Koronavirus

Yleinen lätinä jä kitinä
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Paljon on pässejä ekonomisteja tai sitten puhuvat tietoisesti poliittista potaskaa:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/on-v ... fe32e073ff

Kansantaloustiede pohjautuu sille, että esim. inhimillisille asioille voidaan antaa arvo, jolloin taloutta voidaan optimoida kokonaishyvinvoinnin näkökulmasta. Jos ei kykene tuohon, niin ei kannata kutsua itseään ekonomistiksi.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Persupropagandaa rinnakkaistodellisuudesta. Nyt äkkiä twitter laulamaan, silleen ironisesti.

Kommentti: Marinin hallitus ei täysin ymmärrä, miten vakava tilanne yrityksissä on
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1 ... 6da5cb930b

Hallituksen pitäisi nyt ampua tykillä rahaa yrityksiin. Pari kuukautta tehohoitoa riittää, sen jälkeen saa antaakin heikkojen kaatua. Nyt tuho on ilman tukea liian suurta meidän dynaamisen yrittäjähenkisen yhteiskunnan huomioiden.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/7 ... 804a9bdf22

– Hallituksen linja ei suinkaan ole ollut, että virastoja suljettaisiin, Marin sanoi.

– Kela ei ole sulkenut pääkaupunkiseudulla toimistojaan. Asiakkaita otetaan vastaan ajanvarauksella. Näin vältetään toimistojen ruuhkautuminen epidemian aikana, Kela kirjoitti Twitter-tilillään.


Upeeta. Pääministeri paimentaa luulon perusteella ja virasto vastailee tweeteillä. Nyt äkkiä faktat esiin facesta.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja aasi »

https://news.mit.edu/2020/pandemic-heal ... overy-0401
Stronger pandemic response yields better economic recovery
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2447
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja KKK »

Vankilaslangia mukaellen "tiili alkaa purra". Sosiaalinen eristäytyminen vaikuttaa. Olen huomannut että ventovieraatkin heittäytyvät paljon matalemmalla kynnyksellä juttusille - silloin kun nyt vieraita sattuu keskusteluetäisyydeltä kohtaamaan. Ollaan tiimin kanssa otettu tavaksi pitää päivittäin vartin mittaisia höpöhöpö-etäkokouksia jotta saa sosiaaliseerattua edes vähän. Olen itse ainoa toimistolla, kaikki muut etätöissä. Joka aamu tosi spookyä tulla täysin tyhjään konttoriin. Ei siihen vaan meinaa tottua.

Introvertti erakkoluonne olen mutta yhä useammin huomaan kaipaavani seuraa duunissa.
Amazing shit happens!
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Jotain tää muuttaa. En tiedä mitä.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 04.04.2020 0:10 ^ Jotain tää muuttaa. En tiedä mitä.
Kaiken. Kaikissa länsimaissa kaikki talouskasvu on tullut palveluammateista iät ja ajat. Palvelusektorin sulkeutuminen kuukausiksi tulee muuttamaan koko yhteiskuntaa tavalla, jota ei vielä ehkä ymmärretä, mutta minulla on paha aavistus että se saa 90-luvun laman näyttämään kepoisalta.

Kuva

Palvelusektori kuoli juuri. Mitkään tukimiljardit eivät sitä pelasta. Länsimaat ovat kusessa.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Joo. Talouspuolella tosiaan noin.

Kirjoitin kuitenkin ihan omista fiiliksistä. Oman elämän prioriteetit tuntuvat muuttuvan, enkä ihan tiedä miten palaset tulevat asettumaan. Tärkeät asiat ovat alkaneet erottumaan selvemmin ja muu on painunut taustalle. Fight, flight or freeze. Alkuvaiheessa oli pientä lamaantumistakin, mutta nyt olan olla täysin taistelumoodissa. Kokonaisstressitasoa pitää vaan saada laskettua, jotta toimintakyky säilyy. Perhe, läheiset, terveys nousevat esiin kohinasta. Vaikea sanoa, onko tämä pysyvää. Onko tämä oma sotani tai oma 90-luvun lamani, joka määrittää persoonaa pitemmäksi aikaa vai meneekö tämä ohi.

Edessä on vaikeita vuosia.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 04.04.2020 1:37 Kirjoitin kuitenkin ihan omista fiiliksistä. Oman elämän prioriteetit tuntuvat muuttuvan, enkä ihan tiedä miten palaset tulevat asettumaan. Tärkeät asiat ovat alkaneet erottumaan selvemmin ja muu on painunut taustalle. Fight, flight or freeze. Alkuvaiheessa oli pientä lamaantumistakin, mutta nyt olan olla täysin taistelumoodissa. Kokonaisstressitasoa pitää vaan saada laskettua, jotta toimintakyky säilyy. Perhe, läheiset, terveys nousevat esiin kohinasta. Vaikea sanoa, onko tämä pysyvää. Onko tämä oma sotani tai oma 90-luvun lamani, joka määrittää persoonaa pitemmäksi aikaa vai meneekö tämä ohi.
Yllättävää... Oma elämä ei ole paljoa muuttunut toistaiseksi. Toki jokunen reissu pitänyt peruuttaa ja ne vähäisetkin vierailut toimistolla on jääneet pois, joten kotona hieman enemmän. Etätöitä on tullut tehtyä päätoimisesti viitisentoista vuotta, niin se on tuttua. Hieman harmittaa, kun muutama vakio ravintola on pistänyt paikat kokonaan kiinni, ettei saa edes kotiin haettua. Kuntoilua on pitänyt hieman säätää ja keskittynyt nyt pääasiassa pyöräilyyn, kun se on sopivan kontaktivapaata. Jos työt säilyy suht häiriöittä, niin tuskin tämä mitään pysyviä muutoksia mun elämässä aiheuttaa. 2-4kk lomautus olisi itse asiassa oikein tervetullut breikki työelämään.

Mutta mulla tuo persoonaa määrittävä aika taisi olla nuorena koettu vapaa urheilijaelämä. Kolmekymppisestä eteenpäin elämä on vaan ollut chillailua, kun kaikki merkittävä oli jo tullut tehtyä. ... :think: Tästä voi päätellä, ettei raha ole mulle kovin merkittävää, koska olin siinä vaiheessa PA :D
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Aika paljon tässä on muttunut arki:
- Ei ravintoloita tai kahviloita
- Ei kulttuuritapahtumia
- Ei isovanhempia
- Ei kaverikyläilyä lasten kesken
- Etäkoulu
- Etätyö
- Ei livetapaamisia asiakkaiden kanssa

Ei mitään mullistavaa, mutta sosiaalisesti isoja muutoksia.

Tulevat vuodet ovat sitten toisella tavalla iso muutos.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

En haluaisi elää Sivustahuutajan elämää. Se on jotenkin vahvasti rajoittunutta ja kokemuksetonta. Perustuu uskomuksiin ja ennakkoluuliohin.
Who says you need to buy a guitar?
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Diddley Bow kirjoitti: 04.04.2020 12:02 En haluaisi elää Sivustahuutajan elämää. Se on jotenkin vahvasti rajoittunutta ja kokemuksetonta. Perustuu uskomuksiin ja ennakkoluuliohin.
Tästä on keskusteltu ennenkin. Kyllä sivustahuutaja selvästi välittää lähipiiristään. Eri ihmiset näkevät maailman tosiaan aivan eri kantilta.

Ja tämä on tosiaan vain keskustelupalsta. SH (ei se toinen, vaikka kai pätee häneenkin) iskee faktat tiskiin.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bhven »

In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Diddley Bow kirjoitti: 04.04.2020 12:02 En haluaisi elää Sivustahuutajan elämää. Se on jotenkin vahvasti rajoittunutta ja kokemuksetonta. Perustuu uskomuksiin ja ennakkoluuliohin.
Tuo on ihan pelle kommentti. Meikäläinen on niitä harvoja täällä, jonka näkemykset perustuvat selvitettyihin faktoihin.

Nimeäpä yksi "ennakkoluuloni", joka ei perustu tarkasteltavana olevan aiheen odotusarvoon?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

[media] [/media]

On se kova. Kun Kuningatar puhuu suoraan kansalle (eikä ole joulu), tietää, että on tosi kyseessä.

Aamun radiouutisissa juontaja käänsi kohdan ”britons of this generation were as strong as any” (kohta 1:41)
muotoon ”vahvempia kuin koskaan”, mutta onko se oikea käännös? Mielestäni tuo ei tarkoita, olisivat kaikkien aikojen vahvimpia, ainoastaan että ei ole vahvempia.

Eli oikea käännös olisi ”vahvimpien joukossa”?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 03.04.2020 16:05 ^ Eläkeläiset ostaa heti kun kuulee autossa olevan koronasuodattimen! Just myin kaksi! Helppoa rahaa.
Kait sulla oli mustat suorat housut, kengät kiillotettu ja villaslipooveri päällä! Tekee luotettavan myyntimiehen vaikutelman!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Jos jotain hyvää nykytilasta, niin työmatka sujuu tosi joutuisasti. Ei tarvi edes bussikaistaa käyttää!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Koronaan kuolleiden keski-ikä Suomessa (teksti tv) 84 vuotta. Eliniän odote miehillä 78 vuotta ja naisilla 84 vuotta.
Korona: 28
Kausi-influenssa: >500
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Suhtautumiseni ruotsalaisiin on muuttunut positiivisemmaksi tämän myötä. Aiemmin ajattelin, että ruotsalaiset ovat pehmoja, mutta he taitavat tässä tilanteessa olla ainoita rationaalisia.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006465369.html
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Stockmann pyörähti :(
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.04.2020 9:17 Stockmann pyörähti :(
Oho. Stockan talous-sosiaalihistoriallinen merkitys on aika suuri, kuten myös rooli ihan Helsingin identiteetissä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 06.04.2020 9:22
James Potkukelkka kirjoitti: 06.04.2020 9:17 Stockmann pyörähti :(
Oho. Stockan talous-sosiaalihistoriallinen merkitys on aika suuri, kuten myös rooli ihan Helsingin identiteetissä.
Kyllä se varmaankin pääsee saneeraukseen. Mutta silti. Saneerausmenettely on mielestäni kilpailijoita kohtaan aina epäreilu, vaikka yksittäisen yrityksen kannalta onkin hyvä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 04.04.2020 19:24 Tuo on ihan pelle kommentti. Meikäläinen on niitä harvoja täällä, jonka näkemykset perustuvat selvitettyihin faktoihin.

Nimeäpä yksi "ennakkoluuloni", joka ei perustu tarkasteltavana olevan aiheen odotusarvoon?
Tää on hyvä. Olen melko varma, että jokainen on omalla kohdallaan jyrkästi just tätä mieltä. Ainakin mun kaikki kirjoitukseni perustuvat faktoille pohjaavaan briljanttiin analyysiin ja päättelyyn, ja lopputuloksena on aina punnittu näkemys, joka kaikkien rationaalisen olentojen pitäisi hyväksyä! Lisäksi juttuni ovat syvästi humaaneja ja säkenöivässä älykkyydessään hauskoja. Muut sen sijaan kirjoittavat ihan mitä harhautunutta skeidaa tahansa. Tyyppiesimerkki olisi just Sivustahuutaja, jonka näkökyky on niin ideologisten linssien sumentama, että luulee reaganilais-thatcherilaisia etnonationalisteja sosialisteiksi. Toista ovat mun kognitiivisista harhoista vapaat analyysini!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.04.2020 9:28Kyllä se varmaankin pääsee saneeraukseen. Mutta silti. Saneerausmenettely on mielestäni kilpailijoita kohtaan aina epäreilu, vaikka yksittäisen yrityksen kannalta onkin hyvä.
Saneeraus osuu lähinnä velkojiin, en mäe miten se kilpailijoille (onko niitä enää) on erityisen kehno asia.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 06.04.2020 9:46
sivustahuutaja kirjoitti: 04.04.2020 19:24 Tuo on ihan pelle kommentti. Meikäläinen on niitä harvoja täällä, jonka näkemykset perustuvat selvitettyihin faktoihin.

Nimeäpä yksi "ennakkoluuloni", joka ei perustu tarkasteltavana olevan aiheen odotusarvoon?
Tää on hyvä.
Anna vaan se esimerkki.

Ei minulle ole mitään ongelmaa sen suhteen, että täsmälleen samasta aiheista voidaan tarkastella faktoja ja silti olla eri mieltä. Tieteessähän tuo on ihan arkipäivää.

Näen kuitenkin ihan käsittämättömänä sen, että minua pidetään ennakkoluuloisena jonkun taviksen toimesta. Didley Bow ei muistaakseni ole esittänyt mitään viitteitä siitä, että hän itse selvittäisi minkään asian taustoja. Eli faktat ovat tasoa "kaikkihan sen tietää", kuten suurimmalla osalla suomalaisista.
Vastaa Viestiin