Radon

Yleinen lätinä jä kitinä

Tiedätkö kotisi radon-pitoisuuden?

En tiedä enkä aio mitata
4
57%
En tiedä, aion mitata
1
14%
Tiedän
2
29%
 
Ääniä yhteensä: 7

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Radon

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

http://www.hs.fi/tiede/art-2000005082885.html

Tiedätkö kotisi radon-pitoisuuden?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Radon

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tiedän. Mittasin jo jtn 10 vuotta sitten. En muista tarkkaa Bq-lukemaa, mutta jäi alle 200:n. Täytyykin tänään tarkista, voin huomenna raportoida tarkan lukeman.

Otin tämän jo rakennuttamisvaiheessa huomioon siten, että tuulettuvasta alapohjasta on vedetty putki katolle mahdollista radon-imuria varten, mutta sitä ei siis tarvinnut asentaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Radon

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Ignorence is bliss. En ole mitannut enkä aio mitata. En viitsi murehtia moisesta. Lapsuuden kodissa oli yli 4000 ja ehdin nauttimaan siitä vuosia, joten kattavan säteilyannoksen olen jo saanut nuoruudessa. Suurin syyllinen oli porakaivosta tullut vesi, joka selvisi kun kylälle saatiin vesijohto. Oli nykyisessä mitä vaan, niin modernien rakennusmääräysten seurauksena ei voi olla mitään aikaisempaan annokseen suhteutettuna.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Radon

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Vastauksesi tuntui niin tutulta, että oli pakko tarkistaa
Vagabondo kirjoitti: 28.10.2015 12:22
James Potkukelkka kirjoitti:Talon radon pitoisuudenkin olen mitannut alhaiseksi.
Mä kasvoin moninkertaisesti raja-arvot ylittävässä rakennuksessa, joka selvisi ja korjattiin vasta siinä vaiheessa, kun olin jo muuttanut omilleni. Se lienee todennäköisin syy, jos satun syöpään kuolemaan. Veikkaisin kuitenkin tapaturmaa tai, jos onnistun välttämään ennenaikaisen kuoleman, verenkiertoelinten sairauksia kuolinsyyksi, koska en muista yhtään syöpätapausta suvustani. Vallankin lähisukulaiset olleet kovin pitkäikäisiä ja kuolleet epämääräisiin vanhuuden vaivoihin 90:n jälkeen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Radon

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

^ Joo, muistin joskus aikaisemminkin asiaa kommentoineeni, mutta en antanut sen häiritä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Radon

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

6. kerros, en välitä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Radon

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 13.02.2017 14:10 ^ Joo, muistin joskus aikaisemminkin asiaa kommentoineeni, mutta en antanut sen häiritä.
Juuri näin!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Radon

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 13.02.2017 14:13 6. kerros, en välitä.
Juu, sulla pitoisuus on kaikein järjen mukaan erittäin matala.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Radon

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Jotain yhdeksän tuntia päivässä tulee radiota kuunneltua. Asun myöskin yläilmoissa.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
aydemir
Elämätön Kitisijä
Viestit: 440
Liittynyt: 18.08.2005 9:11
Paikkakunta: Esbo
Viesti:

Re: Radon

Viesti Kirjoittaja aydemir »

Asun kerrostalon toisessa asuinkerroksessa enkä usko että yksinäni voisin mahdollisille liian korkeille pitoisuuksille mitään edes tehdä. Kyllä se kuolema jossain vaiheessa kuitenkin korjaa, niin aika sama.
Save a horse, ride a cowboy
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Radon

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Syystä XYZ foorumisofta näytti tämän päivitettynä ketjuna. Mutta tosiaan mitatkaa riskialueilla. Radon aiheuttaa n. 10% keuhkosyövistä, ja aina prosentuaalisesti useamille sitä mukaaa kun tupakointi vähentyy.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Radon

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

nokkaelain kirjoitti: 16.05.2020 12:03 Syystä XYZ foorumisofta näytti tämän päivitettynä ketjuna. Mutta tosiaan mitatkaa riskialueilla. Radon aiheuttaa n. 10% keuhkosyövistä, ja aina prosentuaalisesti useamille sitä mukaaa kun tupakointi vähentyy.
Yksi mielenkiintoinen suuruusluokka taustasäteilystä (kun potilaat joskus pelkäävät radiologisten tutkimuksien säderasitusta); ihminen saa vuodessa keskimäärin taustasäteilyannokseen, joka vastaa 25:ttä tavallista keuhko-röntgenkuvaa.

Toinen taustasäteilyfakta; Suomessa on asuinalueita, joille rakennetuissa taloissa on radonin takia enemmän säteilyä kuin Tshernobylin kaupungissa. En tosian tiedä, onko pahimmat radontalot saneerattu. Jos ovat yksityisiä omakotitaloja, niin varmuudella ei kaikkia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Radon

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.05.2020 12:17 Suomessa on asuinalueita, joille rakennetuissa taloissa on radonin takia enemmän säteilyä kuin Tshernobylin kaupungissa.
Isäni on tässä asiantuntija. Aikonaan hän kiersi suunnileen koko Suomen GTK:n geologina. Eniten säteilyä tuli rannekellosta.

Sittemmin hän oli kaivosgeologina (jossain välissä oli Pekka Perä esimiehenä)

Edit: tietysti radon on vakavampi ongelma, se päätyylunnostaan kaasuna keuhkoihin.
Viimeksi muokannut nokkaelain, 16.05.2020 18:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Radon

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Sekin on huvittavaa, että poltetaan 5G-mastoja, koska säteily on vaarallista.

Koitettaisiin tosiaan tehdä sen radon-kartoiuksen eteen enemmän. On jo vuosikymmenniä ollut tiedossa alueet, missä pitäisi toimia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Radon

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

nokkaelain kirjoitti: 16.05.2020 12:56
James Potkukelkka kirjoitti: 16.05.2020 12:17 Suomessa on asuinalueita, joille rakennetuissa taloissa on radonin takia enemmän säteilyä kuin Tshernobylin kaupungissa.
Isäni on tässä asiantuntija. Aikonaan hän kiersi suunnileen koko Suomen GTK:n geologina. Eniten säteilyä tuli rannekellosta.

Sittemmin hän oli kaivosgeologina (jossain välissä oli Pekka Perä esimiehenä)

Edit: tietysti radon on vakavampi ongelma, se päätyylunnostaan kaasuna keuhkoihin.
Niin. Rannekellot eivät aiheuta keuhkosyöpiä.

https://www.stuk.fi/aiheet/radon/radon- ... uhkosyopaa
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin