Koska taloustiedettä voi käyttää ja koska ei?

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Koska taloustiedettä voi käyttää ja koska ei?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Viitaan tähän

viewtopic.php?f=12&t=10179&start=2050

Sivustahuutajan mukaan (lähes?) kaikki kysymykset voidaan ratkaista katsomalla, mikä on taloustieteen näkökulmasta kokonaisedullisinta.
Jos esim. jokin liikenteessä mahdollisesti tehtävä muutos säästää 10 miljoonaa vuodessa vähentyneinä sairauspoissaoloina, hoitokustannuksina ja tuottavuuden alentumisina sekä kuolemantapauksina, mutta lisääntyneenä matka-aikana menetetään vapaa-aikaa 15 miljoonan arvosta, ko. muutosta ei tule toteuttaa, koska tuotto alittaa kustannukset.

James Potkukelkka väittää, että ko. tavalla ei voi tehdä kaikkia päätöksiä.

Olettko sitä mieltä, että panos-tuotos malli soveltuu kaikkeen päätöksen tekoon? Jos ei, niin mihin se soveltuu ja mihin ei?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koska taloustiedettä voi käyttää ja koska ei?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.09.2017 10:33Olettko sitä mieltä, että panos-tuotos malli soveltuu kaikkeen päätöksen tekoon? Jos ei, niin mihin se soveltuu ja mihin ei?
Olen sitä mieltä, että ainakaan poliittisia päätöksiä jotka vaikuttavat kaikkiin, ei pitäisi tehdä ilman että kustannukset on selvitetty panos-tuotosmalli huomioon ottaen. Sen jälkeen ratkaisun pohjaksi tulevat myös arvot.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koska taloustiedettä voi käyttää ja koska ei?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Olen samaa mieltä. Kaikista yhteisistä päätöksistä pitää päätöksen tueksi tehdä panos-tuotos analyysi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koska taloustiedettä voi käyttää ja koska ei?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.09.2017 11:08 ^Olen samaa mieltä. Kaikista yhteisistä päätöksistä pitää päätöksen tueksi tehdä panos-tuotos analyysi.
Niin, sitten on porukka joka huutaa pää punaisena että jokaisella on ihmisarvo ja meillä (siis teillä, nettoveronmaksajat) on velvollisuus auttaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koska taloustiedettä voi käyttää ja koska ei?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 18.09.2017 11:11
James Potkukelkka kirjoitti: 18.09.2017 11:08 ^Olen samaa mieltä. Kaikista yhteisistä päätöksistä pitää päätöksen tueksi tehdä panos-tuotos analyysi.
Niin, sitten on porukka joka huutaa pää punaisena että jokaisella on ihmisarvo ja meillä (siis teillä, nettoveronmaksajat) on velvollisuus auttaa.
Linkataan vain vastaväittäjät asianmukaiseen kitinäketjuun :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koska taloustiedettä voi käyttää ja koska ei?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.09.2017 10:33
James Potkukelkka väittää, että ko. tavalla ei voi tehdä kaikkia päätöksiä.
Jos sinulla on resurssit pelastaa 10 ihmistä ja päätät käyttää kaikki resurssisi 1 hengen pelastamiseen, niin käytännössä tuomitset nuo 9 muuta kuolemaan. Elämme resurssiniukassa maailmassa ja kaikki merkittävät päätökset täytyy kyetä perustelmaan objektiivisesti. Ei tätä asiaa voi paeta minnekään hokemalla 'kaikkea eivoi mitata rahalla*'.

* Huom: asioita ei missään nimessä tarvitse mitata rahalla. Se vain lähes poikkeuksetta helpottaa asioita. Voidaan myös tarkastella hyödykekoreja, kuten 1 kuolema vs 9 kuolemaa, kunnes kaikki mahdolliset hyödykekorit on saatu suhteutettua toisiinsa ja tiedetään vaihtoehtojen suhteellinen arvo toisiinsa nähden. Tällöin ei tarvitse puhua rahasta, jos se on liian brutaali tapa käsitellä asioita.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koska taloustiedettä voi käyttää ja koska ei?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mun tietämykseni taloustieteen tavasta laskea ihmisen hinta on valitettavan puutteellinen.

MIten taloustiede esim. arvioi eläkkeellä olevan ihmisen hinnan? Hänhän on yhteiskunnalle kustannus.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koska taloustiedettä voi käyttää ja koska ei?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.09.2017 11:48 Mun tietämykseni taloustieteen tavasta laskea ihmisen hinta on valitettavan puutteellinen.

MIten taloustiede esim. arvioi eläkkeellä olevan ihmisen hinnan? Hänhän on yhteiskunnalle kustannus.
Arvon määritys on ihan simppeliä tilastomatikkaa. Yleensä eläkeläisen hintaa ei mitenkään erikseen määritellä, koska sitten pitäisi kohta määritellä tunti töitä tekevän yksijalkaisen homovegaanitransunkin hinta.

Jos keskiarvo ei riitä, niin tehdään kuten te lääkärit, eli arvioidaan esim. täysipainoisen elinvuoden hinta.

Tuo ajatuksesi eläkeläisestä pelkkänä kustannuksena on omituinen. Miksi ihmeessa taloustiede tarkastelisi asiaa yhteiskunnallisen kustannuksen kautta? Koko ajanhan tässä on puhuttu siitä, että ihmiset itse määrittävät oman arvonsa. Olisi yhtä omituista antaa jonkun määritellä minun elämäni arvo kuin antaa saman tahon määritellä minun aamupuuroni arvo.

Aamupuuroni arvo on muuten miinusmerkkinen, koska en syö sitä ja hävittämisestä aiheutuisi minulle kustannuksia. Mutta mitenkäs tätä joku muu kuin minä voisi tietää.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koska taloustiedettä voi käyttää ja koska ei?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 18.09.2017 12:47

Tuo ajatuksesi eläkeläisestä pelkkänä kustannuksena on omituinen. Miksi ihmeessa taloustiede tarkastelisi asiaa yhteiskunnallisen kustannuksen kautta? Koko ajanhan tässä on puhuttu siitä, että ihmiset itse määrittävät oman arvonsa. Olisi yhtä omituista antaa jonkun määritellä minun elämäni arvo kuin antaa saman tahon määritellä minun aamupuuroni arvo.

Mun tietämykseni tästä asiasta on ollut miinusmerkkinen (ei siis nolla, vaan negatiivinen). Olen varmaankin jotenkin sekoittanut tuon ihmisen hinnan hänen arvoonsa yhteiskunnalle. Ehkä nyt alan viimein tajuta, mistä puhutaan. Kiitos.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koska taloustiedettä voi käyttää ja koska ei?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Sekaisin nuo menevät muutenkin aina näistä jutuista puhuttaessa. Yhteiskunnan näkökulma on monissa asioissa ihan validi, koska ei se ole yhteiskunnan tehtävä paapoa ihmisiä kehdosta hautaan. Esim. työpanoksen ja tarjottavan hoidon kustannusten vertailu voi olla ihan järkevää. Henkilö voi sitten vaikka eläkkeellä hankkia lisähoitoa omilla rahoillaan.
Vastaa Viestiin