Helsinkiläisten käsitys maantieteestä?

Yleinen lätinä jä kitinä
gullible

Re: Helsinkiläisten käsitys maantieteestä?

Viesti Kirjoittaja gullible »

SingleMalt kirjoitti: Tavalla tai toisella joku maksaa aina. Kumpi on parempi, maksaa se tuki työpaikkojen tukemisella, vai suoraan sossun luukusta? Kumpiko hyödyttäisi tätä maata enemmän tulevaisuudessa?
Taas lähti yksi laukaus pimeään. Eikö sinun pitänyt lopettaa jo?

Eiköhän maata hyödytä eniten se, että vapaa yritystoiminta toimii siellä, missä sille on parhaat edellytykset. Tuottamattoman työn tuki on likimain typerintä, mitä yhteiskunnassa voidaan tehdä: sillä ylläpidetään tehokkaasti mm. työttömyyttä.

Sinä tunnut olevan tyypillinen hyvinvointivaltion kasvatti: mitään ei tarvitse tehdä itse ja mistään - edes omasta hyvinvoinnistaan - ei tarvitse ottaa vastuuta. Valtion on edesautettava maaseutua, valtion on siirrettävä työtä maaseudulle, maaseudulla toimivia yrityksiä on tuettava. Mitäs jos ne tyypit, joilla on kiviä taskuissa, saisivat perustaa ihan itse ne yritykset sinne minne haluavat; vapaaseen kilpailuun siten, ettei maaseudulle keinotekoisesti synnytetyille työpaikoille synny kilpailuetua, jolla totisesti on hintalappu koko yhteiskunnalle.

Jos joku perustaisi mulle firman maaseudulle ja tukisi sitä ja tekisi duunit niin kyllä mä voisin omistaja-toimitusjohtajaksi ryhtyä?
gullible

Re: Helsinkiläisten käsitys maantieteestä?

Viesti Kirjoittaja gullible »

SingleMalt kirjoitti:Ei tässä maassa muutenkaan PK-seutu ole ikinä muusta maasta kiinnostunut ollut. Muusikkitalokin on tärkeämpi asia, kuin maaseudun työttömät
Aivan uskomatonta paskaa. Helsinkiläiset ja espoolaiset lapioivat miljardikaupalla rahaa maaseudulle ja ei muka kiinnosta - paljonko teille oikein riittää?
SingleMalt kirjoitti: Vitut sanonut varmasta mitään. Sanoin että typerää tappaa maaseutua hiljalleen ja pumpata sinne rahaa suorana tukena, kun asiaa voitaisiin muutenkin yrittää kehittää.
Minulla on tuohon vaihtoehtoinen ratkaisu: armonlaukaus. Lopetetaan se tuki kokonaan ja katsotaan sitten, että miten hyvin teillä siellä menee.
Viimeksi muokannut gullible, 23.11.2005 12:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PerttiMakimaa

Re: Helsinkiläisten käsitys maantieteestä?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

gullible kirjoitti:Kuka sen yritystuen maksaa? Aivan oikein, helsinkiläiset.
Erittäin nopeasti kehittyvällä kasvuseudulla asuvana en juurikaan lämpene ajatukselle, että täällä tehtäisiin yhtään mitään Helsinkiläisten rahoilla.

Pääkaupunkiseutulaiset eivät yksinään maksa syrjäseutujen tukemista.

Ja kyllä. Olen sitä mieltä, että ihmisten pakkaaminen pariin kolmeen paikkaan maassa aiheuttaa kohtuuttomasti ongelmia.

SingleMalt tarjoaa ongelmien ratkaisuksi yritystukien alentamista maakunnissa. Käytännössä yritysten omistajat Suomessa ovat yleensä tämäntyylisiä tarjotessa pistäneet lisätuen omaan taskuunsa eivätkä ole palkanneet uutta työvoimaa. Voi heitä naurattaa matkalla pankkiin...
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8603
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Helsinkiläisten käsitys maantieteestä?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Mylwin kirjoitti:voin kyllä todeta että ei se elämä siellä juuri sen ihmeellisempää ole - bussit kulkevat vähän harvemmin ja joudut ehkä kulkemaan yli 150m matkoja kävellen.
Ja kauppoja on vähän vähempi ja puhuvat vähän inhimmillisemmin.
Sama se missä sitä asuu loppujen lopuksi.
Komp komp.

Tuommoisia keskisuuria kaupunkeja kokeilleena (Vaasa, Kuopio ja Lahti) yhdyn rajusti mielipiteeseen. Kovin pienessä kaupungissa en kyllä tykkää asua, 19 000 asukkaan kaupunki oli liian pieni.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
SingleMalt

Re: Helsinkiläisten käsitys maantieteestä?

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

gullible kirjoitti:Aivan uskomatonta paskaa. Helsinkiläiset ja espoolaiset lapioivat miljardikaupalla rahaa maaseudulle ja ei muka kiinnosta - paljonko teille oikein riittää?
Meille? Helsinkiinhän minä maksan veroni ja samoista rahoita menee myös tuki maaseudulle.

Pk-seutu tukee maaseutua rahalla, maaseutu pk-seutua työvoimalla.
Gingston
Kitinäaddikti
Viestit: 69
Liittynyt: 22.10.2005 16:08
Paikkakunta: Tyrwää

Re: Helsinkiläisten käsitys maantieteestä?

Viesti Kirjoittaja Gingston »

Lolita kirjoitti:Tuommoisia keskisuuria kaupunkeja kokeilleena (Vaasa, Kuopio ja Lahti) yhdyn rajusti mielipiteeseen. Kovin pienessä kaupungissa en kyllä tykkää asua, 19 000 asukkaan kaupunki oli liian pieni.[/color]
Jos olisin "juoppolutka" niin en minäkään viihtyisi, kun kaikki sen
kuitenkin tietäisi, naapurin mummo ja kaupan kassa. Tuo nimityshän
sinulla oli profiilissa, joten kai se on OK käyttää sitä.
Kysymys ei ollut etukäteen annettujen kysymysten joukossa
gullible

Re: Helsinkiläisten käsitys maantieteestä?

Viesti Kirjoittaja gullible »

SingleMalt kirjoitti: Pk-seutu tukee maaseutua rahalla, maaseutu pk-seutua työvoimalla.
Oletko todella sitä mieltä,. että työvoimalla on joku mystinen oikeus olla täydellisen joustamatonta? Työn on tultava sinne missä työntekijä on. Juu-u. Jos minä nyt sitten vaikka fiksumpana lopettaisin.
WanhaPervo

Re: Helsinkiläisten käsitys maantieteestä?

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

SingleMaltille haluan kertoa, että uskonLaissez-faire-kapitalismiin ja sen pohjalta uskon, että valtiovallan sekaantuminen yritysten toimintaan on automaagisesti huono ajatus.

Annetaan markinatalouden hoitaa asia.
SingleMalt

Re: Helsinkiläisten käsitys maantieteestä?

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

PerttiMakimaa kirjoitti:SingleMalt tarjoaa ongelmien ratkaisuksi yritystukien alentamista maakunnissa.
Tarjosin malllia, jossa henkilöstön sivukuluja pienentämällä annetteisiin yrityksille mahdollisuus siirtää toimintaansa mualle, halvemmille seuduille. Mitäpä jos vaikka nokia siirtäisi veromarkkansa vaikkapa hämeenlinnaan?
Gingston
Kitinäaddikti
Viestit: 69
Liittynyt: 22.10.2005 16:08
Paikkakunta: Tyrwää

Re: Helsinkiläisten käsitys maantieteestä?

