Koronavirus

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 16.03.2020 17:14 Kuolleet ovat olleet Italiassa keskimäärin 81v ja usein monisairaita. Suomessa eliniän odotteet ovat tällä hetkellä 79 ja 84. Ei ole ihan päin honkia arvioida, että koronaan kuolleilla olisi ehkä muutama täysipainoinen elinvuosi jäljellä noin keskimäärin, laitetaan nyt laskemista helpottamaan 2 vuotta. Yksi vuosi on noin 50k arvoinen. Yhden vanhuksen kuolemassa menetetään siis 100k. Tuhat vanhusta tekisi 100 miljoonaa ja 10k vanhusta miljardin. Suomen BKT on 250 miljardia. Jos nyt otetaan vaikka 1% droppi bkt:hen, niin se tekee 2,5 miljardia ja vastaisi 25k vanhusta. Aika tarkkana pitää hallituksen ja firmojen olla, ettei mene ylireagoinniksi.
Kyllähän tässä ajetaan mielenkiintoista testiä maailman taloudessa. Jälkikäteen voidaan sitten laskeskella kannattiko vai ei ja miten toimitaan seuraavalla kerralla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14923
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Elökepommista on paljon puhuttu. Nyt pysäytettiin puoli Suomea että eläkeläiset pysyvät hengissä. Ironista kyllä, samalla katoaa eläkerahastojen rahat taivaan tuuliin. 30% sulanut pois pörsseissä ja sisään tuleva raha supistuu kuin lehmän häntä.

Eläkeläiset ehkä pysyy hengissä, eläkejärjestelmä ei. Boom.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21378
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 16.03.2020 19:34 Kyllähän tässä ajetaan mielenkiintoista testiä maailman taloudessa. Jälkikäteen voidaan sitten laskeskella kannattiko vai ei ja miten toimitaan seuraavalla kerralla.
Ihan vituiksihan tämä taisi mennä. En ymmärrä mikä tässä on niin vaikeaa. Nytkin hallitukselta tuli kaikenlaista rajoitetta ja kieltoa ja muuta, mutta ei mitään konkreettisia toimia talouden pitämiseksi maksimaalisessa toiminnassa olosuhteet huomioiden. Meillä on duunissa samanlaisia on/off idiootteja. Joko mennään täysillä rajoituksista huolimatta "mikä etätyö?" tai sitten ollaan "jos mä joudun kotiin, niin sitten ei kyllä hoidu mikään". Mikä siinä on niin vaikeaa vähentää sitä kontaktia sillloin kun se on järkevästi mahdollista ja ottaa sitä kontaktia silloin kun on vaan pakko? Suomea ei tarvitse pysäyttää tämän taudin takia. Ihmiskontaktit on ihan helppo tiputtaa murto-osaan ja silti voi käydä kaupassa, parturissa ja painaa duunia.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23501
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti: 16.03.2020 0:10 ^ ei se pysy auki. käy huomenna kun vielä voit.
Pysyy auki. Juuri omistajan instalähetys kertoo.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21378
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ 10 henkeä kerralla?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23501
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kymmenen henkeä on järjestetyille tapahtumille.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14923
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ens viikolla menee gymit, ravintolat yms kiinni.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Saas nähdä meneekö työpaikan sali kiinni. Toivottavasti ei.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14923
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 17.03.2020 8:06 Saas nähdä meneekö työpaikan sali kiinni. Toivottavasti ei.
Meillä meni.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 16.03.2020 20:16
Vagabondo kirjoitti: 16.03.2020 19:34 Kyllähän tässä ajetaan mielenkiintoista testiä maailman taloudessa. Jälkikäteen voidaan sitten laskeskella kannattiko vai ei ja miten toimitaan seuraavalla kerralla.
Ihan vituiksihan tämä taisi mennä. En ymmärrä mikä tässä on niin vaikeaa. Nytkin hallitukselta tuli kaikenlaista rajoitetta ja kieltoa ja muuta, mutta ei mitään konkreettisia toimia talouden pitämiseksi maksimaalisessa toiminnassa olosuhteet huomioiden. Meillä on duunissa samanlaisia on/off idiootteja. Joko mennään täysillä rajoituksista huolimatta "mikä etätyö?" tai sitten ollaan "jos mä joudun kotiin, niin sitten ei kyllä hoidu mikään". Mikä siinä on niin vaikeaa vähentää sitä kontaktia sillloin kun se on järkevästi mahdollista ja ottaa sitä kontaktia silloin kun on vaan pakko? Suomea ei tarvitse pysäyttää tämän taudin takia. Ihmiskontaktit on ihan helppo tiputtaa murto-osaan ja silti voi käydä kaupassa, parturissa ja painaa duunia.
Mielestäni rajoitukset ovat perusteltuja. Tosin rajojen kiinni laittaminen on turhaa, mutta eipä sillä ole merkitystä, koska muut maat ovat jo laittaneet.

