Miten paljon samaa mieltä olet uuden hallituksen kanssa?

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Miten paljon samaa mieltä olet uuden hallituksen kanssa?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Miten paljon samaa mieltä olet uuden hallituksen kanssa?

Alla uuden hallituksen kansanedustajien vastaukset HS:n vaalikoneeseen, ylempi luku on eri mieltä, alempi samaa mieltä

1. Suomen velkaantuminen on käännettävä laskuun vaikka se samalla tarkoittaisi leikkauksia palveluihin ja etuuksiin.


4%

96%



2. Hyvin ansaitsevien palkkaverotusta pitäisi kiristää.


55%

44%



3. Suomi tarvitsee lisää ydinvoimaa.


36%

58%



4. Suomen tulee luopua kivihiilen, turpeen ja maakaasun käytöstä vuoteen 2025 mennessä.


59%

32%



5. Suomen julkinen sektori on liian suuri ja sitä on syytä pienentää.


11%

89%



6. Ruotsin pakollisesta opiskelusta tulisi luopua.


32%

64%



7. Velvoitteita ottaa vastaan tarjottu työpaikka pitäisi kiristää.


19%

77%



8. Jos ihmisellä on varallisuutta, hänen omaisuuttaan pitäisi vanhana käyttää hoivapalveluiden kustantamiseksi.


55%

43%



9. Alkoholia tarjoavien ravintoloiden pitäisi saada olla auki nykyistä vapaammin.


32%

64%



10. Kuntien määrää tulee vähentää merkittävästi, vaikka pakolla.


82%

16%



11. Yritysten pitäisi voida maksaa työehtosopimuksia pienempiä palkkoja, jotta Suomeen saataisiin työpaikkoja.


57%

39%



12. Koko Suomi on syytä pitää asuttuna ja valtion tuettava tätä verovaroin.


22%

77%




13. Sote-uudistuksen yhteydessä yksityiset terveyspalvelut pitäisi nostaa julkisten palveluiden rinnalle


31%

65%



14. Kuntien pitää saada itse tuottaa sosiaali- ja terveyspalveluita, eikä sote-uudistuksessa niiltä saa viedä liikaa pois valtaa.


35%

63%



15. Taksien pitäisi antaa kilpailla vapaasti asiakkaista ilman että valtio säätää hinnat tai rajoittaa taksilupien määriä.


71%

26%



16. EU:sta on Suomelle enemmän hyötyä kuin haittaa.


30%

67%



17. Hallitus päätti, että Suomi jää ulos osan EU-maiden valmistelemasta rahoitusmarkkinaverosta. Suomen pitäisi mennä mukaan rahoitusmarkkinaveroon.


85%

11%



18. Suomen tulisi tällä vaalikaudella ryhtyä valmistelemaan hakemista Natoon.


66%

31%



19. Puolustusvoimille on annettava nykyistä enemmän rahaa.


0%

99%



20. EU- ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien kohdalla käytetään nyt "tarveharkintaa" eli työlupien saantia rajoitetaan. Tästä on pidettävä kiinni, eikä työperäistä maahanmuuttoa pidä helpottaa.


49%

50%





22. Jos valtio tarjoaa turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksen perustamista kotikuntaani, tarjous pitää hyväksyä.


43%

42%



23. Kouluissa kohdellaan koululaisia liian lepsusti. Tiukempi kuri tekisi kouluista parempia.


31%

63%



24. Perinteiset arvot - kuten koti, uskonto ja isänmaa - muodostavat hyvän arvopohjan politiikalle.


5%

94%



25. Julkisia palveluita tulisi ulkoistaa entistä enemmän yksityisten yritysten tuotettavaksi.


34%

61%



26. Jos tulee eteen tilanne, jossa on välttämätöntä joko leikata julkisia palveluita ja sosiaalietuuksia tai korottaa veroja, veronkorotukset ovat parempi vaihtoehto.


77%

19%



27. Suuret tuloerot ovat hyväksyttäviä, jotta erot ihmisten lahjakkuudessa ja ahkeruudessa voidaan palkita.


46%

52%



28. Nykyisen kaltaiset palvelut ja sosiaalietuudet ovat pitemmän päälle liian raskaita julkiselle taloudelle.


26%

70%



29. Talouskasvu ja työpaikkojen luominen tulisi asettaa ympäristöasioiden edelle, silloin kun nämä kaksi ovat keskenään ristiriidassa.


43%

46%



30. Kaikessa päätöksenteossa pitäisi arvioida vaikutukset ympäristöön ja tarvittaessa luopua ympäristölle haitallisista hankkeista.


29%

69%
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Miten paljon samaa mieltä olet uuden hallituksen kanssa?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Suuri osa kysymyksistä on huonosti muotoiltuja.

Kohtaan 3 vastaan, "ydinvoimaa voi rakentaa, jos joku omalla rahallaan niin haluaa tehdä". En minä tiedä, tarvitseeko Suomi lisää ydinvoimaa. Ei mun tarvitsekaan.

Kohdista 11 ja 20 olen eri mieltä.

Kysymyksistä 12, 15, 18 ja 24 olen voimakkaasti eri mieltä

Kysymyksisssä 29 ja 30 hallituksen kannat ovat mielestäni ristiriidassa keskinään.

Kohdassa 30 täytyy kysyä, kuinka haitallisia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Miten paljon samaa mieltä olet uuden hallituksen kanssa?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

1. Suomen velkaantuminen on käännettävä laskuun vaikka se samalla tarkoittaisi leikkauksia palveluihin ja etuuksiin.
4%
96%
Kyllä mä varmaan olisin pääsääntöisesti samaa mieltä, vaikka en oikein kannatakaan sellaista juustohöyläleikkausta, vaan pikemminkin jonkinlaista rakenteidne uudistamista. Niin varmaan kaikki, erot tulevatkin sitten siinä, että miten.

2. Hyvin ansaitsevien palkkaverotusta pitäisi kiristää.
55%
44%
En oikein innostu palkkaveron kiristämisestä.

3. Suomi tarvitsee lisää ydinvoimaa.
36%
58%
Minäkään en oikein tiedä tarvitseeko, mutta antaisin ehkä enemmän mahdollisuuksia niille, jotka ydinvoimaan uskovat, ottaa asiasas yritysriskin.

4. Suomen tulee luopua kivihiilen, turpeen ja maakaasun käytöstä vuoteen 2025 mennessä.
59%
32%
No suunta on tietysti toivottava, mutta aikataulu epärealistinen. Lisäksi mä haluaisin luopua isosta osasta vesivoimaa, vaikka se on päästötöntä. Ei tästä oikein ilman lisäydinvoimaa varmaan tule mitään.

5. Suomen julkinen sektori on liian suuri ja sitä on syytä pienentää.
11%
89%
Vähän kuin kohta 1: ei tässä nyt pelkkä koko oikein oleellinen asia ole. Sisällöllisen tarkastelun kautta, ei sokean juustohöylän. Pienennettävää varmasti löytyy niinkin.

6. Ruotsin pakollisesta opiskelusta tulisi luopua.
32%
64%
Tää on aika iso asia kansallisen identiteetin kannalta, enkä asiasta ole onnistunut paikallistamaan älyllistä debattia kummaltakaan puolelta.

7. Velvoitteita ottaa vastaan tarjottu työpaikka pitäisi kiristää.
19%
77%
Vähän hassu muotoilu. En mä mitään pakkotyötä kannata, mutta ehdot työttömyyskorvaukselle voisivat olla tiukemmat.

8. Jos ihmisellä on varallisuutta, hänen omaisuuttaan pitäisi vanhana käyttää hoivapalveluiden kustantamiseksi.
55%
43%
Tätäkään en ole kunnolla miettinyt. Ensimmäinen intuitio sanoo joo, mutta jos jaksaisin miettiä enemmän, voisi tässä olla jotain yhdenvertaisuusongelmia tai jotain.

9. Alkoholia tarjoavien ravintoloiden pitäisi saada olla auki nykyistä vapaammin.
32%
64%
Tän mä olisin jopa valmis laajentamaan ravintoloihin, jotka eivät tarjoa alkoholia!

10. Kuntien määrää tulee vähentää merkittävästi, vaikka pakolla.
82%
16%
No voi tämän tietysti tehdä kuntien roolia ja tehtäviäkin muokkaamalla, mutta kyllä mä olisin silti taipuvainen pienentämään verovaroin ylläpidettyjen tupailtakerhojen määrää.

11. Yritysten pitäisi voida maksaa työehtosopimuksia pienempiä palkkoja, jotta Suomeen saataisiin työpaikkoja.
57%
39%
En mä oikein tästä innostu. Jos työehtosopimukset ovat hölmöt, muutetaan niitä (joo, voi olla hankalaa käytännössä, mutta ei sitä kysytty)

12. Koko Suomi on syytä pitää asuttuna ja valtion tuettava tätä verovaroin.
22%
77%
En mä kyllä taida tätä kannattaa ollenkaan.

13. Sote-uudistuksen yhteydessä yksityiset terveyspalvelut pitäisi nostaa julkisten palveluiden rinnalle
31%
65%
Kyllä mä suhtaudun vähän varauksellisesti tähän.

14. Kuntien pitää saada itse tuottaa sosiaali- ja terveyspalveluita, eikä sote-uudistuksessa niiltä saa viedä liikaa pois valtaa.
35%
63%
No tämä nyt vähän riippuu kuntauudistuksen suuntaviivoista.

15. Taksien pitäisi antaa kilpailla vapaasti asiakkaista ilman että valtio säätää hinnat tai rajoittaa taksilupien määriä.
71%
26%
No ehkä jotenkin näin. Tosin on tässä kaikenlaisia käytännönhankaluuksia varmaan matkasas, jotka liittyvät siihen, miten arvostan suomalaisten taksien luotettavuutta ja ymmärrettävää ja yllätykisä tuottamatonta hinnoittelua.

16. EU:sta on Suomelle enemmän hyötyä kuin haittaa.
30%
67%
Vähän hassu kysymys, mutta pallotan juu.

17. Hallitus päätti, että Suomi jää ulos osan EU-maiden valmistelemasta rahoitusmarkkinaverosta. Suomen pitäisi mennä mukaan rahoitusmarkkinaveroon.
85%
11%
Mulla oli joskus kanta tähän, mutta olen sen unohtanut.

18. Suomen tulisi tällä vaalikaudella ryhtyä valmistelemaan hakemista Natoon.
66%
31%
Mä olen lähtökohtaisesti nato-myönteinen, eli kaipa juu.

19. Puolustusvoimille on annettava nykyistä enemmän rahaa.
0%
99%
Ei missään nimessä.

20. EU- ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien kohdalla käytetään nyt "tarveharkintaa" eli työlupien saantia rajoitetaan. Tästä on pidettävä kiinni, eikä työperäistä maahanmuuttoa pidä helpottaa.
49%
50%
Jyrkästi eri mieltä.

22. Jos valtio tarjoaa turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksen perustamista kotikuntaani, tarjous pitää hyväksyä.
43%
42%
Oikealla luennalla (siis Urpiaisen luennalla, etsi Kitinästä): juu.

23. Kouluissa kohdellaan koululaisia liian lepsusti. Tiukempi kuri tekisi kouluista parempia.
31%
63%
En mä kyllä tästä innostu.

24. Perinteiset arvot - kuten koti, uskonto ja isänmaa - muodostavat hyvän arvopohjan politiikalle.
5%
94%
Ei missään nimessä.

25. Julkisia palveluita tulisi ulkoistaa entistä enemmän yksityisten yritysten tuotettavaksi.
34%
61%
Ei tämä mulle itseisarvo ole, mutta monessa kohdasas saattaisi olla järkevääkin.

26. Jos tulee eteen tilanne, jossa on välttämätöntä joko leikata julkisia palveluita ja sosiaalietuuksia tai korottaa veroja, veronkorotukset ovat parempi vaihtoehto.
77%
19%
No en mä tiedä. Leikkaaminen on vähän hassu sananvalinta, mutta uudeleenjärjestelylle olisi tarvetta.

27. Suuret tuloerot ovat hyväksyttäviä, jotta erot ihmisten lahjakkuudessa ja ahkeruudessa voidaan palkita.
46%
52%
Mun tulkinnalla "suurelle" en kannata.

28. Nykyisen kaltaiset palvelut ja sosiaalietuudet ovat pitemmän päälle liian raskaita julkiselle taloudelle.
26%
70%
No nyt syömävelka kasvaa koko ajan, eli juu.

29. Talouskasvu ja työpaikkojen luominen tulisi asettaa ympäristöasioiden edelle, silloin kun nämä kaksi ovat keskenään ristiriidassa.
43%
46%
Ei.

30. Kaikessa päätöksenteossa pitäisi arvioida vaikutukset ympäristöön ja tarvittaessa luopua ympäristölle haitallisista hankkeista.
29%
69%
Järkevällä "tarvittaessa" sanan tulkinnalla ilman muuta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Miten paljon samaa mieltä olet uuden hallituksen kanssa?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti:
30. Kaikessa päätöksenteossa pitäisi arvioida vaikutukset ympäristöön ja tarvittaessa luopua ympäristölle haitallisista hankkeista.
29%
69%
Järkevällä "tarvittaessa" sanan tulkinnalla ilman muuta.
Tämä kysymys on oikeastaan järjetön. Totta kai "tarvittaessa" täytyy luopua. Jos joku esim. esittää, että juomaveteen laitetaan syanidia, kaipa siitä hankkeesta tarvitsee luopua. Noh, okei, ei olla analfabeetteja. Mutta silti. Kaikki riippuu siitä, mistä se roikkuu.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Miten paljon samaa mieltä olet uuden hallituksen kanssa?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Joo, tämä on tällaista signalointia. "Tarvittaessa" tarkoittaa varmaan suurinpiirtein sitä, että silloin kun on perusteltua tai tarvitsee. Eihän tästä tällä abstraktiotasolla kenenkään tulisi olla eri mieltä, mutta kielteisen kannan pallottaminen tarkoittanee lähinnä ilmausta siitä, ettei halua tulla yhdistetyksi vihreihin ja muihin epärealistisiin hörhöihin. Sama juttu sen aiemman "Talouskasvu ja työpaikkojen luominen tulisi asettaa ympäristöasioiden edelle, silloin kun nämä kaksi ovat keskenään ristiriidassa." eihän tästä kukaan järjissään oleva voi oikeasti olla samaa mieltä tällä abstraktio- ja kategorisuustasolla, mutta myönteisen kannan pallottaminen signaloi jotain muuta kuin itse asiaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Miten paljon samaa mieltä olet uuden hallituksen kanssa?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti:
19. Puolustusvoimille on annettava nykyistä enemmän rahaa.
0%
99%
Ei missään nimessä.
Jaa? Itse olen tässä fifty-sixty. En lähtisi sanomaan, että "ei missään nimessä", kun rajan takana on hullu diktaattori. Toki järkevämpää ja halvempaa olisi sanoutua irti Ottawan sopimuksesta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Miten paljon samaa mieltä olet uuden hallituksen kanssa?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti:Jaa? Itse olen tässä fifty-sixty. En lähtisi sanomaan, että "ei missään nimessä", kun rajan takana on hullu diktaattori. Toki järkevämpää ja halvempaa olisi sanoutua irti Ottawan sopimuksesta.
No justhan mä kirjasin Kitinään mun soininvaaralaisen ehtoni sille, että sudenpentukenraaleille annetaan yhtään lisää fyrkkaa. Siihen voisi vielä ehkä lisätä, että rahaa ei tipu myöskään ennen kuin kaikki Helsingin edustan kantahenkilökunnan lomasaaret, joihin tässä yhteydessä myös Santahamina laskettakoon, on saatettu järkevään käyttöön ja nykymallinen asevelvollisuusjärjestelmä purettu. Kaikenkaikkiaan tää nationalistis-konservatiivinen fiilistely univormujen äärellä on minusta vain noin niinku yleisen henkisen ilmapiirin kannalta aikamoinen turn off. Ehkä tämä on minun kannaltani jotenkin samanlaista signalointia kuin toisissa piireissä tuo, että absurdienkin mittojen ympäristövastaisuus on mukamas hyve.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Miten paljon samaa mieltä olet uuden hallituksen kanssa?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^No joo. Signaloinnin hyväksyn, enhän minäkään koskaan osta luomutuotteita. Mutta jos asiaa tarkastellaan puhtaan pragmaattisesti, niin Putleria ei kiinnosta se, onko kaupunkilaisilla lupa astua jalallaan armeijan saarille vai ei.