Viesti Kirjoittaja Gingston »

gullible kirjoitti:Oletko todella sitä mieltä,. että työvoimalla on joku mystinen oikeus olla täydellisen joustamatonta? Työn on tultava sinne missä työntekijä on. Juu-u. Jos minä nyt sitten vaikka fiksumpana lopettaisin.
Kyllä kovat puheet aina miehekkäältä(itsevarmalta) tuntuu, mutta en minä siitä fiksuudesta menisi takuuseen.
Kysymys ei ollut etukäteen annettujen kysymysten joukossa
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8603
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Helsinkiläisten käsitys maantieteestä?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Gingston kirjoitti:Jos olisin "juoppolutka" niin en minäkään viihtyisi, kun kaikki sen kuitenkin tietäisi, naapurin mummo ja kaupan kassa. Tuo nimityshän sinulla oli profiilissa, joten kai se on OK käyttää sitä.
Höpöti höpöti. Kyllä minä olen ehtinyt vuoden Tyrväälläkin asua, mutta maineeni siellä oli kuitenkin enkelin luokkaa käytöksestäni huolimatta. Se se vasta pieni paikka olikin ;)
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
SingleMalt

Re: Helsinkiläisten käsitys maantieteestä?

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

gullible kirjoitti:Oletko todella sitä mieltä,. että työvoimalla on joku mystinen oikeus olla täydellisen joustamatonta? Työn on tultava sinne missä työntekijä on.
Mystinen oikus olla joustamatta? Helvetti, työvoimahan se tälläkin hetkellä joustaa. Työpaikan perässä minäkin olen neljännessä kaupungissa tällä hetkellä.

Tätäkin duunia voisin tehdä etänä vaikka ranualla. Verkot kuljettaa.
Nykytrendinä ihmisten keskittyminen samalle kasvualueelle vaan on perseestä.
killkill

Re: Helsinkiläisten käsitys maantieteestä?

Viesti Kirjoittaja killkill »

Lolita kirjoitti:Höpöti höpöti. Kyllä minä olen ehtinyt vuoden Tyrväälläkin asua, mutta maineeni siellä oli kuitenkin enkelin luokkaa käytöksestäni huolimatta. Se se vasta pieni paikka olikin ;)
Sinäkin? Itse olin 1½ vuotta. Missään muualla en ole nähnyt niin ahdaskatseista, nurkkakuntaista ja ristiinnussivaa porukkaa kuin Vammalassa. Ensimmäinen vuosi meni siinä, että kaikki tuijottivat eikä kukaan puhunut mitään. Sitten kun alkoi "päästä sisään kuvioon", olikin Luojan kiitos aika muuttaa sieltä lippaviu.
Gingston
Kitinäaddikti
Viestit: 69
Liittynyt: 22.10.2005 16:08
Paikkakunta: Tyrwää

Re: Helsinkiläisten käsitys maantieteestä?

Viesti Kirjoittaja Gingston »

Lolita kirjoitti:
Gingston kirjoitti:Jos olisin "juoppolutka" niin en minäkään viihtyisi, kun kaikki sen kuitenkin tietäisi, naapurin mummo ja kaupan kassa. Tuo nimityshän sinulla oli profiilissa, joten kai se on OK käyttää sitä.
Höpöti höpöti. Kyllä minä olen ehtinyt vuoden Tyrväälläkin asua, mutta maineeni siellä oli kuitenkin enkelin luokkaa käytöksestäni huolimatta. Se se vasta pieni paikka olikin ;)
Mitenkä sattuikin! Mutta minun sanottiin suorassa tv-ohjelmassa olevan vantaalta kotosin ja korjasin sen saman tien Tyrvääksi, kuka nyt haluaisi vantaalta olla kotosin. ;) Jos joku ihmettelee mikä ihmeen Tyrvää, niin se sentään paljon parempi nimitys kun mikä on koko kunnan nimi.
Kysymys ei ollut etukäteen annettujen kysymysten joukossa
PerttiMakimaa

Re: Helsinkiläisten käsitys maantieteestä?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

killkill kirjoitti: Sinäkin? Itse olin 1½ vuotta. Missään muualla en ole nähnyt niin ahdaskatseista, nurkkakuntaista ja ristiinnussivaa porukkaa kuin Vammalassa. Ensimmäinen vuosi meni siinä, että kaikki tuijottivat eikä kukaan puhunut mitään. Sitten kun alkoi "päästä sisään kuvioon", olikin Luojan kiitos aika muuttaa sieltä lippaviu.
Naureskelee loistavalle kuvaukselle paikasta. Nythän siellä on kai oikeasti vireillä suunnitelmia Tyrvää nimen palauttamiseksi paikalle. Paikallislehtihän olisikin jo valmiiksi "oikean niminen". :)

"Been around the world"
SingleMalt

Re: Helsinkiläisten käsitys maantieteestä?

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

WanhaPervo kirjoitti:Annetaan markinatalouden hoitaa asia.
Annetaan vaan, niin nykyisen kehityksen myötä yhä enemmän siirrretään suomesta tuotantoa halvempiin maihin. Intiassa saa 15 jätkää koodaamaan samalla hinnalla, kuin tällä hetkellä yhden miehen suomessa. Nostetaan van lisää elämisen kuluja pk-seudulla ahtatumisen myötä. Markkinatalous hoitaa kyllä asian.
killkill

Re: Helsinkiläisten käsitys maantieteestä?

Viesti Kirjoittaja killkill »

PerttiMakimaa kirjoitti:Nythän siellä on kai oikeasti vireillä suunnitelmia Tyrvää nimen palauttamiseksi paikalle. Paikallislehtihän olisikin jo valmiiksi "oikean niminen"
No, sittenpähän saisi paikkakunnan poliisitoimikin hauskuutta työpäiviinsä:
*RING*
- Poliisilaitos
- Päivää! Mies on tapettu Tyrväällä!
- Ai MILLÄ se on tapettu?
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8603
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Helsinkiläisten käsitys maantieteestä?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Nurkkakuntaisuus Vammalassa oli kyllä silmiin pistävää. Vuodessa en tutustunut oikeasti yhteenkään paikalliseen ihmiseen ja kyräily, kyttäys ja juoruaminen oli voimissaan. Ei siis eronnut lainkaan kotikaupungistani, jonka Juho Juntunen on sarjakuvissaan piirtänyt Suomen helvetiksi.

Oikeasti olen ihan tyytyväinen etten ole pk-seudulta kotoisin, vaan pienestä kaupungista, josta oli pakko lähteä opiskelemaan muualle Suomeen. Antaa vähän enemmän perspektiiviä, kun on elänyt muuallakin kuin kehä I sisäpuolella.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8603
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Helsinkiläisten käsitys maantieteestä?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Ontuva mies rautatieaseman lippuluukulla: "Kiikkaan edestakaisin."
Lipunmyyjä: "Huomaan, mutta minne haluaisitte matkustaa?"
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
SingleMalt

Re: Helsinkiläisten käsitys maantieteestä?

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Lolita kirjoitti:Antaa vähän enemmän perspektiiviä, kun on elänyt muuallakin kuin kehä I sisäpuolella.
Tuo sama olisi myös erittäin suotavaa toisinkinpäin. Tekisi erittäin hyvää helsinkiläisenkin asua jonkin aikaa mualla päin suomea.
Saattaisi silmät avautua monelta hivenen enemmän.
Mida

Re: Helsinkiläisten käsitys maantieteestä?

Viesti Kirjoittaja Mida »

Maaseudulla jonninverran elävöitystalkootyötä tehneenä sanoisin, että se asukashankinta tulee todellakin tarpeeseen, mikäli ei haluta maaseutukulttuurin katoavan. Onneksi sentään moni on hokannut, että esim meen kylältä (apout 350 asukasta) ajaa Porin keskustaan 25minuutissa, mikä taas saattaa Helsingin sisälläkin olla suht yleinen matka-aika. Ja täällä pääsee sentään ihan kunnolla luonnonrauhaan ja hiljaisuuteen.

Mun on vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka rakentavat ison omakotitalon 10 metrin päähän seuraavasta. Jotenkin ihan päätöntä.

Ja juu, karttakäsityksestä, että pitkän aikaa mun maailmani rajat kulki vaasan kautta treelle ja sieltä turkuun. Kaikki sen takana oli itää tai pohjoista . Nyt on kyl maailmankuva hiuka avartunu, ku Hämikses asuin kolmisen vuotta. Eikä enää vituta niin paljon sekään, ku telkkarissa puhutaan vaikkapa kaapelitehtaasta ja unohdetaan ihan kokonaan mainita, että misä kaupungis se o. Te siellä napanöyhtässä vaikka pyörittekin, ei se ole kaikille tuttu paikka.
Gina

Re: Helsinkiläisten käsitys maantieteestä?

Viesti Kirjoittaja Gina »

MGandhi kirjoitti:Miksi esim. ala-iiläinen olisi tietoisempi Suomen kaupunkien sijainnista kuin helsinkiläinenkään? Ja sitäpaitsi, miksi perkeleessä mun edes tarttis tietää missä jyväjemmarit asuu? :D
Iissä ei ole sen nimistä osiota kuin ala-Ii. Yli- Ii kylläkin löytyy, mutta se on oma kuntansa. Alarantakin on.

Muutoin Iistä voisi sanoa täsmälleen samat asiat kuin ylempänä Vammalasta.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Helsinkiläisten käsitys maantieteestä?

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

gullible kirjoitti:Minulla on tuohon vaihtoehtoinen ratkaisu: armonlaukaus. Lopetetaan se tuki kokonaan ja katsotaan sitten, että miten hyvin teillä siellä menee.
Karua puhetta mieheltä, joka syyttää kuolemanrangaistusten puolustajia pullistelusta.
El Hitlerico nyt vaan yrittää tökkiä kepillä, tuskin kukaan on niin lyhytnäköinen että ei ymmärtäisi tukien ja maanlaajuisen työllistämisen tarvetta. Omavaraisiahan tässä ei olla oltu pitkään aikaan, mutta oma maanviljely ja maaseutu yleensäkin on ilmeisen tärkeätä agraarikulttuurista ponnistavien ihmisten kansallisidentiteetille.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
WanhaPervo

Re: Helsinkiläisten käsitys maantieteestä?

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

SingleMalt kirjoitti:
WanhaPervo kirjoitti:Annetaan markinatalouden hoitaa asia.
Annetaan vaan, niin nykyisen kehityksen myötä yhä enemmän siirrretään suomesta tuotantoa halvempiin maihin. Intiassa saa 15 jätkää koodaamaan samalla hinnalla, kuin tällä hetkellä yhden miehen suomessa. Nostetaan van lisää elämisen kuluja pk-seudulla ahtatumisen myötä. Markkinatalous hoitaa kyllä asian.
Aivan. Markkinatalous hoitaa asian.

Olet varmaankin tietoinen, että työttömyys on nyt 7.2 prosenttia, vuosi sitten se oli 8 prosenttia. Työpaikat eivät siis ole häviämässä.

Toki työttömyys olisi noin 2-3%, jos noudattaisimme laissez-fairea
killkill

Re: Helsinkiläisten käsitys maantieteestä?

Viesti Kirjoittaja killkill »

WanhaPervo kirjoitti:Aivan. Markkinatalous hoitaa asian.
Niinpä hoitaa. Palvelualalla saa pätkätöitä paskalla palkalla, mutta jo nyt esimerkiksi it-puolen hommia vuotaa vinku-Intiaan kiihtyvällä vauhdilla. Veikkaan että raskas teollisuus on seuraavana vuodossa.
Vastaa Viestiin