En oikein ymmärrä, mitä hallituksen pitäisi sanoa ihmisille työn tekemisen suhteen? Eihän ketään ole kielletty töitä tekemästä, poislukien 14 vrk karanteenia ulkomailta tulon jälkeen.

Mun mielestäni hallitus kokonaisuutena on toiminut hyvin ja osoittanut jämäkkyyttä. Jämäkkyyttä on myös se, että ei tehty liiallisia rajoituksia liian aikaisin.

Talous hidastuu erittäin voimakkaasti, mutta se ei ole Suomen hallituksen vika.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

So Hard kirjoitti: 17.03.2020 8:08
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 17.03.2020 8:06 Saas nähdä meneekö työpaikan sali kiinni. Toivottavasti ei.
Meillä meni.
Jossain päin on mennyt jo jokin aikaa sitten. Sen verran vähän kävijöitä kerralla meillä, et luulisi käsidesillä ja hygienialla hoituvan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.03.2020 18:10 Tuo valmiuslaki on aika päräyttävä (kuten jo aiemmin sanoin, en olisi koskaan uskonut, että näen ko. lain).
Joo. En tunne lain sisältöä tarkemmin, mutta eikö iso idea ole keskittää valtaa (ja aika erikoistakin määräysvaltaa) nimenomaan hallituksen käsiin? Tällainen kertoo siitä, että vaikka normaalisti Suomessa valtiovalta rullaa aika samalla tavalla riippumatta siitä, mikä puolue on vallassa, niin poikkeustilanteissa asia on aika keskeinen. Toivon, että jatkossakaan kolmeneljäsosafasistista klovnikavalkadia ei oteta hallitukseen. Se jos mikä olisi tarpeeton riski.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14923
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 17.03.2020 9:26
James Potkukelkka kirjoitti: 16.03.2020 18:10 Tuo valmiuslaki on aika päräyttävä (kuten jo aiemmin sanoin, en olisi koskaan uskonut, että näen ko. lain).
Joo. En tunne lain sisältöä tarkemmin, mutta eikö iso idea ole keskittää valtaa (ja aika erikoistakin määräysvaltaa) nimenomaan hallituksen käsiin? Tällainen kertoo siitä, että vaikka normaalisti Suomessa valtiovalta rullaa aika samalla tavalla riippumatta siitä, mikä puolue on vallassa, niin poikkeustilanteissa asia on aika keskeinen. Toivon, että jatkossakaan kolmeneljäsosafasistista klovnikavalkadia ei oteta hallitukseen. Se jos mikä olisi tarpeeton riski.
Kyllä minun taas korpesi, että rajojen sulkuun tuli "ihmisoikeuksia kunnioittaen." Koko maa menossa lukkoon ja vihervassareita kiinnostaa että elintasopakolainen saa yhä tulla ulisemaan asulymia rajalle. EI NÄIN.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mun mielestä on aivan sietämätön ajatus, että tällaisessa tilanteessa kansalaisia määräilisi kukaan klovnikavalkadin jäsen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.03.2020 8:33 Mielestäni rajoitukset ovat perusteltuja. Tosin rajojen kiinni laittaminen on turhaa, mutta eipä sillä ole merkitystä, koska muut maat ovat jo laittaneet.

En oikein ymmärrä, mitä hallituksen pitäisi sanoa ihmisille työn tekemisen suhteen? Eihän ketään ole kielletty töitä tekemästä, poislukien 14 vrk karanteenia ulkomailta tulon jälkeen.

Mun mielestäni hallitus kokonaisuutena on toiminut hyvin ja osoittanut jämäkkyyttä. Jämäkkyyttä on myös se, että ei tehty liiallisia rajoituksia liian aikaisin.

Talous hidastuu erittäin voimakkaasti, mutta se ei ole Suomen hallituksen vika.
Mulla ei tietenkään ole tarvittavaa tietoa mielipiteen muodostamiseen, mutta olen ehkä vähän sivustahuutajan linjoilla sen suhteen, että näistä rajoituksista voi aiheutua kohtuuttoman iso lasku sen eteen, että saadaan joillekin vanhoille ihmisille vähän lisää elinaikaa. Vanhoilla monisairailla ihmisillä kun on muutenkin taipumus kuolla johonkin tautiin ennemmin tai myöhemmin. Rajoituksista huolimatta heitä tullee kuolemaan paljon. Kuinka merkittävä on se ero, joka näillä rajoituksilla on saatu aikaan ja mikä sen eron hintalappu on? Verrattuna esimerkiksi siihen, että olisi pelkästään eristetty nämä riskiryhmät, jotka on jo pois työelämästä.

Toivottavasti joku näitä jälkikäteen laskeskelee, jotta seuraavalla kerralla on paremmin tiedossa mitä valitaan.

Tarkennuksena; En ole valittuja toimia vastaan, mutta en tiedä onko ne järkevin valinta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Kyllä minäkin koen houkutusta tuohon ajatustapaan. Vaikka minuun kyllä vetoaa suuresti jostain jenkkitwitteristä näkemäni läppä, että tässä on nyt viimein yhteiskunnallinen tilanne, jota edustamani X-sukupolvi on odottanut koko ikänsä ajan: meihin vedotaan voimakkaasti, että pysyisimme sohvalla emmekä tekisi mitään.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14923
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 17.03.2020 9:36 Mun mielestä on aivan sietämätön ajatus, että tällaisessa tilanteessa kansalaisia määräilisi kukaan klovnikavalkadin jäsen.
Minua taas kismittää suunnattomasti, että joku Li Andersson tai Maria Ohisalo saa mitään valtuuksia määrätä mistään asioista. Mutta myrkkynsä kullakin.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 17.03.2020 9:36 Mun mielestä on aivan sietämätön ajatus, että tällaisessa tilanteessa kansalaisia määräilisi kukaan klovnikavalkadin jäsen.
Tuota skenaariota varten pitäisi välittömästi käynnistää valmistelut oman erillisen poikkeuslain säätämiseksi. Nyt eivät räjähtele lepakot vaan mummot.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

So Hard kirjoitti: 17.03.2020 9:45 Minua taas kismittää suunnattomasti, että joku Li Andersson tai Maria Ohisalo saa mitään valtuuksia määrätä mistään asioista. Mutta myrkkynsä kullakin.
Muistan kun Räsänen tuli poliisiministeriksi. Risoi ja häiritsi rotevasti. Kuitenkin hoiti hommansa ok, piti arvonsa ja puolueensa erossa toimestaan. Ohisalo taas on aivan erilainen. Systemaattista poseerausta omalle väelle aina kun tilaisuus on.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Olen varmaankin tunteellinen hölmö, mutta mä en pysty ajattelemaan, että vanhuksien annettaisiin kuolla, jotta nuorten soijalatten juominen ei häiriinny.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 17.03.2020 9:50
So Hard kirjoitti: 17.03.2020 9:45 Minua taas kismittää suunnattomasti, että joku Li Andersson tai Maria Ohisalo saa mitään valtuuksia määrätä mistään asioista. Mutta myrkkynsä kullakin.
Muistan kun Räsänen tuli poliisiministeriksi. Risoi ja häiritsi rotevasti. Kuitenkin hoiti hommansa ok, piti arvonsa ja puolueensa erossa toimestaan. Ohisalo taas on aivan erilainen. Systemaattista poseerausta omalle väelle aina kun tilaisuus on.
Mä kirjoitin jo eduskuntavaalien alla siitä, miten Li Andersson on esiintymisessään ja olemisessaan niin tavattoman asiantunteva, että vaalitenteissäkin Petteri Orpo joutui toistuvasti turvautumaan Anderssonin apuun asiakysymyksissä. En mä tiedä, haluaisinko Anderssonia ja vasemmistoliittoa suurimmaksi puolueeksi (en varmaan, kun en niitä tapaa äänestää), mutta nykyroolissaan luotan varsinkin Anderssonin henkilöön aika lailla. Ei kismitä enkä näe suuria ongelmia.

Ohisalossakaan en näe Ylermiä kalvavaa ongelmaa lainkaan, mutta perspektiivimme lienevät aika erilaiset. Sen sijaan ajattelen kyllä, että puoluejohtajalla ja keskeisellä ministerillä soisi ehkä olevan vähän laajempi ja pidempi parlamentaarinen kokemus taustassaan. Hyvin Ohisalo on kuitenkin minusta pärjännyt.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tämä on talouden kannalta aika täydellinen myrsky. Elvytysvarat on käytetty jo monta vuotta sitten. Rahaa tullaan painamaan keskuspankkitasolla helvetisti.

Tuleeko helikopteriraha käyttöön? Aiemmin sanoin, että jos niin käy, menen heti all in osakkeisiin, kun tieto tulee (siis ennen kuin rahoja on jaettu), mutta se ei onnistu, jos pörssit on suljettu.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21378
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 17.03.2020 9:45
Minua taas kismittää suunnattomasti, että joku Li Andersson tai Maria Ohisalo saa mitään valtuuksia määrätä mistään asioista. Mutta myrkkynsä kullakin.
Tuo jää väliaikaiseksi. Koko pseudoliberaali vihervasemmisto upposi juuri muutamaksi vuosikymmeneksi.

Voittajia ovat kepu, kokoomus, persut ja demarit. Ja noista nimenomaan se konservatiivisiipi vahvistuu.

Toivottavasti tämä on Suomelle samanlainen pakkorako kuin 90-luvun lama. Voisi olla jotain toivoa kivikautisen työmarkkinan modernisoinnista ja yhteiskunnan uudistumisesta. Konservatismin ja protektionismin nousu tietysti rimmaa huonosti uudistusten kanssa, mutta sellainen paluu perusasioihin voisi olla mahdollinen.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21378
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.03.2020 10:21 Tämä on talouden kannalta aika täydellinen myrsky. Elvytysvarat on käytetty jo monta vuotta sitten. Rahaa tullaan painamaan keskuspankkitasolla helvetisti.
Eurokriisi on edelleen kesken, pahin sählinki oli vain tauolla. Italia oli jo aiemmin kaatumassa. En näe miten Italia nyt selviäisi. Muiden PIIGS:ien kohdalla ei korona edes vielä ole aloittanut duuniaan.

Huoltosuhdekriisi ja kituva talouskasvu vaivaa melkein kaikkia länsimaita.

Oma huoleni on vielä se, että tämä saattaa olla Yhdysvalloille sellainen isku, joka muuttaa heidän suhtautumistaan muihin maihin. En olisi ollenkaan hämmästynyt, jos esim. teollisuusvakoilu nähtäisiin kansallisen selviytymisen kannalta ihan jees juttuna.

Normaalin talouskriisin lisäksi tässä on siis huolena markkinatalouden heikentyminen ja protektionismin kasvu yhdistettynä sapelinkalisteluun.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21378
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.03.2020 10:02 Olen varmaankin tunteellinen hölmö, mutta mä en pysty ajattelemaan, että vanhuksien annettaisiin kuolla, jotta nuorten soijalatten juominen ei häiriinny.
Te lekurithan teette tuota opimointia koko ajan. Se 50k per vuosi on se teidän numero, eikös vaan?
Vastaa Viestiin