Koronavirus

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Sanokaa nyt mulle miksi ihmeessä Ruotsissakin leviää korona noin ja Yhdysvalloissa ja Euroopassa, mutta Suomessa ei oikeastaan yhtään.
Eikä jossain Afrikassa tai Aasiassa enää.

Tästä erosta puhutaan liian vähän. Mikä on syynä? Onko joku löytänyt mediasta tähän hyvän artikkelin!??

KORONATON MARRASARSKIS
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kopion tähän Lääkärilehden rokotejutun. Ei tässä varmastikaan mitään uutta ole asiaa seuranneille.

Uutinen Pfizerin ja Biontechin kehittämän koronarokotteen 90 prosentin tehosta on merkittävä paitsi koronarokotteen kehittämisen näkökulmasta, myös siksi, että kyseessä on ensimmäinen RNA-teknologiaan perustuva rokote, jonka tehosta on näyttöä.

– Tämä tarkoittaa sitä, että jos teknologia toimii koronan kohdalla, voidaan ajatella sen toimivan muillakin patogeeneilla. Tämä veisi harppauksin eteenpäin rokotetutkimusta ja -kehitystä, sanoo ylilääkäri Hanna Nohynek Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta.

Historiallisesti rokotteissa on käytetty inaktivoituja tai heikennettyjä kokonaisia viruksia. Seuraava askel kehityksessä on ollut viruksen tiettyjen osien käyttäminen.

– RNA-teknologian idea on, että rokotteessa ei ole mukana virusta, vaan viruksen geneettistä koodia, josta elimistön omat solut tuottavat viruksen osaa. Kun immuunijärjestelmä havaitsee sen elimistöön kuulumattomaksi, se muodostaa sille immuunivasteen, kertoo Tampereen yliopiston rokotetutkimuskeskuksen johtaja Mika Rämet.

RNA-teknologia antaa mahdollisuuden reagoida tuleviin pandemioihin tai koronaviruksen muuntumiseen nopeammin.

– Jos virus mutatoi, rokotetta on helppo muuttaa vastaamaan mutatoitunutta kantaa, koska emäsjärjestystä pystytään helposti muuttamaan rokotteessa, Rämet kertoo.

Vielä on paljon kysymyksiä
Pfizerin rokotetutkimuksessa mukana olleesta 39000 ihmisen joukosta koronaan on sairastunut 94 henkilöä. Heistä valtaosa oli rokottamattomia. Laskennallisesti rokotteelle saatiin 90 prosentin teho.

– Teho on samaa luokkaa kuin tuhkarokkorokotteella, jolla teho on todella korkea. Influenssarokotteiden teho on parhaimmillaan 60 prosentin luokkaa, Nohynek kertoo.

Hän huomauttaa kuitenkin, että vielä ei ole julkistettu tehoestimaatin 95 prosentin luottamusväliä, joten ei tiedetä millä todennäköisyydellä rokotteen teho oikeasti on tämä.

Vielä ei myöskään tiedetä, miten rokote tehoaa eri ikäryhmissä ja lääketieteellisissä riskiryhmissä ja kuinka kauan sen teho säilyy. Sekin on epävarmaa, voiko rokotettu tartuttaa koronaa eteenpäin, vaikkei itse sairastuisi.

Merkkejä isoista turvallisuushuolista ei toistaiseksi ole havaittu.

– Tiedämme, että Pziferin rokote aiheuttaa aika voimakkaan paikallisen turvotus-, kuumotus- ja punoitusreaktion, johon saattaa liittyä kuumepiikki. Reaktio on kuitenkin hoidettavissa kuumelääkkeillä ja ohimenevä, Nohynek kertoo.

Rokote saadaan melko varmasti
Mika Rämet pitää nyt jo hyvin todennäköisenä, että koronaan saadaan tehokas rokote.

Lue myös
Lääkärit Ilman Rajoja: Läpinäkyvyyttä koronarokotteisiin
Synnyttäjien koronavirustestaus pohdinnassa
Ollaan vähän kuin asemasodassa
– Oletus on, että myös useat muista nyt pitkällä olevista rokotteista osoittautuvat tehokkaiksi. Nyt on nähty, että rokotteilla pystytään ehkäisemään COVID-19-tartuntoja, Rämet sanoo.

Faasi 3 -vaiheeseen on ehtinyt tähän mennessä 11 koronarokotetta, joissa käytetään useita erilaisia teknologioita.

– Modernan RNA-rokote on aika pitkällä, ja sen tehotietoja myös odotetaan tämän vuoden puolella, samoin AstraZenecan rokotteen tietoja, Nohynek kertoo.

Pfizer on ilmoittanut toimittavansa myyntilupahakemuksen EU:n ja Yhdysvaltain lääkeviranomaisille ensi viikolla. Rokote saattaa tulla myyntiin jo tämän vuoden puolella.

Suomi hankkii koronarokotteensa osana EU:n yhteishankintaa. Nohynek arvioi, että Suomessa voitaisiin päästä aloittamaan rokotukset alkuvuodesta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Olin jo aiemmin ymmärtänyt, että rokotuskehitys tulee juuri tuosta syystä nopeutumaan kovasti tulevaisuudessa.
Universaali disclaimer.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja annepa »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.11.2020 12:35
sivustahuutaja kirjoitti: 06.11.2020 23:10
nokkaelain kirjoitti: 06.11.2020 22:50 ... meilä pitää olla paikalla mm. siltä varalta, että pomolla on asiaa.
Pitäisikö pomon opetella käyttämään atk-laitteita? Kovat jätkät tietty ei käytä, mutta aika harvassa on oikeesti noin kovat.
2000-luvun alkupuolella olin suomalaisen pörssiyhtiön työterveyshuollossa ja kyseisessä firmassa oli yksi niin kova tyyppi, että ei ollut opetellut sähköpostia käyttämään. Selvennyksenä, että ko. pomo oli siis yrityksen ydinliiketoiminnoissa, työterveydenhuollossa moinen ei tietenkään olisi käynyt.
Pari vuotta sitten keskustelin meidän tartuntatautilääkärin kanssa, joka on siis asiassa johtava viranomainen täällä. Hän sanoi että "joo eeen minä käytä sähköpostia. Eiii. Ihan turha, jos ei asiaa pysty ilman hoitaa, sitä ei tarvitse hoitaa." Olin kyllä vähän hämmentynyt tästä lausunnosta :D
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

annepa kirjoitti: 12.11.2020 12:59
James Potkukelkka kirjoitti: 09.11.2020 12:35
sivustahuutaja kirjoitti: 06.11.2020 23:10 Pitäisikö pomon opetella käyttämään atk-laitteita? Kovat jätkät tietty ei käytä, mutta aika harvassa on oikeesti noin kovat.
2000-luvun alkupuolella olin suomalaisen pörssiyhtiön työterveyshuollossa ja kyseisessä firmassa oli yksi niin kova tyyppi, että ei ollut opetellut sähköpostia käyttämään. Selvennyksenä, että ko. pomo oli siis yrityksen ydinliiketoiminnoissa, työterveydenhuollossa moinen ei tietenkään olisi käynyt.
Pari vuotta sitten keskustelin meidän tartuntatautilääkärin kanssa, joka on siis asiassa johtava viranomainen täällä. Hän sanoi että "joo eeen minä käytä sähköpostia. Eiii. Ihan turha, jos ei asiaa pysty ilman hoitaa, sitä ei tarvitse hoitaa." Olin kyllä vähän hämmentynyt tästä lausunnosta :D
Meillä taas nuoremmat eivät halua käyttää sähköpostia, vaan toinen toistaan kummallisempia viestintä- ja yhteistyöalustoja. Yhtenään pomppaa joku hälytys, että taas jonkun minulle tuntemattoman sovelluksen chatissa joku haluaa minulta jotain. Sietämätöntä. Mä pidän sähköpostista!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000007622095.html

Nyt on kyllä isoja asioita liikkeellä Ruotsissa. Ilmeisesti pääministeri ottaa aika isoa roolia koronan hallinnoinnissa, ja kansalaisia ollaan valmiita komentelemaan suositusten sijaan. Tästä diskuteerataan vielä pitkään!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Mutta eikös se pitänyt olla niin, että Ruotsin lainsäädäntö ei mahdollista tuollaisia määräyksiä? Olisiko kyseessä kuitenkin voimakas suositus eikä määräys?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.11.2020 17:00 ^Mutta eikös se pitänyt olla niin, että Ruotsin lainsäädäntö ei mahdollista tuollaisia määräyksiä? Olisiko kyseessä kuitenkin voimakas suositus eikä määräys?
Luulen että juridisesti jotenkin näin (tuossa jutussahan vähän sanotaan, että vain tiettyjä asioita voidaan oiekasti kieltää), mutta asenteen tasolla muutos on minusta mahdollisesti radikaali. Saa nähdä, seuraako lainsäädäntö jollain aikavälillä perästä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Olisi kiinnostavaa lukea tarkempaa selvitystä siitä, mikä tosiaan on määräys ja mikä voimakas suositus.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Täytyy antaa Ruotsille tunnustusta, että mitä ilmeisimmin he ovat (toistaiseksi) onnistuneet kevättä paremmin taklaamaan viruksen vanhushoitoloista. Kroppien lukumäärät kun ovat varsin maltillisia, vaikka tartuntoja on verrokkimaita monin verroin enemmän. Isossa kuvassa toki svedut lahnailee isosti ja body count tulee nousemaan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/8f0 ... 038fb00db4
Vetää taas hiljaiseksi.

"Viikonloppuna Trumpin oma koronavirusneuvonantaja Scott Atlas vetosi Twitterissä amerikkalaisiin, jotta nämä nousisivat maskipakon määränneitä kuvernöörejä vastaan."
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 17.11.2020 12:08 https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/8f0 ... 038fb00db4
Vetää taas hiljaiseksi.

"Viikonloppuna Trumpin oma koronavirusneuvonantaja Scott Atlas vetosi Twitterissä amerikkalaisiin, jotta nämä nousisivat maskipakon määränneitä kuvernöörejä vastaan."
Dr. Mengele haluaa vanhuksista eroon.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Luulisi, että rebublikaanit kupsahtaa ennemmin kuin demokraatit. Ei tee hyvää kannatukselle.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

So Hard kirjoitti: 17.11.2020 13:02 Dr. Mengele haluaa vanhuksista eroon.
Ja mustista ja latinoista.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

^Ei sitä vielä voi tietää.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

https://suomitoimii.fi/5valttia/

JOS SAAT OIREITA, MENE KORONATESTIIN JA PYSY MUUTEN KOTONA
PIDÄ 1-2 METRIN TURVAVÄLI
PESE KÄDET, YSKI HIHAAN
KÄYTÄ KASVOMASKIA, KUN ET VOI PITÄÄ ETÄISYYTTÄ
LATAA KORONAVILKKU-SOVELLUS



Ensimmäistä kertaa näen tälläisen suosituksen, jota joku saattaa vielä noudattaakin!? Kannatti tätä 8 kuukautta odottaa!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 20.11.2020 8:19 https://suomitoimii.fi/5valttia/


PIDÄ 1-2 METRIN TURVAVÄLI
!


Onko pakko olla noin lähellä ihmisiä? Koska suomalaiset saavat palata perusasetukseen, eli 5 metriin?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 20.11.2020 8:19 JOS SAAT OIREITA, MENE KORONATESTIIN JA PYSY MUUTEN KOTONA
Testaamisen toimivuutta on välillä moitiskeltu, mutta ainakin Espoossa työterveyshuollon pullamössöasiakkaille toimii kuin jokin, joka toimii tosi sujuvasti. Eilen aamupäivästä yhtäkkiä nousi vähän lämpöä ja oli aika kipeä olo. Käytin työterveyshuollon chattipalvelua (ei jonoa), puoskari sanoi, että käy nyt varmuuden vuoksi testissä. Varasin ajan drive-in-näytteenottoon parin teams-kokouksen väliin iltapäivään, ajoin sinne, ei jonoa, tikku nenään ja takaisin kotiin seuraavaan kokoukseen. Tänä aamuna oli ennen kahdeksaa negatiivinen tulos puhelimessa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Julkinen toimii yhtä hyvin ainakin Espoossa. Kaverin vaimo oli testissä 2h soitosta ja tulos seuraavana päivänä.

Tänään tulee ilmeisimmin lisää rajoituksia.

Eilen olin salilla. Olin ainoa, jolla oli maski ja paikassa n puolet ei kantasuomalaisia. Jos saan taudin, niin tuolta se tulee. Pesin kyllä kädet ennen kuin koskin juomapullooni.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007628678.html

Saa nähdä, mitä sieltä tulee.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 20.11.2020 8:48
sivustahuutaja kirjoitti: 20.11.2020 8:19 https://suomitoimii.fi/5valttia/


PIDÄ 1-2 METRIN TURVAVÄLI
!


Onko pakko olla noin lähellä ihmisiä? Koska suomalaiset saavat palata perusasetukseen, eli 5 metriin?


Kaupan kassajonossahan perusasetus on 30 cm ja äkäinen huohotus.
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 20.11.2020 9:16Eilen olin salilla. Olin ainoa, jolla oli maski ja paikassa n puolet ei kantasuomalaisia. Jos saan taudin, niin tuolta se tulee. Pesin kyllä kädet ennen kuin koskin juomapullooni.
Nuo ei-kantasuomalaiset ovat iso ongelma tässä asiassa. Parveilevat, eivät pidä etäisyyksiä tai maskeja. Kaupassa aina joukolla lapsineen.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

So Hard kirjoitti: 20.11.2020 10:42 Kaupan kassajonossahan perusasetus on 30 cm ja äkäinen huohotus.
Jos tilaa haluat, niin yskäise pari kertaa äänekkäästi ja mumise jotakin testiin menosta itseksesi.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^"ensin tubi ja nyt koronakin vielä, koskahan se aids-testin tulos tulee.."
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin