Koronavirus

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mullahan ei oikein ole presenssiä sosiaalisessa mediassa, eli digitaalisen diskurssin seuraamiseni on aika rajoitettua. Olen kuitenkin ollut huomaavinani, että persuhenkisissä (ja kokoomuksen konservatiivipiireissä?) esiintyy nyt aika vahva laumapyrähdys siihen suuntaan, että pyritään vääristelyn uhallakin maalaamaan tosiasiallista alarmistisempaa kuvaa koronaviruksesta, esitetään THL:n ja valtioneuvoston olevan joko aidosti pihalla tai sitten pimittävän tietoa, vaaditaan kovempia toimia, valmiuslain käyttöönottoa, käskyjä, pakkokeinoja ja tolleen.

Mistäköhän tässä on kyse? Toki opposito politikoi kaikella ja käyttää lähes kaikki keinot lyödäkseen hallitusta, mutta on tässä kuitenkin jotain vähän vavahduttavaa. En tarkoita vain sitä, että pandemian valjastaminen poliittiseen peliin on poikkeuksellisen mautonta, koska pelkojen lietsonnalle - ja eliitinvastaisuudelle - koko persujen olemassaolo perustuu. Lisäksi ja ehkä paljastavammin tässä minusta nousee aika selkeästi esiin persujen ja muiden perinteisen linjan oikeistolaisten epädemokraattinen kaipuu autoritäärisen, vahvan johtajan alaisuuteen. Yksilönvastuu pois ja kovat pakkokeinot käyttöön! Persupiireissä tietysti avoimestikin ihaillaan itäisten, totalitarististen yhteiskuntien anti-individualistista tehokkuutta, mutta olen aistivinani laajemminkin tätä tuttua kiihottumista siitä, että saadaan militaristiset komentoketjut käyttöön ja keskusjohtoisesti tehokas järjestys aikaan.

Kaikki yhteen ääneen:
Suojeluskunnat Suomenmaassa järjestystä vaatii, kaikki ryssät maasta pois ja alas punakaarti.
Hei! Saksanniemi, Jääkärijoukko, Lapuan ja Härmän loukko, Vöyri, Kauhava ja muut.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^ Persuporukka on osittain samaa, joka epäilee kaikkia asiantuntijoita ja viranomaisia.

WC-paperin elintärkeys tosiaan ollut yllättävää.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 13.03.2020 10:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Valmiuslaki varmaan otetaan lähipäivinä käyttöön. En olisi uskonut sitä päivää näkeväni.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Katselin Kiinan tartuntakäppyrää, joka jonkin aikaa kulkenut vaakatasoon eli ei juuri uusia - tähän kului noin kuukausi ekoista todetuista.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 13.03.2020 12:06 Katselin Kiinan tartuntakäppyrää, joka jonkin aikaa kulkenut vaakatasoon eli ei juuri uusia - tähän kului noin kuukausi ekoista todetuista.
Joo. Mutta Kiina laittoi koko maakunnan täysin kiinni. Kodeista ei saanut poistua edes kauppaan. Partiot veivät ruokaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 13.03.2020 12:27
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 13.03.2020 12:06 Katselin Kiinan tartuntakäppyrää, joka jonkin aikaa kulkenut vaakatasoon eli ei juuri uusia - tähän kului noin kuukausi ekoista todetuista.
Joo. Mutta Kiina laittoi koko maakunnan täysin kiinni. Kodeista ei saanut poistua edes kauppaan. Partiot veivät ruokaa.
Vaikea sanoa, mikä tuon merkitys on verrattuna Suomeen. Lähinnä meilasin, koska asia on luokkaa mielenkiintoinen yksityiskohta. Eihän valtioita voi suoraan verrata tässä toisiinsa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 13.03.2020 12:27
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 13.03.2020 12:06 Katselin Kiinan tartuntakäppyrää, joka jonkin aikaa kulkenut vaakatasoon eli ei juuri uusia - tähän kului noin kuukausi ekoista todetuista.
Joo. Mutta Kiina laittoi koko maakunnan täysin kiinni. Kodeista ei saanut poistua edes kauppaan. Partiot veivät ruokaa.
Kiinnostavaa nähdä, koska Kiina avaa sulkua ja mitä sitten tapahtuu.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 13.03.2020 12:32
James Potkukelkka kirjoitti: 13.03.2020 12:27
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 13.03.2020 12:06 Katselin Kiinan tartuntakäppyrää, joka jonkin aikaa kulkenut vaakatasoon eli ei juuri uusia - tähän kului noin kuukausi ekoista todetuista.
Joo. Mutta Kiina laittoi koko maakunnan täysin kiinni. Kodeista ei saanut poistua edes kauppaan. Partiot veivät ruokaa.
Kiinnostavaa nähdä, koska Kiina avaa sulkua ja mitä sitten tapahtuu.
On. Kuinka pitkä karenssi tulee ja miten sen perustelevat, jos perustelevat.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

urpiainen kirjoitti: 13.03.2020 12:32Kiinnostavaa nähdä, koska Kiina avaa sulkua ja mitä sitten tapahtuu.
Jos Volvo avaa puolet tehtaistaan niin pakko siellä jonkinlaista liikehdintää olla.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 13.03.2020 12:27
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 13.03.2020 12:06 Katselin Kiinan tartuntakäppyrää, joka jonkin aikaa kulkenut vaakatasoon eli ei juuri uusia - tähän kului noin kuukausi ekoista todetuista.
Joo. Mutta Kiina laittoi koko maakunnan täysin kiinni. Kodeista ei saanut poistua edes kauppaan. Partiot veivät ruokaa.
Lisäksi luvut tulevat kiinasta. Siellä voi olla paine raportoida "homma hanskassa"
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Hankalaa nyt käytännön lääkärin työ. Eilen istuin täydet suojavarusteet päällä tunnin puhelimessa yrittäen tavoittaa infektiolääkäriä. Mulla kaksi puhelinta koko ajan jonossa ja lisäksi hoitaja yritti. Tunnin jälkeen saatiin yhteys. Tulee mieleen Viipurin menetys, jolloin ampumatarvikkeita ei luovutettu varastolta, koska oikea lomake puuttui (eo. tarpeetonta dramatiikkaa, latojan huomautus). Onneksi ohjeita on nyt muutettu niin, että vastaavassa tilanteessa tämän päivän ohjeen mukaan mun ei tarvitse konsultoida infektiolääkäriä, vaan voin oman tulkinnan perusteella jättää lähettämättä testeihin (koska nyt voimassa olevan ohjeen mukaan ei testattaisi).

Tilastot eivät nyt siis kerro kaikkea, koska enää ei testata kaikkia niitä, joita aiemmin olisi testattu.

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja ... infektiota
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 14.03.2020 12:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Lieväoireisten testaus tilanteessa jossa pallo on jo tippunut on vähän pöljää.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 14.03.2020 12:24 Lieväoireisten testaus tilanteessa jossa pallo on jo tippunut on vähän pöljää.
En allekirjoita, että pallo olisi tippunut. Vastustaja on liian vaikea. Mutta totta, että systeemiä ei kannata kuormittaa testeillä silloin, jos se ei vaikuta potilaan hoitoon. Eilen eo. harkinnan mahdollisuutta ei vielä ollut hoitavalla lääkärillä.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 14.03.2020 12:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Yksi sivujuonne on, että saadakseen tartuntatautipäivärahaa, potilaalla pitää olla kunnan tartuntataudeista vastaavan lääkärin määräys karanteenista tai eristämisestä. Eli nythän asia on niin, että jos mulle tulee ihminen, jolle laitan saikkua koronan takia, hän ei saa tartuntatautipäivärahaa. Toki hän saa tavallista sairauspäivärahaa, mutta se on huonompi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

^Meille tuli ohjeistus, että jos joutuu Suomessa karanteeniin, palkka juoksee. Jos ulkomailla, ei.

Sairauslomasääntöjä myös helpotettiin vähän: jos joutuu lähtemään kesken päivän töistä, siltä päivältä ei tarvita lääkärintodistusta, vaan esimiehen lupa riittää.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Pohjoismaissa kuolleisuus toistaiseksi promillen luokkaa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 14.03.2020 16:13 Pohjoismaissa kuolleisuus toistaiseksi promillen luokkaa.
Niin kauan kun hoitoa riittää sairaille, niinhän se menee. Parin viikon päästä ei todennäköisesti riitä.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kuva
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Aika vanhaa dataa.
Universaali disclaimer.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

(em data näkyi vain tekstinä "Kuva")

Noin kahden viestin verran jaksoin väitellä jonkun kanssa Turun joukkoliikenteen fb-sivulla. Tyypin mielestä kaikki joukoliikenne pitäisi lopettaa heti. Ja se on voi voi jos ei ole omaa autoa.

Tämä: "selkeästi osaat kyllä lukea, mutta lukemisen ymmärtämiseen pitäisi hakea oppia jostain." Eli normaalia nettikeskustelua.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

En ymmärrä miksi joukkoliikenne pitäisi lopettaa.
Universaali disclaimer.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

^ "Jos näihin toimenpiteisiin ei ole valmis tarkoittaa se mielestäni, että hyväksytään taudin mahdollinen eteneminen ja pidetään peukkuja jotta ei itse sairastuisi."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

nokkaelain kirjoitti: 14.03.2020 17:59 ^ "Jos näihin toimenpiteisiin ei ole valmis tarkoittaa se mielestäni, että hyväksytään taudin mahdollinen eteneminen ja pidetään peukkuja jotta ei itse sairastuisi."
Niin kauan kun päiväkodit, koulut ja työpaikat ovat auki, joukkoliikenteen pitää olla auki. Eihän sitä kenenkään ole pakko käyttää jos on parempi vaihtoehto.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

nokkaelain kirjoitti: 14.03.2020 17:59 ^ "Jos näihin toimenpiteisiin ei ole valmis tarkoittaa se mielestäni, että hyväksytään taudin mahdollinen eteneminen ja pidetään peukkuja jotta ei itse sairastuisi."
Ei me kyetä pysäyttämään tätä. Hidastaa voidaan. Kukaan ei tiedä montako kuukautta tämä kestää. Talous on pakko pitää käynnissä, jotta talous ei romahda. Ihminen on vain noin 4 miljoonan arvoinen ja sairas vanhus on murto-osan tuosta. Taloudelliset uhraukset pitää suhteuttaa odotettaviin kuolemiin. Tästä syystä liian järeitä toimia ei saa tehdä liian aikaisin.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Vesper »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.03.2020 12:40 Yksi sivujuonne on, että saadakseen tartuntatautipäivärahaa, potilaalla pitää olla kunnan tartuntataudeista vastaavan lääkärin määräys karanteenista tai eristämisestä. Eli nythän asia on niin, että jos mulle tulee ihminen, jolle laitan saikkua koronan takia, hän ei saa tartuntatautipäivärahaa. Toki hän saa tavallista sairauspäivärahaa, mutta se on huonompi.
Ja sen maksaa työnantaja. Ei mulla ainakaan ole varaa laittaa jokaista niiskuttajaa saikulle.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Vastaa Viestiin