Koronavirus

Yleinen lätinä jä kitinä
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 08.09.2021 10:38 https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2 ... 48024.html

Eli siis näyttää siltä, että epidemiaa ja viruksen laajaa kiertoa yhteiskunnassa pitävät yllä kulkutautimyönteiset, jotka eivät halua rokotuttaa itseään. Heidän lisäkseen sairaalaan kuitenkin joutuu myös tuplarokotettuja, joilla on syystä tai toisesta rajoitteita immuunijärjestelmässään.
Ymmärtääkseni konsensus alkaa kääntyä siihen suuntaan, että virus jää meille kiertämään. Kaikki saavat viruksen ja kaikki levittävät. Rokotetut sairastuvat harvoin pahasti, kun taas rokottamattomilla tauti voi olla vaikea. Rokotettut palaavat 6kk sisään normaaliin elämään ja rokottamattomat jäävät ihmettelemään mitä vastaan kapinoivat ennen sairaalaan joutumistaan, kun kukaan ei enää käytä maskia jne. Sairastumisen tuottama suoja hiipuu ajan myötä siinä missä rokotteenkin, joten rokottamattomat sitten sairastavat covidinsa kerran vuoteen ja toivovat, ettei mitään pitkäaikaishaittoja puhkea.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 08.09.2021 12:57
urpiainen kirjoitti: 08.09.2021 10:38 https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2 ... 48024.html

Eli siis näyttää siltä, että epidemiaa ja viruksen laajaa kiertoa yhteiskunnassa pitävät yllä kulkutautimyönteiset, jotka eivät halua rokotuttaa itseään. Heidän lisäkseen sairaalaan kuitenkin joutuu myös tuplarokotettuja, joilla on syystä tai toisesta rajoitteita immuunijärjestelmässään.
Ymmärtääkseni konsensus alkaa kääntyä siihen suuntaan, että virus jää meille kiertämään. Kaikki saavat viruksen ja kaikki levittävät. Rokotetut sairastuvat harvoin pahasti, kun taas rokottamattomilla tauti voi olla vaikea. Rokotettut palaavat 6kk sisään normaaliin elämään ja rokottamattomat jäävät ihmettelemään mitä vastaan kapinoivat ennen sairaalaan joutumistaan, kun kukaan ei enää käytä maskia jne. Sairastumisen tuottama suoja hiipuu ajan myötä siinä missä rokotteenkin, joten rokottamattomat sitten sairastavat covidinsa kerran vuoteen ja toivovat, ettei mitään pitkäaikaishaittoja puhkea.
Joo, mut konsensukseen kyllä kai kuuluu myös, että rokotettu saa tartunnan pienemmällä todennäköisyydellä kuin rokottamaton, ja jos rokotettu kuitenkin tartunnan saa, levittää virusta paljon vähemmän kuin rokottamaton. Kuten monissa muissakin rokotteissa, esim. influenssapiikissä, ei sitä oteta vain tai ehkä edes ensisijaisesti itseä varten, vaan suojatakseen niitä vanhuksia ja muita riskiryhmäläisiä, joiden kanssa on tekemisissä. Ja tietty me kuuliaiset kapitalismin rattaat työnantajan taloudellisia intressejä suojataksemme.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Stetson-Harrison arvioni on, että aika suuri osa niistä (ei nuorista aikuisista), jotka jättävät rokotteen ottamatta on henkilöitä, jotka omaavat kohonneen vakavan tautimuodon riskitekijöitä. Eli he hyötyisivät rokottamisesta itsekin. Lisäksi long covid voi iskeä kehen tahansa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Noin. Yleensä vain toistan itseäni, mutta nyt kirjoitan varmuuden vuoksi jopa kolmannen kerran, että mä en silleen erityisesti paheksu niitä tyyppejä, jotka omalla urpoudellaan aiheuttavat itselleen ongelmia. En edes siitä näkökulmasta, että espoolaisen työn raskaan raatajan verovaroilla sitä heidänkin koronaansa kuitenkin hoidetaan, koska ylipäänsä tämä on hankala ajatussuunta, enkä ainakaan nyt halua sinne mennä. Mutta ne, jotka eivät osallistu edes heille ilmaisen piikin vastaanottamisen vertaa niiden suojaamiseen, joita rokotteet eivät suojaa, ovat minusta vastenmielisiä ja paheksuttavia urpoja (vapaamatkustajia he eivät ehkä ole, koska kuten Sivustahuutaja kirjoittaa, saanevat koronan ennemmin tai myöhemmin).
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Mutta minä paheksun niitä tyyppejä, jotka omalla urpoudellaan aiheuttaa mun verorahojen heittämistä turhuuteen.

