6.12-marssi rähinä

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: 6.12-marssi rähinä

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Jollei äly riitä niin turha mussuttaa.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12290
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: 6.12-marssi rähinä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

elco kirjoitti:^ Jollei äly riitä niin turha mussuttaa.
M.O.T. :mrgreen:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Hans Jörgen
Kitisijä
Viestit: 1040
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: 6.12-marssi rähinä

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

Faktisesti esim. Suomessa myös saatiin samalla aikajänteellä aikaiseksi yleinen koulu- ja terveydenhuoltojärjestelmä, ilman että tarvitsi tappaa poliittisia vihollisia ja -tovereitakin, vähemmistöjen terrorisoimisesta puhumattakaan. Castron aikana Kuuban talous hyytyi täysin, mm. koska jenkkilaitteet korvattiin toimimattomilla ryssävastaavilla.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: 6.12-marssi rähinä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti:MInusta on vähän jeesustelua, että puhutaan taposta kun kyseessä on enimmillään tarkoittamaton kuolemantuottamus.
Sä puhut juristeriaa, mä käytän yleiskieltä, jossa tappaa voi tahallisesti, tahattomasti, suunnitelmallisesti tai jopa vahingossa.

Mutta Elcon totutun väkevän argumentaation edessä olen kyllä voimaton: kotimaisia natseja ja heidän pahenevaa väkivaltaansa ei pidä arvostella, koska Castro ja Stalin. Vähän kuin Hitler-kortti, ei kai tuohon oikein enää voi mitään sanoa.

Lisäksi kun aiheena on Hans Jörgenin väite siitä, että nämä tappajat, tai tarkoittamattomat kuolemantuottajat, eivät olisi koskaan aiheuttaneet isompaa haittaa, niin kai tästä pöyristyttävästä väitteestä pitää voida keskustella ilman, että signaloi muita positioitaan paheksumalla joitain muitakin tyyppejä ja heidän tekojaan, joiden tekoja kukaan ei ole keskustelussa vähätellyt. Vai onko sotaveteraaniargumentin kutsu, kuten Stalin-argumentinkin, jotenkin niin ylipääsemätön, että Elcon silmät sumenevat kaikelta muulta?

Ylipäänsä mä en oikein tajua tätä, että kun keskustellaan natsien nousevasta väkivallasta ja sen vähättelystä, esiin puskee tosi outo ajatus siitä, että natsiväkivallan vastustaja olisi jotenkin sitoutunut vähättelemään tai puolustelemaan Stalinin, Castron tai kotimaisten vasemmistoanarkistien väkivaltaa, tai että tämä ilmiökenttä pitää väen väkisin liittää keskusteluun. Tämä ajatus on tietysti aivan perusteeton ja suorastaan älytön, ja kuuluu sinne breivikistien ja muiden halla-aholaisten fantasiamaailmaan kahden rintaman harmageddonista, ei todellisuuteen.

Ja vaikka mä en missään nimessä ole sitoutunut puolustelemaan Li Anderssonia tai Arhinmäkeä (varsinkin jälkimmäistä olen itsekin toistuvasti arvostellut täällä Kitinässäkin), niin silti noin niinku yleisestä mielenkiinnosta kiinnostaisi tietää, missä Andersson julkisesti hyväksyy vasemmistolaisen väkivallan. Epäilen, että tämäkin tapahtuma sijaitsee vain hommaurpojen vilkkaassa mielikuvituksessa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12290
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: 6.12-marssi rähinä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

urpiainen kirjoitti:
So Hard kirjoitti:MInusta on vähän jeesustelua, että puhutaan taposta kun kyseessä on enimmillään tarkoittamaton kuolemantuottamus.
Sä puhut juristeriaa, mä käytän yleiskieltä, jossa tappaa voi tahallisesti, tahattomasti, suunnitelmallisesti tai jopa vahingossa.

Mutta Elcon totutun väkevän argumentaation edessä olen kyllä voimaton: kotimaisia natseja ja heidän pahenevaa väkivaltaansa ei pidä arvostella, koska Castro ja Stalin. Vähän kuin Hitler-kortti, ei kai tuohon oikein enää voi mitään sanoa.
Kaksi pointtia:
1) kuolemantuottamuksella, tapolla ja murhalla on toki eroja. Ei ole (tällä kertaa) kieroilua vaan toteamus.
2) Sehän nyt on aivan alkeellista logiikkaa puolustaa yhtä vääryyttä toisella vääryydellä. Elcon kohdalla ei kuitenkaan taida olla tyhmyyttä vaan älyllistä epärehellisyyttä.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: 6.12-marssi rähinä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ eikös viharikoksiksi luokiteltujen tekojen määrä ole suhteellisen tasainen? Ei todellisuudessa tapahdu mitään natsien nousua.

Mamujen rikollisuuden viharikoksia suurempi määrä ja raju kasvu sen sijaan on totta. Koveneva puhe on eaktio tähän ongelmaan. On aika huikeaa, että yhteisö ja viranomaiset saivat väkivallattomat pellet hetkessä kuriin, mutta väkivaltaiset pellet saavat jatkaa terroriaan.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: 6.12-marssi rähinä

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Natsien vääjäämätön nousu läpi länsimaiden demokraattisten yhteiskuntien on ilmiselvä tosiseikka, josta todistavat lukuisat seikat esim ikkunasta ulos vilkaistessa. Aivan yhtä ilmiselvää on, että kapitalismin suitseminen, tuloerojen tasaaminen ja rajojen poistaminen luo tasa-arvoisemman ja rauhantahtoisemman maailman. Mamujen ja vasemmiston väkivalta johtuvat imperialismista ja rasismista ja loppuvat heti kun tasa-arvo ja monikulttuurisuus saadaan yhteiskuntien keskeisimmiksi arvoiksi.

Natsien näkeminen kaikkialla muualla pl. peilissä on valppautta ja valveutuneisuutta, koska muuten ne pirut etenevät globaalisssa salaliitossaan ja kaappaavat vallan - elleivät ole jo kulissien takana kaapanneet. Vasemmiston väkivalta on harhaa ja vaikka sitä tapahtuisikin niin natsit ovat silti kamala uhka.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: 6.12-marssi rähinä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti:^ eikös viharikoksiksi luokiteltujen tekojen määrä ole suhteellisen tasainen? Ei todellisuudessa tapahdu mitään natsien nousua.
http://polamk.fi/polamk_tiedottaa/1/0/p ... svoi_53558

Ja aiemmin Kitinässä myös täällä: viewtopic.php?f=12&t=12671&p=726343#p726343 (Tosin tässä nämä rasistiset polttopulloiskut on suljettu pois, koska "eivät ole ekstremistisiä".)
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Hans Jörgen
Kitisijä
Viestit: 1040
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: 6.12-marssi rähinä

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

Konteksti tässä ketjussa kai oli mielenosoitukset, ja niissä en muista natsien erityisesti hulinoineen. Toi yhden turpaansaaneen menehtyminen ei tilannetta merkittävästi muuta, eihän se minkään järjestäytyneen terrorin seurausta ollut vaan kahden puupään yhteenlyömisen.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: 6.12-marssi rähinä

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Enemmänkin pointti, että jos on sattumanvaraisia tekoja, joissa ei ole tappamisen tarkoitusta, seurauksen kautta ilmiön kauhistelu on vähän tyhmää.

Minusta on asetettava vakavampaa, että meillä on haittamamuja tökkimässä ihmisiä puikoilla ryöstötarkoituksessa kuin mikään mitä kuulapäät tekevät tai ovat tehneet.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: 6.12-marssi rähinä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti:.


Ja vaikka mä en missään nimessä ole sitoutunut puolustelemaan Li Anderssonia tai Arhinmäkeä (varsinkin jälkimmäistä olen itsekin toistuvasti arvostellut täällä Kitinässäkin), niin silti noin niinku yleisestä mielenkiinnosta kiinnostaisi tietää, missä Andersson julkisesti hyväksyy vasemmistolaisen väkivallan. Epäilen, että tämäkin tapahtuma sijaitsee vain hommaurpojen vilkkaassa mielikuvituksessa.
Tämä kait liittyy taiteellisella vapaudella siihen, että Li Andersson Lontoon mellakoiden aikaan sanoi, että kyseinen mellakointi oli jotenkin erilaista kuin jokin toinen mellakointi. Ettet vain itse olisi tätä joskus tarjonnut ko. väitteen lähteeksi??

