Koronavirus

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 30.04.2020 8:18 ^ oliko meillä siis jotain lääketieteellistä näyttöä sulkemisen perusteeksi? Ja nyt noissa faktoissa on tapahtunut muutoksia?
No, ainakin virallinen jälkikäteisrationalisointi sanoo kutakuinkin noin: https://valtioneuvosto.fi/documents/106 ... 280420.pdf
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 30.04.2020 7:52 Lääkärit ja avit avaavat, ei hallitus. Opin eilen, että koulut olikin suljettu tartuntatautilain perusteella, jossa toimijoita ovat avit ja kuntien terveysviranomaiset. Hallitus ohjeistaa nyt aveja, jotka tekevät päätöksen. Valmiuslakia tarvittiin tässä vain vapauttamaan kunnat niistä opetusvelvollisuuksista, joita on hankala toteuttaa etänä.
Menikö se tosiaan noin? Luulin, että koulut suljettiin Valmiuslain mukaan, mutta ehkä noin. Tuohon kyllä viittaisi se, ettei kouluja avattu heti. Jos kyseessä olisi Valmiuslain perusteella tehty päätös, niin varmaankin olisi pitänyt avata välittömästi.

Mielenkiintoista, että OAJ nyt agitoi vanhempia jättämään viemättä lapsia kouluun.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006491711.html
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ No näin mä ymmärsin: https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotima ... tautilaki/ Rautiaisen mukaan Sivustahuutajan "Lääkärit osaavat korkeintaan arvioida avaamisen vaikutuksia terveyteen" on tässä se, mikä on ratkaisevaa. Siksi se VNK:n sivuilta linkkaamani perustelumuistiokin oli aika puhtaasti terveysvaikutuksista puhuva (ja terveysviranomaisten kirjoittama).

Tosin Rautiainen sanoo, että kunnat voivat päättää toisinkin, kun taas aamun Hesari sanoo, että kunnat eivät voi päättää toisin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kunnan terveysviranomaisten toimivalta ulottuu tilojen sulkemiseen muttei oppivelvollisuuden keskeyttämiseen.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^Mielestäni Andersson vai oliko se Marin eilisessä tiedotustilaisuudessa sanoi, että kunnat eivät voi päättää. Aika erikoistahan se olisi, jos kunnat voisivat päättää. Tarkoittaakohan Rautiainen kuitenkin, että kunnan tartuntataudeista vastaava lääkäri voi päättää? Uskoakseni hän tarkoittaa tarkoittaa tuota.

Edit: tuossa SK:n jutussahan se sanotaankin selvästi

” Koulut suljettiin tartuntatautilain nojalla. Kun siis puhumme koulusta rakennuksena. Lain mukaan toimenpiteen on oltava välttämätön yleisvaaralliseksi epäillyn tartuntataudin leviämisen estämiseksi. Eli laki kiinnittyy yksinomaan terveysperusteeseen.”

Eli päätöksen tekee tartuntataudeista vastaava lääkäri. Enpä haluaisi olla ko. viranhaltija. Vihapostia varmasti riittää.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Suomessa ollaan nyt huolissaan, kun saatiin koronakäyrä liian nopeasti laskuun, joten uutta aaltoa pelätään. Täällä sentään kuolee ihmistä kuin lakoavaa heinää. Päästään kohta tilastojen kärkeen, Italian ovella jo koputellaan. Täällä elellään sellaisessa ajatusmaailmassa, että koronasta tulee pitkäaikainen kumppani, joka vaikuttaa vielä pitkään kaikkeen sosiaaliseen kanssakäymiseen. Täällä siis edelleen "kaikki" kiinni. Seuraavaksi mahdollisesti saa avata "turhia" kauppoja, jos voidaan huolehtia turvaväleistä.

Minulla ei toistaiseksi ole kantaa mihinkään. Ei koko maata voi pitää pysäytettynä ikuisuuksia, toisaalta terveydenhuollon kapasiteetti ei riitä ihan mihin tahansa. Juonpa siis viiniä - toki himassa.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4291
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Five Eyes: China Lied, Now MANY Have DIED
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti: 12.03.2020 16:31
James Potkukelkka kirjoitti: 11.03.2020 11:48
urpiainen kirjoitti: 11.03.2020 11:42 Eiks nyt olla tulossa vähän sille kannalle, että eiköhän tämä aika laajalle osalle väestöä leviä ennemmin tai myöhemmin, jolloin terveydenhoitokapasiteetin takia ruuhkaa voisi koettaa vähän venyttää ajallisesti?
Juu
Tässä kuvassa on koko lukituksien idea. Vaikka area under the curve on sama, käyrän muoto vaikuttaa kokonaiskuolleisuuteen. Esim. Italiassa mennään tuolla terävällä käppyrällä.
THL:n viskaali sanoi, että oikeastaan tällä hetkellä mietitään seuraavien käyrien välillä:

Kuva

Ilmeisesti ajatuksena on, että sininen ja vihreä käyrä tuottavat saman verran terveysongelmia, mutta Suomen tavoittelema vihreä käyrä maksaa kansantaloudelle ja avoimelle yhteiskunnalle vähemmän, kun ei tehdä niin radikaaleja toimenpiteitä.

Mä ajattelin toistaiseksi olla tyytyväinen THL:n ja hallituksen toimiin; en mä kaipaa enempää pakkorajoituksia tällä hetkellä.
Hesarin Marko Junkkari sanoi jossain, että pienempien virheiden (ne lentokentän epäselvät vastuut jne.) lisäksi hallitus teki varmaan sen virheen, että pelästyi liikaa opposition kuri ja järjestys -miesten huutoa, ja laittoi niin paljon rajoituksia, että ollaan sinisellä käyrällä, ja rajoitusten purkaminen on vaikeaa. Oltaisiin vain pysytty vihreällä käyrällä, eli lähempänä Ruotsin meininkiä.

Uudenmaan sulku oli varmaan tarpeeton, kuin ehkä myös koulujen sulku (vaikka aamun Hesarissa jotkut saksalaiset tutkijat ovat sitä mieltä, että koulusulku on päinvastoin tärkeämpi kuin ajatellaan). Paitsi tietty jos näillä suluilla haettiin lähinnä psykologista efektiä kriisitietouden synnyttämiseksi, koska siinä ne toimivat, vaikka aika kalliita keinoja olivatkin.

Lisäksi edelleen on voimassa aivan urpoja rajoituksia, kuten vaikkapa kirjastojen sulku ja oma suosikkini, kaupungin ulkotenniskenttien sulku. Ravintoloissakin olisi varmaan riittänyt yökerhojen, baarien ja mättöbuffien sulku, auki olisi voinut pitää pöytiintarjoiluravintolat väljemmällä pöytäasettelulla. Isojen (sisä)tapahtumien kielto oli ja on varmaan perusteltu, kun odotettavissa lienee aika ärhäkkä toinen aalto.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 04.05.2020 10:16 Hesarin Marko Junkkari sanoi jossain, että pienempien virheiden (ne lentokentän epäselvät vastuut jne.) lisäksi hallitus teki varmaan sen virheen, että pelästyi liikaa opposition kuri ja järjestys -miesten huutoa, ja laittoi niin paljon rajoituksia, että ollaan sinisellä käyrällä, ja rajoitusten purkaminen on vaikeaa. Oltaisiin vain pysytty vihreällä käyrällä, eli lähempänä Ruotsin meininkiä.

Uudenmaan sulku oli varmaan tarpeeton, kuin ehkä myös koulujen sulku (vaikka aamun Hesarissa jotkut saksalaiset tutkijat ovat sitä mieltä, että koulusulku on päinvastoin tärkeämpi kuin ajatellaan). Paitsi tietty jos näillä suluilla haettiin lähinnä psykologista efektiä kriisitietouden synnyttämiseksi, koska siinä ne toimivat, vaikka aika kalliita keinoja olivatkin.

Lisäksi edelleen on voimassa aivan urpoja rajoituksia, kuten vaikkapa kirjastojen sulku ja oma suosikkini, kaupungin ulkotenniskenttien sulku. Ravintoloissakin olisi varmaan riittänyt yökerhojen, baarien ja mättöbuffien sulku, auki olisi voinut pitää pöytiintarjoiluravintolat väljemmällä pöytäasettelulla. Isojen (sisä)tapahtumien kielto oli ja on varmaan perusteltu, kun odotettavissa lienee aika ärhäkkä toinen aalto.
Tuosta siniselle käyrälle päätymisestähän kitinässä on jo pitkään oltu huolissaan. Kalliiksi tulee.

Mä mutuilen, mutta koulujen sulku vaikuttaa aika kustannustehokkaalta keinolta hillitä leviämistä. Sen sijaan palveluja ei olisi pitänyt leikata näin paljoa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ Nykyinen hallitus on täysin kyvytön asettamaan hintaa ihmishengelle. Tästä syystä hallitus mieluummin romuttaa koko talouden kuin "antaa heikkojen kärsiä".

Hallitus on myös kyvytön toimimaan kunkin puolueen ulkoa opetellun liturgian ulkopuolella. Ravintoloiden tukeminen on mahdotonta kepulle, vaikka asiaa kuinka perusteltaisiin kansantaloudelle. Yritysten tukeminen yleisesti taas on mahdoton ajatus vasemmistoliitolle. Pääministeri nyyhkii telkussa lapsien puolesta, vaikka lapsilla ei tässä ole mitään hätää, jos vain vain hallitus tekisi jotain lasten vanhempien työpaikkojen eteen. Mutta mitä pääministeri voisi työpaikkojen eteen tehdä, kun ei edes tiedetä kuuluvatko vanhemmat liittoon.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Palveluilla ei ole asiakkaita.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 04.05.2020 10:33 Mä mutuilen, mutta koulujen sulku vaikuttaa aika kustannustehokkaalta keinolta hillitä leviämistä. Sen sijaan palveluja ei olisi pitänyt leikata näin paljoa.
Koulujen sulku on yksi kalleimmista keinoista. Työtunnit ja erityisesti tuottavuus ovat pudonneet huikeasti.

Minä kuulun niihin, joiden työ mahdollistaa etätyön erittäin hyvin. Roijasin monitorit, telakat ja luurit kotiin. Olen ihan sinut teknologian kanssa. Tästä huolimatta työaikani on ollut viikkotasolla yli 5h vähemmän kuin mitä se muuten olisi ollut. Luultavasti tehokin on hitusen pienentynyt. Eli kokonaisuutena helposti 15-20% droppi tuottavuuteen. Suurimmalla osalla etätyöhön siirtyneistä tuottavuuden lasku on ollut enemmän, varsinkin jos touhuun on liittynyt pienten koululaisten paimentamista.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 04.05.2020 10:38 Koulujen sulku on yksi kalleimmista keinoista. Työtunnit ja erityisesti tuottavuus ovat pudonneet huikeasti.

Minä kuulun niihin, joiden työ mahdollistaa etätyön erittäin hyvin. Roijasin monitorit, telakat ja luurit kotiin. Olen ihan sinut teknologian kanssa. Tästä huolimatta työaikani on ollut viikkotasolla yli 5h vähemmän kuin mitä se muuten olisi ollut. Luultavasti tehokin on hitusen pienentynyt. Eli kokonaisuutena helposti 15-20% droppi tuottavuuteen. Suurimmalla osalla etätyöhön siirtyneistä tuottavuuden lasku on ollut enemmän, varsinkin jos touhuun on liittynyt pienten koululaisten paimentamista.
Pitääkö noita nyt niin hirveästi paimentaa? Vaimokin hössöttää lapsen koulun kanssa, mutta mä en oikein näe syytä. Peruskoulu etenee niin hitaalla tahdilla ja jatkuvalla kertauksella, että mä en usko tapahtuvan mitään katastrofia vaikka koko kevätlukukausi olisi jäänyt välistä.

Mä nyt teen muutenkin pääasiassa etänä, mutta ei mun työnteko ole häiriintynyt siitä, että lapsikin on nyt etänä. Kuten ei merkittävästi häiriinny silloinkaan kun on sairauden takia pois koulusta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

On erilaisia tilanteita. Lapsiperheistä yli 20 % on yksinhuoltajaperheitä. Jos lapsi on suhteellisen nuori (sanokaamme alle 10-vuotias), ja/tai niitä on monta, uumoilisin vaikutuksen yksinhuoltajan työtehoon olevan aika kova, vaikka työtä voisi tehdä etänä. Ja aika iso suomalaisista tekee työtä, jota ei voi tehdä etänä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 04.05.2020 11:16 Pitääkö noita nyt niin hirveästi paimentaa? Vaimokin hössöttää lapsen koulun kanssa, mutta mä en oikein näe syytä.
Tuo riippuu vähän lapsesta ja opettajastakin. Meillä ei tarvitse kummemmin aikaa käyttää, mutta silti työpäivä jää itselläni tällä hetkellä siihen normi 7,5 tuntiin kun normaalisti tekisin nyt tuntia pitempää päivää huhti-toukokuun ajan.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mä viihdytän itseäni Worldometerin koronatilastolla päivittäin. Vaikka pandemia onkin Venäjälle tullut viiveellä, niin melko veikeä tilasto heidän osaltaan:145268 todettua tartuntaa ja vain 1356 kuollutta. Viimeisen viikon ajalta päiväkohtaisesti noin 75 kroppaa melko tasaisesti. Päättelen tästä, että votka suojaa taudin rajulta muodolta. Ehkä niinkin, että kun aloittaa votkailun jo yläkoulussa, ei elä edes nelikymppiseksi, joten maassa on harvinaisen vähän riskiryhmäläisiä. Mene ja tiedä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 04.05.2020 11:26 On erilaisia tilanteita. Lapsiperheistä yli 20 % on yksinhuoltajaperheitä. Jos lapsi on suhteellisen nuori (sanokaamme alle 10-vuotias), ja/tai niitä on monta, uumoilisin vaikutuksen yksinhuoltajan työtehoon olevan aika kova, vaikka työtä voisi tehdä etänä. Ja aika iso suomalaisista tekee työtä, jota ei voi tehdä etänä.
Yhtälö käsittää usein useamman lapsen, joista osa päiväkoti-ikäisiä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Yllättäviä riskejä: Jo kolmas koronalääkäri putosi ikkunasta Venäjällä
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/dca ... 35ab4a9f5d

Korona on selvästi riski avoikkunakonttoreissa työskenteleville.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 04.05.2020 16:51 Yllättäviä riskejä: Jo kolmas koronalääkäri putosi ikkunasta Venäjällä
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/dca ... 35ab4a9f5d

Korona on selvästi riski avoikkunakonttoreissa työskenteleville.
Miksi noi putoilevat? Eivät kannata Putinia?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23505
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Järjestelmän arvostelu aiheuttaa henkistä epätasapainoa, joka voi ilmetä myös fyysisenä tasapainoaistin heikkenemisenä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23505
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tässä ollaan asian ytimessä:

Professori lyö tiskiin rankan laskelman: Koronatoimien kustannus on yli 0,5 miljoonaa euroa per säästynyt elinvuosi
Taudista on syntynyt kansainvälinen joukkohysteria tai joukkopsykoosi, jossa hallitus toisensa jälkeen on tehnyt mitä ihmeellisempiä temppuja estääkseen ihmisten sosiaalista kanssakäymistä ja taloudellista toimeliaisuutta. Tätä voi kyllä ihmetellä, että mistä tällainen on lähtöisin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Joo. Kuten yleensä, kannattaisi seurata sitä, mitä Ruotsi tekee. Mielellään jo ennen kriisiä - Ruotsi ilmoitti heti alkuun, että heidän vahvan hyvinvointivaltionsa terveydenhoitojärjestelmä kestää. Muiden maiden ei, jolloin tarvittiin rajoitteita.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mä en pysty näkemään joukkohysteriaa missään. Hysteerisiä ihmisä on toki aina ollut, mutta kun koronasta ei edelleenkään tiedetä kovin paljoa, on kestämätön ja vastuuton ajatus antaa alireagoinnille kovin paljon sijaa. Mielummin överit kuin vajarit, sanois Kappekin!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 05.05.2020 10:28 Joo. Kuten yleensä, kannattaisi seurata sitä, mitä Ruotsi tekee. Mielellään jo ennen kriisiä - Ruotsi ilmoitti heti alkuun, että heidän vahvan hyvinvointivaltionsa terveydenhoitojärjestelmä kestää. Muiden maiden ei, jolloin tarvittiin rajoitteita.
Jos ruotsalaiset ovat oikeassa ja kaikki muut väärässä, se on kyllä kestämätön tragedia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 05.05.2020 11:00
urpiainen kirjoitti: 05.05.2020 10:28 Joo. Kuten yleensä, kannattaisi seurata sitä, mitä Ruotsi tekee. Mielellään jo ennen kriisiä - Ruotsi ilmoitti heti alkuun, että heidän vahvan hyvinvointivaltionsa terveydenhoitojärjestelmä kestää. Muiden maiden ei, jolloin tarvittiin rajoitteita.
Jos ruotsalaiset ovat oikeassa ja kaikki muut väärässä, se on kyllä kestämätön tragedia.
Pöh. Se on tilanne melkein aina ja kaikessa, eli tottuneita ollaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin