipätyön ohella, jos ei teetä sitäkin sitten jonkun kotiapulaisen voimin.

Paidoista irronneita nappeja joskus ompelen, kenkien huoltoa yms. näpertelyä, vaatteiden ja varusteiden kanssa. Puhdetöiden määrä ja laatu riippuu ihan tilanteesta olenko pk-seudulla omalla kämpällä vai maaseudulla kiinteistöön ja kalustoon liittyvien töiden kimpussa.
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Nykyajan puhdetyöt

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

Clay kirjoitti:
LillyMunster kirjoitti:On taas talvi, ja minulla saattaa alkaa neulomisvaihe.
Mulle villasukat, kiitos.
Aika paljon olen tilauksesta neulonutkin. Mummo olen :D Onko se sitten sitä, että kaikilla ei enää nykypäivänä olen niitä mummeja jotka neulovat koko suvulle sukat ja lapaset tai omat taidot/kärsivällisyys eivät ole riittävät?
Ja koulussa kun on kerran pakotettu joskut sukat kutomaan, niin viimeistään siinä vaiheessa oma neulomisinnostus on sitten lopahtanut. Toreilla mummot myyvät sukkia kohtuullisen kalliiseen hintaan, ja kysyntää on.
Nykypäivän puhdetöinä tietokone on syrjäyttänyt sukkapuikot? :D
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Nykyajan puhdetyöt

Viesti Kirjoittaja Clay »

LillyMunster kirjoitti:
Clay kirjoitti:
LillyMunster kirjoitti:On taas talvi, ja minulla saattaa alkaa neulomisvaihe.
Mulle villasukat, kiitos.
Aika paljon olen tilauksesta neulonutkin. Mummo olen :D Onko se sitten sitä, että kaikilla ei enää nykypäivänä olen niitä mummeja jotka neulovat koko suvulle sukat ja lapaset tai omat taidot/kärsivällisyys eivät ole riittävät?
Kyllä minä äidille sanoin, että tarvitsisin uudet villasukat, mutta äiti on sujuvasti unohtanut.. edelliset oli myös äidin neulomat.
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
mozart
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 179
Liittynyt: 06.11.2005 22:15

Re: Nykyajan puhdetyöt

Viesti Kirjoittaja mozart »

Käsitöitä, tekee rästihommia muilta päiviltä, kyläilee, nettailee... :roll:
Hilpi
Kitinä paheena
Viestit: 47
Liittynyt: 15.08.2005 13:08

Re: Nykyajan puhdetyöt

Viesti Kirjoittaja Hilpi »

Tiskaus, pyykkäys, siivous, kokkaus, läksyt, työhommelit ja sitten ne mukavammat eli askartelu muksun kanssa niihin pippaloihin (ja muina vuoden aikoina muualle) virkkaus, kukat/puutarhanhoito (etenkin yömyöhällä), kaikenlaisten vapaaehtoisten projektien kanssa askarteleminen sekä erilaiset harrastuksiin liittyvät touhut.

Puisia voiveitsiä/lastoja vuoleskelen vain mökillä, kun noiden katajaisten puunpalojen käsittely sisätiloissa sai aikaan liian suuren sotkun.
Joskus intoudun vaatteita korjailemaan, mutta vielä en ole alkanut niitä (taas) itse alusta saakka tekemään.

Kesällä koetan olla reipas ja askaroida mökillä muiden apuna, viime jussina askartelin terassin (hieno tuli).
Avatar
Lipa
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 197
Liittynyt: 06.11.2005 22:33

Re: Nykyajan puhdetyöt

Viesti Kirjoittaja Lipa »

Yleensä jätän opiskeluhommat aika myöhäiselle. Sen jälkeen nettailen ja voin ehkä nyppiskellä kulmakarvoja ja puristella naamaa, joskus siivoilla.
nami nami
MarthaFocker

Re: Nykyajan puhdetyöt

Viesti Kirjoittaja MarthaFocker »

TOisinaan yritän jotakin kuvaa vääntää.
Se lopahtaa tosin aina siihen, että huomaan, että vittu mitä paskaa.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12356
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nykyajan puhdetyöt

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Nykyajan puhdetyöt: runkkaaminen. :perse:

Ja nettiruNkkaaminen. :napu:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
MarthaFocker

Re: Nykyajan puhdetyöt

Viesti Kirjoittaja MarthaFocker »

Homeboy65 kirjoitti:Nykyajan puhdetyöt: runkkaaminen. :perse:
Pyllyhymiö runkkaamisen yhteydessä? Hmmm...dildopyllyrunkkari???
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12356
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nykyajan puhdetyöt

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

MarthaFocker kirjoitti:
Homeboy65 kirjoitti:Nykyajan puhdetyöt: runkkaaminen. :perse:
Pyllyhymiö runkkaamisen yhteydessä? Hmmm...dildopyllyrunkkari???
En. Sen sijaan tykkään katsella pyllyjä ruNkkaamisen yhteydessä. Eukkojen pyllyjä siis... :oops:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Leilah

Re: Nykyajan puhdetyöt

Viesti Kirjoittaja Leilah »

Homeboy65 kirjoitti:
MarthaFocker kirjoitti:
Homeboy65 kirjoitti:Nykyajan puhdetyöt: runkkaaminen. :perse:
Pyllyhymiö runkkaamisen yhteydessä? Hmmm...dildopyllyrunkkari???
En. Sen sijaan tykkään katsella pyllyjä ruNkkaamisen yhteydessä. Eukkojen pyllyjä siis... :oops:
Seli seli Homeboy.

Minun iltani kuluvat siivoillessa, ruoan laitossa ja lapsen hoidossa. Joskus saan lukea tai neuloa ihan rauhassa omissa oloissani musiikkia kuunnellen. Aahh mitä luksusta...
obah
Kitinäaddikti
Viestit: 57
Liittynyt: 13.10.2005 0:36

Re: Nykyajan puhdetyöt

Viesti Kirjoittaja obah »

Monitorin päältä voi pölyt pyyhkiä ennen kuin ottaa munan käteen ja aloittaa ne oikeat puhdetyöt.
vittu mä tähän mitään laita
Pikku-Akka

Re: Nykyajan puhdetyöt

Viesti Kirjoittaja Pikku-Akka »

Iltahommina teen kaikenlaista kivaa ja viihdyttävää... Luen, siivoilen, pesen pyykkiä, teen lumitöitä.. Varsinaiset puhdetyöt on jääneet viime aikoina, mutta joskus oon kutonu villasukkia.
hermine

Re: Nykyajan puhdetyöt

Viesti Kirjoittaja hermine »

Jos mulla ylipäänsä olisi vapaa-aikaa, tekisin tälle kämpälle jotain. Entisen kaaoksen lisäksi jälleen asunnoton ystäväni kaatoi keskelle lattiaa omista tavaroistani koostuvan kerrostuman päälle pari rinkallista sekalaisia vaatteita ja muuta, koska ne eivät mahtuneet mihinkään muuallekaan, joten huoneistossa liikkuakseen täytyy kalhata puoleensääreen ulottuvassa vaate-lehti-kirja-laukku-lakana-ruokapaketti-kotiviinipullo-kasassa (vessan lattialla noita sentään ei ole, sensijaan se on täynnä likaisia astioita). Siivoamiseen alkaisi tarvita jo kauhakuormaajaa. Kityilen, koska tietokoneen edessä oleva tuoli on koko kämpässä ainoa paikka mihin mahtuu istumaan tällä hetkellä...

Varsinaisina puhdetöinä yleensä ompelen jotain tai järjestelen kaappeja tms. tai järjestelen päätäni kirjoittamalla tai hoidan kasveja.
Nighthawk

Re: Nykyajan puhdetyöt

Viesti Kirjoittaja Nighthawk »

Jos lukemista, siivoamista jne ei lasketa, ei puhdetöitä oikeastaan tule harrastettua.

Mielelläni alkaisin vapaa-ajallani rakentamaan puusta huonekaluja. Ikävä kyllä, tämän homman toteuttamiseen puuttuvat tilat, tarvittavat laitteet ja osin myös aika.

Puu on kaunista ja luonnollista materiaalia ja sitä on helppo käsitellä. Olen aina pitänyt siitä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21362
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Nykyajan puhdetyöt

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ilmeisesti puhdetyössä pitää valmistaa jotain myöhemmin käytettäväksi, eli hiiren putsaaminen, näytön pyyhkiminen ja adawaren ajaminen eivät kelpaa ==> en tee puhdetöitä:/
hermine

Re: Nykyajan puhdetyöt

Viesti Kirjoittaja hermine »

Sähköpostilaatikon siivoamisen laskisin muuten kanssa puhdetyöksi.
ninnithequeen

Re: Nykyajan puhdetyöt

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Tiedä nyt, ovatko nämä puhdetöitä sinänsä, mutta olen nyt jo päivänä muutamana tehnyt itse joulukoristeita ikkunoihin. Tiimarista ostettuja pieniä olkisydämiä, pukkeja ja renkuloita viritellyt naruun rimpsuksi ikkunoihin roikkumaan. Ja tyttären kanssa tehtiin kävyistä ja naruista myös vähän epäonnistuneempi "taideteos" :)
Vastaa Viestiin