Pelastusvene kityläisille?

Yleinen lätinä jä kitinä
WanhaPervo

Pelastusvene kityläisille?

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Eilen maatessani vuoteessa ja odottaessani unen tuloa mieleeni hiipi kauhistuttava ajatus: mitäs jos Aasi lähtee Amazonin viidakkoon etsimään uusia lääkekasveja, ja sillä aikaa Kityn serveri tilttaa? Miten meidän sitten käy?

Mielestäni meidän pitäisi etukäteen sopia jokin turvasatama, jonne hakeudumme, jos Kity kaatuu. Ehdotuksia? http://www.nakokulma.net/ ?
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pelastusvene kityläisille?

Viesti Kirjoittaja Elppis »

martzan takapihalle? Sillä sitä lääniä kuulemma on.
The great club outshines the individual, always and forever.
Leilah

Re: Pelastusvene kityläisille?

Viesti Kirjoittaja Leilah »

Pervo on oikeassa nostaessaan esille tämän pelottavan kysymyksen. Tarpeen niin vaatiessa, voisimme kokoontua pitämään hätäpalaverin Kuopion rautatieasemalle.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Pelastusvene kityläisille?

Viesti Kirjoittaja aasi »

WanhaPervo kirjoitti:Eilen maatessani vuoteessa ja odottaessani unen tuloa mieleeni hiipi kauhistuttava ajatus: mitäs jos Aasi lähtee Amazonin viidakkoon etsimään uusia lääkekasveja, ja sillä aikaa Kityn serveri tilttaa? Miten meidän sitten käy?
Te muutatte. Olette te ennenkin muuttaneet..

Enkä minä nyt niin hätiköidysti yleensä toimi ettenkö pysty vähintään tiedottamaan Kityn kohtalosta, jos nyt jokin elämänmuutos niin pahasti pääsee häiritsemään. Hengettömänä tietenkin hieman hankalaa, jos niin sattuisi käymään, mutta sitä en aio murehtia..
Tasan ei mene muumit kanootissa.
huima

Re: Pelastusvene kityläisille?

Viesti Kirjoittaja huima »

aasi kirjoitti:Enkä minä nyt niin hätiköidysti yleensä toimi ettenkö pysty vähintään tiedottamaan Kityn kohtalosta, jos nyt jokin elämänmuutos niin pahasti pääsee häiritsemään. Hengettömänä tietenkin hieman hankalaa, jos niin sattuisi käymään, mutta sitä en aio murehtia..
Niin ja aika triviaalia järjestää nörttien kesken uusi serveri, sekä backuppien ja sorsan varmennus eri paikkoihin jopa siltä varalta, että aasi joutuu 24 jakson tapaan friikki-terroristihyökkäyksen kohteeksi, eikä Jack Bauer ole auttamassa.
WanhaPervo

Re: Pelastusvene kityläisille?

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Ajattelin, ettei Aasilta voi edellyttää 24/7/365 ylläpitoa.

Ajatuksena oli että jos vanha sotaratsu 800MHz AMD Athlon Thunderbird, 1,5 Gt RAM tiltaa, niin kuinka pian saat uuden serverin pystyyn? Tietysti jos viive on vain muutamia päiviä, niin mikäs siinä.

Ajattelin, että jos sopisimme etukäteen, että jos KITY on pitkään nurin, niin hakeudumme esim. http://www.nakokulma.net/ osoitteeseen?
SnapaHead

Re: Pelastusvene kityläisille?

Viesti Kirjoittaja SnapaHead »

WanhaPervo kirjoitti:
Ajattelin, että jos sopisimme etukäteen, että jos KITY on pitkään nurin, niin hakeudumme esim. http://www.nakokulma.net/ osoitteeseen?

Oletko sä vittu nyt tosissasi? Tuonne viikonpäiväpaskaa? Sitähän tuo elitistilutka-Aito-Josku silloin joskus tykitti. Vastaanotto oli varmaan kohdillaan. Muutama kaljasieppo nyyhkijä tulee tiedustelee mitä laitat leipäs päälle silloin kun mutsi ei kato.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Pelastusvene kityläisille?

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

WanhaPervo kirjoitti:http://www.nakokulma.net/ ?
Aivan hanurista. En jaksa edes perustella. =D
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
WanhaPervo

Re: Pelastusvene kityläisille?

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Mylwin kirjoitti:
WanhaPervo kirjoitti:http://www.nakokulma.net/ ?
Aivan hanurista. En jaksa edes perustella. =D
No totta kai hanurista, eikai pelastusvene voi olla Luksusjahti.
WanhaPervo

Re: Pelastusvene kityläisille?

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

McJanne kirjoitti:
WanhaPervo kirjoitti:...
Jos kysymys oli osoitettu minulle niin tässä vastaan.

Local Time: 11/25/2005 11:42:51 AM
{OS: Windows XP Service Pack 2} {Ram: 62%} {CPU: 20%}
CPU: AMD Athlon(tm) XP 3200+ @ 2180MHz 20% Usage
Uptime: 20 days 14 hours 54 minutes 33 seconds | Idle: 0 seconds
62% Ram Used | Total RAM = 1023 MB | Available RAM = 382 MB [DDR400, Kingston, 2x 512mb]
Down 60.0 b | Up 197.0 b | Total Down 128.45 Gb | Total Up 88.59 Gb

Now Playing: [958] 702. The Brian Setzer Orchestra - If You Cant Rock Me

Tämä siis se paskempi virveli missä kaikki turhuus (foorumit, saitit yms).

Ja viimeisin kellotettu SMF foorumin pystytys vei melkein 20min. phpbb otti (jalat allensa heti kun tajusin miten paska) saman mokoman.

SATA-RAID helvetti, clonemode, 6 tunnin välein backup toiselle serverille, huono puoli tosiaan tuo käyttöjärjestelmä, mutta jossain oli tingittävä.

Mysli ja muut herkut tottakai!

Domainin siirto dyndns kautta vie käsittääkseni noin sekunnin kun tunnukset hallussa, päivittyminen kaikille DNS servoille 4-5 päivää? (itsellä TeleW(h)ell2000 WLAN routterintekele hoitaa päivitykset)
Oikeastaan kysymys oli osoitettu Aasille, mutta kiitos perusteellisesta vastauksesta.

Valitettavasti en noista hommista ymmärrä enempää kuin sika pohjantähdestä, mutta hyvä, että joku ymmärtää.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Pelastusvene kityläisille?

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

WanhaPervo kirjoitti: No totta kai hanurista, eikai pelastusvene voi olla Luksusjahti.
Mutta kuka soutaa ja kuka pitää perää?
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
WanhaPervo

Re: Pelastusvene kityläisille?

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

McJanne kirjoitti:Minä tykkään perän pitämisestä.
No sitten esitän kaino-vienon toiveen, että te gurut sovitte bäck uppien tekemisen McJannen koneelle aika ajoin ja siitä, että että jollain zydeemillä kity:n url viittaa mcjannen koneelle, jos Aasin kone tilttaa.

Te tiedätte, minä en.
Gina

Re: Pelastusvene kityläisille?

Viesti Kirjoittaja Gina »

WanhaPervo kirjoitti:Epäilyttävää 8)
Mitä se miettii? Aikooko se salamurhata aasin pikkujouluissa jotta näkökulma saisi lisää kirjoittajia? Muut motiivit?

Aasi! Pidä varasi! Watch your back at all times! :9mm:
WanhaPervo

Re: Pelastusvene kityläisille?

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Gina kirjoitti:
WanhaPervo kirjoitti:Epäilyttävää 8)
Mitä se miettii? Aikooko se salamurhata aasin pikkujouluissa jotta näkökulma saisi lisää kirjoittajia? Muut motiivit?

Aasi! Pidä varasi! Watch your back at all times! :9mm:
Katso http://kity.kicks-ass.net/viewtopic.php?t=1219

Sen jälkeen kun hoidin Suuren Salaliiton taustavaikuttaja tuon homman, niin olen kaivannut uusia haasteita.
Hebuli

Re: Pelastusvene kityläisille?

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

Olen oikeasti yllättynyt miten hyvin tämä Aasin viritys on toiminut. Tosi harvoin ollut tavoitettamattomissa, ja mähän sentään olen täällä 24/7. Buuttaatko sä Aasi koskaan konettasi? Oliko yhteys kuinkamonimegainen (yhdyssana)?
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Pelastusvene kityläisille?

Viesti Kirjoittaja aasi »

Hebuli kirjoitti:Buuttaatko sä Aasi koskaan konettasi? Oliko yhteys kuinkamonimegainen (yhdyssana)?
Kyllähän minä sitä boottailen, joskus. Sen verran ainakin että Linuxin kernelin kehitystä tulee aika tarkkaan seurattua ja uusimpaan säännönmukaisesti päivitettyä heti julkaisun jälkeen. Joskus ajelen noita rc-julkaisujakin tuossa.

Bootissa tosin ei mene kuin noin puolitoista minuuttia, joten eipä siitä pääse kovin kummoista katkosta muodostumaan.

Nettiyhteys on 10 megabitin Ciscon LRE-tekniikalla toteutettu, täällä markkinoivat VDSL:nä mitä se ei taida periaatteessa olla. Toistaiseksi kaikki katkot Kityn aikana ovat johtuneet nettiyhteyn pätkimisestä.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Pelastusvene kityläisille?

Viesti Kirjoittaja Niba »

Mul on pelastusvene, mutta maksaa laituristalähtö 700 eeroo..
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Pelastusvene kityläisille?

Viesti Kirjoittaja aasi »

McJanne kirjoitti:Domainin siirto dyndns kautta vie käsittääkseni noin sekunnin kun tunnukset hallussa, päivittyminen kaikille DNS servoille 4-5 päivää?
kity.kicks-ass.net:n TTL on 86400 sekuntia, joten viimeistään vuorokaudessa pitäisi päivittyä.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Pelastusvene kityläisille?

Viesti Kirjoittaja aasi »

WanhaPervo kirjoitti:No sitten esitän kaino-vienon toiveen, että te gurut sovitte bäck uppien tekemisen McJannen koneelle aika ajoin ja siitä, että että jollain zydeemillä kity:n url viittaa mcjannen koneelle, jos Aasin kone tilttaa.
Minulla on toistaistaiseksi hieman liikaa estoja Kityn tietokannan luovuttamisen suhteen, varsinkin ihmiselle jota en varsinaisesti tunne vielä mitenkään. Tällä hetkellä kun kuitenkin esimerkiksi yksityisviestien yksityisyys on pelkästään minun takanani, kenelläkään muulla ei ole mahdollisuutta sitä murtaa. En halua tilannetta muuttaa ainakaan ilman todella pakottavaa tarvetta tai ennakolta hyvissä ajoin ilmoittamatta.
WanhaPervo kirjoitti:Ajatuksena oli että jos vanha sotaratsu 800MHz AMD Athlon Thunderbird, 1,5 Gt RAM tiltaa, niin kuinka pian saat uuden serverin pystyyn? Tietysti jos viive on vain muutamia päiviä, niin mikäs siinä.
Muutama päivä on jo aika pitkä aika minulle.. jos vain olen Oulussa ja täysissä sieluun ja ruumiin voimissa, en usko vuorokautta pitempään menevän oikein mitenkään. Sama kone kuitenkin toimii esimerkiksi minun henkilökohtaisena postipalvelimenakin, joten on minulla muitakin intressejä pitää se hengissä.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
WanhaPervo

Re: Pelastusvene kityläisille?

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

aasi kirjoitti:
WanhaPervo kirjoitti:No sitten esitän kaino-vienon toiveen, että te gurut sovitte bäck uppien tekemisen McJannen koneelle aika ajoin ja siitä, että että jollain zydeemillä kity:n url viittaa mcjannen koneelle, jos Aasin kone tilttaa.
Minulla on toistaistaiseksi hieman liikaa estoja Kityn tietokannan luovuttamisen suhteen, varsinkin ihmiselle jota en varsinaisesti tunne vielä mitenkään. Tällä hetkellä kun kuitenkin esimerkiksi yksityisviestien yksityisyys on pelkästään minun takanani, kenelläkään muulla ei ole mahdollisuutta sitä murtaa. En halua tilannetta muuttaa ainakaan ilman todella pakottavaa tarvetta tai ennakolta hyvissä ajoin ilmoittamatta.
Tuo on varteenotettava näkökanta.

Ihan uteliaisuudesta kysyn: minkä kokoisen levytilan kityn tietokanta tällä hetkellä vaatii?
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Pelastusvene kityläisille?

Viesti Kirjoittaja aasi »

WanhaPervo kirjoitti:Ihan uteliaisuudesta kysyn: minkä kokoisen levytilan kityn tietokanta tällä hetkellä vaatii?
Tietokanta 95 megatavua, kuvat ja avattaret noin 40 megatavua.

Aika mitätöntä käytännössä, menisivät vaikka USB-muistitikulle.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
tuulenpuiska

Re: Pelastusvene kityläisille?

Viesti Kirjoittaja tuulenpuiska »

aasi kirjoitti:
WanhaPervo kirjoitti:Ihan uteliaisuudesta kysyn: minkä kokoisen levytilan kityn tietokanta tällä hetkellä vaatii?
Tietokanta 95 megatavua, kuvat ja avattaret noin 40 megatavua.

Aika mitätöntä käytännössä, menisivät vaikka USB-muistitikulle.
Hehe, eli toisin sanoen joku näppärä teollisuusvaras (se tyyppi splinter cellistä) voisi napata muistitikun serveriin kiinni, ladata kaiken datan sinne ja ehtiä vielä hummaamaa Oulun vilkkaaseen yöelämään.

Onneksi Huimalla on Jack Bauer pikavalinnassa niin jäisi voro kiinni alta 24 tunnin.
huima

Re: Pelastusvene kityläisille?

Viesti Kirjoittaja huima »

aasi kirjoitti:Minulla on toistaistaiseksi hieman liikaa estoja Kityn tietokannan luovuttamisen suhteen, varsinkin ihmiselle jota en varsinaisesti tunne vielä mitenkään. Tällä hetkellä kun kuitenkin esimerkiksi yksityisviestien yksityisyys on pelkästään minun takanani, kenelläkään muulla ei ole mahdollisuutta sitä murtaa. En halua tilannetta muuttaa ainakaan ilman todella pakottavaa tarvetta tai ennakolta hyvissä ajoin ilmoittamatta.
Erittäin hyvä pointti. Toisaalta kryptografia meitä auttakoon.

Riittävän vahvasti suojattu tietokanta jakoon sovittuihin paikkoihin, tai jopa pilkottuna eri osapuolille. Salausavain ja ohje gmail-accounttiin, jonka tunnuksen ja salasanan tietää vain aasi ja joku johon aasi luottaa.

Tällöin backup-järjestelmän käyttöönotto vaatisi hieman enemmän aikaa, mutta tarve siis järjestelmälle olisi jos aasin järjestelmä sulaa paikoilleen ja/tai muuta dramaattista tapahtuu ja Kitylle tulisi yli päivän downtime.

Ongelmatilanteen tullessa aasi tai se luotettu henkilö antaa salausavaimen henkilölle X, jolla on siis jo Kityn koodipohja valmiina odottamassa ja jolle tietokannan palat omaavat henkilöt nyt siirtävät uusimpien dumppien palat scp:llä. Sitten vaan palat kasaan, salauksen purku ja Kity ylös.

Tällöin vastuu jakautuisi henkilön X lisäksi niille ihmisille joiden takana on osa kryptattua tietokantaa. Itse kunkin yksityisyys olisi siis hieman suojatumpi, sillä tietojen pääseminen muiden nähtäväksi ilman kriisiä aasin koneella vaatisi yhteistoimintaa useammalta henkilöltä.

Toinen vaihtoehto olisi myös ajatella, että jaettavista dumpeista yksinkertaisesti poistetaan kaikki yksityisviestit ja ainoastaan luotetaan siihen, että aasin omissa backupeissa olisi ne tallessa. Tällöin Kity as we know jatkaisi elämäänsä tehokkaasti pienimmällä mahdollisella downtimella - ja tarve itse kunkin yksityisyyden suojalle säilyisi.

Itse kannattaisin tuollaista vaihtoehtoa, sillä yksityisviestien menettämistä en kokisi niin pahana asiana - versus se että yksityisviestit menisivät vaikka vahingossa julkiseksi tai muiden tietoon.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Pelastusvene kityläisille?

Viesti Kirjoittaja aasi »

huima kirjoitti: Toisaalta kryptografia meitä auttakoon.
Enpä voi kieltää etteikö tämän tyylinenkin vaihtoehto käynyt mielessä, mutta lokeroin itse hieman hätävarjelun liioittelun suuntaan.

Minulla kuitenkin on itselläkin varsin hyvät mahdollisuudet järjestää varmuuskopionti toisaalle ja tarpeen vaatiessa myös pikainen hätäsijoittaminenkin jos vain pääsen intternetin äärelle ja Oulu on vielä maailmankartalla.

Luultavasti jossain vaiheessa laitan kuitenkin Kityn subversion-repositoryn ja tämänhetkisen tietokantascheman saataville, henkilökohtaisesti kun uskon että Kity elää varsin hyvin ilman tietokantaakin jos oikein pahasti käy. Ihmisistä se vain on kiinni.

Ehkä meidän kuitenkin pitää silti järjestää pikkujoulujen yhteyteen PGP/GPG-avainten allekirjoittamista.. Jack Bauerkin pelaa joskus varman päälle.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Pelastusvene kityläisille?

Viesti Kirjoittaja martza »

WanhaPervo kirjoitti: Eilen maatessani vuoteessa ja odottaessani unen tuloa mieleeni hiipi kauhistuttava ajatus: mitäs jos Aasi lähtee Amazonin viidakkoon etsimään uusia lääkekasveja, ja sillä aikaa Kityn serveri tilttaa? Miten meidän sitten käy?

Mielestäni meidän pitäisi etukäteen sopia jokin turvasatama, jonne hakeudumme, jos Kity kaatuu
Elppis kirjoitti: martzan takapihalle? Sillä sitä lääniä kuulemma on.
Kyllä takapihalle ja miksei etupihallekkin voisi laittaa muutamia armeijan joukkuetelttoja pystyyn, kaminavarustuksella, tietenkin. Kaikkein hehkeimmät ja kuumimmat KITY mimmit voisin majoittaa VIP persoonina sisätilohin, kylläkin vain telttapatjoille. Omaan sänkyyni mahtuisi muutama erikoistapaus. :wink:
Ei sitä lääniä nyt paljon ole kuitenkaan. Tonttia vain n.700 neliömetriä, mutta ihan riittävästi kuitenkin.

Luulen, että tuo Kuopion rautatieaseman tienoo olisi sittenkin varsin varteenotettava kenttämajoitusvaihtoehto evakkolaisille KITYläisille. Voisin ehkä toimia oppaana, kun olen Kuopiossa ekat elinvuodet asunut ja juuri tuon rautatieaseman vieressä. :lol:
Kääk, passissani syntymäpaikan kohdalla, todellakin lukee, KUOPIO.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Vastaa Viestiin