Itse en ko. Anderssonin haastattelua ole nähnyt.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: 6.12-marssi rähinä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Hans Jörgen kirjoitti:Konteksti tässä ketjussa kai oli mielenosoitukset, ja niissä en muista natsien erityisesti hulinoineen. Toi yhden turpaansaaneen menehtyminen ei tilannetta merkittävästi muuta, eihän se minkään järjestäytyneen terrorin seurausta ollut vaan kahden puupään yhteenlyömisen.
Höpsis. Kyllä se oli organisoitua väkivaltaa. Vastarintaliikkeen tyypit olivat jakamassa sanomaansa ja sivullinen protestoi sitä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: 6.12-marssi rähinä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tässä on Li Anderssonin puheenvuoro, josta väite kumpuaa. Ei siitä löydy väkivallan hyväksymistä. Toki pientä punavihersokeutta.

https://youtu.be/cqnB4Q0hOWs
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: 6.12-marssi rähinä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Joo. Toki Andersson sortuu tuossa aika oikeaoppiseen elco-argumentointiin, kun vastaus toimittajan kysymykseen Saksan vasemmistomellakoista on Saksan äärioikeistoväkivallalla herkuttelu. Eikä se vasemmistolaisen väkivallan kohdistuminen joihinkin (abstrakteihin?) yhteiskunnan valtarakenteisiin (fyysisen todellisuuden sijaan?) ole ihan kaukana väkivallan vähättelystä, mutta kyllähän tuon keskustelun päädorka taitaa, ainakin tuon klipin osalta, olla W. Rydman, jolle siinä koetetaan selittää Lontoon mellakoiden ja Breivikin joukkosurman eroa yhteiskunnallisina ilmiöinä. Mutta Andersson kuitenkin klipissä tuomitsee kaiken väkivallan, eikä ainakaan missään nimessä (a) väitä vasemmistolaisen väkivallan olevan vain parempaa tai (b) hyväksy vasemmistolaista väkivaltaa. Jos tämän klipin keskustelu on näiden hommalegendojen alkulähde, kyse on ihan tavanmukaisesta hommaurpojen valehtelusta ja vääristelystä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: 6.12-marssi rähinä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: Jos tämän klipin keskustelu on näiden hommalegendojen alkulähde, kyse on ihan tavanmukaisesta hommaurpojen valehtelusta ja vääristelystä.
Olen vahvasti siinä käsityksessä, että ko. legenda perustuu tähän.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: 6.12-marssi rähinä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti:Olen vahvasti siinä käsityksessä, että ko. legenda perustuu tähän.
No nythän mä vasta hokasin, että niin olen tosiaan minäkin: viewtopic.php?f=12&t=12671&p=727657&hil ... on#p727657
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: 6.12-marssi rähinä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^No niin. Mähän muistelinkin, että olin kuullut tuon selityksen alunperin sulta :D
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: 6.12-marssi rähinä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti:^No niin. Mähän muistelinkin, että olin kuullut tuon selityksen alunperin sulta :D
No ilmankos se kuulostikin niin uskottavalta!

Mut vielä siis kertaukseksi: mä en erityisesti odota, että itsenäisyyspäivän natsimarssijat ryhtyisivät väkivaltaisuuksiin. Tällaisten militaristista kuria, järjestystä ja auktoriteettiuskoa ihannoivien joukkosielujen eetokseen kun kuuluu aika vahvasti hyvä sisäinen kuri, ja tässä itsenäisyyspäiväprojektissa on nimenomaan tarkoitus houkutella vähälahjaisia, isänmaallisia ja hyvää tarkoittavia kansalaisia omiin riveihin ainakin tämän tapahtuman ajaksi. Tässä projektissa on keskeistä oma järjestäytyneisyys, kurissa pysyminen ja asiallisuus. Uskon, että natsit tässä onnistuvat. Varmaan pirtaan sopii vielä hyvin se, jos ja mitä ilmeisimmin kun vastamielenosoittajat ottavat riehujan roolin itselleen.

Niinpä kirjoitin, että tässä nimenomaisessa tapauksessa huolestuttavin ja ällöttävin piirre ei ole mielestäni natsien väkivallan uhka tai heidän itsenäisyyspäivänä oletettavasti tekemänsä teot, vaan se, miten niinkin moni tavallinen kansalainen on halukas vähättelemään näiden tyyppien inhottavuutta tai jopa osallistumaan heidän kekkereihinsä. En myöskään ole esittänyt mitään vertailevaa väitettä natsien toiminnan vakavuudesta suhteessa joihinkin muihin ilmiöihin.

Eli en "kauhistellut" ilmiötä sen seurausten takia, vaan sen takia, mitä ilmiö edustaa ideologiansa tasolla. Tai oikeastaan en edes kauhistellut itse ilmiötä, vaan pikemminkin oudoksuin sitä, että näiden ällötysten toiminnan luonteen ymmärtäminen on monelle niin vaikeaa. Kuolemantuottamusseurauksen toin mukaan vain vastaesimerkiksi väitteeseen, jonka mukaan natsien mielenosoituksilla ei ole ollut vakavia seurauksia. On niillä. Eikä kyseessä ollut kahden puupään yhteenotto, vaan natsien väkivaltadoktriinin mukainen reaktio julkiseen vastustamiseen pelkoa herättämällä. Eli selvää järjestäytynyttä ja suunnitelmallista poliittista väkivaltaa, joka sillä kertaa johti tarkoittamattomaan kuolemantuottamukseen. Mutta kuten kirjoitin, se ei ole ensisijainen syyni inhota itsenäisyyspäivän performansseja.

Mitä elcon olkiukkoihin tulee, ne ovat niin mielipuolisia, että eivät ansaitse vastauksia.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Hans Jörgen
Kitisijä
Viestit: 1040
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: 6.12-marssi rähinä

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

James Potkukelkka kirjoitti:
Hans Jörgen kirjoitti:Konteksti tässä ketjussa kai oli mielenosoitukset, ja niissä en muista natsien erityisesti hulinoineen. Toi yhden turpaansaaneen menehtyminen ei tilannetta merkittävästi muuta, eihän se minkään järjestäytyneen terrorin seurausta ollut vaan kahden puupään yhteenlyömisen.
Höpsis. Kyllä se oli organisoitua väkivaltaa. Vastarintaliikkeen tyypit olivat jakamassa sanomaansa ja sivullinen protestoi sitä.
Meillä tuntuu olevan erilainen merkitys käsitteelle "organisoitu".
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: 6.12-marssi rähinä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Hans Jörgen kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:
Hans Jörgen kirjoitti:Konteksti tässä ketjussa kai oli mielenosoitukset, ja niissä en muista natsien erityisesti hulinoineen. Toi yhden turpaansaaneen menehtyminen ei tilannetta merkittävästi muuta, eihän se minkään järjestäytyneen terrorin seurausta ollut vaan kahden puupään yhteenlyömisen.
Höpsis. Kyllä se oli organisoitua väkivaltaa. Vastarintaliikkeen tyypit olivat jakamassa sanomaansa ja sivullinen protestoi sitä.
Meillä tuntuu olevan erilainen merkitys käsitteelle "organisoitu".
Mitä ilmeisimmin.

Kannattaa muistaa, että Vastarintaliikkeen sivuillahan hehkutettiin vassarin panemista aisoihin, kunnes kävi ilmi, että hemmo kuoli. Eli eo. mielestäni vahvasti puhuu sen puolesta, että Vastarintaliike organisaationa halusi ottaa kunnian tapahtuneesta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: 6.12-marssi rähinä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mä näen itsenäisyyspäivän riehujat vahvasti äärivasemmistoon kuuluvina. Tämähän juontuu jo ihan ideologiasta. Vassarit häpäisevät muistomerkkejä, rikkovat muutenkin paikkoja ja rähjäävät poliisille ja oikeastaan koko muulle yhteiskunnalle. Äärioikeisto perinteisesti käyttäytyy hillitysti, ellei sitten tilanne perkelöidy vassarien ärsyttämänä. Tämä oikeisto/vasemmisto vastakkainasettelu on tänä päivänä kuumentumaan päin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: 6.12-marssi rähinä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:^ eikös viharikoksiksi luokiteltujen tekojen määrä ole suhteellisen tasainen? Ei todellisuudessa tapahdu mitään natsien nousua.
http://polamk.fi/polamk_tiedottaa/1/0/p ... svoi_53558

Ja aiemmin Kitinässä myös täällä: viewtopic.php?f=12&t=12671&p=726343#p726343 (Tosin tässä nämä rasistiset polttopulloiskut on suljettu pois, koska "eivät ole ekstremistisiä".)
Linkkisi mukaan 2014 luvut olivat pienemmät kuin 2011. Missä siis on se ongelma?
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: 6.12-marssi rähinä

Viesti Kirjoittaja elco »

^ No siinä, että meillä on natsimeppejä ja -kansanedustajia! Ja se hyväksytään!

Toinen vaihtoehto on, että urpiaisen todellisuudentaju on hämärtynyt ja hän näkee natseja.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: 6.12-marssi rähinä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:^ eikös viharikoksiksi luokiteltujen tekojen määrä ole suhteellisen tasainen? Ei todellisuudessa tapahdu mitään natsien nousua.
http://polamk.fi/polamk_tiedottaa/1/0/p ... svoi_53558

Ja aiemmin Kitinässä myös täällä: viewtopic.php?f=12&t=12671&p=726343#p726343 (Tosin tässä nämä rasistiset polttopulloiskut on suljettu pois, koska "eivät ole ekstremistisiä".)
Linkkisi mukaan 2014 luvut olivat pienemmät kuin 2011. Missä siis on se ongelma?
Tuorein muutos vuosimäärissä oli +50%. Tasainen määrä ja olematon nousu kuulostavat molemmat vääriltä luonnehdinnoilta. Toki vuodelle 2016 voinee toivottavasti odottaa taas määrän laskua, vaikka poliittisen väkivallan vakavuudessa vuosikymmeniä taaksepäin tällä kuolemantuottamuksella mentiinkin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: 6.12-marssi rähinä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ 2015 noiden epäiltyjen viharikosten määrä suhteessa mamuihin oli kutakuinkin sama kuin vuonna 2011. En näe tätäkään taustaa vasten vuodessa 2015 mitään erikoista, varsinkin kun nuo samat luvut ovat heitelleet aika tavalla viime vuosina.

Jottei ihan eksyttäisi lillukan varsiin, niin otetaan tuosta rapsasta hieman taustoja, eli mitä numeroiden takana oli 2015:

Sanalliset loukkaukset 419
Yksisuuntainen pahoinpitelyrikos 219
Tappelu, molemminpuolisia rikoksia 97
Sanallisesta provokaatiosta tehty rikos 91
Omaisuusrikokset (esim. vahingonteot, varkaudet) 120
Syrjintäjutut 43
Kunniaväkivalta 2

Samaan aikaan mamut saivat aikaan seuraavaa:
Raiskaukset ja lasten seksuaalinen hyväksikäyttö 358 (juu, mukana ei ole 'sanallisia loukkauksia')
Väkivaltarikoksia 4360
Varkaudet ja ryöstöt 10274 (petokset yms ei mukana)

Äärioikeisto sai aikaan seuraavaa:
33 väkivaltarikosta, joista 15 eriasteisia pahoinpitelyitä ja loput jotain nujuamista.

Eli ihan aikuisten oikeesti vakavien väkivaltahommien sis. raiskaukset yms score on tämä:
Äärioikeisto 15
Rasistinen vihaväkivalta 312
Mamuväkivalta sis raiskaukset ja lasten hyväksikäyttö 4718

Eli mamuväkivaltaa on 15 kertaa enemmän kuin rasssistista ja 300 kertaa enemmän kuin äärioikeiston väkivaltaa.

Mamujen omaisuusrikokset eivät kiinnosta ketään, koska tulonsiirtoina näihin ikuisesti kotoutumattomiin uppoaa miljarditolkulla enemmän kuin mitä viitsivät koskaan omatoimisesti pölliä.
Vastaa Viestiin