Olikos:

- vuorokausi infektiohoidossa sairaalassa á 600€
. vuorokausi tehohoidossa á 3000€
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 08.09.2021 13:30 Joo, mut konsensukseen kyllä kai kuuluu myös, että rokotettu saa tartunnan pienemmällä todennäköisyydellä kuin rokottamaton, ja jos rokotettu kuitenkin tartunnan saa, levittää virusta paljon vähemmän kuin rokottamaton.
Silti saattaa syntyä tilanne, jossa määrällisesti suurin osa liikkuvasta viruksesta leviää rokotettujen kautta. Suhdeluvuistahan tämä on kiinni. Jos rokotettuja on 90% ja rokottamattomat levittävät kymmenkertaisesti, niin silloin ollaan 50/50 sen suhteen miten rokotetut/rokottamattomat levittävät virusta.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bluntly kirjoitti: 08.09.2021 13:51 Mutta minä paheksun niitä tyyppejä, jotka omalla urpoudellaan aiheuttaa mun verorahojen heittämistä turhuuteen.
Paheksutaan siis yhdessä läskejä, liikkumattomia, juoppoja, mielenterveytensä laiminlyöviä, työttömiä ja nettosaajia.

Rokottamattomat eivät tule olemaan mikään merkittävä juttu seuraavan parin vuoden sisällä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 08.09.2021 13:41 Mutta ne, jotka eivät osallistu edes heille ilmaisen piikin vastaanottamisen vertaa niiden suojaamiseen, joita rokotteet eivät suojaa, ovat minusta vastenmielisiä ja paheksuttavia urpoja (vapaamatkustajia he eivät ehkä ole, koska kuten Sivustahuutaja kirjoittaa, saanevat koronan ennemmin tai myöhemmin).
Influessakin on vaarallinen monille. Silti kaikki eivät ota rokotetta. Kannattaa jo siirtää ajatuksen post-korona-maailmaan, jossa tämä virus on yksi muiden joukossa. Todelliset urpoilut tapahtuivat ennen rokotteita kesällä 2020 ja siitä tämän vuoden alkuun.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 08.09.2021 14:05
urpiainen kirjoitti: 08.09.2021 13:41 Mutta ne, jotka eivät osallistu edes heille ilmaisen piikin vastaanottamisen vertaa niiden suojaamiseen, joita rokotteet eivät suojaa, ovat minusta vastenmielisiä ja paheksuttavia urpoja (vapaamatkustajia he eivät ehkä ole, koska kuten Sivustahuutaja kirjoittaa, saanevat koronan ennemmin tai myöhemmin).
Influessakin on vaarallinen monille. Silti kaikki eivät ota rokotetta. Kannattaa jo siirtää ajatuksen post-korona-maailmaan, jossa tämä virus on yksi muiden joukossa. Todelliset urpoilut tapahtuivat ennen rokotteita kesällä 2020 ja siitä tämän vuoden alkuun.
Ymmärrän kuitenkin Urpiaisen harmituksen siitä, että hänen läheisensä joutuvat olemaan vaarassa, koska pena ei jaksa lähteä roskapankista hakemaan rokotetta. Aprikoos, kaupungin kannattaisi laittaa rokotusratikka, jossa tarjottaisiin halpaa oluttua.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 08.09.2021 14:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti: 08.09.2021 14:01 Paheksutaan siis yhdessä läskejä, liikkumattomia, juoppoja, mielenterveytensä laiminlyöviä, työttömiä ja nettosaajia.
+ tupakoitsijat, crosfittaajat, nistit ja bemarikuskit.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 08.09.2021 14:01
Bluntly kirjoitti: 08.09.2021 13:51 Mutta minä paheksun niitä tyyppejä, jotka omalla urpoudellaan aiheuttaa mun verorahojen heittämistä turhuuteen.
Paheksutaan siis yhdessä läskejä, liikkumattomia, juoppoja,
Eipäs mennä henkilökohtaisuuksiin!1
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 08.09.2021 13:59
urpiainen kirjoitti: 08.09.2021 13:30 Joo, mut konsensukseen kyllä kai kuuluu myös, että rokotettu saa tartunnan pienemmällä todennäköisyydellä kuin rokottamaton, ja jos rokotettu kuitenkin tartunnan saa, levittää virusta paljon vähemmän kuin rokottamaton.
Silti saattaa syntyä tilanne, jossa määrällisesti suurin osa liikkuvasta viruksesta leviää rokotettujen kautta. Suhdeluvuistahan tämä on kiinni. Jos rokotettuja on 90% ja rokottamattomat levittävät kymmenkertaisesti, niin silloin ollaan 50/50 sen suhteen miten rokotetut/rokottamattomat levittävät virusta.
Mut mun pointti ei ollut kiinni suhdeluvuista vaan absoluuttisista luvuista. Jokainen rokotus vähentää haavoittuvaisten riskiä.

