Koronavirus

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 16.04.2021 14:02
urpiainen kirjoitti: 16.04.2021 12:38 Mun mielestä on identiteettipoliittisesti kiusallista, että vaikka Vantaa oli ihan hetki sitten aika koronakriisissä, niin nyt Espoon päiväkohtaiset luvut ovat aika usein Vantaata korkeampia! Skarpatkaa nyt siellä radan varressa!
Kannattaa kirjoittaa arabiaksi, urduksi ja somaliksi niin kohderyhmäkin ymmärtää.
En osannut - ja nyt julkistetuissa luvuissa Espoo jo yli tuplat Vantaaseen!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Lancet:
SARS-CoV-2 elimination, not mitigation, creates best outcomes for health, the economy, and civil liberties
https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 8/fulltext

Olen ollut tukahdutus-strategian kannalla jo toukokuusta 2020.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Niba »

Bluntly kirjoitti: 25.04.2021 14:36 Melkoinen katastrofi ilmansaaseiden suhteen kun kaikki raadot pitää käryttää nuotiolla. Metsätkin voi ottaa iskua isosti.

Intian korona­kuolleisuus on toden­näköisesti vielä pahempaa kuin mitä tiedetään
Voisikohan saksalaisilta kysyä neuvoa, ainakin runsat puoli vuosisataa sitten hoitui isompikin kasa ruumiita?
Ruumiden polttaminen tuhoaa kaikki tähän mennessä tehdyt imastonmuutosta vastustavat toimet.
En tiedä toimisko ruumiiden liotus happoihin paremmin, malliin Breaking Bad
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti: 09.04.2021 11:21 Mä olen kyllä lievästi huolissani kun näyttää tosiaan siltä, että liikkumisrajoitussekoilun jälkeen hallituksella ja ministeriöillä ei ole mitään hajua miten, ja sitä myöten aikomustakaan, ottaa työkalupakkiin kokoontumisia ja parveilua rajoittavia täsmäkeinoja, vaan nyt sitten valmistellaan avauksia, jos tartuntaluku rokotuksilla ja nykyisillä rajoituksilla painuu alas. AZ:n sekoilujen jälkeen rokotustahti voi kuitenkin taas kerran olla toivottua hitaampi. Ja vaikka tartuntamäärät ovat nyt mukavasti laskeneet parin viikon takaisesta, niin ymmärtääkseni tartuntamäärät ovat edelleen ja luultavasti vielä pitkään tasolla, jossa epidemia voi nopeastikin karata käsistä jos varotoimenpiteistä laistetaan.
Kuukautta myöhemmin olen edelleen vähän huolissani. Kaikki tuntuvat odottavan, että viime kesän tapaan trendi vetää nyt sinne nollan tuntumaan kesäksi, kun kerran rokotuksetkin avittavat. Käsittääkseni tilanne on kuitenkin se, että (i) ilmaantuvuus on nyt tasolla, josta se ennenkin on hypännyt nopeaan nousuun, (ii) tauti leviää erityisesti ikäluokissa, joissa rokotuksia ei vielä muutamaan viikkoon olla aloittamassa ja (iii) rajoituksia puretaan nyt aika lailla, ja tuntuma on, että tähän se koronakriisi loppui.

Veikkaammeko nyt kaikki, että tartunnat painuvat nyt nopeasti lähelle nollaa ilman takaiskuja? Ja syksyllä yleinen etätyökehotus poistuu, ja jatkossa korona on sellainen kausi-influenssa, paitsi lievempi, kun rokotemyönteisyys on vahvempaa?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Veikkaan, että syksyllä korona on takanapäin ja sen jälkeen kukaan ei jaksa kuulla tai puhua asiasta enää sanaakaan.

Miten jatkossa, niin riippuu varmasti siitä, onko viruksella kykyä uusiin lisämuunnoksiin, jolla olisi immuniteetin kannalta merkitystä.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 05.05.2021 13:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ Rokotteita tulee nyt sitä kyytiä, etten olisi huolissani koronasta.

Sen sijaan olisin huolissani keskuskomiteasta, joka selvästikään ei oikein osaa ennustaa mitä tulee tapahtumaan. Ilmeisesti kasvava rokotteiden määrä yhdessä eksponentiaalisen ilmiön kanssa laittaa aivot solmuun. Pitääkö rajoittaa vai höllätä!? Taloustieteilijät povaavat jo inflaation nousua kun koronan aikana kertyneet säästöt lähtevät liikkeelle. Jos palvelut pidetään meillä rajoitettuna, niin aika iso osa kysynnästä ohjautuu tuontikamaan. En tietenkään usko tuonnin pahuuteen, mutta nyt olisi hyvä päästää kotimainen raha virtaamaan kotimaisiin palveluihin mahdollisimman pian.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Intiassa puoli miljoonaa tartuntaa päivässä menee kohta rikki. Ei se ihan kauheasti vaadi että pukkaa joku supervariantti joka ohittaa rokotussuojan.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

So Hard kirjoitti: 05.05.2021 13:53 Intiassa puoli miljoonaa tartuntaa päivässä menee kohta rikki. Ei se ihan kauheasti vaadi että pukkaa joku supervariantti joka ohittaa rokotussuojan.
Joo. Nyt jo kaikki isot rokkeet eivät aina suojaa tietyltä variantilta. On kyllä oltava koko ajan päättäjienkin hereillä rokotekaupoissaan. Eikä oma rokote haittaisi yhtään.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 05.05.2021 13:53 Intiassa puoli miljoonaa tartuntaa päivässä menee kohta rikki. Ei se ihan kauheasti vaadi että pukkaa joku supervariantti joka ohittaa rokotussuojan.
Intiassa on kuitenkin 1,3 miljardia ihmistä. Rokotekattavuus on 11%. Suomessa taitaa olla nyt noin tuplat tuosta ja vauhti kiihtyy.

Korona oli harvinainen tapaus. Ei ole todennäköistä, että se enää ryöpsähtäisi kun rokotteita on saatavilla niin hyvin. Pitkän ajan vaikutukset voivat olla influessaa isompia tietty.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 05.05.2021 13:59
So Hard kirjoitti: 05.05.2021 13:53 Intiassa puoli miljoonaa tartuntaa päivässä menee kohta rikki. Ei se ihan kauheasti vaadi että pukkaa joku supervariantti joka ohittaa rokotussuojan.
Joo. Nyt jo kaikki isot rokkeet eivät aina suojaa tietyltä variantilta. On kyllä oltava koko ajan päättäjienkin hereillä rokotekaupoissaan. Eikä oma rokote haittaisi yhtään.
Kyllä mun käsittääkseni nyt käytössä olevat toimivat koht hyvin kaikkiin tämän hetkisiin variantteihin, jotain suht pieniä eroja on.

Disclaimer: eo ei ole Jumalan sanaa. En seuraa asiaa 24/7.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 05.05.2021 14:47
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 05.05.2021 13:59
So Hard kirjoitti: 05.05.2021 13:53 Intiassa puoli miljoonaa tartuntaa päivässä menee kohta rikki. Ei se ihan kauheasti vaadi että pukkaa joku supervariantti joka ohittaa rokotussuojan.
Joo. Nyt jo kaikki isot rokkeet eivät aina suojaa tietyltä variantilta. On kyllä oltava koko ajan päättäjienkin hereillä rokotekaupoissaan. Eikä oma rokote haittaisi yhtään.
Kyllä mun käsittääkseni nyt käytössä olevat toimivat koht hyvin kaikkiin tämän hetkisiin variantteihin, jotain suht pieniä eroja on.

Disclaimer: eo ei ole Jumalan sanaa. En seuraa asiaa 24/7.
Toinen disclaimer: nyt esimerkiksi EU:n yhteisrokoteohjelmassa käytössä olevat toimivat koht hyvin, esim. kiinalaiset eivät kai välttämättä: https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000007960408.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 05.05.2021 14:47 Kyllä mun käsittääkseni nyt käytössä olevat toimivat koht hyvin kaikkiin tämän hetkisiin variantteihin, jotain suht pieniä eroja on.

Disclaimer: eo ei ole Jumalan sanaa. En seuraa asiaa 24/7.
Internetlääketieteen osaamisella tästä on ollutkin aika ristiriitaista tietoa. Maaliskuussa iltapäivälehtiuutisten perusteella näytti Etelä-Afrikassa siltä että Pfitzerin rokote sai aikaan vain 10% suojan. Toisaalta suomalaisessa tutkimuksessa Pfizerin ja Biontechin rokotteiden todettiin tuottavan enemmän vasta-aineita (myös em. varianttia vastaan) kuin luontainen tartunta.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 05.05.2021 14:47
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 05.05.2021 13:59
So Hard kirjoitti: 05.05.2021 13:53 Intiassa puoli miljoonaa tartuntaa päivässä menee kohta rikki. Ei se ihan kauheasti vaadi että pukkaa joku supervariantti joka ohittaa rokotussuojan.
Joo. Nyt jo kaikki isot rokkeet eivät aina suojaa tietyltä variantilta. On kyllä oltava koko ajan päättäjienkin hereillä rokotekaupoissaan. Eikä oma rokote haittaisi yhtään.
Kyllä mun käsittääkseni nyt käytössä olevat toimivat koht hyvin kaikkiin tämän hetkisiin variantteihin, jotain suht pieniä eroja on.

Disclaimer: eo ei ole Jumalan sanaa. En seuraa asiaa 24/7.
AZ:llä saa peräti 10% suojan oliko se Etelä-Afrikan vai Intian variantille eli ei käytönnössä mitään. Kylä toi huolestuttaa jatkon kannalta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 05.05.2021 19:37 AZ:llä saa peräti 10% suojan oliko se Etelä-Afrikan vai Intian variantille eli ei käytönnössä mitään. Kylä toi huolestuttaa jatkon kannalta.
Kaikissa jutuissa joita olen lukenut (myös tuo suomalainen tutkimus), on sanottu että ei vielä vertaisarvioitu tutkimus. Täytyy odotella lukuja, joissa mainitaan edes virherajat.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

nokkaelain kirjoitti: 05.05.2021 19:40
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 05.05.2021 19:37 AZ:llä saa peräti 10% suojan oliko se Etelä-Afrikan vai Intian variantille eli ei käytönnössä mitään. Kylä toi huolestuttaa jatkon kannalta.
Kaikissa jutuissa joita olen lukenut (myös tuo suomalainen tutkimus), on sanottu että ei vielä vertaisarvioitu tutkimus. Täytyy odotella lukuja, joissa mainitaan edes virherajat.
Joku asintuntija eilen jossain ohjelmassa näin totesi. Toistaiseksi uskon häntä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 05.05.2021 20:40 Joku asintuntija eilen jossain ohjelmassa näin totesi. Toistaiseksi uskon häntä.
Niin no puoli tuntia ennen viestiäsi kirjoitin saman asian, googlasin muistista jonkin monta viikkoa vanhemman jutun. Siitä on kai ollut yksimielisyys, että ko. varianttiin rokote toimii huonommin. Se saattaisi olla myös yksi merkki, että tästä ei ihan heti päästä eroon.

Toisaalta onneksi rokotteiden muuntaminen on oikeasti aika nopea homma, eikä tämä korona näytä muuntuvan samaa tahtia kuin vaikka influenssa (jälkimmäisessä lauseessa vain "vahvaa" internet-biotekniikan tuntemusta).
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Muistan myös lukeneeni, että joku B-luokan eli ei-internet-virologi arveli, että vaikka koronavirus voi muuntua nopeasti, mahdollisten tai ainakin todennäköisten muunnosten avaruus on aika rajallinen ja epädramaattinen. Vaikka evoluutio on kekseliäs, ei se ole tuottanut seeproille konetuliaseita leijonilta suojautumiseksi, vaan käyttää mitä on sujuvasti tarjolla.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Mahdollisten muutosten avaruutta rajoittaa esim. se, että viruksen täytyy pystyä tarttumaan reseptoriinsa, jotta se toimii. Eli erilaisia toimivia piikkiproteiineja on rajallinen määrä.

Ps. Seychellien tilanne on huolestuttava, toivottavasti ongelma on vain kiinalaisrokotteessa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Lukukioluokkavaerini, joka on töissä Karolinskassa, on tehnyt "koronanyrkissä" raportteja pitkin vuotta.

https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/163032

(en ole itse lukenut)
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Isossa kuvassa muunnokset eivät ole kovin merkittävä ongelma pandemiassa rokotteiden kannalta. Tämä on todettu monesti. Mutta mielestäni kun jokin suosittu rokote ei suojaa tiettyä varianttia vastaan, niin kyllähän se aiheuttaa väkisinkin erilaisia viivästymisiä rokoteohjelmiin. Kyllä kai tällä voi nähdä olevan merkitystä isossa kuvassa myös. Mä en ole mikään ekspertti tietenkään, mut aktiivinen seuraaja kuitenkin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Niin, eikö se BioNTechin jamppa sanonut, että kolmas, vähän jo muokattu rokote tarvittaneen vajaa vuosi kakkospistoksesta, ja sen jälkeen sitten melkein influenssarokotteen tavoin jos ei vuosittain niin aika usein päivitetty rokote. Toki sopii hänen bisnekselleen, mutta eiköhän se jotenkin niin mene.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ymmärtääkseni muuntumisnopeus korreloi viruksen kokonaismäärän kanssa. Eli nyt kun virtusta on vielä paljon, niin muunnoksiakin syntyy. Sitten kun rokotteilla saadaan viruksen määrä alas, niin muunnosten syntymisen nopeus laskee. Tämän takia rajakontrolli olisi kiva olla kunnossa seuraavan 12kk ajan, vaikka meillä rokotus etenisikin kivasti.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Paljon uutisoidaan paluusta normaaliin. Suomessa yhteiskunta ja elämänmeno olisi jo loppukesällä normaalia, lehdet uutisoivat. Mä kyllä vierastan tätä aika paljon. Miten matkailu tänne/täältä pois voisi olla normaalia, kun virus jyllää maailmalla vielä pitkään? Ei Suomi ole ylipäätään mikään suljettu saari, jonne rajoitusten poistuttua ei pääsisi virusta ulkopuolelta. Pitäisi varmaankin ensin määritellä, mikä on normaali...
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti: 06.05.2021 11:17 Ymmärtääkseni muuntumisnopeus korreloi viruksen kokonaismäärän kanssa. Eli nyt kun virtusta on vielä paljon, niin muunnoksiakin syntyy.
Näinhän se menee. Viruksen tarkoitus on levitä mahdollisimman paljon ja silloin se muuntuu jatkuvasti.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vastaa Viestiin