Tärkein keittiökoje

Yleinen lätinä jä kitinä

Tärkein keittiössä käytettävä laite on mielestäni

Vedenkeitin
7
11%
Munankeitin
0
Ei ääniä
Kahvinkeitin
15
23%
Leivänpaahdin
4
6%
Mikroaaltouuni
19
29%
Tehosekoitin / blenderi
0
Ei ääniä
Sauvasekoitin
1
2%
Yleiskone
2
3%
Sähkövatkain
2
3%
Sähköparila / sähkögrilli
1
2%
Vohvelirauta / voileipägrilli
2
3%
Joku muu, kerro ihmeessä mikä?
13
20%
 
Ääniä yhteensä: 66

Herra Manala

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

PerttiMakimaa kirjoitti:Yleisin syy likaiseen kahvinkeittimen vesisäiliöön on veden mittaus sinne kahvipannulla, joka on yleensä aina edes hivenen kahvista tummunut.
Olet väärässä! Sinun on pakko olla! Älä pilaa spekulatiivisia mietintöjäni!

No okei, kyllä tämä kuulostikin järkevämmältä.
Mida

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Mida »

Lusikka

Kaikkein rakkain ja käyttökelpoisin keittiöväline... Joskaan ei koje.. mutta pah, piutpaut.
Geetzu

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Kiitos, taidan uskoa Manalan spekuihin. Pertti: mulla on semmonen turhankin tarkka tapa puunata toi pannu aina käytön jälkeen... Joten oletan, että on ihan sama kaadanko sillä vai muulla lasilla. Aion testata tota kuitenkin. Ei tää nyt mikään iso juttu ole mut hei häiritsevä! :]

Ja meidän vedenkeitin on tuhottu. Se oli sellanen vaarallinen malli, joka kai vedettiin markkinoilta, joku hobbarin versio ja oli käytössä kerran tai kaksi. Oon semmonen pelkuri (toisin kuin Kim Bauer), että vesi+sähkö on todellinen nounou mulle. Olenkohan koskaan kuivannut hiuksiakaan kuivaajalla kylppärissä? Tuskin... Eteisen kuivuudessa hiustenhoitonurkkaus tässä kodissa. :]
Herra Manala

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Geetzu kirjoitti:Oon semmonen pelkuri (toisin kuin Kim Bauer), että vesi+sähkö on todellinen nounou mulle.
Niin, kahvihan onkin ihan eri juttu. Eikä kahvinkeittimeen laiteta vettä. Eikä kahvinkeitin ole sähkökoje. :nuts:
Geetzu

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Herra Manala kirjoitti:
Geetzu kirjoitti:Oon semmonen pelkuri (toisin kuin Kim Bauer), että vesi+sähkö on todellinen nounou mulle.
Niin, kahvihan onkin ihan eri juttu. Eikä kahvinkeittimeen laiteta vettä. Eikä kahvinkeitin ole sähkökoje. :nuts:
Hei tohonkin meni aikansa, että skarppasin itteni rohkeeks! Siihen auttoi pakotus kahvilatyössä. Tääl on nykyään kahvinkeitin päällä melkein 24/7, jostain ihme syystä porukkaa lappaa sisään jatkuvasti. *kestitsemään huoltomiehiä ja kavereita*

Hitsi toi hymiö on söpis.
Faghag

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Faghag »

Joku muu ja kerron sen:

Mies! Osaa kokata, käydä kaupassa ja tiskata.... helvetin kätevää.
Herra Manala

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Geetzu kirjoitti:Hei tohonkin meni aikansa, että skarppasin itteni rohkeeks!
Jos nyt kuitenkin lähdetään faktapohjalta liikenteeseen, niin vedenkeitin on sähköturvallisuudeltaan turvallisempi laite kuin kahvinkeitin.
Geetzu

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Herra Manala kirjoitti:
Geetzu kirjoitti:Hei tohonkin meni aikansa, että skarppasin itteni rohkeeks!
Jos nyt kuitenkin lähdetään faktapohjalta liikenteeseen, niin vedenkeitin on sähköturvallisuudeltaan turvallisempi laite kuin kahvinkeitin.
Älä viitti tolleen pelotella hei, ei Bauerkaan viittis.
Hunis
Kitinä paheena
Viestit: 37
Liittynyt: 10.10.2005 13:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Hunis »

tämä on sitten salaisuus...
Nainen. :jouden:
Ainaskin oma nainen tekee niin perkuleen hjuvaa ruokaa kotona.
Mutta sillä onkin oma mauste: rakkaus.
sillä saa ruoan kuin ruoan maistumaan hyvälle.
Pohjalta on helppo ponnistaa ylöspäin.
Herra Manala

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Hunis kirjoitti:Ainaskin oma nainen tekee niin perkuleen hjuvaa ruokaa kotona.
Mutta sillä onkin oma mauste: rakkaus.
sillä saa ruoan kuin ruoan maistumaan hyvälle.
Meilläpäin tuota kyllä kutsutaan siirapiksi.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Keittiöstä löytyy neljä masiinaa: kahvinkeitin, suriseva sauva, tehosekoitin ja mehulinko.

Kahvinkeitin on päivittäisessä käytössä, joten siihen sopi panostaakkin enemmän euroja. Hyvä vehje tuo Moccamaster.

Suriseva sauva on ollut käytössä edellisen kerran vuosia sitten kun tuli vierailtua paikoissa, joissa haisee hiki, rauta ja paska. Asiaan kuului tietysti tunkea kurkusta alas kaikenlaisia jauhoja.

Tehosekoitin on käytössä melkein ainoastaan pitzaa tehdessä eli hyvin harvoin, kerran tai pari vuodessa. Joskus tulee muussattua pinaattiakin.

Mehulinko, vuodelta -76, on vanhempien peruja ja käytetty viimeksi joskus -98 viinimäskin tekoon.

Voittaja on siis kahvinkeitin. Mikroaaltouunia ei ole ollut sen jälkeen kun edellinen syttyi palamaan ja hyvin on pärjännyt.

Uusi kokkiveitsi olisi saatava, mutta ovat penteleen kalliita.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Mies.
Kikkelis kokkelis.
Bliss

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Bluntly kirjoitti:suriseva sauva
Keittiökone...? :roll: :wink:

Vastasin yleiskone.
Näppärä laite kun vääntää pulla- ja leipätaikinaa lähes joka päivä. Tunnunstan olevani niin vanhanaikainen, että teen mieluiten leivät itse.
Kahvit keitellään pannussa, mikroa olen käyttänyt viimeksi muistaakseni toissavuonna, vedenkeitin on hankintalistalla.
Hebuli

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

Herra Manala kirjoitti:Kaikki nykyaikaiset vedenkeittimet ovat siis käytännössä poikkeuksetta kaksiosaisia; sähköjohdon ja sulakkeen sisältävä telakointiasema on erillinen, ja kannu erillinen osansa. Myös vastukset on nykyään piilotettu tasaisen pohjan alle, eikä pohjassa kierteleviä vastuksia enää näe.
Niin oli tääkin. Mutta silti poksahti. Ilmeisesti sen kannuosan sisällä risteileviin johtoihin tms. oli kuitenkin jotain kautta päässyt vettä. Just se kannuosa poksahti, ei telakointiasema.

Kyllähän noissa kaksiosaisissakin aina on varoitukset etteivät ne kestä esim. tiskipesua, joten kyllähän nekin ovat herkkiä ulkopuoliselle kastumiselle.
Mutta miksi ihmeessä sinä vedenkeitintäsi olet jatkuvasti tiskaamassa? Sehän on vedenkeitin?
Johtuneeko sitten vedessä olleen raudan määrästä (vesi oli (pora?)kaivovettä), mutta tämä monia vuosia vanha yksilö oli sisältä varsin tummunut ja ruskettunut ajan myötä, vaikka pelkkää vettä olikin keitetty. Ehkä se sitten oli vain aikansa elänyt, ja olisi pitänyt ajoissa vaihtaa puhtaampaan ja uudempaan versioon.

Bauer ei juo koskaan vettä raakana, vaan laimentaa sen kossulla.
definitely
Kitinäaddikti
Viestit: 91
Liittynyt: 15.08.2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja definitely »

Hebuli kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:Kaikki nykyaikaiset vedenkeittimet ovat siis käytännössä poikkeuksetta kaksiosaisia; sähköjohdon ja sulakkeen sisältävä telakointiasema on erillinen, ja kannu erillinen osansa. Myös vastukset on nykyään piilotettu tasaisen pohjan alle, eikä pohjassa kierteleviä vastuksia enää näe.
Niin oli tääkin. Mutta silti poksahti. Ilmeisesti sen kannuosan sisällä risteileviin johtoihin tms. oli kuitenkin jotain kautta päässyt vettä. Just se kannuosa poksahti, ei telakointiasema.

Kyllähän noissa kaksiosaisissakin aina on varoitukset etteivät ne kestä esim. tiskipesua, joten kyllähän nekin ovat herkkiä ulkopuoliselle kastumiselle.
Mutta miksi ihmeessä sinä vedenkeitintäsi olet jatkuvasti tiskaamassa? Sehän on vedenkeitin?
Johtuneeko sitten vedessä olleen raudan määrästä (vesi oli (pora?)kaivovettä), mutta tämä monia vuosia vanha yksilö oli sisältä varsin tummunut ja ruskettunut ajan myötä, vaikka pelkkää vettä olikin keitetty. Ehkä se sitten oli vain aikansa elänyt, ja olisi pitänyt ajoissa vaihtaa puhtaampaan ja uudempaan versioon.

Bauer ei juo koskaan vettä raakana, vaan laimentaa sen kossulla.
Mä pesen kyllä surutta (käsin) vedenkeitintäni silloin tällöin. Olen vaan antanut kuivua kunnolla yön yli ja (joo nyt voi nauraa) kuivannut hiustenkuivaajalla sen telakointikohdan ja virtakatkaisimen ympäristön vielä. Mulla on sellainen kaksoispohjainen ollut ainakin viisi vuotta ja kyllä se niin on, että helsinginkin puhtaassa kraanavedessä on sen verran vieraita aineita, että välillä pitää tiskata ja liottaa etikalla saostumat pois. Meneehän silitysrautakin sakasta tukkoon välillä, vaikka sinnekin laitetaan vain vettä.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18752
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Niba »

AarneAnkka kirjoitti:
KGrilli kirjoitti:nordican pöytämallin grilli on myös hyvä. tulee kanat ja pihvit paistettua ilman että palaa pohjaan.
Mua vituttaa kun menin ostamaan sen halvemman mallin. Se on nimittäin todella hankala pestä puhtaaksi. Kalliimmassa mallissa on irrotettavat helposti pestävät parilat.

Kaduttaaaa.... haluisko joku ostaa pöytägrillin halvalla? :D
Onko se niin huono markantalossa oli 10 tarjous, en ostanut, vitosen voisin maksaa tuosta härvelistä? First bid five dollars. Nii..in virheistä täytyy maksaa!

Tärkein ja uusin on tietty Kahvimylly, saa tuoretta kahvia myllystä, kun ensin laittaa kahvipapuja sinne! 8) 8)
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
brona
Kitinän uhri
Viestit: 812
Liittynyt: 16.08.2005 1:26
Paikkakunta: Saari Idässä

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja brona »

Vedenkeitin lähes päivittäin käytössä, kakkostilasta kilpailevat sähkövatkain ja yleiskone (käytän leipoessani).
...
Hebuli

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

definitely kirjoitti:Mä pesen kyllä surutta (käsin) vedenkeitintäni silloin tällöin. Olen vaan antanut kuivua kunnolla yön yli ja (joo nyt voi nauraa) kuivannut hiustenkuivaajalla sen telakointikohdan ja virtakatkaisimen ympäristön vielä.
Siis peset sen sisältä? Vai tarkoitatko että ihan tiskaat sen uppovedessä?!? Jaiiks! Katso ihmeessä mitä sen ohjeet sanovat tuollaisesta, ainakin minun edesmennyttä vedenkeitintäni ei saanut upottaa veteen pesutarkoituksessa, minkä kyllä osasin päätellä ilman ohjeitakin. Sähkölaitteissa vesi on aika ilkeä pirulainen, menee kaikkiin pikkukoloihin ja väleihin aiheuttamaan oikosulkuja, ja pysyy siellä pitkiäkin aikoja vaikka kuinka yrittäisi kuivattaa.

Ps. Pitäisköhän tehdä pikainen testi ja karkea laskelma, kumpi vie vähemmän sähköä (ja aikaa), vesikannullisen lämmittäminen mikroaaltouunissa vs. vedenkeittimellä? Montakos wattia nuo vedenkeittimet yleensä veivät?
Viimeksi muokannut Hebuli, 26.11.2005 9:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hebuli

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

Niba kirjoitti:Tärkein ja uusin on tietty Kahvimylly, saa tuoretta kahvia myllystä, kun ensin laittaa kahvipapuja sinne! 8) 8)
Nii-i! Mikään ei ole yhtä hyvää kuin itsejauhettu kahvi, ja itseteurastettu verinen possun kyljys.
Nimitz

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Nimitz »

definitely kirjoitti: Mä pesen kyllä surutta (käsin) vedenkeitintäni silloin tällöin. Olen vaan antanut kuivua kunnolla yön yli ja (joo nyt voi nauraa) kuivannut hiustenkuivaajalla sen telakointikohdan ja virtakatkaisimen ympäristön vielä. Mulla on sellainen kaksoispohjainen ollut ainakin viisi vuotta ja kyllä se niin on, että helsinginkin puhtaassa kraanavedessä on sen verran vieraita aineita, että välillä pitää tiskata ja liottaa etikalla saostumat pois. Meneehän silitysrautakin sakasta tukkoon välillä, vaikka sinnekin laitetaan vain vettä.
Juu, eiköhän tuo onnistu, kun kuivattaa sitten kunnolla. Itselläkin on hanavesi ilmeisesti rautaista, koska alkaa keitin ruskettua sisältä. Pesin minäkin taannoin kahvinkeittimen pesurilla (sähköosat tietty ensin pois). Ja puhdasta tuli. Olin vaan sen jälkeen itsekin ihan märkä ... :roll:
Avatar
mozart
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 179
Liittynyt: 06.11.2005 22:15

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja mozart »

Kaikkia ilman tulisi toimeen mikäli taloudessa on esim. liesi. Mutta valikoimasta valitsemalla :roll: Kahvinkeitin. Perusvälineistöä.
Herra Manala

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Hebuli kirjoitti:Siis peset sen sisältä? Vai tarkoitatko että ihan tiskaat sen uppovedessä?!? Jaiiks!
Oma mutu sanoisi että ei ole ihan täysjärkistä alkaa tunkemaan vedenkeitintä minnekään uppoveteen, mutta miksei sitä voisi sisältä tiskata ihan normaalisti? Ihan yhtä märkää se tiskivesi on siihen keitinveteen verrattuna.

Joka tapauksessa, ei vedenkeitin taida juuri sisältää mitään elektroniikkaa tai puolijohteita. Jokunen ledi siellä saattanee olla. Joten sillä perusteella tuollaisen aparaatin pitäisi toimia vaikka täydellisen upotuksenkin jälkeen. Edellyttäen että sen oikeasti antaa kuivua kunnolla, mieluummin vuorokauden verran liikaa kuin liian vähän. Yleensä sähkökomponentit vain on paikassa, minne kuoren raosta pääsee vettä, mutta ilmanvaihto ei ole kovin kaksinen kuivumista ajatellen.
Avatar
nexie
Kitisijä
Viestit: 1398
Liittynyt: 14.08.2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja nexie »

Espressokone, vedenkeitin ja mies ovat säännöllisessä käytössä. Niitä ilman en vaan pärjää.
Don't Panic!
Mulli75

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Lukiessani tätä topicia tuli mieleen tarviiko oikeastaan kaikkea tätä, pystyy varmasti olemaan ilmankin joitakin härpättimiä ja koneita.

Innovaatiot uusista laitteista saavat aikaan mielikuvia joilla ihmisiä huijataan ostamaan mitä ihmeellisempiä koneita jotka muka korvaavat jonkin toiminnon esim. vedenkeitin lämmintä vettä saa hellalla ja mikrossa kohta alkaa keittiöt olemaan täynnä samoja toimintoja olevia koneita.

Laskutoimituksia en alkanut pohtimaan mikä on edullisin tapa saada tietty määrä kuumaa vettä mikrolla, keittimellä vai hellalla kun lasketaan laitteen hinta, elinikä, käyttöaste, energiankulutus ja muut toiminnot mitä sillä voi tehdä.
Hebuli

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

Herra Manala kirjoitti:mutta miksei sitä voisi sisältä tiskata ihan normaalisti?
Joo, mutta ainakin siinä mun mallissa se hemmetin lämpövastus siellä sisällä risteili niin kummallisesti että kunnollinen puhdistaminen oli varsin vaikeaa, käytännössä kannun pohjaa ei pystynyt juurikaan puhdistamaan tiskiharjalla. Hieno homma tietenkin olisi jos sen vastuksen ja vaikka koko sähkösysteemin saisi kannusta kokonaan irti, silloin kannun voisi tarvittaessa laittaa vaikka tiskikoneeseen.
Vastaa Viestiin