Koronavirus

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Eli saiko nyt eläkeviran?

edit: kirjoitit "toivottavasti".
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008190414.html

"Koulu päättää, ketkä saavat tulla sen alueelle"

Jaa? Mun käsittääkseni koulu ei voi kyllä tuollaista päättää.

edit: olin ehkä väärässä. Julkisrauha.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

No nyt se uutinen on jo päivittynyt kertomaan, että poliisi on joutunut hakemaan näitä kulkutautimyönteisiä pois häiriköimästä kouluja.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:dumb:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 13.08.2021 12:19 Pauli Rautiainen lähti pari viikkoa sitten Kalevi Sorsa -säätiön kalifin paikalta, ja nyt hän jo kutsuu ketjussaan valtioneuvoston toimia absurdeiksi ja valtioneuvoston (vai kanslian?) jäseniä hyvää tarkoittaviksi hölmöiksi:

Toivottavasti yliopistonlehtorin virka on vakituinen, uutta hyvä toveri -työpaikkaa ei demareilta varmaan ihan nopeasti tipu.
Sen verran tymäkkää tekstiä Rautiaiselta nyt tosiaan tulee, että toivottavasti kyseessä on eläkevirka!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/bac9 ... ae30a3124d

Kannanotoista päätellen on :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että Uudessa-Seelannissa on nyt todettu ensimmäinen koronatapaus lähes puoleen vuoteen, ja tämän yksittäisen tapauksen takia koko maahan julistetaan poikkeusolot ja lähes täyssulku, jossa koulut ovat kiinni, välttämättömillä ostoksilla saa käydä, mutta muuten ollaan kotona eikä edes naapurille saa puhua? Eiks Uudessa-Seelannissa ole perustuslaki- ja perusoikeustalebaneja?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21381
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Minusta tuo just on matikan valossa ihan fiksua. Laittavat hetkeksi maan kiinni ja ottavat kaikki tartuntaketjut kiinni ja sitten avaavat maan, vaikkaan minä. Vaihtoehtona on löysäillä ja sitten kärvistellä kuukausia-vuosia.

Suomessa on uutisoitu siitä, että jäljitys kusee. En ymmärrä miten tuo voi olla mahdollista. Tässä on ollut 1,5 vuotta aikaa kouluttaa useampi armeijallinen jäljittäjiä, jotka voitaisiin nyt työllistää ihan kannattavaan ja taloutta stimuloivaan hommaan. Sen sijaan ruikutetaan resurssien puutetta ja otetaan syömävelkaa työelämän ulkpuolella olevien paijaamiseen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 18.08.2021 9:34 Eiks Uudessa-Seelannissa ole perustuslaki- ja perusoikeustalebaneja?
Eikös me olla useampaan otteeseen todettu, että suomalainen systeemi, jossa lakien perustuslainmukaisuus tarkistetaan etukäteen, on aika harvinainen. Yleensä maailmalla parlamentti säätää mitä lakeja sattuu huvittamaan, ja jos joku sitten on sitä mieltä, että ovat perustuslain vastaisia, voi valittaa perustuslakituomioistuimeen. Eo. malli mahdollistaa huomattavasti nopeamman lainsäädännön kuin suomalainen, jossa ensin täytyy kuulla 20:ta valtiosäätöoikeuden asiantuntijaa ja sataa sidosryhmää ja sen jälkeen 6kk:n kuluttua todetaan, että laki ei ole perustuslain mukainen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.08.2021 10:15
urpiainen kirjoitti: 18.08.2021 9:34 Eiks Uudessa-Seelannissa ole perustuslaki- ja perusoikeustalebaneja?
Eikös me olla useampaan otteeseen todettu, että suomalainen systeemi, jossa lakien perustuslainmukaisuus tarkistetaan etukäteen, on aika harvinainen. Yleensä maailmalla parlamentti säätää mitä lakeja sattuu huvittamaan, ja jos joku sitten on sitä mieltä, että ovat perustuslain vastaisia, voi valittaa perustuslakituomioistuimeen. Eo. malli mahdollistaa huomattavasti nopeamman lainsäädännön kuin suomalainen, jossa ensin täytyy kuulla 20:ta valtiosäätöoikeuden asiantuntijaa ja sataa sidosryhmää ja sen jälkeen 6kk:n kuluttua todetaan, että laki ei ole perustuslain mukainen.
No joo, toki tuo, asetin kysymyksen vähän hölmösti. Mutta kyllä tämä sen verran rajulta toimeenpanovallan käytöltä kuulostaa, että - kun pääministerikin taitaa vielä olla nuori, sosiaalidemokraattinen nainen - luulisi parlamentinkin pillastuvan. Vai onko tämä aika eristetyn saaren vallitseva mentaliteetti?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21381
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Minä veikkaan, että tuolla on selkeä koronastrategia ja kaikki ymmärtävät, että parin päivän sulku on ihan ok, jos sen jälkeen voi taas viettää puoli vuotta täysin normaalia elämää.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 18.08.2021 10:54 pääministerikin taitaa vielä olla nuori, sosiaalidemokraattinen nainen
Onko poseerannut Voguen kannessa??
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21381
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ ei, mutta siivoo ite, tai siis ei oo aikaa käydä kaupassa, tai siis...
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.08.2021 11:15
urpiainen kirjoitti: 18.08.2021 10:54 pääministerikin taitaa vielä olla nuori, sosiaalidemokraattinen nainen
Onko poseerannut Voguen kannessa??
Sittenkin koronatoimet ovat liian tiukat: https://www.vogue.co.uk/article/jacinda ... ogue-cover
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Täytyy vinkata The New Zealand Heraldille PM:n aamiaiskuiteista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Laitetaas oikeaan ketjuun



Saas nähdä, ovatko Avit samaa mieltä.

Koronapassi ehkä kenties mahdollisesti valmistuu joskus ensi hallituskaudella, jos talebanit suovat.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.08.2021 12:59 Laitetaas oikeaan ketjuun



Saas nähdä, ovatko Avit samaa mieltä.
.
Eivät ole

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008205155.html

"”Tällaisella lakia kevyemmällä ohjauksella, jossa vielä erikseen sanotaan päätösten jäävän aluehallintovirastojen harkittavaksi, ei voi sen enempää kiristää kuin lieventää jo laissa säädettyä. Pidän tästä näkemyksestäni kiinni.”

Tätähän fundeerattiin jo aiemmin tässä ketjussa, jossa muistaakseni jäsen urpiainen oli sitä mieltä, että ministeriöt voivat antaa aveille ohjausta ja siten ohjata lain tulkintaa. Maallikkosaarnaajana itse ihmettelin, miten se ohjaus voi muuttaa, mitä laissa lukee.

Edit: jaa, tarkemmin katsoen Urpiainen oli kuitenkin samaa mieltä kanssani
viewtopic.php?t=13811&start=1500

Hallitus ja eduskunta viisaudessaan säätävät lain ja sitten kiukuttelevat aveille, kun ne noudattavat lakia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Hesarilta harvinaisen hyvä pääkirjoitus; ollaan selkeästi jotain mieltä ja vieläpä samaa mieltä mun kanssani!

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2 ... 11254.html
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Nehän vaan referoi pääideologin eilistä tekstiä! https://www.soininvaara.fi/2021/08/22/r ... ngeikseen/
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21381
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tuossa on kyse incelin naisvihasta. Ode ei pysty elämään samassa maailmasa nuorien kauniiden johtajanaisten kanssa, joihin siis Kiurukin kuuluu. Suomella on toimiva koronastrategia ja tilanne on hallituksen epänyrkissä lainsäädäntöä myöten.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008221623.html

Mä en oikein tiedä, missä mielessä Israel on koronahoidon mallimaa. Alussa ne onnistuivat hyppäämään ohituskaistalle rokotteiden hankinnassa, mutta nyt käsittääkseni Suomen rokotekattavuus on jo korkeampi kuin siellä, vaikka Israel kerkesi jo aikoja sitten lopettamaan rajoitukset (sittemmin kyllä osin palautettu). Lisäksi on aika paljon kulkutautimyönteistä taikauskojengiä, joka vielä tuppaa asumaan hyvinkin tiheästi ja harrastamaan erisorttista parveilua. Puhumattakaan siitä, että jo kampanjan alussa varoitettiin, että apartheid-systeemissä laumasuojan rakentaminen on lähtökohtaisestikin aika hankalaa, kun esimerkiksi miehitetyillä alueilla rokote annetaan vain miehittäjille ja uudisasukkaille, ei tartuntoja ylläpitävälle pohjaväestölle (jotka eivät myöskään mukana noissa kattavuusluvuissa, jotka silti siis jo Suomea matalampia).

Lienevät silti oikeassa siinä, että toistuvat kausirokotukset ovat meidänkin tiemme.

Mitens muuten ihan oikeasti se long covid? Onko se enemmän sähköallergia - ihan oikeat oireet, niiden syy monimutkainen psykososiaalinen stressireaktio - vai viruksen suoraviivainen somaattinen seuraus?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25645
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 27.08.2021 10:56
Mitens muuten ihan oikeasti se long covid? Onko se enemmän sähköallergia - ihan oikeat oireet, niiden syy monimutkainen psykososiaalinen stressireaktio - vai viruksen suoraviivainen somaattinen seuraus?
Valitettavasti totta.

Luettuani tämän aloin pelätä koronaa. Ennen sitä en pelännyt

https://www.thelancet.com/journals/ecli ... 2/fulltext
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Joo. Toi on kyllä paitsi erinomaisen ikävää yksilön kannalta, myös aika iso yhteiskunnallinen riski. Ehkä ihan hyvä, että Kiuru jarruttaa täyttä avaamista ennen kuin tiedämme enemmän ja rokotekattavuus on korkeampi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Toisaalta sitten Tanska ei enää luokittele koronaa vaaralliseksi taudiksi ja luopuu kaikista rajoituksista kahden viikon kuluttua. Siellä kyllä kai ollaan aika paljon pidemmällä yli 12-vuotiaiden kakkosrokotuksissa, mutta silti. Kiinnostava nähdä, miten menee.

https://yle.fi/uutiset/3-12075410
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23502
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Hyvin kuvaavaa, että muualla luovutaan koronapassin käytöstä ennenkuin Suomessa on edes mitään haaveita saada semmoista toteutettua.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4290
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Bluntly kirjoitti: 27.08.2021 15:39 Hyvin kuvaavaa, että muualla luovutaan koronapassin käytöstä ennenkuin Suomessa on edes mitään haaveita saada semmoista toteutettua.
Aina pienellä viiveellä. Kun muualla sodittiin 1914-1918, niin Suomessa rähinä alkoi vasta 1939.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Vastaa Viestiin