Ravintolat savuttomiksi!

Yleinen lätinä jä kitinä

Oisko asiaa?

Äänestys päättyi 24.12.2005 11:18

kYLLÄ!
42
60%
JATKETAAN KÄRYTTELYÄ JA ILMAN PILAAMISTA!
24
34%
EVVK
3
4%
total EVVK
1
1%
VIT MIT ÄÄNESTÄ VANHA AIHE!
0
Ei ääniä
OLEN SEDU KOSKISEN MARIONETTI!
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 70

Herra Manala

Re: Ravintolat savuttomiksi!

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

saira kirjoitti:Ei ole tässä minusta kysymys, vaan about 80-90% tiskin takana istuvista.
Minä olen yksi niistä.
Työ itsessään voi olla erittäin hermoja repivää, olla humalaisten keskellä sunnuntaiyönä klo 02.
No shit?
Ei siinä tupakanpolton lopettaminen heti ensimmäisenä tule mieleen... Ja kyllä voisin miettiä menisinkö töihin paikkaan, jossa saa välillä olla kirjaimellisesti hermot kireänä ja 7h putkeen töissä jos ei ole edes mahdollisuutta päästä tauolle, vaikka imeskelemään tikkaria jos mieli tekee. Eli jokainen hakee sinne töihin, mikä parhaiten sopii itselleen. Jokaisen oma valinta, you know.
Joo, totta. Minulle vain on tuo tulopuolikin melko tärkeä. Jos keksit minulle jonkun muun duunipaikan, missä saan tehdä töitä savuttomassa ympäristössä, ja mikä on minulle näillä lukemisilla ja tietotaidoilla mahdollinen, otan sen mielelläni vastaan ja lopetan ruikutuksen. Niin ja liksa sais mieluiten pysyä siellä neljässä-viidessäkybässä tunti bruttona, pliide.

Tupakanpolton lopettaminen ei ehkä heti tule ekana mieleen, mutta kyllä minäkin siihen kykenin, mikset sinä? Katsotko elämänlaatusi huononevan jos lopettaisit tupakoinnin?
Eikö kaikkein paras olisi jos olisi sekä savuttomia että savullisia baareja?
Ai niinkuin nyt? No vittu ei. Ei. Ei. Ei ja ei. Montako kertaa se pitää sanoa? Ei. Uskokaa, tai teurastan puudelinne.
Siinä tapauksessa jokainen voisi mennä siihen savuttomaan jos mieli tekee eikä tarvisi kärsiä siitä tupakan savusta? Savullisissa voisi sitten ne tupakoivat asiakkaat sekä työntekijät vetää vaikka kartongin putkeen niin, ettei ketään haittaisi.
Joo. Tosi kaunis ajatus. Sääli että ajatus on lyhyt kuin kanan lento. Ehkä sinä valitset kaverisi tupakoinnin perusteella. Minä en. Ja ehkä minäkin vain alan vaatimaan tästä lähtien ohjelmatoimistoltani, että suostun soittamaan levyjä ainoastaan täysin savuttomissa ravintoloissa. Mitä sitten jos työt vähän vähenee, tai silleen niinq loppuu täysin?
Tosin, niinkun jo aiemmin sanoin, savuttomat eivät vaan pärjää savullisille, eli kai niille sitten jotain tukea joutuisi hakemaan...
Eikö olisi fiksumpaa olla tukematta sekä a) keuhkosairauksia että b) keuhkosairautta tukemattomia tahoja kilpailukykynsä vuoksi, kuin tukea molempia edellämainittuja yhtä aikaa, jotta kilpailutilanne säilyisi? Lisää vaan tukia ja veroja, jotta se 1/5 saaisi polttaa syöpäkäärylettä tiskin takana? Hiiala hoi.
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Re: Ravintolat savuttomiksi!

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Dumari kirjoitti:
Bluntly kirjoitti:
M-ojo kirjoitti:Onneksi on nuuskaa niin ei tarvi moisia miettiä. Saa nikotiininsa siististi ja savuttomasti. Kukaan ei kärsi passiivisesti eikä paloja syty vaikka huolimattomasti sitä käsitteleekin :D
Paskanmarjat. Et vain tajua haisevasi lehmänpaskalle.
Haisee lehmänpaskalle? Ikinä ole kuullut tuollaista sanontaa, enkä ikinä ole kenenkään kuullut sanovan minulle että hengitykseni haisee nuuskalle.
Se nuuska haisee silloin kun se on siellä purkissa, ei suussa. Ei millään pahalla, mutta epäilen että Mojo:lla ja minulla on enemmän kokemusta asiasta. Jos nuuskaa käyttää siististi huulessa ja purskuttaa vedellä suun sen jälkeen niin mitä pahaa siinä on, kaikki saavat vastata!
Kompataan täysillä.. ja sinkkumattikin löysi "worst case scenario" kuvan nuuskaamisestä ja sen ihmeellisestä maailmasta.
Luuleeko SM että nuuskanvastaispropagandaa käyvät tahot laittaisi levitykseen kuvia esmes mun ikenistä. Ne kun ovat leegolekurinkin mukaan hyvässä kunnossa noin kymmenen vuoden biittikäytöstä huolimatta :P

Ja ei.. en väitä että nuuskaaminen, kuten tupakointikin olisi terveellistä tai suositeltavaa kenellekään. Minä vain pidän sitä siistimpänä ja mukavampana tapana saada kehoonsa myrkkyä nimeltä nikotiini. Syöpävaarasta en lähde sen koommin keskustelemaan muutan kun että lainaan hammaslääkäriliiton juttua aiheesta
hammaslääkäriliitto kirjoitti: Suusyövän osuus kaikista syövistä vaihtelee kaikkien teollisuusmaiden 3—5 prosentista aina 25 prosenttiin kaikista syövistä tietyissä Aasian kehitysmaissa. Ruotsissa suusyövän esiintymistiheys on hyvin alhainen (30).
Ei ole mitään epäilystä siitä, että suutupakka, johon on lisätty erilaisia luonnontuotteita, emäksisiä suoloja ja makuaineita, yhdessä huonon suuhygienian, infektioiden ja/tai huonon ravitsemustilan kanssa lisää riskiä sairastua suusyöpään.
Myös länsimaista on epidemiologisia tutkimuksia, joissa osoitetaan syöpäriski nuuskan käytön yhteydessä (3, 31), mutta niiden tulkitsemista haittaavat puutteelliset tiedot nuuskalle altistumisesta sekä altistumisesta muille haitallisille tuotteille, kuten savukkeille ja alkoholille.
Ruotsin sosiaalihallituksen esittämien ruotsalaisten tapaus-verrokkitutkimusten mukaan nuuska ei lisää suusyövän riskiä ruotsalaisilla nuuskankäyttäjillä (3—5). Suhteellinen suusyövän riski oli molemmissa tutkimuksissa 1,0 tai alhaisempi nykyisillä nuuskan käyttäjillä. Nuuskan käytön lopettaneilla sen sijaan riski oli toisessa tutkimuksessa 1,5 ja toisessa 1,8.
Muiden kuin suun ja nielun syöpien esiintymistä nuuskankäyttäjillä ei ole tutkittu Ruotsissa. Nuuskankäyttäjien syöpäkuolleisuudessa kokonaisuudessaan ei tunnu olevan eroa tupakoimattomiin (33).
lähde: http://jasenpalvelut.hammasll.fi/suu/tu ... isuoni.htm
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
Kreivitar

Re: Ravintolat savuttomiksi!

Viesti Kirjoittaja Kreivitar »

Manalalle: On mautonta jättää OLEELLINEN osa lainauksesta pois (en jaksa kopioida sitä tähän: näet sen kyllä helposti itsekin, jos kelaat hieman taaksepäin: ensimmäinen lainaamasi kappale edellisessä minulle tarkoitetussa postauksessasi). En jaksa inttää. On sinun ongelmasi, jos et usko mitä vastakirjoittaja sinulle kirjoittaa. Mutta juuri tämän takia koen tämän keskustelun hieman turhauttavana.

Lisäksi esitin muutaman ihan selkeän kysymyksen, jotka siististi leikkasit pois tekstistä vastaamatta niihin.

Mikä siinä on niin kamalaa, jos ravintoloitsija saa itse päättää salliiko tupakoinnin tiloissaan? Mikä siinä on niin kamalaa, jos täyssavuttomien ravintoloiden rinnalla on sellaisia, joissa tupakointi sallitaan? Miksi se on sinulle ongelma?

En myöskään ymmärrä, miten saat väännettyä tähän aiheeseen kaverinvalinnankin mukaan. Onko sinulla niin ”kireä” kaveripiiri, ettei asioista voida keskustella ja sopia? Valitsetko kaverisi ehkä sen perusteella, mihin he suostuvat kanssasi menemään?

Voin rehellisesti sanoa, ettei minulla eikä ystävilläni tosiaan ole koskaan ollut ongelmia ravintolan valinnassa. Minä menen sinne, minne muutkin: olkoon savua tai ei. Minulle hyvä seura on tärkeämpi kuin tupakka-asiat. Mainitsin edellisissä teksteissäni, että käytän myös savuttomia kahviloita. Mutta eihän sitä voi ymmärtää, jos asenne valmiiksi on negatiivinen.

Kirjoituksestasi saa kuvan, että sinulle ei kelpaa sellainen, omasta mielestäni suvaitsevainenkin, ratkaisumalli, jossa on sekä täysin savuttomia ravintoloita, että sellaisia joissa saa tupakoida.


KEVYT YHTEENVETO:

1. Tupakointi on haitallista muillekin kuin vain tupakoijalle.
2. Sen takia tulisi tupakointi kieltää ravintoloissa kokonaan.


Ei kelpaa, että ravintoloita voisi olla sekä täyssavuttomia että sellaisia, joissa saa polttaa, koska


1. Tupakoimattomat kuitenkin joutuvat painostettuna savulliseen ravintolaan
2. Pitää valita ystävänsä sen perusteella, polttavatko he vai eivät.
3. Ei syntyisi savuttomia ravintoloita kuitenkaan, ellei tupakointia kielletä.
4. Ehkäistään sosiaalista erakoitumista.
5. Savu provosoi savuttoman polttamaan.
6. Tarvitaan siis lakia suojaamaan kaveripiirejä ristiriitatilanteilta.



Ymmärrän aiemmin kirjoittamistasi teksteistä, että haluat lain säädettävän myös siksi, että koet tupakoimattomien vastoin tahtoaan joutuvan savulliseen baariin, ellei aseteta täyskieltoa tupakoinnille ravintoloissa. Mistä lähtien eivät ihmiset osaa itse päättää ja sopia asioista, vaan tarvitaan valtio lainsäädäntökoneistoineen sekaantumaan asiaan?

Minä en pidä ajatuksesta, että laki puuttuu mahdollisiin ihmisten keskinäisiin suhteisiin kieltämällä esimerkiksi tupakoinnin ravintolassa, ettei kaveripiirissä syntyisi ongelmia(!?). Hieman absurdi ajatus. En voi kannattaa sellaista. Ehkäpä minä luotan enemmän rakentavaan kommunikaatioon ihmisten (jotka vieläpä ovat keskenään ystäviä) kesken kuin sinä.

Jotakin voisi kyllä tehdä. Millä tavalla kannustaa ja tukea ravintoloitsijoita savuttomuuteen (ilman lakia)? Ei varmaan auta, että edellisen lakiuudistuksen myötä ravintoloitsijat jo investoivat mittavat summan ilmastointiin. Olisivat sitten saman tien määränneet täyssavuttomuuden.

Ymmärrän varsin hyvin, että uusi lakiehdotus todennäköisesti tulee menemään läpi, mutta ei minun tarvitse pitää sen (lain) viesteistä kansalle. Se että, jokin asia määritellään lailla, ei pakota minua pitämään sitä ainoana oikeana metodina ratkaista jokin asia, vaikka todennäköisesti lakiin kiltisti sopeutuisin ja se tuskin muuttaa elämääni millään tavalla.

Mutta jäin siis tähän ”ihanteeseeni”, että rinnan voisi olla sekä savuttomia että tupakoinnin sallivia ravintoloita. En tiedä, millä keinoin voitaisiin saada enemmän savuttomia ravintoloita (yökerhoja), jos ei ravintoloitsija itse halua muuttaa käytäntöään. Tämä kai onkin se eräs aika suuri ongelma, mitä halutaan laeilla muuttaa. Itse en silti pidä lakia oikeana ratkaisuna asiaan.


[KÄRJISTETTY SARKASMI] han vain vertauksena: Mitäs jos säädettäisiin laki, joka kieltää yli XXX määrän rasvaa sisältävien elintarvikkeiden myynnin. Tällöin ohjattaisiin ylipainoisia terveellisempään suuntaan ja samalla toisaalta estettäisiin normaalipainoisten herkuttelu. Saman tien voitaisiin ottaa käyttöön viinakortti, jolloin myös alkoholin kulutus saataisiin hallintaan. Viinakortilla saisi tietyn määrän alkoholia Alkosta. Ravintola-annoksille olisi eri kortti. Nykyään kaiken maailman luotto- ja asiakaskorttiaikakaudella tekninen toteutus ei liene mahdotonta. Tällöin voitaisiin ehkäistä alkoholin haitallisia vaikutuksia sekä itseen että toisiin. On myös niinkin, että alkoholin juominen provosoi selvää baariseuralaistakin juomaan.[KÄRJISTETTY SARKASMI]


Ps. Sitä kannabis-vertausta en tosiaan ymmärtänyt ja olisi ollut kiva saada hieman valotusta asiaan.

Kiitos kommentoinnista, toivoisin kuitenkin että lainaat siten, että konteksti säilyy. Muutoin koko teksti voi vääristyä.


Omalta osaltani jätän tämän aiheen käsittelyn tähän. Ujo toive vain on, että joku ymmärsi sen periaatteen (ei sitä silti tarvitse hyväksyä), jonka takia en koe voivani puoltaa uutta tupakkalakia (sen sijaan olkaa iloisia, etten siihen voi vaikuttaa).

Ja olkaa ystävällisiä, ja jättäkää nalkutus tupakan vaaroista (kenellekään täysikäiselle ja –järkiselle ne eivät lie jääneet epäselviksi) sekä ystävien sorsinnasta ja valinnasta tupakoinnin perusteella pois sekä naiminen ravintolassa (ei mielestäni kuulu aiheeseen: kerroin jo aiemmin miksi). On aika loukkaavaa (jopa naurettavaa ja naiivia mielestäni) esittää väite, että joku valitsee ystävänsä sen perusteella, polttaako hän vai ei. Joopajoo.




(Edit: tarkensin, mihin postaukseen viittasin tekstini alussa)
Viimeksi muokannut Kreivitar, 26.11.2005 13:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Ravintolat savuttomiksi!

Viesti Kirjoittaja saira »

Herra Manala kirjoitti: Joo, totta. Minulle vain on tuo tulopuolikin melko tärkeä. Jos keksit minulle jonkun muun duunipaikan, missä saan tehdä töitä savuttomassa ympäristössä, ja mikä on minulle näillä lukemisilla ja tietotaidoilla mahdollinen, otan sen mielelläni vastaan ja lopetan ruikutuksen. Niin ja liksa sais mieluiten pysyä siellä neljässä-viidessäkybässä tunti bruttona, pliide.

Tupakanpolton lopettaminen ei ehkä heti tule ekana mieleen, mutta kyllä minäkin siihen kykenin, mikset sinä? Katsotko elämänlaatusi huononevan jos lopettaisit tupakoinnin?
Valitettavasti en tunne sinua niin hyvin, että voisin antaa esimerkkejä töistä. Vaikutat kuitenkin sen verran älykkäältä, että en usko vastaavan tuloluokan olevan mahdoton sinulle, jos vain itse haluat.

Tupakoinnin lopettaminen ei tietenkään sinänsä huononna elämänlaatuani, mutta PIDÄN tupakan mausta ja hajusta. Alkoholia en käytä itse hirveästi, muutaman kerran vuodessa ja yleensä silloinkin saunakaljan verran. Eli tupakka on ainoa nautintoaineeni. Ja kyllä, aion joskus lopettaa, mutta en vielä.

Muihin kysymyksiin Kreivitär taisikin jo puolestani vastata, siirryn tässä vaiheessa taas takaisin lukijan paikalle.
Runkkis

Re: Ravintolat savuttomiksi!

Viesti Kirjoittaja Runkkis »

Herra Manala kirjoitti:ympäristössä, ja mikä on minulle näillä lukemisilla ja tietotaidoilla mahdollinen, otan sen mielelläni vastaan ja lopetan ruikutuksen. Niin ja liksa sais mieluiten pysyä siellä neljässä-viidessäkybässä tunti bruttona, pliide.
Saatpas sinä hyvää palkkaa, jos kerta hotra-alalla olet?!? Minä voisin tulla firmaasi keräämään laseja tai pilkkomaan tomaatteja vaikka parilla kympillä tunti.
ninnithequeen

Re: Ravintolat savuttomiksi!

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Edelleenkin peräänkuulutan: KUN se laki tulee, niin kertokees nyt KUKA niitä ihmisiä vahtii siellä pihalla, kun röökille menevät? Uloshan se on pakko mennä, ainakin niissä paikoissa jossa on mahdotonta järjestää ilmastoitu tupakkakoppi.

Ravintola on kuitenkin vastuussa asiakkaistaan, vaikka ulko-oven edessä olisivatkin.

Mua raivostuttaa. Antaisivat ravintoloitsijoiden itse päättää poltetaanko vai eikö.
Viinikumi

Re: Ravintolat savuttomiksi!

Viesti Kirjoittaja Viinikumi »

ninnithequeen kirjoitti:Mua raivostuttaa. Antaisivat ravintoloitsijoiden itse päättää poltetaanko vai eikö.
Niinhän on tehty tähänkin asti. Valitettavasti se on kannattavuuskysymysten kautta johtanut siihen, että päätös on tehty asiakkaiden taholla, ja se on ollut aina se, että ravintoloissa poltetaan. Kuitenkin enemmistö on tässäkin kyselyssä savuttomien ravintoloiden kannalla. Onko niin, että vähemmistön mielipiteen pitäisi voittaa enemmistön mielipide vain siksi, että sinua miellyttäisi?

Savuttomuus julkisilla paikoilla muodostuu pääsäännöksi koko läntisessä maailmassa. Learn to live with it.
ninnithequeen

Re: Ravintolat savuttomiksi!

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Viinikumi kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Mua raivostuttaa. Antaisivat ravintoloitsijoiden itse päättää poltetaanko vai eikö.
Niinhän on tehty tähänkin asti. Valitettavasti se on kannattavuuskysymysten kautta johtanut siihen, että päätös on tehty asiakkaiden taholla, ja se on ollut aina se, että ravintoloissa poltetaan. Kuitenkin enemmistö on tässäkin kyselyssä savuttomien ravintoloiden kannalla. Onko niin, että vähemmistön mielipiteen pitäisi voittaa enemmistön mielipide vain siksi, että sinua miellyttäisi?
Mä olen aika läheltä katsonut tätä hommaa. En kyllä itseäni tässä ajattele, vaikka näin käsität.

Kuinkahan monta pikku-pubia menee konkurssiin, kysyn vaan? No sen näkee sitten.

Oletkos käynyt viime aikoina ravintolassa? Sellaisessa, missä on savuton puoli? Niin, juuri se, missä ei istu ketään.
Viinikumi

Re: Ravintolat savuttomiksi!

Viesti Kirjoittaja Viinikumi »

ninnithequeen kirjoitti:Oletkos käynyt viime aikoina ravintolassa? Sellaisessa, missä on savuton puoli? Niin, juuri se, missä ei istu ketään.
Olen. Tiedätkö miksi näin on? Siksi, että on olemassa vaihtoehto ja melkein joka seurueessa on se yksi savullinen. Kun vaihtoehto otetaan pois, istuvat ne jotka ravintolassa istuvat edelleen. Mutta raittiissa ilmassa. Ja kenties vähän useampi sellainen, joka aiemmin ei istunut.
Runkkis

Re: Ravintolat savuttomiksi!

Viesti Kirjoittaja Runkkis »

ninnithequeen kirjoitti:Edelleenkin peräänkuulutan: KUN se laki tulee, niin kertokees nyt KUKA niitä ihmisiä vahtii siellä pihalla, kun röökille menevät? Uloshan se on pakko mennä, ainakin niissä paikoissa jossa on mahdotonta järjestää ilmastoitu tupakkakoppi.

Ravintola on kuitenkin vastuussa asiakkaistaan, vaikka ulko-oven edessä olisivatkin.

Mua raivostuttaa. Antaisivat ravintoloitsijoiden itse päättää poltetaanko vai eikö.
Mitä vahtimista siinä on? Ihmiset menevät polttamaan tupakan ulos ja tulevat takaisin jos tulevat...

Etteivät kännipäissään tappelisi? Eihän ravintolaan saa tulla häiritsevästi juopuneena eikä ravintola saa juottaa asiakastaan liian humalaan?

Ettei vaan asiakkaat karkaisi maksamatta? Baareissa (ja ruokapuolella) vaan kortti piikkiin, niin eiköhän siinä ole jotain vakuutta?

Luulen, että näin tämän lain toteutumisen kanssa käy:

Ensimmäisten viikkojen aikana lain tultua voimaan vielä jotkut jaksavat kitistä yleisönosastoilla. Seppo Koskinen kirjoittaa viimeisen sydäntä särkevän tilityksen yrittäjänä olemisen vaikeudesta, kun valtio vie leivän. Ilta-Sanomat haastattelevat Seppoa. Muutama pk-yrittäjä uhkaa haastaa Suomen valtion oikeuteen. Heitä haastatellaan paikallislehdestä...

Sillä välin väsyneet viinurit ja tarjoilijat käyvät huomauttelemassa niille känniääliöille, jotka kiellosta huolimatta yrittävät polttaa sisällä (samat ääliöt, jotka yrittävät tupakoida jo nykyisillä savuttomilla x määrän alkoholia jälkeen).

Ihmiset jotka polttavat, menevät pihalle tupakalle. Kapakat, jotka sijaitsevat asuintalojen yhteydessä saavat yläkerran mummolta valituksen, että savu häiritsee, kun sitä menee mummon piimään.

Asiakkaat menevät ehkä vieläkin myöhempään kapakoihin, kun he juovat pohjia jonkun luona paikassa "jossa saa polttaa" (eli menevät parvekkeelle tupakalle). Keskiostos laskee, kun asiakkaat ottavat kahden tuopin sijasta sen yhden tuopin. Muutama yritys, jonka talous ei ole muutenkaan välttämättä terveellä pohjalla kaatuvat. Joissakin pienemmissä paikoissa "saa" ehkä aluksi polttaa, mutta eiköhän senkin paikan joku pian viranomaisille kavalla.

Pian (viimeistään vuoden sisällä) tilanne normalisoituu ja ihmiset käyvät tupakalla pihalla "niin kuin ennenkin". Ei tämä nyt niin vaikeaa voi olla?

btw. Jotkut saattavat muistaa, kun linja-autoissa, lähijunissa ja säälähetyksissä sai polttaa...
Viimeksi muokannut Runkkis, 26.11.2005 12:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Enthu

Re: Ravintolat savuttomiksi!

Viesti Kirjoittaja Enthu »

Satunnaisen kännikäryttelijän mielipide...ruokaravintolat voisi olla savuttomia kun siellä käy perheitä,pieniä lapsia yms.Baarit savuttomiksi kansanliike on kyllä jo liioiteltua ellei sitten mennä niin pitkälle et baareihin rakennetaan samanlaiset läpinäkyvät lasikopit niin kuin jo useimmissa julkisissa tiloissa&duunipaikoilla onkin.Tosin se kyllä aiheuttaisi toteutuessaan baareille/ravintoloille kohtuuttomia kustannuksia.Joskus vain terveysintoilu menee liian pitkälle...
Gina

Re: Ravintolat savuttomiksi!

Viesti Kirjoittaja Gina »

Ihan vaan uteliaisuudesta... Miten saira käy vessassa työajalla?

Nuuska on mun mielestä ok, ja häiritsee kanssaeläjiä huomattavasti vähemmän.

Menisin savuttomaan ravintolaan jos sellainen olisi. Mä en ole koskaan edes missään huomannut että ravintolassa (siis baarissa) olisi savuton puoli. Että siltä pohjalta tuntuu toimivan.
Herra Manala

Re: Ravintolat savuttomiksi!

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Kreivitar kirjoitti:Manalalle: On mautonta jättää OLEELLINEN osa lainauksesta pois (en jaksa kopioida sitä tähän: näet sen kyllä helposti itsekin, jos kelaat hieman taaksepäin: ensimmäinen lainaamasi kappale edellisessä postauksessasi). En jaksa inttää. On sinun ongelmasi, jos et usko mitä vastakirjoittaja sinulle kirjoittaa. Mutta juuri tämän takia koen tämän keskustelun hieman turhauttavana.
No en minä valitettavasti mikään ajatustenlukija ole, mutta kyllä tässä nyt alkaa vahvasti tuntumaan siltä, että perustelen minä asiani miten tahansa, tai laitan minä ylipäätänsä kirjaimia mihin järjestykseen tahansa, niin sinä tulkitset tekstini jollain tavalla luokattomana inttämisenä, ja vajoat henkilökohtaisuuksiin ja itsesi ylentämiseen, kuten analysoimalla minua epärakentavaksi ja keskustelukyvyttömäksi ihmiseksi ystäväpiirini keskuudessa.

Samaan hengenvetoon sinä toistat kymmenennen kerran mantraasi "Mikä siinä on niin kamalaa että annettaisiin ravintolanpitäjien valita onko ne ravintolat savullisia vai ei." Olen vastannut näihin kysymyksiin jo yhtä monta kertaa kuin ne kysymykset on esitettykin. Jos sinulla on jotain uutta kirjoitettavaa aiheesta, lukisin sitä paljon mieluummin kuin tuota jatkuvaa "sä et osaa keskustella asiasta, sä et lue toisten tekstejä, sä olet mielipiteinesi väärässä, sä olet epärakentava" -potaskaa.
Voin rehellisesti sanoa, ettei minulla eikä ystävilläni tosiaan ole koskaan ollut ongelmia ravintolan valinnassa. Minä menen sinne, minne muutkin: olkoon savua tai ei.
Kerro rehellisesti, koska olet viimeksi ollut nauttimassa alkoholituotteita ystäväpiirisi kanssa savuttomassa ravintolassa? Entä koska olet viimeksi ollut nauttimassa alkoholituotteita ystäväpiirisi kanssa savullisen ravintolan savuttomalla puolella koko illan istuen? Enkä puhu tässä nyt mistään kahviloista, leipomoista tai marimekon myymälöistä, vaan baareista, yökerhoista ja anniskeluravintoloista.
Mistä lähtien eivät ihmiset osaa itse päättää ja sopia asioista, vaan tarvitaan valtio lainsäädäntökoneistoineen sekaantumaan asiaan?
Siitä lähtien kun sinun kaltaisesi ihmiset eivät käsitä esittämääni kannabisverrantoa. Tarvitaanko valtio lainsäädäntökoneistoineen sekaantumaan jokaisen päihdekäyttöön? Kotioloissakin? Miksi tupakkaa pitäisi saada polttaa julkisessa ravintolassa, mutta kannabista ei edes omalla yksityisellä saarellaan?
Ei varmaan auta, että edellisen lakiuudistuksen myötä ravintoloitsijat jo investoivat mittavat summan ilmastointiin. Olisivat sitten saman tien määränneet täyssavuttomuuden.
Tästä olen sentään kanssasi samaa mieltä.
Se että, jokin asia määritellään lailla, ei pakota minua pitämään sitä ainoana oikeana metodina ratkaista jokin asia
Ei tietenkään pakota. Ne tavallista fiksummat metodit ovat vaan jääneet vielä toistaiseksi kuulematta. Niin paitsi tietenkin: "Mikä siinä on niin kamalaa että annettaisiin ravintolanpitäjien valita onko ne ravintolat savullisia vai ei."

Tällaista edellämainittua käytäntöä nyt kuitenkin ollaan harrastettu jo kymmeniä vuosia. Oletko huomannut jotain merkittävää kehitystä ravintoloiden ilmanlaadun paranemisessa, tai savuttomien ravintoloiden lisääntymisessä vaikkapa viimeisen 20 vuoden aikana? Oletko tietoinen siitä että valtaväestö ei enää tupakoi, niinkuin sotien jälkeen? Oletko tietoinen siitä, että valtaväestö ei haluaisi kärsiä tupakansavusta ravintoloissa? Kerrotko nyt jonkun oikeasti fiksun ja toimivan ratkaisumallin valtaväestön kannalta, vai intätkö edelleen tuota samaa "annetaan ravintolanpitäjän valita"-mantraasi ilman jatkoperusteita? Siinä sivussa syyttäen minua huonosta tekstinlainauksesta ja sisälukutaidosta.
Mutta jäin siis tähän ”ihanteeseeni”, että rinnan voisi olla sekä savuttomia että tupakoinnin sallivia ravintoloita. En tiedä, millä keinoin voitaisiin saada enemmän savuttomia ravintoloita (yökerhoja), jos ei ravintoloitsija itse halua muuttaa käytäntöään.
Minäpä kerron: Ei millään sellaisella keinolla, mikä ei olisi ravintoloitsijalle tai veronmaksajille taloudellinen itsemurha. Kyse ei ole siitä, etteikö ravintoloitsija itse haluaisi muuttaa käytäntöään. Ravintoloitsija kun vain ei halua menettää asiakkaitaan ja sitä kautta leipäänsä.
Tämä kai onkin se eräs aika suuri ongelma, mitä halutaan laeilla muuttaa. Itse en silti pidä lakia oikeana ratkaisuna asiaan.
No ole hyvä ja anna sitten se kauan kaivattu parempi ratkaisu asiaan, joka tyydyttää sitä noin 75% tupakoimatonta väestönosaa, ja joka ei aja savuttomia ravintoloita konkurssiin. Luulen että ratkaisumallistasi oltaisiin kiinnostuneita ihan maailmanlaajuisestikin.
Ja olkaa ystävällisiä, ja jättäkää nalkutus tupakan vaaroista (kenellekään täysikäiselle ja –järkiselle ne eivät lie jääneet epäselviksi)
"Joo joo, tiedetään tiedetään, on tää vaarallista, lopeta jo" sanoo parvekemummo ulkona rööki kädessään hytisten, tosi paheksuvan näköisenä kun hänen "my precious"-harrastustaan arvostellaan. Kumma juttu mutta minusta kyllä tuntuu joka kerta siltä, että se on pelkkää sananhelinää jonka painoarvo pysyy nollassa, kunnes oikeasti on se keuhkosyöpä ja on jo liian myöhäistä lopettaa.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Ravintolat savuttomiksi!

Viesti Kirjoittaja saira »

Gina kirjoitti:Ihan vaan uteliaisuudesta... Miten saira käy vessassa työajalla?


Siis kävi. Juoksemalla. Kun vastasin baarista, musiikista, tytöistä ja tanssituksista, privaattien ja shamppanjoiden rahastuksesta ja likkojen osuuksista, ja ennen portsarin tuloa myös järjestyksestä. Jos oli hiljainen päivä, niin ei hätää, jos oli kiireempi päivä, esim. polttariporukoita useampi ja päiväkännääjiä pari, niin aika meni kyllä järjestellessä ja palvellessa aika tiiviisti.
Avatar
mozart
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 179
Liittynyt: 06.11.2005 22:15

Re: Ravintolat savuttomiksi!

Viesti Kirjoittaja mozart »

Kunhan ei mene siihen, että tupakoijat juoksevat baarin ulkona röökillä :roll: En pidä ajatuksesta. Tämä ravintolatilojen savuttomaksi ja savulliseksi jakaminen on ollut jo muutos sinänsä. Siinä on riittävästi.
Herra Manala

Re: Ravintolat savuttomiksi!

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

mozart kirjoitti:Tämä ravintolatilojen savuttomaksi ja savulliseksi jakaminen on ollut jo muutos sinänsä. Siinä on riittävästi.
Mitä hyötyä siitä on? Savuttomalla puolella ei koskaan istu ketään. Ravintoloitsija siis maksaa ylimääräisten neliöiden vuokra- ja ylläpitokuluja, jotka eivät maistu asiakkaille kuin äärimmäisen pakon edessä. Taloudellisesti kannattamatonta, sanoisin.

Sitäpaitsi kyllä se ilmanlaatu on pääosin hirveää siellä savuttomallakin puolella niiden savullisten puolella tupruttavien vuoksi. Ikäänkuin joku näkymätön seinä nyt muka estäisi tupakansavun kulkeutumisen savuttomalle puolelle. Ilmanvaihtokoneistolla tähän voidaan yrittää vaikuttaa, mutta yleensä ne vain aiheuttavat enemmän pyörteitä sisäilmaan, ja sekoittavat tupakansavun entistä tasaisemmin ilman sekaan.
HellBell

Re: Ravintolat savuttomiksi!

Viesti Kirjoittaja HellBell »

Tilannekatsausta..

Täyssavuttomuuden ajaminen ns. ruokaravintoloihin nähdään helpommin hyväksyttävänä asiana, koska ruokaravintoloissa ollaan tekemisissä (ylläri) ruuan kanssa ja tupakansavut leijuvat niin savullisten puolelta savuttomien puolelle kuin myös keittiönkin puolelle + näissä paikoissa käy nimenomaan myös lapsiperheitä -> eritoten lapsia halutaan suojella pasiivisiselta (varmasti myös aktiiviselta, muttei kuulu tähän) altistumiselta tupakansavulle.

Täyssavuttomuuden ajaminen muihin kuin ruokaravintoloihin eli ns. juomakulttuurin ravintoloihin (yökerhot, baarit, pubit..) tuo myös esille kysymyksen näiden paikkojen ominaisolemuksesta. Eivät nämä ole mitään lastenpaikkoja tai sellaisia paikkoja, joihin mentäisiin selkeästi käyttäytymään kaiken PikkuKakkos-protokollan (niinkin voi kyllä tehdä) mukaan; baareissa liikutaan niin viinasten, savujen kuin 'seksiäkin' (lainausmerkit kohdillaan) tursuavien auervaarojen (viittaus molempiin sukupuoliin) parissa. Baareista huokuu dekadenttius ominaisolemuksena. Huokuuko savu siitä kuitenkin liikaa..

Sitten.. Huomioon otettavia seikkoja:

Ravintoloissa työskentelevien ihmisten terveys ja voidaanko tupakansavulle jatkuvasti altistuminen lukea 'työnkuvaan kuuluvaksi ammatilliseksi riskiksi eli työntekijän omaksi valintakysymykseksi' vai 'sentyyppiseksi riskiksi joka voidaan poistaa, tarpeettomaksi ammatilliseksi riskiksi'. Missä vaiheessa valtio ottaa asiakseen ravintoloiden työntekijöiden terveysasiat jne.

Ravinloiden asiakaskunnan terveys ja heidän valinnanvapautensa valita sellainen paikka, joka sopii heille parhaiten tai jollei sovi, niin riskit tietäen altistua niille vs. valinnanvapauden todellinen olemassaolo käytännön tasolla, kun esimerkiksi savuttomia baareja ei juuri ole. Missä vaiheessa valtio ottaa asiakseen ravintoloiden asiakaskunnan terveysasiat jne.

Ravintoloitsijat ja rahanahneus. Ongelmaa on juuri siinä, että jätettäessä ravintoloitsijoille itselleen elinkeinonharjoittajina se valinnanvapaus paikkojensa savuttomuuksien ja savullisuuksien väliltä, nämä pitävät tilanteet ennallaan asiakaskunnan säilyttämiseksi eikä savuttomia paikkoja ota syntyäkseen. Tätä mallia on kokeiltu ja se on osoittautunut tällaiseksi. Samoissa ravintolatiloissa on kokeiltu myös savuttomien ja savullisten tilojen yhteisjakoa, mutta se ei ole oikein toiminut mm. koskeivät ihmiset noudata paikan suosituksia. Joissain paikoissa on toiminut paremmin kuin toisissa.

Se että valtio puuttuu ravintoloiden toimintamallien muuttamiseen ja ravintoloitsijoiden vapaaseen elinkeinoharjoittamiseen yleisen edun nimissä.. Ymmärrän mitä Kreits tarkoitti painottaessaan valinnanvapautta tässä asiassa niin ravintoloiden henkilökunnan, asiakaskunnan, kuin itse ravintoloitsijoiden kohdalla ja sen näkemistä, kuinka valtion puuttuminen asiaan pakkotoimisesti (lainsäädännöitse) tuo ratkaisuna mieleen poliisivaltion kaltaista toimintaa.

Tähän asiaan voi olla ummetusmaista koittaa keksiä sellaista ratkaisua, josta niin tupakoitsijat kuin tupakoimattomat olisivat 130% tyytyväisiä. Henk.koht. voin sanoa, että olen ollut sekä paikoissa joissa tupakansavusta on ollut ongelmaksi asti että myös paikoissa joissa savua on ollut vähemmän/vähän eikä savu vähäisessä määrin ole haitannut. Jos tämä savuttomuussäännös tulee, niin se ei minua sinällään harmita (joskin suhtaudun varauksella pakolla toteutettuihin absoluuttisuuksiin).
Hebuli

Re: Ravintolat savuttomiksi!

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

HellBell kirjoitti: Täyssavuttomuuden ajaminen ns. ruokaravintoloihin nähdään
Jostain syystä luin tuon "Täysavuttomuuden ajaminen...". Mutta asiaan.
Täyssavuttomuuden ajaminen muihin kuin ruokaravintoloihin eli ns. juomakulttuurin ravintoloihin (yökerhot, baarit, pubit..) tuo myös esille kysymyksen näiden paikkojen ominaisolemuksesta. Eivät nämä ole mitään lastenpaikkoja tai sellaisia paikkoja, joihin mentäisiin selkeästi käyttäytymään kaiken PikkuKakkos-protokollan (niinkin voi kyllä tehdä) mukaan; baareissa liikutaan niin viinasten, savujen kuin 'seksiäkin' (lainausmerkit kohdillaan) tursuavien auervaarojen (viittaus molempiin sukupuoliin) parissa.
Alkoholin ja irtoseksin (I wish) voin sentään itse valita. Hjallis Hjarkkimon salarakkaan naamalleni tahallaan puhaltamaa savupilveä en.
Aito_Johanna

Re: Ravintolat savuttomiksi!

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Minulla on ratkaisumalli, jota kukaan ei ole tässä ketjussa vielä ehdottanut. :idea: Se on tämä: ryhtykäämme, me tupakoimaton valtaväestö, totaaliseen ravintoloissakäyntilakkoon. (Vaihtoehtoiseksi ajanviete- ja sosiaalisen elämän ylläpitotavaksi ehdotan hyväksi havaittuja vaisuja peli-iltoja yksityiskodeissa!) Kapakan ovi auetkoon vasta, kun siellä on savutonta. Eiköhän ravintoloitsijoille tulisi kiire muuttaa juottolat savuttomiksi. Enemmistön tahto toteutuisi, ja sokerina pohjalla: myös niiden tahto toteutuisi, jotka tahtovat ravintoloitsijoiden saavan itse päättää.
Exsat

Re: Ravintolat savuttomiksi!

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Savuton kelpaisi, säästyisi hajuilta ja savuilta. Saisi edes savuttomat tanssilattiat, ettei tarvitsisi väistellä niitä idiootteja, jotka röökin kanssa tunkevat ahtaalle parketille.
slam

Re: Ravintolat savuttomiksi!

Viesti Kirjoittaja slam »

Oli nautinto istua savuttomassa baarissa tuolla ruottissa... Oksettaa jotenkin se löyhkä, ja se pinttyy vaatteisiin ja haisee viikon...
AarneAnkka

Re: Ravintolat savuttomiksi!

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Tänä aamuna bussimatkalla näimme ravintolan ikkunasssa tekstin "Pizzakeskus - savuton perheravintola". Ihan hyvä idea, näkee jo ulkoa minne itse kunkin kannattaa mennä. Muutkin ravintolat voisivat ottaa tämän käytännöksi.
Avatar
Dryad
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 139
Liittynyt: 03.09.2005 21:03

Re: Ravintolat savuttomiksi!

Viesti Kirjoittaja Dryad »

Tupakka on ainakin tällä hetkellä laillinen nautintoaine. Tällöin jokaisella henkilöllä on oikeus päättää tupakoiko vai ei. Ravintoloilla/kahviloilla/baareilla on myös oikeus määrätä saako heidän kiinteistössänsä tupakoida vai ei, otaksuen että ilmanvaihto on rakennettu asiallisesti.

Minä tupakoivana henkilönä tietenkin käyn ennemmin sellaisissa paikoissa, jossa saa tupakoida. Kuitenkin olen ollut usein tilanteessa jossa muut porukasta eivät tupakoi, jolloin menemme savuttomiin paikkoihin tai savuttomalle puolelle. Kyllä minä voin pienen matkan taittaa ulos/savulliselle puolelle saadakseni nikotiiniannokseni. En ymmärrä tätä kärjistystä, että jos porukassa on yksikin tupakoitsija niin kaikki menee hänen ehdoillansa. Minkä ihmeen takia muiden ihmisten mielipiteet ei ole arvokkaita jos yksi tupakoi? Demokratiaa, hyvät ihmiset.
Tupakoimattomien ihmisten tulisi ymmärtää että savuttomia baareja olisi enemmän jos se olisi kannattavaa. Eikä tähän voi sanoa että tupakoivat päättävät mihin paikkaan iltaa mennään istumaan. Sitä paitsi useat kuppilat saavat sievän pienen lisän tuottoihinsa myymällä syöpäkääryleitä tiloissaan.

Kokonaiskielto tupakoinnista baareissa muistuttaa noitavainoa, jonka tarkoituksena on kieltää nikotiini nautintoaineena kokonaan. Onko asia näin? Minun ruumiilleni teen mitä tahdon, mutta pyrin olemaan aiheuttamatta vahinkoa muille, enkä tietääkseni ole aiheuttanutkaan. Luultavasti kävisin 50kertaisesti vähemmän baareissa jos niin älyvapaa laki tulisi voimaan että kaikki baarit olisi savuttomia.
Suvaitsevaisuus ennen kaikkea, joten miksi tupakoivia täytyy/saa syrjiä?
Be a good animal, true to your animal instincts.
SingleMalt

Re: Ravintolat savuttomiksi!

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Dryad kirjoitti: Suvaitsevaisuus ennen kaikkea, joten miksi tupakoivia täytyy/saa syrjiä?
Eikös vähimmistöä aina syrjitä?

Minusta taas on hassua, että asia mielletään tupakoimattomien syyksi kokonaan ja että tupakoivia syrjitään liian rankasti. Eiköhän asia ole kuitenkin hieman toisin, sillä kuinkahan kauan tässäkin maassa tupakoijat ovat saaneet pilata toisten hengistyilman itsekkäästi työpaikoilla, ravintoloissa tai vaikkapa bussipysäkeillä, ennekuin siihen itsekkyyteen alunperin puututtiin.

Jos te kerran niin rakastatte sitä tupakan käryä sisätiloissa, niin tottahan te poltatte kotonannekin sisällä normaalistikin ja vaikkapa pohjia ottaessanne?
Aito_Johanna

Re: Ravintolat savuttomiksi!

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Dryad kirjoitti: Kokonaiskielto tupakoinnista baareissa muistuttaa noitavainoa, jonka tarkoituksena on kieltää nikotiini nautintoaineena kokonaan. Onko asia näin?
Ei. Vertaus mihinkään vainoihin on kerta kaikkiaan kestämätön. Tupakoinnin kieltämisessä on kyse normaalista enemmistön viihtyvyyttä edistävästä laista, jonka toimeenpanemisessa ja valvomisessa noudatettaisiin normaaleja sivistysvaltion lainsäädäntöön kirjattuja normeja. Samankaltaisia sääntöjä meillä on jo ennestään: ravintolassa ei saa esimerkiksi kuseskella lattialle tai hakata kirveellä kalustoa mäsäksi.
Vastaa Viestiin