Vähän sama, että jos rokotekattavuus etenisi täydelliseksi, jossain vaiheessa rokotettujen osuus kaikista sairaalahoitoa tarvitsevista nousisi 100 prosenttiin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.09.2021 14:06 kaupungin kannattaisi laittaa rokotusratikka, jossa tarjottaisiin halpaa oluttua.
Eiks tää olutpalkinto ole ollut jossain Jenkeissä käytössä?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 08.09.2021 14:08

Vähän sama, että jos rokotekattavuus etenisi täydelliseksi, jossain vaiheessa rokotettujen osuus kaikista sairaalahoitoa tarvitsevista nousisi 100 prosenttiin.
Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 08.09.2021 14:08
sivustahuutaja kirjoitti: 08.09.2021 13:59
urpiainen kirjoitti: 08.09.2021 13:30 Joo, mut konsensukseen kyllä kai kuuluu myös, että rokotettu saa tartunnan pienemmällä todennäköisyydellä kuin rokottamaton, ja jos rokotettu kuitenkin tartunnan saa, levittää virusta paljon vähemmän kuin rokottamaton.
Silti saattaa syntyä tilanne, jossa määrällisesti suurin osa liikkuvasta viruksesta leviää rokotettujen kautta. Suhdeluvuistahan tämä on kiinni. Jos rokotettuja on 90% ja rokottamattomat levittävät kymmenkertaisesti, niin silloin ollaan 50/50 sen suhteen miten rokotetut/rokottamattomat levittävät virusta.
Mut mun pointti ei ollut kiinni suhdeluvuista vaan absoluuttisista luvuista. Jokainen rokotus vähentää haavoittuvaisten riskiä.
Minähän puhuin juuri niistä absoluuttisista luvuista? Ei tosin hajuakaan, paljonko viruksia absoluuttisena märänä rokottamaton levittää verrattuna rokotettuun.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.09.2021 14:06 Ymmärrän kuitenkin Urpiaisen harmituksen siitä, että hänen läheisensä joutuvat olemaan vaarassa, koska pena ei jaksa lähteä roskapankista hakemaan rokotetta. Aprikoos, kaupungin kannattaisi laittaa rokotusratikka, jossa tarjottaisiin halpaa oluttua.
Enemmänhän jengi aiheutti vaaraa viime kesänä käymällä perheen kanssa prismassa, vaikka samat kamat olisi voinut ostaa ilman järjetöntä ihmiskontaktimäärää?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.09.2021 14:15
urpiainen kirjoitti: 08.09.2021 14:08 Vähän sama, että jos rokotekattavuus etenisi täydelliseksi, jossain vaiheessa rokotettujen osuus kaikista sairaalahoitoa tarvitsevista nousisi 100 prosenttiin.
Kuva
En osaa tulkita gifin (?) välittämää viestiä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

"You might be onto something" -hakufraasilla löysin. Tarkennetaan vielä, että kyse oli vitsin yrityksestä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.09.2021 14:06
sivustahuutaja kirjoitti: 08.09.2021 14:05
urpiainen kirjoitti: 08.09.2021 13:41 Mutta ne, jotka eivät osallistu edes heille ilmaisen piikin vastaanottamisen vertaa niiden suojaamiseen, joita rokotteet eivät suojaa, ovat minusta vastenmielisiä ja paheksuttavia urpoja (vapaamatkustajia he eivät ehkä ole, koska kuten Sivustahuutaja kirjoittaa, saanevat koronan ennemmin tai myöhemmin).
Influessakin on vaarallinen monille. Silti kaikki eivät ota rokotetta. Kannattaa jo siirtää ajatuksen post-korona-maailmaan, jossa tämä virus on yksi muiden joukossa. Todelliset urpoilut tapahtuivat ennen rokotteita kesällä 2020 ja siitä tämän vuoden alkuun.
Ymmärrän kuitenkin Urpiaisen harmituksen siitä, että hänen läheisensä joutuvat olemaan vaarassa, koska pena ei jaksa lähteä roskapankista hakemaan rokotetta. Aprikoos, kaupungin kannattaisi laittaa rokotusratikka, jossa tarjottaisiin halpaa oluttua.
Kiitos ymmärryksestä. Esim. tätä tyyppiä varmaan myös nyppii kulkutautimyönteiset: https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008247228.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Monien maiden luopuessa rajoituksista, niin mä olen alkanut vähentämään maskin käyttöä ja jopa harkinnut lopettavani kokonaan. Ei vaan viitsi enää suojella rokottamattomia, kun ei niitäkään tunnu kiinnostavan ja härpäkkeen kanssa pelaaminen on rasittavaa hengityshaittoineen ja huurustuvine laseineen.

Nyt kun suositus muuttaa maskinkäytön harkinnanvaraiseksi, niin päätös lienee helppo: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008293125.html
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Sama. Jos johonkin joukkoliikennevälineeseen tuppaudun niin sitten ehkä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Eipä alle 12-vuotiaille ole rokote vielä edes tarjolla niin maskin käyttö on ja pysyy.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Nythän kai koronaluvuissa, vaikka siis niitä tartuntalukuja ei enää ehkä pitäisi niin paljoa tuijotella, saattaa olla näkyvissä se muissakin maissa näkynyt ilmiö, että kun tartunnat painuvat rokotusten myötä alas ja rajoitukset poistetaan, tartunnat lähtevät taas nousuun (https://verdelehti.fi/korona/). Jotenkin tältä pohjalta olen ajatellut, että vaikka olen tuplarokotettu ja hyvin epätodennäköinen taudinkantaja, niin riskiryhmäläisten takia pidän muita suojatakseni maskia julkisissa sisätiloissa, vaikka siitä pieni epämukavuus itselleni olisi. Toki tässä on jonkinlainen sosiaalinen mukautuvaisuus isossa roolissa; jos toistuvasti huomaan olevani ainoa maskipää, varmaan lakkaan käyttämästä. Mutta toistaiseksi ajattelin vieä maskia käyttää.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Jatkan maskin käyttöä itsesuojeluna toistaiseksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

"Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ylilääkäri Otto Helve totesi torstaina pidetyssä tiedotustilaisuudessa tartuntariskin olevan kouluissa hyvin pieni."

Tämä on muuten aika törkeä vale. Koululaisia ei juuri testata mutta siellähän ne tartunnat juuri leviävät. UK:ssa tartunnat räjähti kouluikäisissä 14.9. alkaen kun koulut avattiin. Sama on käynyt täällä.
Universaali disclaimer.
Vastaa Viestiin