En minäkään toki haluaisi laittaa lisää rahaa armeijalle. Nykyaikaiset asejärjestelmät ovat hiton kalliita. Muutama miljardi menee ennen kuin ehtii kisaa sanoa. Mutta kun tuo Venäjä on mikä on.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Miten paljon samaa mieltä olet uuden hallituksen kanssa?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti:^No joo. Signaloinnin hyväksyn, enhän minäkään koskaan osta luomutuotteita. Mutta jos asiaa tarkastellaan puhtaan pragmaattisesti, niin Putleria ei kiinnosta se, onko kaupunkilaisilla lupa astua jalallaan armeijan saarille vai ei.

En minäkään toki haluaisi laittaa lisää rahaa armeijalle. Nykyaikaiset asejärjestelmät ovat hiton kalliita. Muutama miljardi menee ennen kuin ehtii kisaa sanoa. Mutta kun tuo Venäjä on mikä on.
Kyllä mä siis tosiaan myönnän tuon signaloinnin, mutta ihan sillä pragmaattisellakin tasolla arvelisin, että ei noilla saarilla nyt ole nykyisessä puolustusstrategiassa hitonkaan vertaa roolia. Ja jos tässä Venäjän näkökulmasta uskottavaa puolustusta haetaan, niin mennään sitten pragmaattisesti ja signaloimatta sinne Natoon ja pian. Ja laitetaan ne miljardit sitten pragmaattisesti nykyaikaisiin järjestelmiin eikä signaloiden suuren isänmaallisen kansanarmeijan ylläpitoon ja muihin talvisodan monumentteihin. Yhdestä niistä neljästä dogmista nyt vain täytyy luopua, vaikka se kuinka tylsää talvisotaromantikkojen mielestä olisikin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Miten paljon samaa mieltä olet uuden hallituksen kanssa?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti:Kohtaan 3 vastaan, "ydinvoimaa voi rakentaa, jos joku omalla rahallaan niin haluaa tehdä". En minä tiedä, tarvitseeko Suomi lisää ydinvoimaa. Ei mun tarvitsekaan.
Kyllä jokainen ajatteleva ihminen tietää suomen tarvitsevan lisää ydinvoimaa tällä hetkellä. Sehän näkyy kulutuskäppyröistä = Perusvoimaa mahtuu lisää ja ydinvoima on paras tapa lisätä perusvoimaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Miten paljon samaa mieltä olet uuden hallituksen kanssa?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Nyt on kaksi myllyä työn alla. Oletin kysymyksen tarkoittavan, että noiden jälkeen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Miten paljon samaa mieltä olet uuden hallituksen kanssa?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

1. Suomen velkaantuminen on käännettävä laskuun vaikka se samalla tarkoittaisi leikkauksia palveluihin ja etuuksiin.
4%
96%
Palveluita ja etuuksia on leikattava reilusti. Nämä pitäisi tehdä, vaikka ei velkaannuttaisikaan. Jo pelkästään verotus on liian kireällä.

2. Hyvin ansaitsevien palkkaverotusta pitäisi kiristää.
55%
44%
Kenenkään töissä käyvän verotusta ei olisi hyvä enää kiristää.

3. Suomi tarvitsee lisää ydinvoimaa.
36%
58%
Ehdottomasti. Vapautetaan rakentaminen ja annetaan markkinoiden tarjota tarpeeksi ydinvoimaa.

4. Suomen tulee luopua kivihiilen, turpeen ja maakaasun käytöstä vuoteen 2025 mennessä.
59%
32%
Ei. Fossiilisten vähentäminen on hyvä tavoite mutta keinot ratkaisevat. Ydinvoiman vapauttaminen ja fossiilisten haittojen verottaminen ovat yhdessä toimiva tapa.

5. Suomen julkinen sektori on liian suuri ja sitä on syytä pienentää.
11%
89%
Jep.

6. Ruotsin pakollisesta opiskelusta tulisi luopua.
32%
64%
Jep. Kehä III:senkin sisällä ruotsin hyöty on marginaalinen.

7. Velvoitteita ottaa vastaan tarjottu työpaikka pitäisi kiristää.
19%
77%
Ehdottomasti. En ymmärrä miksi ollaan tilanteessa, jossa tätä voidaan kiristää? Voiko työtön ihan aikuisten oikeasti kieltäytyä työstä ja säilyttää korvaukset?

8. Jos ihmisellä on varallisuutta, hänen omaisuuttaan pitäisi vanhana käyttää hoivapalveluiden kustantamiseksi.
55%
43%
Vaikea. Mieluummin ehkä leikkaisin / verottaisin varakkaiden eläkkeitä kuin rokottaisin heiltä ekstraa palveluista. Eläkeläisten kuppaaminen on kuitenkin fiksumpaa kuin työssäkäyvien.

9. Alkoholia tarjoavien ravintoloiden pitäisi saada olla auki nykyistä vapaammin.
32%
64%
Jeps. En näe miksi pitäisi rajoittaa.

10. Kuntien määrää tulee vähentää merkittävästi, vaikka pakolla.
82%
16%
Ei pakkoa. Leikataan vain valtionosuudet elinkelvottomilta kunnilta veks, mutta miksi tuon lisäksi pitäis pakottaa?

11. Yritysten pitäisi voida maksaa työehtosopimuksia pienempiä palkkoja, jotta Suomeen saataisiin työpaikkoja.
57%
39%
Puretaan nyt muut jäykistelyt ensin. Esim. paikallinen sopiminen palkankorotuksista olisi jo iso askel. Ruotsissahan palkankorotus voidaan jakaa paikallisesti henkilötasolle, jolloin kansallisesti sovittu potti voidaan kohdistaa niille henkilöille, jotka ovat korotuksen ansainneet.

12. Koko Suomi on syytä pitää asuttuna ja valtion tuettava tätä verovaroin.
22%
77%
Miksi?

13. Sote-uudistuksen yhteydessä yksityiset terveyspalvelut pitäisi nostaa julkisten palveluiden rinnalle
31%
65%
Olisi hyvä voida hankkia palvelut haluamaltaan toimittajalta, julkiselta tai yksityiseltä.

14. Kuntien pitää saada itse tuottaa sosiaali- ja terveyspalveluita, eikä sote-uudistuksessa niiltä saa viedä liikaa pois valtaa.
35%
63%
Kunnan palvelutuotanto voidaan yhtiöittää, jolloin on helpompi valvoa, että palvelut toimivat samoilla pelisäännöillä kuin yksityisetkin.

15. Taksien pitäisi antaa kilpailla vapaasti asiakkaista ilman että valtio säätää hinnat tai rajoittaa taksilupien määriä.
71%
26%
Elinkeinon harjoittamiseen tarvittavia lupia pitäisi karsia rajusti.

16. EU:sta on Suomelle enemmän hyötyä kuin haittaa.
30%
67%
En osaa sanoa. Vielä muutama vuosi sitten olin hyötyjen kannalla.

17. Hallitus päätti, että Suomi jää ulos osan EU-maiden valmistelemasta rahoitusmarkkinaverosta. Suomen pitäisi mennä mukaan rahoitusmarkkinaveroon.
85%
11%
Vero oli ihan idioottimainen.

18. Suomen tulisi tällä vaalikaudella ryhtyä valmistelemaan hakemista Natoon.
66%
31%
Kyllä.

19. Puolustusvoimille on annettava nykyistä enemmän rahaa.
0%
99%
Tässä taloustilanteessa en innostu ideasta.

20. EU- ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien kohdalla käytetään nyt "tarveharkintaa" eli työlupien saantia rajoitetaan. Tästä on pidettävä kiinni, eikä työperäistä maahanmuuttoa pidä helpottaa.
49%
50%
Työperäisen maahanmuuton kynnys pitää laskea niin alas kuin mahdollista.

22. Jos valtio tarjoaa turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksen perustamista kotikuntaani, tarjous pitää hyväksyä.
43%
42%
Ei tietenkään pidä. Kunta päättää asiasta normaalin menettelyn kautta.

23. Kouluissa kohdellaan koululaisia liian lepsusti. Tiukempi kuri tekisi kouluista parempia.
31%
63%
Kuria lisää. Taitava henkilökunta hanskaa hommat nykyisillä säännöillä, varsinkin jos materiaali on kelvollista. Kaikissa kouluissa henkilökunta tai oppilaat eivät kuitenkaan ole parasta a-ryhmää.

24. Perinteiset arvot - kuten koti, uskonto ja isänmaa - muodostavat hyvän arvopohjan politiikalle.
5%
94%
Muutetaan hieman: Koti, työ ja kehitys.

25. Julkisia palveluita tulisi ulkoistaa entistä enemmän yksityisten yritysten tuotettavaksi.
34%
61%
Jeps.


26. Jos tulee eteen tilanne, jossa on välttämätöntä joko leikata julkisia palveluita ja sosiaalietuuksia tai korottaa veroja, veronkorotukset ovat parempi vaihtoehto.
77%
19%
Leikkuria kehiin.

27. Suuret tuloerot ovat hyväksyttäviä, jotta erot ihmisten lahjakkuudessa ja ahkeruudessa voidaan palkita.
46%
52%
Lahjakkuus ja ahkeruus eivät ole mikään syy suuriin tuloeroihin. Palkat muodostuvat markkinoilla, joilla tietyistä taidoista on enemmän kysyntää suhteessa tarjontaan kuin toisilla. Laiska ja lahjaton IT-heebo tienaa yleensä paremmin kuin ahkera ja lahjakas siivooja. Suuret tuloerot on syytä hyväksyä, jotta markkinat ohjaavat ihmisiä hyvin palkattujen ammattien suuntaan. Tuolloin koko suomi tienaa paremmin pitkässä juoksussa. Liian tasaisten tuloerojen maassa medianomin tutkinto on yhtä jepa kuin inosinöörin.

28. Nykyisen kaltaiset palvelut ja sosiaalietuudet ovat pitemmän päälle liian raskaita julkiselle taloudelle.
26%
70%
Jeps.

29. Talouskasvu ja työpaikkojen luominen tulisi asettaa ympäristöasioiden edelle, silloin kun nämä kaksi ovat keskenään ristiriidassa.
43%
46%
Talous on tärkeämpi. Haitalliset ulkoisvaikutukset pitää kuitenkin hinnoitella siten, että taloudellinen toiminta ei liikaa vahingoita ympäristöä. Haittaverot ym. toimivat paremmin kuin kiellot.

30. Kaikessa päätöksenteossa pitäisi arvioida vaikutukset ympäristöön ja tarvittaessa luopua ympäristölle haitallisista hankkeista.
29%
69%
Kts. edellinen kyssäri. Haittavero on parempi kuin kielto.
Vastaa Viestiin