Koronavirus

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä luulen, että on vihdoin löytynyt linja, jolla kansalaiset saadaan ihan vapaaehtoisesti noudattamaan kehotuksia pysyä kotona ja välttää ei-välttämätöntä liikkumista: yhdistetään (tuleva?) pakkotestaus kiinalaisten uuteen tapaan suorittaa testaus: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000007765849.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Onko jokin rajoitus, kuinka usein tuossa testissä saa käydä?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Niba »

Kaikille rajoille pakkotestaus ja kahden viikon karanteeni?
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Aika hyvassa laskussa tartuntojen määrä maailmalla. Paitsi Suomessa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mulla alkaa olla ehkä pientä koronaväysymystä, kun en ole viime aikoina enää jaksanut seurata tilastoja hirveän tarkkaan. Mutta käsittääkseni elämme tilanteessa, jossa (erityisesti HUS-alueen) tartuntamäärät ovat nousseet jo jonkun aikaa (siis useamman viikon) aika äkkijyrkkää käyrää, mutta kuitenkin sairaalahoitoa tarvitsevien määrä (myös HUS-alueella) laskee. Tarkoittaako tämä, että tauti leviää nyt ennen muuta nuorten aikuisten keskuudessa, joille tauti on kuitenkin suhteellisen lievä, vai räjähtääkö hoitokapasiteetti ihan näinä päivänä?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^ Yleisellä tasolla kiinnostavin ja mielestäni merkittävin koronamittari on sairaanhoidossa olevien määrä. Koska hoito kehittyy koko ajan, kuolevien suhteellinen osuus laskee. Em. mittarihan pitää sisällään sairastuneiden ikäjakaumatiedon tavalla, joka tavallaan antaa painokertoimet sairastuneille. Sairastunut nuori ei kuormita terveydenhuoltoa yhtä paljon. Ainoa ongelma tässä on se, että ko. tärkein lukema on tavallaan takautuvaa tietoa, kaksi viikkoa vanhaa seurausdataa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 15.02.2021 10:21 Mulla alkaa olla ehkä pientä koronaväysymystä, kun en ole viime aikoina enää jaksanut seurata tilastoja hirveän tarkkaan. Mutta käsittääkseni elämme tilanteessa, jossa (erityisesti HUS-alueen) tartuntamäärät ovat nousseet jo jonkun aikaa (siis useamman viikon) aika äkkijyrkkää käyrää, mutta kuitenkin sairaalahoitoa tarvitsevien määrä (myös HUS-alueella) laskee. Tarkoittaako tämä, että tauti leviää nyt ennen muuta nuorten aikuisten keskuudessa, joille tauti on kuitenkin suhteellisen lievä, vai räjähtääkö hoitokapasiteetti ihan näinä päivänä?
Julkisilla paikoilla tehtävien havaintojen perusteella korona leviää maahanmuuttajien ja nuorten/nuorten aikuisten keskuudessa. Nämä ovat niitä jotka parveilevat ja usein ilman maskeja.

Suurin osa tartunnoista on perheen sisäisiä, mutta jostainhan se tartunta perheeseen tuodaan ja siinä eppäilisin että nämä ryhmät homman hoitavat.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Sekoilen tuon Czechian kanssa. En pääse yli siitä! Miten multa on voinut mennä tuollainen ohi!
Viimeksi muokannut urpiainen, 15.02.2021 11:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntly kirjoitti: 13.02.2021 9:53 Aika hyvassa laskussa tartuntojen määrä maailmalla. Paitsi Suomessa.
Mut Suomellahan onkin aika lailla kirittävää ihan Euroopassakin. Ei kai me haluta jäädä tänne pahnan pohjimmaisiksi:
Kuva
Söiskö tuollainen "Czechia" tän uskottavuutta... Vai onko se ihan kosher englanninkielinen termi! En ole koskaan kuullutkaan, luulen!
Viimeksi muokannut urpiainen, 15.02.2021 11:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Onhan nuo luvut järkyttäviä. Mutta pistän toiveeni Gambian ebolaan. Se ja korona kun jotenkin mystisesti yhdistyy niin saadaan asia kuntoon.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Helmiarskaa ärsyttää tällä kertaa S. Marinin maininta, että kesällä korona helpottaa. Tavatonta keulimista koska kaikki asiantuntijat ovat sanoneet, että kesällä yleensäkin virustaudit ja influenssa esim. helpottavat ja viime kesä osoitti saman trendin koronan kohdalla.
Minulla ei ole muuten ollut pääministeriä vastaan yhtään mitään. Olen hänen kauneuteensa lumoutunut.

Mutta tuollaisesta opportunismista on vaikea olla ärsyyntymättä. Nimittäin on kyllä ihmisiä sitten, joiden mielestä koronatilanteen parantuminen kesällä on sitten hallituksen ansiota.
Tämä on muuten täysin puolueeton mielipide sikäli, etten todellakaan tiedä, minkä puolueen kannattaja olen, koska kaikissa puolueissa on minun mielestäni hyvää ja huonoa.

Mutta koronavirus saisi jo mennä pois ja äkkiä. Ja koska ihminen on oman onnensa seppä niin olen huolissani enimmin siitä etten saa koronavirusta kehooni ja se muuttuisi ruumiiksi.

HELMINEN
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Stadinarska kirjoitti: 15.02.2021 11:21 Helmiarskaa ärsyttää tällä kertaa S. Marinin maininta, että kesällä korona helpottaa. Tavatonta keulimista koska kaikki asiantuntijat ovat sanoneet, että kesällä yleensäkin virustaudit ja influenssa esim. helpottavat ja viime kesä osoitti saman trendin koronan kohdalla.

Eli uskot Marinin siis olevan oikeassa? Miksi siis ärsyyntyä?

Mä uskon, että kesällä palataan normaaliin päiväjärjestykseen, paitsi että osakemarkkinat romahtavat.

My best guess as to the longest this bubble might survive is the late spring or early summer, coinciding with the broad rollout of the COVID vaccine. At that moment, the most pressing issue facing the world economy will have been solved. Market participants will breathe a sigh of relief, look around, and immediately realize that the economy is still in poor shape, stimulus will shortly be cut back with the end of the COVID crisis, and valuations are absurd.



https://www.gmo.com/europe/research-lib ... ast-dance/

ps. pahoittelen spammausta useampaan ketjuun.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007810046.html

Torille! Kohta koko maailma puhuu suomalaisesta variaatiosta, joka ovelasti huijaa testejä!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ruotsalaiset kuitenkin omii sen (pessimisti ei pety).
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.02.2021 11:50
Stadinarska kirjoitti: 15.02.2021 11:21 Helmiarskaa ärsyttää tällä kertaa S. Marinin maininta, että kesällä korona helpottaa. Tavatonta keulimista koska kaikki asiantuntijat ovat sanoneet, että kesällä yleensäkin virustaudit ja influenssa esim. helpottavat ja viime kesä osoitti saman trendin koronan kohdalla.

Eli uskot Marinin siis olevan oikeassa? Miksi siis ärsyyntyä?

Mä uskon, että kesällä palataan normaaliin päiväjärjestykseen, paitsi että osakemarkkinat romahtavat.

My best guess as to the longest this bubble might survive is the late spring or early summer, coinciding with the broad rollout of the COVID vaccine. At that moment, the most pressing issue facing the world economy will have been solved. Market participants will breathe a sigh of relief, look around, and immediately realize that the economy is still in poor shape, stimulus will shortly be cut back with the end of the COVID crisis, and valuations are absurd.



https://www.gmo.com/europe/research-lib ... ast-dance/

ps. pahoittelen spammausta useampaan ketjuun.
Helmiarska tietää, että James Dean Vesikelkka tietää hyvin miksi ärsyynnyin. Hyvä tavaton, parahin James: Olet muuten rakastunut Sannaan!! :D

Ymmärrän Jimmie Vesikelkkaa täysin. Onhan Sanna nätti ja hyvänmakuinen kuin karkkitikkari.

HELMIPOIKA
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Minua on jo hyvän aikaa kyllästyttänyt korona-viestintä ja varsinkin siitä käyty jälkipyykki. Eri viranomaistahothan raportoivat, ohjeistavat ja määräävät erilaisilla muskeleilla ja erilaisilla näkökulmilla. Miten vitussa edellenkin johtavatkin poliitikot ja muut yllättyvät ja usein itkupotkupettyvät kulloisenkin suositukseen tai vastaavaan? Eikö pitäisi olla jokaiselle kansalaiselle jo nyt vuoden jälkeen selvä, että viranomaistahoilla on omia intressejä, painotuksia ja näkökulmia koronaan liittyen? Ihme vouhotusta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja aasi »

mRNA-rokotteiden valmistuksen haasteista:

https://blogs.sciencemag.org/pipeline/a ... ufacturing

Artikkelissa linkitetään toiseen, missä kerrotaan kuinka yhden mRNA:n käärimiseen tarvittavan lipidin valmistusprosessi kestää kuukausia:
The cationic lipid is the most important of the four, and the most complex to produce. Matthieu Giraud, global director of CordenPharma’s peptides, lipids, and carbohydrates business, says the synthesis requires about 10 steps and several product isolations. A complete manufacturing campaign is
measured in months.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ lupa valtion rokotefirman perustamiseen annettiin kai jo joulukuussa. Nyt vaan odotellaan pakkolisensointeja ja ensimmäisiä avainlippurokotteita helmikuuksi.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^Vanha meijeri voidaan helposti muuttaa tuohon käyttöön ja ohjeet löytyy googlesta!1

Osaajia on paljon työttömänä!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Varianttia oli noin 3/4 viruskannasta. Sekvensointitulokset tulevat noin 2 vko jäljessä, joten luultavasti lähes koko kanta on tällä hetkellä varianttia. Eli variantin nopeampi leviämisnopeus on nyt se uusi normaali.

Suurimmassa kuolemanvaarassa olleet vanhukset on jo aika hyvin saatu rokotettua. Mutta vielä tässä voi tapahtua paljon huonoa, jos homma ehtii levitä käsiin muutaman kuukauden sisällä.

Tyttären luokasta puolet oppilaista on lapissa. Mitä tuosta nyt pitäisi ajatella? Veikkaan, että luokka on karanteenissa 2-3 viikon päästä. Pähkinä-Miikalla riittää lajitovereita.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 23.02.2021 9:28 Varianttia oli noin 3/4 viruskannasta. Sekvensointitulokset tulevat noin 2 vko jäljessä, joten luultavasti lähes koko kanta on tällä hetkellä varianttia. Eli variantin nopeampi leviämisnopeus on nyt se uusi normaali.
Mun käsittääkseni tuo arvio 3/4:sta perustuu s-geenin puutteeseen, joka saadaan tietää heti ja se ennustaa UK-varianttia 90%:n todennäköisyydellä. Varmistus tulee sitten sekvenssoinnilla parin viikon päästä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Jos noin on, niin siinähän on dynaamiselle koronanyrkillemme 2 viikkoa lisäaikaa tehdä toimenpiteitä!
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Tamperehan on säilynyt mamme sisäisesti hämmästyttävän pienillä tartunnoilla. Katsoin parin viikon tartuntaluvut, Tampereen lukema 28,9. Vaikka olemme sisämaakaupunki, niin onhan täällä asukastiheyttä ja esmes mamuja. Työhuoneen ikkunasta näen Kansiareenan työmaan, jossa osin ulkomaalaiset työmiehet vilistävät muurahaisina poistuen tauoille ahtaisiin koppeihinsa. Nyt kun tämän kirjoitin, taatusti kohta räjähtää tältä osin täälläkin...
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007823074.html

Tänään viimeinen päivä käydä salilla
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin