Koronavirus

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Sairaalahoitomäärissä ollaan kai nyt jossain viime marraskuun lukemissa, ja tartuntamäärät sen kun nousee. Britteissä lapsienkin sairaalahoitotarve on kai aika jyrkässä nousussa. Saattaa syksystä tulla synkempi kuin hetki sitten luultiin.

Se oli kyllä absurdi vaihe tätä saagaa, kun ulkonaliikkumiskielto meni nurin lakiteknisistä syistä, jonka jälkeen päätettiinkin sitten avata rokottamattomien ikäluokkien harrasteet rajoitusten alta. Tässä on kokoajan kilpajuoksu rokotekattavuuden kanssa, ehkä olisi pitänyt sulkea sen minkä voi vielä pari kuukautta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja exsu »

Meillä avi linjasi, että kaikki ikäluokat voi harrastaa lajinmukaisesti. Tuntuu vähän erikoiselta avata treenit kaikille, mutta toivotaan että ei tapahdu kauheita. Toisaalta nuorista "perusterveistä" sairaalahoidossa olevista 40% on merkittävän ylipainoisia, eli meidän urheilijanuoriso ei sikäli ole pahinta riskiryhmää. Itsellä kaksi rokotetta ja kova kaipuu treeneihin.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

https://twitter.com/MarkkuPeltonen

Hienoja tilastoja! Nopealla vilkaisulla ehkä ajattelen (en ole ihan varma), että esimerkiksi niin Islannissa kuin Suomessakin sairaalahoitomäärät kasvavat kuitenkin ehkä vähän nopeammin kuin olisin toivonut. Toki pitäisi verrata esim. influenssa-aaltojen ihan hyväksyttäviin sairaalahoitotarpeisiin, ja sitä just en osaa siedettävällä vaivalla tehdä. Ja olisi vielä kiva tietää, ovatko sairaalaan joutuneet rokottamattomia - ja minkä ikäisiä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Täytyy ihailla tätä rokotuspisteen täsmällisyyttä, mihin en koskaan aiemmin ole törmännyt julkisella puolella. Tänäänkin saavuin paikalle vain muutamaa minuuttia ennen rokotusaikaa, ehdin juuri istahtaa kun samalla jo kutsuttiin ja olin jo takaisin istuskelemassa vartin ”jäähyllä” siihen kellonaikaan kun varattu rokotusaika oli. Sama täsmällisyys minuutilleen myös ykkösrokotuksessa. Upeeta!
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ovat älynneet hoitaa homman imuohjauksella, eikä työntämällä kuten valtiolla yleensä on tapana.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti: 11.08.2021 15:08Ja olisi vielä kiva tietää, ovatko sairaalaan joutuneet rokottamattomia
Ei kun tarkemmin ajatellen tämä onkin aika huono idea. Rokotekattavuuden kohotessa myös rokotettujen osuus sairaalahoidettavista tietysti kasvaa, vaikka sairaalahoidettavien kokonaismäärä pienenee suhteessa kontrafaktuaaliin, jossa rokotekattavuus ei kasva. Hörhöt tulkitsisivat tietoa täydellisen väärin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vesper kirjoitti: 11.08.2021 15:36 Täytyy ihailla tätä rokotuspisteen täsmällisyyttä, mihin en koskaan aiemmin ole törmännyt julkisella puolella. Tänäänkin saavuin paikalle vain muutamaa minuuttia ennen rokotusaikaa, ehdin juuri istahtaa kun samalla jo kutsuttiin ja olin jo takaisin istuskelemassa vartin ”jäähyllä” siihen kellonaikaan kun varattu rokotusaika oli. Sama täsmällisyys minuutilleen myös ykkösrokotuksessa. Upeeta!
Mun toisella piikillä ei aikataulu pitänyt, vaan hätistelivät etuajassa piikille, kun olin vasta asemoimassa itseäni rokotuspisteen läheisyyteen omaa vuoroani odottamaan. Sitä sai lähteä jo kotiin, kun olisi ollut oma aika. Kummallisen tehokasta toimintaa julkiselta sektorilta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mun molemmilla piikeillä on aikataulu ollut noin 15 minuuttia myöhässä! :kele: Jälkimmäisellä keräsin kaiken rohkeuteni ja uskalsin kompensoida lähtemällä ihan davena kotiin ilman sitä 15 min jälki-istuntoa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 12.08.2021 9:55 Mun molemmilla piikeillä on aikataulu ollut noin 15 minuuttia myöhässä! :kele: Jälkimmäisellä keräsin kaiken rohkeuteni ja uskalsin kompensoida lähtemällä ihan davena kotiin ilman sitä 15 min jälki-istuntoa.
Sä oot niin rebel :hep:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

1000 meni rikki
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.08.2021 10:32 1000 meni rikki
Syyskuussa menee 2000.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 12.08.2021 11:01
James Potkukelkka kirjoitti: 12.08.2021 10:32 1000 meni rikki
Syyskuussa menee 2000.
Toisaalta nuorempienkin rokotukset etenevät, 12-15 vuotiaiden jo aloitettu. Toki 1 rokotus ei kovin hyvää suojaa deltaa vastaan anna.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Kerberos I
Kitinän uhri
Viestit: 549
Liittynyt: 21.04.2021 14:43
Paikkakunta: Savvoo hilij.. no ei vatussa!

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Kerberos I »

Pfizerin rokote anta deltaa vastaan n. 42%:n suojan..
"Ainoa todellinen viisaus on tieto siitä, että et tiedä yhtään mitään." - Sokrates
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Yksi vai kaksi tökkäisyä?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kerboros kirjoittaa yhden rokotteen suojasta.

"Toinen rokoteannos on kuitenkin tärkeä, sillä tuoreiden tietojen mukaan sen jälkeen mRNA- ja adenovirusvektorirokotteiden suojateho sairaalahoitoa vaativaa tautia vastaan nousee jo yli 90 prosenttiin"

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja ... ta-vastaan

Täytyy tosin erotella toisistaan koronavirusinfektio eli tartuna ja koronaviruksen aiheuttama tauti. Rokotteet tehovat paremmin tautia kuin tartuntaa vastaan.

Voi tietysti kysyä, onko ylipäätään mielekästä laskea tartuntoja. Oleellista on sairaiden määrä.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 13.08.2021 10:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 13.08.2021 9:33 Kerboros kirjoittaa yhden rokotteen suojasta.

"Toinen rokoteannos on kuitenkin tärkeä, sillä tuoreiden tietojen mukaan sen jälkeen mRNA- ja adenovirusvektorirokotteiden suojateho sairaalahoitoa vaativaa tautia vastaan nousee jo yli 90 prosenttiin"

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja ... ta-vastaan

Täytyy tosian erotella toisistaan koronavirusinfektio eli tartuna ja koronaviruksen aiheuttama tauti. Rokotteet tehovat paremmin tautia kuin tartuntaa vastaan.

Voi tietysti kysyä, onko ylipäätään mielekästä laskea tartuntoja. Oleellista on sairaiden määrä.
Mä olin jostain ymmärtävinäni, että Kerberoksen luku oli kyllä tautia koskeva, mutta ei sairaalahoitoa vaativaa tautia koskeva. Eli ehkä pitäisi erotella tartunnat - lievä tauti - sairaalahoitotauti - kuolema. Tai jopa se tehohoitovakavuus siihen väliin. Ilmeisesti Moderna on Pfizeria tehokkaampi torjumaan deltan aiheuttamaa lievää tautia, mutta molemmat torjuvat sairaalahoitotautia hyvin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 13.08.2021 9:46
James Potkukelkka kirjoitti: 13.08.2021 9:33 Kerboros kirjoittaa yhden rokotteen suojasta.

"Toinen rokoteannos on kuitenkin tärkeä, sillä tuoreiden tietojen mukaan sen jälkeen mRNA- ja adenovirusvektorirokotteiden suojateho sairaalahoitoa vaativaa tautia vastaan nousee jo yli 90 prosenttiin"

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja ... ta-vastaan

Täytyy tosian erotella toisistaan koronavirusinfektio eli tartuna ja koronaviruksen aiheuttama tauti. Rokotteet tehovat paremmin tautia kuin tartuntaa vastaan.

Voi tietysti kysyä, onko ylipäätään mielekästä laskea tartuntoja. Oleellista on sairaiden määrä.
Mä olin jostain ymmärtävinäni, että Kerberoksen luku oli kyllä tautia koskeva, mutta ei sairaalahoitoa vaativaa tautia koskeva. Eli ehkä pitäisi erotella tartunnat - lievä tauti - sairaalahoitotauti - kuolema. Tai jopa se tehohoitovakavuus siihen väliin. Ilmeisesti Moderna on Pfizeria tehokkaampi torjumaan deltan aiheuttamaa lievää tautia, mutta molemmat torjuvat sairaalahoitotautia hyvin.
itse asiassa en viitannut tartunta vs. tauti kappaleessa enää suoraan Kerberoksen viestiin, vaan ylipäätään siihen, että täytyy erotella tartunta ja tauti.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.is.fi/politiikka/art-200000 ... t=promobox

En ole puolesta enkä vastaan pikemminkin päinvastoin.

Lehdistön johtava setämies Haapala on kyllä oikeassa siinä, että lopulta menosta vastaa hallitus, vaikka vastuun kuumaa perunaa kuinka yriteltäisiin heitellä aina jollekin toiselle. Lomatkin voisi pitää sitten joskus.

Koronapassi olisi pitänyt valmistella keväällä perustuslakitalebaneista huolimatta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Samasta aiheesta

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008190244.html

Hiukan (tai siis paljon) ihmetyttää kyllä, että Etelä-Suomen aluehallintoviraston (avi) ylijohtaja menee tiedotustilaisuuteen kertomaan päätöksistä, mutta ei tiedä, mitä ne merkitsevät.

Avin toki tulee noudattaa lakia ja jos hallitus ja eduskunta ovat viisaudessaan säätäneet tyhmän lain (eo. ei ole oksymoron, hallitus ja eduskunta saattavat tietoisesti säätää tyhmiksi tietämiään lakeja), se ei ole avin vika.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Lisää

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008190372.html

Ekqvist painottaa, ettei avi tee mitään päätöksiä mielivaltaisesti yksin. Torstainen päätös perustuu Ekqvistin mukaan vahvasti Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL), Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (Hus) ja pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmän lausuntoihin sekä sosiaali- ja terveysministeriön (stm) ohjaukseen.

”Vielä maanantaina ja tiistaina on THL:ltä varmistettu, onko päätös epidemiologisesti välttämätön. Lain mukaan meidän täytyy toimia todella tarkasti ja yhdessä alueellisten toimijoiden kanssa.”

Ekqvist kertoo, ettei mikään taho ottanut lausunnoissaan erikseen kantaa siihen, koskevatko rajoitukset eri tavalla lapsia ja nuoria.

”Olemme hämmentyneitä keskustelusta. Hallituksen johto sanoo, ettei päätös ole hallituksen linjan mukainen, mutta ymmärtääksemme stm on hallituksessa.”
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

En kertakaikkiaan ymmärrä tätä kuvioita. Krista Kiuru puuhaa mitä tahtoo ja sitten vasemmisto ja vihreät ulisevat että ei tämän näin voi mennän, ikäänkuin eivät olisi hallituksessa.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Joo. Kyllä jäljet johtavat Kiuruun. Eilen hän luikki tiedotustilaisuudesta karkuun vastaamatta kysymyksiin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Pauli Rautiainen lähti pari viikkoa sitten Kalevi Sorsa -säätiön kalifin paikalta, ja nyt hän jo kutsuu ketjussaan valtioneuvoston toimia absurdeiksi ja valtioneuvoston (vai kanslian?) jäseniä hyvää tarkoittaviksi hölmöiksi:

Toivottavasti yliopistonlehtorin virka on vakituinen, uutta hyvä toveri -työpaikkaa ei demareilta varmaan ihan nopeasti tipu.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 13.08.2021 12:19 Pauli Rautiainen lähti pari viikkoa sitten Kalevi Sorsa -säätiön kalifin paikalta
Eikös se just valittu siihen hommaan?!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 13.08.2021 12:27
urpiainen kirjoitti: 13.08.2021 12:19 Pauli Rautiainen lähti pari viikkoa sitten Kalevi Sorsa -säätiön kalifin paikalta
Eikös se just valittu siihen hommaan?!
Joo, ei montaa kuukautta viihtynyt. On varmaan kyllä aika todennäköistä, että akateemisten pätkäpestien maailmassa ei ollut tarkoituskaan olla kauempaa kuin siihen asti, kun saa seuraavan yliopistollisen paikan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin