Koronavirus

Yleinen lätinä jä kitinä
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bhven kirjoitti: 18.08.2020 16:44 Kuulostat päivä päivältä enemmän Gattacalta.
Nussivalla maailmalla on kotonakin kaikenlaista pientä puuhaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bhven kirjoitti: 18.08.2020 16:44
So Hard kirjoitti: 18.08.2020 16:38 Sattuneesta syystä ei tule kauheasti käytyä ihmisten ilmoilla.
Kuulostat päivä päivältä enemmän Gattacalta.
Antakee, antakee, ootte te ennenkin antanut.
Universaali disclaimer.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Vagabondo kirjoitti: 18.08.2020 9:18
James Potkukelkka kirjoitti: 18.08.2020 9:02 Toisaalta se on tietysti luotettavampi, vaikkakin hitaampi. 7 päivän laskurissa yksi Skopjen kone heilauttelee.
Viimeiset lukemat oli jossain 150 tietämillä. Ei sitä enää yksi konelasti hyppäytä merkitsevästi.

Eniten mua hämää, kun 7pv ennuste antoi hieman toivoa, että tämä nousu voisi ehkä pysähtyä ja ihmiset olisi alkaneet taas varomaan.
Vaaransin tänään terveyteni ja menin töihin paikallisbussilla, jonka lähtöpiste on Turun lentoasema. Olin tosin ainoa matkustaja keskustaan asti (pois jäädessäni tuli sataman suuntaan menijöitä.)
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kun näkee, miten vähän porukka käyttää maskia, pidän aika epätodennäköisenä, että Koronavilkusta saataisiin mitään hyötyä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.08.2020 8:48 Kun näkee, miten vähän porukka käyttää maskia, pidän aika epätodennäköisenä, että Koronavilkusta saataisiin mitään hyötyä.
En minäkään usko. Sovellusten paras penetraatio islannissa 40%. Suomessa ilman pakkoa päästäneen johkin 8-10%.

Toivottavasti lainsäädäntö jossa näiden helppojen toimien pakollisuus voidaan asetuksella asettaa, lennot yms. rivakasti kieltää on tulilla. Epäilen ettei ole. Katsotaan montako miljardia hallituksen patustelu tällä kertaa maksaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja exsu »

Nämä sovellukset lataa ne tyypit jotka on muutenkin tiedostavia, ja todennäköisesti suurimman osan ajasta kotona.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^^ meinaat siis, että jengi ei käytä appsia?

Minusta näillä tartuntamäärillä appsi on jees, mutta maski vähän hölmö. Laajasti käytettynä appsi olisi tehokas tapa jäljittää tartunnat nopeasti. Maski taas on näillä tartuntamäärillä yleensä vähän turha, ts. maskin käyttäjällä ei äärimmäisen suurella todennäköisyydellä ole koronaa. Hyvin määritelty raskaasti valvottu maskipakko olisi toisaalta hyvä tapa palata normaalimpaan elämään, eli mahdollistettaisiin esim. turvallisempi joukkoliikenne niille, joilla ei ole muita tehokkaita vaihtoehtoja. Olisi kuitenkin ihan pöljää kävellä tuolla pihalla maski päässä. Tässäkin asiassa viestintä on ihan mitä sattuu ja toimenpiteet haparoivia.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exsu kirjoitti: 19.08.2020 9:00 Nämä sovellukset lataa ne tyypit jotka on muutenkin tiedostavia, ja todennäköisesti suurimman osan ajasta kotona.
Toisaalta sovelluksen ladanneista lienee suurin osa kaupungeissa, jos penetraatio olisi riittävä niistä voisi olla _jotain_ hyötyä.

Suurin osa tartunnoista levinnee silti idioottien toimesta idiotismeja puuhatessa. Juhlat, turhat matkat, kipeät lapset pois käsistä että pääsee töihin.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^ totta kai appsi olisi jeech, mutta en usko, että kovin moni asentaa. Itse toki asennan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.08.2020 9:13 ^^ totta kai appsi olisi jeech, mutta en usko, että kovin moni asentaa. Itse toki asennan.
Eihän sitä asenna kukaan, jos viestintä on perseestä. Mutta jos sale telkussa sanoo, että tämä appsi pelastaa suomen, eikä hallitus sekoile siihen muuta, niin se appsi hyrrää riittävän monen taskussa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Sulkisivat vaan taas Uudenmaan. Ei ne saatanan tunarit siellä osaa, ja muu maa kärsii.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 19.08.2020 10:36 Sulkisivat vaan taas Uudenmaan. Ei ne saatanan tunarit siellä osaa, ja muu maa kärsii.
Onko jo nauriit seipäillä? :paska:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Onko tietoa, miten Koronavilkku toimii? Jossain luki, että jokainen kännykkä vaihtaisi omaa koodiaan säännöllisesti. Mutta onko missään keskusrekisteriä koodeista? Vai pitääkö jokainen kännykkä vain itse rekisteriä käyttämistään koodeista? Eli jos mä sairastun, mun kännykkä kertoo sitten olleensa kontaktissa koodien A, B ja C kanssa. Mutta jos missään ei ole keskusrekisteriä käytetyistä koodeista, silloin sitten ilmeisesti laitetaan yleiskutsu softaan, että koodeja A, B ja C käyttäneet kännykät ilmoittakaa omistajillenne. Jokainen känny sitten itsenäisesti tarkistaa, onko käyttänyt kutsussa mainittuja koodeja?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Husin apulaisylilääkäri, infektiolääkäri Eeva Ruotsalainen:


Yskäistessä tai aivastaessa maskia ei missään tapauksessa pidä poistaa, koska tällöin pisaroita leviää ympäristöön.

”Koko maskin suojaava idea katoaa. Mieluummin yskäisee maski päällä ja vaihtaa sitten maskin jälkeenpäin puhtailla käsillä


https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000006606470.html

Thl:

Miten maskin kanssa yskitään ja niistetään oikein?

-Maski tulee poistaa niistämisen ajaksi. Niistäessä ja yskiessä käytetään kertakäyttöistä nenäliinaa, joka heitetään roskiin.


https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja ... situksesta

Thl:n ohje siis sanoo, että jos bussissa (koko ohjehan pääasiassa käsittelee julkista liikennettä) tulee yskänpuuska, maski poistetaan, kaivetaan esiin kertakäyttöinen paperinenäliina ja yskitään siihen. Sen jälkeen edelleen ruuhkabussissa desinfioidaan kädet ja puetaan maski uudeleen.. Osoittaa, että viestintä on vaikeaa ja että asioista ei pitäisi tehdä liian monimutkaisia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja annepa »

Minusta tämän Kiurun lausahdus osoittaa, että hän ei elä todellisuudessa:

"Jokaisen kunnan ja sairaanhoitopiirin alueella on nohevasti keksittävä, mistä nämä ihmiset saadaan." (https://yle.fi/uutiset/3-11502363) NOHEVASTI!

Tuli sellainen olo, että tässä nyt täti ohjeistaa tumpeloita, että miten pitää toimia. Alentavaa. Hyh.

Olen samaa mieltä siitä täälläkin kirjoitetusta ehdotuksesta, että tässä tilanteessa, jos kerran on testattava aivan vitusti, on joidenkin kiireettömien hoitojen hoitotakuuta höllättävä ja siirrettävä sieltä henkilökuntaa testien ottoon. Tällainen strategian päivitys ja vähättely ei auta todellista tilannetta mitenkään. Toisaalta jos labrahlökunta loppuu, ei tämä hoitotakuun hölläys enää sitten riitä.

Itsehän olin kesällä kahdesti flunssassa. En mennyt testiin enkä edes soittanut infektiopolille. Olin kotona sen ajan + pari päivää päälle kun oli oireita ja sitten elin taas normaalisti (mikä kyllä on sekin aika eristäytynyttä toimintaa, en käy yleensä edes kaupassa). Molemmat flunssat kestivät noin 5 päivää, mikä on kyllä yllättävän lyhyt aika verrattuna normaaliin.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Juu. Kiuru väistelee omaa vastuutaan. Ei siinä nohevuus auta, kun velvoittava hoitotakuu on voimassa. STM säätäköön lait tai asetukset niin, että hoitotakuu ei ole voimassa tai työntäköön nohevuuden sinne, minne aurinko ei paista.

Toinen juttu on sitten tietysti, onko järkevää lykätä muiden sairauksien hoitoa sen takia, että saadaan testattua 20 000 nuhanenää päivässä. Tällä hetkellä yhden posititiivisen testin hinnaksi tulee 72 000 euroa, koska lähes kaikki ovat negatiivisia.

https://yle.fi/uutiset/3-11502158
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kiuru esiintyi eilen mm. A-studiossa (tai mikä nimi olikaan). Sellainen poliittisen broilerin karikatyyri, puhuva pää, hän oli jokaisessa vastauksessaan. Varmasti käynyt kalliissa esiintymiskoulutuksissa, joiden anti on se, että älä vittu nyt vaan mokaa, älä ajattele itse, äläkä ainakaan vastaa kysymykseen.

Se, että hän ilmoittaa täysin epärealistisia eli mahdottomia tavoitteita toteutuvaksi sitten joskus koronan torjunnassaan ja vielä kehuuu niitä kunnianhimoisiksi jättää kuulijalle vähättelevän ja epärehellisen vaikutelman. Mikä ylipäätään on tämä poliitiokoiden yleinen tapa asettaa päättömiä tavoitteita, jotta niitä voi sitten kehua kunnianhimoisiksi? Luulevatko he, että kansalainen on niin tyhmä, että hän tulkitsee tavoitteen kunninhimon jotenkin asettajansa kunnianhmon kautta?

Tällä poliittisella pelillä ja jargonillahan yritetään vaientaa kritiikkiä ja keskustelua ylipäätään, näin asian itse tulkitsen.

On se vaan hyvä, että emme elä diktatuurissa, vaan enemmänkin tässä kontekstissa teknokratiassa ja A-studioonkin raahataan täyspäisiä HUS:n sparraajia, joilta sitten kuullaan miten asiat oikeasti ovat ja miltä se lähitulevaisuus oikeasti todellisuudessa näyttää ihan tavan kansalaisen kannalta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ tässä on myös kyse koko maata koskettavasta ongelmasta. Ei sitä sodassakaan ohjeisteta, että jokainen kunta funtsii itse rajojensa puolustuksen, tuumaakaan ei saa antaa periksi!

Jos jotkut kunnat sössii asiansa, niin mitä ilos siitä on, että muut hoitavat asiansa? Jos koronageneraattoreita ei saada kuriin, niin tästä tulee erittäin kallis kriisi. Hallituksen tehtävä on optimoida koko maalle paras lopputulos kokonaishyvinvoinnin näkökulmasta. Joo, tämä on vaikeampi urakka kuin rahan jakaminen omille etupiireille. Mutta mitäs läksitte.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kiurun haukkuminen on vähän ilkeää, ei kehitysvammaisia saa kiusata.
Universaali disclaimer.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja annepa »

James Potkukelkka kirjoitti: 20.08.2020 9:59 Toinen juttu on sitten tietysti, onko järkevää lykätä muiden sairauksien hoitoa sen takia, että saadaan testattua 20 000 nuhanenää päivässä. Tällä hetkellä yhden posititiivisen testin hinnaksi tulee 72 000 euroa, koska lähes kaikki ovat negatiivisia.

https://yle.fi/uutiset/3-11502158
No ei ole. Onneksi ohjeissa on edes huomioitu allergiat ja niiden huomioiminen (ei tarvi testata), mutta toisaalta tarhat ja koulut viis veisaa tällaisista ohjeista ja ohjaa testiin. Varhila eilen (vai toissapäivänä?) esitti, että kouluun ja päiväkotiin paluuseen ei tarvita negatestiä ja jos tällainen vaaditaan, on ohjeita tulkittu aivan väärin. Miten päiväkoti voisi edes vaatia jotain tällaista yksityistä terveystietoa, eikö niille voi jo sanoa, että luepa GDPR ja sano sitte kuuluuko tää asia sulle.

En ole ainoa joka jättää testin välistä. Meillä ei olla "nuhassa", meillä ollaan "sairaana". Sen kummemmin erittelemättä. Eräs tuntemani henkilö turhautui testiruuhkaan ja siihen että testiin ei edes pääse aikaa varaamaan nuhaiselle lapselle ja päätti, että ei vie tyyppiä ollenkaan testiin vaan odottavat, että oireet menevät ohi ja lapsi sitten päivän rientoihin. Eli täsmälleen samalla tavalla kuin minä toimin. Jos oireet pahenevat, niin sitten tietenkin asianmukainen toimintalinja ja sairastunut henkilö menee tai viedään lääkäriin.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kannattaa pitää mielessä, että päiväkotien ja koulujen henkilöstö miettii muiden ja omaa turvallisuutta.
Universaali disclaimer.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja annepa »

So Hard kirjoitti: 20.08.2020 11:22 Kannattaa pitää mielessä, että päiväkotien ja koulujen henkilöstö miettii muiden ja omaa turvallisuutta.
Totta kai miettii, niin tässä miettii itse kukainenkin.

Testauksessa on vielä porsaanreikiä: testi on otettava "oikeaan aikaan" (joka on...?), osa tartuttajista on oireettomia eli heitä ei edes testata ja testien tuloksissa on 20% vikatuloksia.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

annepa kirjoitti: 20.08.2020 11:25
So Hard kirjoitti: 20.08.2020 11:22 Kannattaa pitää mielessä, että päiväkotien ja koulujen henkilöstö miettii muiden ja omaa turvallisuutta.
Totta kai miettii, niin tässä miettii itse kukainenkin.

Testauksessa on vielä porsaanreikiä: testi on otettava "oikeaan aikaan" (joka on...?), osa tartuttajista on oireettomia eli heitä ei edes testata ja testien tuloksissa on 20% vikatuloksia.
Ja silti sinä olet sitä mieltä, että voit oireiden perusteella itse arvioida mistä on kyse?
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 20.08.2020 9:59
Toinen juttu on sitten tietysti, onko järkevää lykätä muiden sairauksien hoitoa sen takia, että saadaan testattua 20 000 nuhanenää päivässä.
Koneiston lisäksi myös potilaat lykkäävät hoitoon hakeutumista. Heinäkuussa tuli ilmeisesti piikki syöpädiagnooseissa kun jengi hakeutui viimein hoitoon kevään jälkeen. Keväällä sydänpotilaita taas oli vähemmän hoidettavana, koska todennäköisesti jättivät hakeutumatta hoitoon.

Tegnellin sanoin: 5v päästä nähdään erot kokonaiskuolleisuudessa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^Ongelma siis on nyt, että vastoin STM:n ohjetta vaaditaan neg. tulosta, vaikka oireet ovat jo loppuneet. Ei kukaan ole sitä mieltä, että sairaita lapsia pitäisi viedä hoitoon, vaan kyse on lapsista, jotka ovat jo oireettomia.

https://yle.fi/uutiset/3-11502013
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin