Koronavirus

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Täälläkin suljetaan vihdoin koulut (huomenna viimeistä päivää auki). Jotkut putiikit ovat laittaneet lapun luukulle "suojellakseen henkilökuntaa" jne. Itsesäätelyä siis tapahtuu jo täällä. Veikkaan että koulujen lisäksi menee pian muutakin kiinni (esim. kirjastot, ne ovat vielä auki).

Minäkin olen säädellyt omaa liikkumistani eli supistanut reviiriäni: en ole käyttänyt reiluun pariin viikkoon enää tubea enkä dösää eli reviiri on niin laaja kuin jaksan kävellä. En sinänsä ole huolissani itsestäni (en kuulune riskiryhmään), mutta en missään nimessä halua olla mukana viruksen levittäjäketjussa.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.03.2020 9:53 Nyt tullut ajatus, että lääke saattaa olla pahempi kuin tauti. Ainakin, jos THL:n kuolleisuusennusteet pitävät paikkansa.
Päin vittua menee. Syypäänä ovat pöljät päättäjät, jotka ovat tehneet vääriä toimia ja ohjeistaneet epäselvästi. Suomessakaan johdon kommenteista ei paista minkäänlainen panos-tuotto-arviointi. Jos talouden korjaamiseen herätään vasta kuukauden päästä, niin tuho on hirmuista.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja aasi »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.03.2020 9:53 Nyt tullut ajatus, että lääke saattaa olla pahempi kuin tauti. Ainakin, jos THL:n kuolleisuusennusteet pitävät paikkansa.
Luulen että siinä vaiheessa kun sairaalat olisivat olleet täynnä, olisi vastaava reaktio tullu joka tapauksessa.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

JOS Thl on oikeassa, niin mielestäni toimet ovat ylimitoitettuja. Emmehän me kausi-influenssankaan takia sulje maata kerran vuodessa.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006444716.html
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.03.2020 11:03 JOS Thl on oikeassa, niin mielestäni toimet ovat ylimitoitettuja. Emmehän me kausi-influenssankaan takia sulje maata kerran vuodessa.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006444716.html
Niin. Mun mielestä me esitimme Sivustahuutajan kanssa tätä just hetki sitten, mutta silloin sä moralisoit meitä nekkuun:
James Potkukelkka kirjoitti: 17.03.2020 10:02 Olen varmaankin tunteellinen hölmö, mutta mä en pysty ajattelemaan, että vanhuksien annettaisiin kuolla, jotta nuorten soijalatten juominen ei häiriinny.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.03.2020 11:03 JOS Thl on oikeassa, niin mielestäni toimet ovat ylimitoitettuja. Emmehän me kausi-influenssankaan takia sulje maata kerran vuodessa.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006444716.html
Hyvä artikkeli.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ihan vitun ylimitoitettuja. Ja silti samaan aikaan epämääräisiä ja löperöitä.

Oikea tapa olisi ollut talouden priorisointi ja "turhien" kontaktien maksimaalinen rajoittaminen selkein ja hyvin ohjeistetuin toimenpitein. Suomen kiinni pistäminen paransi tilannetta hyvin vähän. Tuo ilmenee tuoreista ennusteista, joissa rajoitteiden vaikutusta on arvioitu. Hallitus meni nyt ansaan "70 vuotiaan henki on mittaamattoman arvokas". Ei se ole.

Luultavasti vassarihallitus vitkuttelee ja nihkeilee firmojen tukemisen kanssa, joten saadaan massiivinen tuho aikaan vaikka ammattiyhdistyksetkin ovat heränneet vaatimaan firmojen ja työpaikkojen pelastamista.

Päättäjien virheet järjestyksessä Suomessa ja länsimaissa
1. Nousukaudella elvytetttiin ja otettiin syömävelkaa
2. Kriiseihin ei varauduttu
3. Koronaa vähäteltiin ja jatkettiin kuten ennenkin
4. Pakon edessä reagoitiin, mutta päätökset jouduttiin tekemään niin nopeasti, että päätökset olivat analysoimatonta paskaa
5. Nyt paskahalvaus jatkuu ja taloutta lähdetään korjaamaan liian myöhään

Eikö vaikka 10 avustajaa olisi voinut vähän valmistella tätä jo helmikuusta lähtien? Ihan vaan skenaarioduunia? Vai oliko suurempi kiire hankkia tänne partalapsia ja tappajamammoja? Somettaakin piti ja ilkkua persuille.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 19.03.2020 11:13
James Potkukelkka kirjoitti: 19.03.2020 11:03 JOS Thl on oikeassa, niin mielestäni toimet ovat ylimitoitettuja. Emmehän me kausi-influenssankaan takia sulje maata kerran vuodessa.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006444716.html
Niin. Mun mielestä me esitimme Sivustahuutajan kanssa tätä just hetki sitten, mutta silloin sä moralisoit meitä nekkuun:
James Potkukelkka kirjoitti: 17.03.2020 10:02 Olen varmaankin tunteellinen hölmö, mutta mä en pysty ajattelemaan, että vanhuksien annettaisiin kuolla, jotta nuorten soijalatten juominen ei häiriinny.
Kyllä. Silloin ajattelin kuolleisuudeksi selvästi kausi-influenssaa enemmän. Esim 0,7%. JOS se onkin sama kuin kausi-influenssassa, olen sitä mieltä, että nykyiset toimet saattavat olla tarpeettoman tiukkoja.

Eli olen muuttanut mielipidettäni kun olen saanut uutta dataa.

Hämmentävää on se, että THL arvioi kuolleisuuden selvästi ulkomaisia auktoriteettja alhaisemmaksi. Joku on väärässä.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 19.03.2020 11:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23504
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Oli jossain lehdessä juttua Pakistanista. Kun väestöntiheys on luokkaa helvetisti, terveydenhuollon taso paska ja mitään eristystoimenpiteitä ei voi oikein tehdä kun jengi kuolisi nälkään. Voi uhrimäärä nousta melkoiseksi kun/jos tauti alkaa siellä jylläämään.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Se on ihan selvää että THL on ihan metsässä.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.03.2020 11:17 Kyllä. Silloin ajattelin kuolleisuudeksi selvästi kausi-influenssaa enemmän. Esim 0,7%. JOS se onkin sama kuin kausi-influenssassa, olen sitä mieltä, että nykyiset toimet saattavat olla tarpeettoman tiukkoja.
Toivottavasti joku jälkikäteen tilastoja analysoiva laskeskelee kuinka paljon koronakuolemat vähensivät kuolemia muihin tauteihin. Kun uutisten mukaan Italian kuolleiden keski-ikä on siellä 80 seutuvilla ja kyseessä vielä tyypillisesti perussairaat tapaukset, niin kyseessä tuntuu olevan kohderyhmä jolla on taipumus kuolla johonkin. Olettaisin koronan pyyhkivän nämä pois jostain muusta tilastosta. Toki osalla olisi saattanut olla kymmenenkin vuotta elinaikaa jäljellä ilman koronaa, mutta vastaavasti voi olettaa, että osa olisi kuollut vuoden parin sisään johonkin muuhun tautiin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

On tietysti mehukasta kommentoida viranomaisten toimia ja etsiä syyllistä. Mutta eikö asia isossa kuvassa ole kuitenkin niin, että vasta vuoden kahden kuluttua tiedämme riittävästi, jotta hyöty/haitta-suhteet voi jotenkin tieteellisesti ja järkevästi arvioida.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 19.03.2020 11:35 On tietysti mehukasta kommentoida viranomaisten toimia ja etsiä syyllistä. Mutta eikö asia isossa kuvassa ole kuitenkin niin, että vasta vuoden kahden kuluttua tiedämme riittävästi, jotta hyöty/haitta-suhteet voi jotenkin tieteellisesti ja järkevästi arvioida.
Joo.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 19.03.2020 11:35 Mutta eikö asia isossa kuvassa ole kuitenkin niin, että vasta vuoden kahden kuluttua tiedämme riittävästi, jotta hyöty/haitta-suhteet voi jotenkin tieteellisesti ja järkevästi arvioida.
Asia ei todellakaan ole noin. Meillä on nyt käytössä parhaat saatavilla olevat ennusteet, joiden pohjalta voidaan laskea inhimmillisten menetysten arvo. Samaan aikaan meillä on kyky arvioida toimenpiteiden taloudellisia vaikutuksia. Noiden pohjalta meidän pitäisi tehdä ne tämän hetken päätökset. Nyt on toimittu reaktiivisesti ja hätiköiden.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

EKP on valmis ostamaan rajattomasti euromaiden velkaa
https://www.talouselama.fi/uutiset/ekp- ... 74fadf0963

Eli kun PIIGS:it ottaa kahdella kädella velkaa ja defaulttaa ne, niin kaikki on taas hyvin?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Mitä tapahtuu, kun PIIG:sit jättävät velat maksamatta?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.03.2020 12:33 ^Mitä tapahtuu, kun PIIG:sit jättävät velat maksamatta?
Kreikka^2
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 19.03.2020 12:34
James Potkukelkka kirjoitti: 19.03.2020 12:33 ^Mitä tapahtuu, kun PIIG:sit jättävät velat maksamatta?
Kreikka^2
Aina on sanottu, että Italian on liian iso, jotta sitä voi
pelastaa ja liian iso, että sen voi antaa kaatua...
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 19.03.2020 12:22 EKP on valmis ostamaan rajattomasti euromaiden velkaa
https://www.talouselama.fi/uutiset/ekp- ... 74fadf0963

Eli kun PIIGS:it ottaa kahdella kädella velkaa ja defaulttaa ne, niin kaikki on taas hyvin?
Mitä sä sitten ajattelet, että keskuspankin pitäisi tässä tilanteessa tehdä? Sulkea rahahanat?
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.03.2020 11:17 Eli olen muuttanut mielipidettäni kun olen saanut uutta dataa.
Mitä mielen heikkoutta!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2813
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

McJanne kirjoitti: 19.03.2020 12:41 Tossa on jonkun idän viisaan laskelmia Koronakiimasta
Ei nävy, koska FB ei anna jakaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 19.03.2020 13:33
James Potkukelkka kirjoitti: 19.03.2020 11:17 Eli olen muuttanut mielipidettäni kun olen saanut uutta dataa.
Mitä mielen heikkoutta!
:D
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 19.03.2020 13:33
James Potkukelkka kirjoitti: 19.03.2020 11:17 Eli olen muuttanut mielipidettäni kun olen saanut uutta dataa.
Mitä mielen heikkoutta!
Otsikon asiassa omakin herkkä mieleni sahaa milloin missäkin riippuen näkökulmasta ja painotuksista. Silti ihmettelen näitä oman elämänsä sivustahuutajia, jotka vain peilaavat omaan pahaa oloansa ja epävarmuuttaan syyttäen kaikkia päättäjiä mistä tahansa. Että kyllä minä tiedän.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Päättäjien toimet ovat heidän vastuullaan. Jos ei se heitä miellytä, niin he voivat jättäytyä pois politiikasta. Tietääkseni työttmyystoimisto ei patista ketään pääministeriksi.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 19.03.2020 12:53 Mitä sä sitten ajattelet, että keskuspankin pitäisi tässä tilanteessa tehdä? Sulkea rahahanat?
Ihan oikein tuossa tehdään. Siis tämän kriisin osalta. Tuleva eurokriisi on sitten taas oma juttunsa.
Vastaa Viestiin