Brexit

Yleinen lätinä jä kitinä

Brexit

toteutuu
8
44%
ei toteudu
10
56%
 
Ääniä yhteensä: 18

Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Brexit

Viesti Kirjoittaja Gat »

So Hard kirjoitti:
Gat kirjoitti:1.) Täällä päin oli juhdksi ja ratsuiksi kesytettävissä olevia villieläimiä, toisin kuin muualla. Ja hyvä ilmasto.
Öö ei. Hevonen domestikoitiin jossain päin keskiaasiaa ja suuret valtakunnat hevosvoimineen olivat pystyssä ihan muualla kuin täällä ensin. Jos viittilöit guns germs and steeliin, Diamondin pohjaväittämä olivat erilaisten teknologioiden ja ruoantotantokasvien siirtymiselle suotuisa sijainti, suuri domestikoimiskelpoisten eläinlajien määrä, joka puolestaan johti merkittävään määrään yksipuolisesti siirtyviä tauteja, joilla muihin ei ollut resistenssiä.

Jälkimmäinen väitteesi on jo ihan täyttä tuubaa ja päinvastoin mitä Diamond sanoo; "The reasons had nothing to do with differences in the peoples themselves. Instead, the reasons were continental differences in the available wild plant and animal species suitable for domestication, resulting in earlier domestication of a more productive suite of domesticates in Eurasia, plus Eurasia’s east/west axis that facilitated the spread of those domesticates throughout Eurasia. That long sentence is what I answer when journalists ask me to summarize my 518-page book and 25 years of research in just one sentence for their busy readers. "

Suosittelen lukemaan guns, germs and steelin, jos aihe kiinnostaa. Kitinän pullon henki tuskin osaa selostaa sitä edes olennaisilta osiltaan oikein.
Olen lukenut, joskaan minulla ei sitä nyt ole.
Olisi tosiaan pitänyt sanoa selkeämmin "Euraasian" eläimet. Toisin kuin Afrikan ja Amerikoiden.

Jälkimmäinen kappaleesi taas ei mitenkään ole vastaan aika hyvän muistikuvani mukaan Jared Diamondin kirjoittamaa, että Euroopan luonnonmaantietellinen pirstaloituneisuus merkitsi paljon etua kulttuurin edistymisessä. Siirtomaa-aikoihin mennessä siis.

Totta kyllä ja yleistietoa, että maanviljelyn keksiminen mahdollisti jo Mesopotamialaiset ja Egyptin suurvallat. Ja mahdollisti väestönkasvun. Mutta samalla eliittiä lukuunottamatta enemmistölle toikin yksipuolista ravintoa ja tautiepidemioita, pituuskasvun lyhentymisen ja varhaisen kuoleman. Ennen maanviljelyä ihmisiä oli vähemmän, mutta he olivat keskimäärin isompia ja terveempiä.

Jaredilla on jossain kirjassa hassu kohta, jossa torjuu "rasistisen" ajatuksen eri ihmisgeenipuulien perinnöllisistä älykkyyseroista. Mutta jo seuraavassa kappaleessa sanookin, että luultavasti tutkimansa Indonesian natiivikansat ovat geneettisesti älykkkäämpi kuin muut. Vitsaileeko vai eikö ymmärrä ristiriitaa jutuissaan?
Viimeksi muokannut Gat, 29.06.2016 10:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Brexit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Gat kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:^Ootsä vähentänyt ryyppäämistä?
????? Pätkittäin vain. Täytyy nykyään ajaa keskimääräistä useammin. Vaikka krapulassa ajaminen on vaarallisempaa kuin kännissä ajaminen. Jos käyn kaupassa 11 km päässä kuten tänään, tähän aikaan illasta olen jo jurrissa.

.
Muutama viimeisin viestisi oli sen verran paremmin jäsennelty ja rauhallinen, että epäilin niin. Jatkakaa!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21329
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Brexit

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ei niitä metsästäjä-keräilijöitä ole säilynyt kuin sellaisilla alueilla, joita muut eivät ole halunneet. Maanviljelys, teollistuminen, jne. eivät välttämättä ole kaikin puolin hyviä juttuja, mutta vaikea nähdä miten mikään kansakunta kykenisi selviämään ilman niitä.

Itse tykkään näkemyksestä, jonka mukaan euroopassa luotiin osin vahingossa talouskasvun vaatimat tekijät ensimmäisenä maailmassa:
http://www.economist.com/blogs/freeexch ... -history-1

Eurooppalähtöinen hegemonia näyttää nyt niin vahvalta, koska elämme vielä siirtymäaikaa. Maailma ei kokonaisuudessaan ole edelleenkään siirtynyt nopean kasvun aikaan. 1000v päästä tuskin mietitään näitä asioita näkökulmasta 'miksi juuri eurooppa', vaan suurin osa tyytyy toteamaan 'nopea talouskasvu alkoi euroopasta ja levisi 400v aikana kaikkialle.'.

Kun yhä uudet maat siirtyvät nopean kasvun aikaan, pääsemme testaamaan teorioita siitä, mitä talouskasvu vaatii. Aseet, pöpöt ja teräs eivät enää riitä selittämään miksi afrikka rämpii ja aasiassa yhä useammat maat kykenevät omaksumaan uudet tavat.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Brexit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti:[

Suosittelen lukemaan guns, germs and steelin, jos aihe kiinnostaa. Kitinän pullon henki tuskin osaa selostaa sitä edes olennaisilta osiltaan oikein.
Jåå. Hyvä kirja. Tosin paikoin jaarittelevaa yksityiskohtien luokittelua.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Brexit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti:. 1000v päästä tuskin mietitään näitä asioita näkökulmasta 'miksi juuri eurooppa', vaan suurin osa tyytyy toteamaan 'nopea talouskasvu alkoi euroopasta ja levisi 400v aikana kaikkialle.'.

.
1000 vuoden kuluttua vuodet 1500-2000 ovat pieni anomalia Kiinan hallitsemassa maailmassa :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Brexit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Yksi Brexitin seuraus, josta Suomessa ei ole mielestäni vielä paljoa puhuttu, on sen merkitys EU:n yhteiselle puolustukselle ja sitä kautta EU:n turvallisuustakuille ja SUomen puolustukselle.

Britit ovat selkeästi EU:n suurin asemahti.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Brexit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:. 1000v päästä tuskin mietitään näitä asioita näkökulmasta 'miksi juuri eurooppa', vaan suurin osa tyytyy toteamaan 'nopea talouskasvu alkoi euroopasta ja levisi 400v aikana kaikkialle.'.

.
1000 vuoden kuluttua vuodet 1500-2000 ovat pieni anomalia Kiinan hallitsemassa maailmassa :)
Kuva

Kannattaa huomata, että aikajana ei ole lineaarinen. Euroopan ja Yhdysvaltojen korkea osuus maailman kokonaistuotannosta on vain parinsadan vuoden anomalia parintuhannen vuoden aikana.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 28.06.2016 10:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Brexit

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Onneksi ehdin pistää ostotarjouksen osakkeista. Täytyy toivoa, että meni läpi.

Pörssinousua Helsingissä ja Euroopassa
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Brexit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

En tehnyt eilen mitään. Vuoden 2008-9 romahduksessa olisin ostanut monta kertaa liian aikaisin, mutta onneksi ei ollut rahaa. Pääsin sitten ostamaan paljon alempaa viimein, kun rahaa oli.

Kuva



En tietenkään tiedä, miten nyt käy, mutta siitä oppineena en lähde ostoksille heti.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Brexit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Brexit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Saa nähdä, käykö lopulta niin, että brexit peruuntuu. Vaikuttaa siltä, että britit yrittävät päästä ulos nurkasta, johon ovat itsensä maalanneet.

Onhan näitä nähty ennenkin, esim. Ruosin päätös luopua ydinvoimasta..

Brexithän ei ala, ennenkuin Britannia ilmoittaa EU:lle lähdöstään virallisesti. Jos Britannia ei koskaan ilmoita, Brexit ei toteudu...
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Brexit

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Enemmistö briteistä haluaa edelleen eroa. Kyllä se toteutuu. Veikkaisin että uusi PM on Boris Johansson ja exit tapahtuu 3-10 vuoden sisällä.
Universaali disclaimer.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Brexit

Viesti Kirjoittaja Gat »

James Potkukelkka kirjoitti:Yksi Brexitin seuraus, josta Suomessa ei ole mielestäni vielä paljoa puhuttu, on sen merkitys EU:n yhteiselle puolustukselle ja sitä kautta EU:n turvallisuustakuille ja SUomen puolustukselle.

Britit ovat selkeästi EU:n suurin asemahti.
EU:n turvatakuu ei ole todellinen eikä siitä sellaista tulekaan. Kun on jo NATO. Mielestäni olisi järjetöntä laittaa kahta byrokratiaa samoille asevoimille. Joten joko NATO tai sinnittelee yksin. Itse alan vähitellen kallistua Suomenkin NATO-jäsenyyden kannalle.

Ruotsi-yhteistyöhön on turha luottaa. Onhan niillä oikea laivasto. Mutta numeroista huolimatta lentokoneita aktiivisesti käytettävissä oikeasti vähemmän kuin Suomella. Ja ilman asevelvollisuutta Ruotsilla ei ole maavoimia juuri ollenkaan. Eikä tykistöä.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Brexit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti:Enemmistö briteistä haluaa edelleen eroa.
Onko tästä jotain tuoretta tietoa?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Brexit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Gat kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Yksi Brexitin seuraus, josta Suomessa ei ole mielestäni vielä paljoa puhuttu, on sen merkitys EU:n yhteiselle puolustukselle ja sitä kautta EU:n turvallisuustakuille ja SUomen puolustukselle.

Britit ovat selkeästi EU:n suurin asemahti.
EU:n turvatakuu ei ole todellinen eikä siitä sellaista tulekaan..
En niin väittänytkään. Nyt se on vain entistä epäuskottavampi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Brexit

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Enemmistö briteistä haluaa edelleen eroa.
Onko tästä jotain tuoretta tietoa?
http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/br ... ty-8283139
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Brexit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:sir:

Silti pidän edelleen mahdollisena, että ero peruuntuu.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Brexit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

http://www.hs.fi/kulttuuri/a14670860809 ... a-uusim-#4

Oli Brexitistä siis ainakin se vähäinen hyöty, että Mikael Jungner tajusi, että kansanäänestykset eivät toimi monimutkaisissa kysymyksissä. Olisi kysynyt Kitinästä. Täällähän se on tiedetty jo monta vuotta sitten.

IMHO kannabiskansanäänestykset tai aikoinaan Suomen kieltolakiäänestys ovat kysymyksiä, joissa kansanäänestys voi olla perusteltu ja toimiva, koska kyseessä on paljolti moraali- ja tapakysymys, johon ei voi asiantuntijamielipiteellä löytää "oikeaa" vastausta

http://www.hs.fi/ulkomaat/a146716556175 ... usimmat-#8

Jos Kalifornia sallii kannabiksen, sillä on erittäin suuri globaali merkitys, koska Kalifornia on maapallon suurin massaviihteen tuottaja ja kannabiksen salliva lainsäädäntö heijaistuisi ko. viihdetuotteisiin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Brexit

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

James Potkukelkka kirjoitti::sir:

Silti pidän edelleen mahdollisena, että ero peruuntuu.
Mä olen melkein sitä mieltä, että Irlanti yhdistyy ja Skotlanti itsenäistyy. Voisin melkein lyödä vetoa.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Brexit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Diddley Bow kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti::sir:

Silti pidän edelleen mahdollisena, että ero peruuntuu.
Mä olen melkein sitä mieltä, että Irlanti yhdistyy ja Skotlanti itsenäistyy. Voisin melkein lyödä vetoa.
Jos niin käy, niin Cameron teki melkoisen tempun lupaamalla aikoinaan kansanäänestyksen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Brexit

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

James Potkukelkka kirjoitti:
Diddley Bow kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti::sir:

Silti pidän edelleen mahdollisena, että ero peruuntuu.
Mä olen melkein sitä mieltä, että Irlanti yhdistyy ja Skotlanti itsenäistyy. Voisin melkein lyödä vetoa.
Jos niin käy, niin Cameron teki melkoisen tempun lupaamalla aikoinaan kansanäänestyksen.
Hän on politiikko. Ei ajattelija. Toisaalta ehkä ajatteli aikaansa edelle. En näe että brittein saarten osien rauhallinen hajoaminen ja uudelleen kokoontuminen olisi huono asia. Verrattuna vaikka Jugoslaviaan, jossa se tehtiin verellä.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5043
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Brexit

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Cameron on jo ilmoittanut, ettei toista kansanäänestystä tule, vaikka addressiin tuli paljon allekirjoituksia. Eli KSE tulee, mutta neuvotteluaikahan on kaksi vuotta eli ennen sitä ei ero astu voimaan.

http://www.independent.co.uk/news/uk/po ... 05596.html
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5043
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Brexit

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

James Potkukelkka kirjoitti:
Jos niin käy, niin Cameron teki melkoisen tempun lupaamalla aikoinaan kansanäänestyksen.
Cameron kalasteli parlamenttivaaleissa ääniä lupaamalla kansanäänestyksen ja nyt oli sitten lupauksen lunastamisen aika (olishan sen voinut jättää lunastamattakin tietty, kun ainahan poliitikot kusettaa vrt. Nigel Farage ym.). Se oli poliittinen itsemurha, joka nyt on toteutumassa.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Brexit

Viesti Kirjoittaja Gat »

James Potkukelkka kirjoitti: IMHO kannabiskansanäänestykset tai aikoinaan Suomen kieltolakiäänestys ovat kysymyksiä, joissa kansanäänestys voi olla perusteltu ja toimiva, koska kyseessä on paljolti moraali- ja tapakysymys, johon ei voi asiantuntijamielipiteellä löytää "oikeaa" vastausta.
Ja mikähän asiantuntijakomitea sitten päättää, mitkä eivät ole tapa-ja moraalikysymyksiä vaan muka valttämättömyys, jota ei tyhmältä kansalta kysytä. Kannabis? Viina? Itsenäisyys?

No toki Duuma, Kekkonen, Kokoomus tai katolinen kirkko tietää, mikä on itsestäänselvä välttämättömyys?
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Brexit

Viesti Kirjoittaja Gat »

James Potkukelkka kirjoitti: IMHO kannabiskansanäänestykset tai aikoinaan Suomen kieltolakiäänestys ovat kysymyksiä, joissa kansanäänestys voi olla perusteltu ja toimiva, koska kyseessä on paljolti moraali- ja tapakysymys, johon ei voi asiantuntijamielipiteellä löytää "oikeaa" vastausta.
Ja mikähän asiantuntijakomitea sitten päättää, mitkä eivät ole tapa-ja moraalikysymyksiä vaan muka valttämättömyys, jota ei tyhmältä kansalta kysytä. Kannabis? Viina? Itsenäisyys?

No toki Duuma, Kekkonen, Kokoomus tai katolinen kirkko tietää, mikä on itsestäänselvä välttämättömyys?
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Vastaa Viestiin