Koronavirus

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bhven »

In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Nyt 9 maakuntaa uudenmaan lockdown luvuissa. Koska nuo laitetaan säppiin?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 08.04.2020 21:41 Nyt 9 maakuntaa uudenmaan lockdown luvuissa. Koska nuo laitetaan säppiin?
Johan se ilmoitettiin että Uudenmaan sulku päättyy.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Voishan nuo muutkin laittaa hetkeksi säppiin. Saataisiin samat hienot tulokset kuin uudenmaan säpityksellä.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 08.04.2020 22:39 ^ Voishan nuo muutkin laittaa hetkeksi säppiin. Saataisiin samat hienot tulokset kuin uudenmaan säpityksellä.
Uudenmaan sulku olis ollut ihan hyvä idea 4 viikkoa ennen kuin se tehtiin.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Lämpöä 38,5, vähän väsy, limaista yskää, ei kuivaa. Saas nähdä mikä on huomenna olo.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 11.04.2020 21:27 Lämpöä 38,5, vähän väsy, limaista yskää, ei kuivaa. Saas nähdä mikä on huomenna olo.
No, kuis menee?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Meni ohi yhdessä yössä. Sellainen kovaa ylös ja rytinällä alas. Minulla on tuon tyylisiä flunssia ollut aiemminkin. Rintaa poltteli aika tavalla, se ei ollut sellaista mitä ehkä normaalissa flunssassa on. Toisaalta tuo saattoi olla ihan vaan kuviteltua.

Saattoihan tämä olla koronaa. Mutta eihän sitä tiedä kun ei taida PCR testiin päästä edes aseella uhaten.

Pitää nyt olla viikko kuitenkin ekstrahuolellinen ja välttää niitä vähiäkin kontakteja.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Meni ohi yhdessä yössä. Sellainen kovaa ylös ja rytinällä alas. Minulla on tuon tyylisiä flunssia ollut aiemminkin. Rintaa poltteli aika tavalla, se ei ollut sellaista mitä ehkä normaalissa flunssassa on. Toisaalta tuo voi olla ihan vaan kuviteltua.

Saattoihan tämä olla koronaa. Mutta eihän sitä tiedä kun ei taida PCR testiin päästä edes aseella uhaten.

Pitää nyt olla viikko kuitenkin ekstrahuolellinen ja välttää niitä vähiäkin kontakteja.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

OYS:n ylilääkärin kirjoitus: https://www.oulu.fi/ltk/tie-ulos-covid-kriisist%C3%A4

Luvut ovat hänenkin mukaansa aikaisemmin laskeskeltuja ja yläkanttiin, ja jutussa on paljon maalailua.

Pari pointtia on kuitenkin: (Toisin kuin ensimmäinen SARS) tämä ei ole hetkeen häviämässä, vaan suurin osa todennäköisesti sairastaa taudin jossain vaiheessa. On toistaiseksi epävarmaa millaisen immuniteetin sairastaminen saa aikaan. Parempi kuitenkin että siinä vaiheessa kun on saatu rokote kehitettyä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 14.04.2020 12:36

Saattoihan tämä olla koronaa. Mutta eihän sitä tiedä kun ei taida PCR testiin päästä edes aseella uhaten.



https://www.mehilainen.fi/koronavirus/koronavirustesti

https://www.terveystalo.com/fi/Asiakkaa ... ystalossa/
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

nokkaelain kirjoitti: 14.04.2020 12:39 OYS:n ylilääkärin kirjoitus: https://www.oulu.fi/ltk/tie-ulos-covid-kriisist%C3%A4

Luvut ovat hänenkin mukaansa aikaisemmin laskeskeltuja ja yläkanttiin, ja jutussa on paljon maalailua.

Pari pointtia on kuitenkin: (Toisin kuin ensimmäinen SARS) tämä ei ole hetkeen häviämässä, vaan suurin osa todennäköisesti sairastaa taudin jossain vaiheessa. On toistaiseksi epävarmaa millaisen immuniteetin sairastaminen saa aikaan. Parempi kuitenkin että siinä vaiheessa kun on saatu rokote kehitettyä.
Tämän hetken paras arvaus on, että IFR on "Taking account of historical experience, trends in the data, increased number of infections in the population at largest, and potential impact of misclassification of deaths gives a presumed estimate for the COVID-19 IFR somewhere between 0.1% and 0.36%."

https://www.cebm.net/covid-19/global-co ... ity-rates/
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 14.04.2020 9:07 Aika hyvä artikkeli asiasta:

Kuinka vaarallinen tappaja koronavirus pahimmillaan on?
Juu. "Todennäköisesti yhden laatupainotetun elinvuoden hinta tulee Jousilahden arvion mukaan olemaan joka tapauksessa hyvin korkea."

edit: poistin laskelmani, koska se oli päin /c:ttä, koska laskin vahingossa ihmishengen hinnaksi elinvuoden hinnan (50t). En tiedä montako elinvuotta keskimäärin koronakuolemassa menetetään. Jos lähes kaikki kuolleet ovat yli 70 vuotiaita, niin aika turvallista sanoa, että keskimäärin korkeintaan 10.

Uusi laskelmayritys (arvioiden koronakuoleman keskimäärin vievän 10 vuotta, eli yläkanttiin).

IFR 0.36% (ed. sivun lähteen yläraja). 50% suomalaisista sairastuu. Saadaan 10 000 kuollutta, eli hinnaksi 5 miljardia, joka menee näissä bileissä jo narikkaan.

Ruotsalaiset taitavat olla hiton fiksuja.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Lisäksi tuo 50k per vuosi on keskiarvo. Tutkimuksiin tutustumatta väittäisin hinnan olevan nuorempana hieman suurempi ja vanhana pienempi. Toisaalta, voihan se olla, että niukaksi käyvät vuodet muuttuvat arvokkaammiksi vanhetessa.

Uutiset Suomen kuriin saadusta koronasta ovat kammottavaa luettavaa, koska niissä samaan hengen vetoon todetaan tiettyjen tahojen taholta, että rajoituksia ei tietenkään vielä voi poistaa. Eikä mitään taloudellista suunnitelmaa ole. Eli nyt on palanut hetkessä miljardeja ja taas miljardeja. Ja tätä pitäisi jatkaa, kunnes rokote saadaan aikaisintaan 1-1,5v päästä?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kuolleet nyt suuremmaksi osaksi vähintään osittain dementtejä vanhuksia (palvelutalokuolemajutussa todettiin, että oli hankala saada tartuntoja kuriin, kun muistisairaat eivät ymmärrä ohjeita). Kuolleiden mediaani on yli 80 vuotta. Hyvin tässä vedetään. Kyllä rahaa on!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.04.2020 15:18
Ruotsalaiset taitavat olla hiton fiksuja.
Saa nähdä, kuinka kauan pystyvät jatkamaan samalla linjalla. Olin itse ajatellut, että ruotsalaiset eivät ole auktoriteettiuskoisia, mutta ilmeisesti ovat? Vai onko tämä jotain lagom-jutskaa, jota eteläpohjalainen uhoaja ei pysty ymmärtämään.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-20000064 ... e=tf-other
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Siis kansantalouden kannalta on hieno asia jos virus leviää palvelutaloissa ja niittää monisairaat vanhukset. Jos se on Ruotsin strategia mikäs siinä. Onhan se aika julma metodi.
Universaali disclaimer.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.04.2020 16:44 Kuolleet nyt suuremmaksi osaksi vähintään osittain dementtejä vanhuksia (palvelutalokuolemajutussa todettiin, että oli hankala saada tartuntoja kuriin, kun muistisairaat eivät ymmärrä ohjeita). Kuolleiden mediaani on yli 80 vuotta. Hyvin tässä vedetään. Kyllä rahaa on!
Turussa oli pari päivää sitten 66 todettua tartuntaa, joista 10 oli kahdessa vanhusten palvelutalossa.

Siinä mielessä hyvin on kuitenkin Uudenmaan eristäminen toiminut, että tuo on todella matala luku :)
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 14.04.2020 17:24 Siis kansantalouden kannalta on hieno asia jos virus leviää palvelutaloissa ja niittää monisairaat vanhukset. Jos se on Ruotsin strategia mikäs siinä. Onhan se aika julma metodi.
Juu. Sitä juuri ihmettelen, että ruotsalaisten kantti kestää.

Suomihan on rajoittanut viruksen leviämistä turhan tehokkaasti ja kalliilla. Suomessa tehohoidossa ja sairaalassa olevien määrät ovat olleet laskussa jo useita päiviä ja sairaalakapasiteetti on vajaakäytössä, kuten koko yhteiskunta.

Suomi laittoi kovat rajoitukset hyvin varhaisessa vaiheessa ja siksi sairastuneiden määrä/capita on alhainen. Kaikki alla olevat käppyrät suhteutettuna välilukuun.





olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kuolleiden ja sairastuneiden sosiaalisinhimillisen hinnan lisäksi löysemmät kiellot aiheuttaisivat taloudellisen taakan veronmaksajille terveydenhoidon, Kelan ja työpaikkojen lisäkustannusten muodossa. Onko tuolle hinta laskettavissa, sillä kyllä tuostakin helposti satoja miljoonia kertyy? Ylipäätään, koska tauti on luonteeltaan melko hallitsematon ja ennustamaton, erilaisten päätösten kustannusvaikutusten laskeminen on kaikesta mielenkiintoisuudestaan huolimatta melko summittaista.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Mutta vähemmän kenkää saaneiden määrä säästäisi nuo moninkertaisesti. Samalla kun vähentäisi noitakin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ainakin meillä on duunissa väkeä, joka ei uskalla tulla työpaikalle. Pelkäävät joko oman tai perheenjäsenen puolesta. Ei ole välttämättä keskushallinnon hanskattavissa miten tämä tulee menemään.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^juu, jossain määrin noin. Mutta kun katsoo, miten erilainen Ruotsin tilanne on vs. muut pohjoismaat, niin kyllä noilla valtiovallan päätöksillä on merkitystä.

Edelleen jaksan ihmetellä, miten ruotsalaisten poliitikkojen kantti kestää.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Uudenmaan rajoitukset loppuvat tänään. Hyvä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin