Sivu 6/6

Re: Minne voisit muuttaa?

Lähetetty: 18.11.2020 9:32
Kirjoittaja James Potkukelkka
urpiainen kirjoitti: 18.11.2020 9:30 Sun täytyy kuitenkin muistaa, että Kitinä Unga Socialisterin periaateohjelmassa on mukana vaade Helsingin länsirajan siirtämisestä Koivu-Mankkaan tielle. Kyllä se ajatus sieltä sivupurosta vielä ui valtavirtaan! Kun muuttosi alkaa olla ajankohtainen, Tapiola on jo Helsinkiä!
:9mm:

Vain mun ja Vagiksen kuolleen ruumin yli! Länsiväylä on uusi Raatteentie!

Sivustahuutajakin varmaan tulee mukaan heittelemään Gin tonicista tehtyjä Molotovin cocktaileja!

Re: Minne voisit muuttaa?

Lähetetty: 18.11.2020 9:57
Kirjoittaja Vagabondo
Whatever. Me ollaan hävitty tää sota. Mä oon jo bönde flight tunnelmissa ja suunnittelen vakavissani muuttamista lännemmäs kaupunkivapaaseen ympäristöön. Täytyy vaan odotella, että pojan koulut on käyty ennen kuin voi karistaa kaupungin pölyt jaloistaan.

Re: Minne voisit muuttaa?

Lähetetty: 18.11.2020 10:03
Kirjoittaja Bluntly
Vagabondo kirjoitti: 18.11.2020 9:57Whatever. Me ollaan hävitty tää sota. Mä oon jo bönde flight tunnelmissa ja suunnittelen vakavissani muuttamista lännemmäs kaupunkivapaaseen ympäristöön.
:komp:

Katsellut sopivaa projektia, mutta hankala löytää.

Re: Minne voisit muuttaa?

Lähetetty: 18.11.2020 10:37
Kirjoittaja James Potkukelkka
^ ja ^^ Terästä selkärankaan!!1

Re: Minne voisit muuttaa?

Lähetetty: 18.11.2020 10:44
Kirjoittaja Bluntly
James Potkukelkka kirjoitti: 18.11.2020 10:37^ ja ^^ Terästä selkärankaan!!1
Sulla kun on tuota aikaa nettailla niin linkkaas vanha punatiilinen teollisuusrakennus muutaman kymmenen kilsan päästä Sellosta. Ei mikään tehdas vaan 300-500 neliöö.

Re: Minne voisit muuttaa?

Lähetetty: 18.11.2020 10:47
Kirjoittaja Vagabondo
James Potkukelkka kirjoitti: 18.11.2020 10:37 ^ ja ^^ Terästä selkärankaan!!1
I'm a lover, not a fighter.

Hesarissa oli aiheeseen sopivasti juttu Helsingin vallankaappausyrityksestä 70-luvulla: https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art ... 23640.html
Espoo kasvanut sen verran isoksi peluriksi, että tuskin Helsinki pystyy enää lohkomaan maata Espoosta itselleen. Jollain PKS kuntaliitoksella saattaa mennä koko kaupunki kerralla, mutta muuten olettaisin kaupunkien rajan pysyvän paikoillaan.

Re: Minne voisit muuttaa?

Lähetetty: 18.11.2020 10:48
Kirjoittaja Vagabondo
Bluntly kirjoitti: 18.11.2020 10:44 Sulla kun on tuota aikaa nettailla niin linkkaas vanha punatiilinen teollisuusrakennus muutaman kymmenen kilsan päästä Sellosta. Ei mikään tehdas vaan 300-500 neliöö.
Kesällä oli vähän aikaa myynnissä, mutta katosi aika nopeasti. Ei varmaan olisi ollut sun projekti, kun oli jo hienoksi rempattu.

Re: Minne voisit muuttaa?

Lähetetty: 18.11.2020 10:48
Kirjoittaja James Potkukelkka
^^^Mitenköhän kaavoittaja suhtautuisi? Kyllähän tuollaista tehdään, mutta voi helposti olla juristeja, aikaa ja rahaa vievä
prosessi, jonka lopputulos epävarma.

Re: Minne voisit muuttaa?

Lähetetty: 18.11.2020 10:53
Kirjoittaja So Hard
urpiainen kirjoitti: 18.11.2020 9:30 Sun täytyy kuitenkin muistaa, että Kitinä Unga Socialisterin periaateohjelmassa on mukana vaade Helsingin länsirajan siirtämisestä Koivu-Mankkaan tielle. Kyllä se ajatus sieltä sivupurosta vielä ui valtavirtaan! Kun muuttosi alkaa olla ajankohtainen, Tapiola on jo Helsinkiä!
Pikemminkin käy niin, että kun vihreistä tulee Helsingin pormestaripuolue, Laru, Munkkiniemi ja Ruoholahti siirtyvät osaksi Suur-Espoota.

Re: Minne voisit muuttaa?

Lähetetty: 18.11.2020 11:10
Kirjoittaja sivustahuutaja
James Potkukelkka kirjoitti: 18.11.2020 9:19 https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007625251.html

Olen nyt aika varma, että uusi koti on Tapiolan metroaseman lähellä. Löytyy uudiskohteita, jotka rakennetaan suoraan metroaseman päälle tai aivan viereen. Parkkeeraus parkkitalossa. Jos on tarpeen käydä Helsingin keskustassa, niin sitten metrolla sinne. Muuton aikataulu on sitten toinen kysymys.
Tapiolan etu ovat myös isot viheralueet keskuksen välittömässä läheisyydessä. Tapiolan puistoalueet ovat mielestäni vähän liikaa tylsää nurmikenttä, mutta ihan kivahan se on mennä hissillä katutasoon, napata kahvi mukaan ja mennä puistoon kävelemään. Aika harvinaista, että metroaseman ympäristö on hyvin hoidettua, mutta autiota.

Re: Minne voisit muuttaa?

Lähetetty: 18.11.2020 12:39
Kirjoittaja urpiainen
So Hard kirjoitti: 18.11.2020 10:53
urpiainen kirjoitti: 18.11.2020 9:30 Sun täytyy kuitenkin muistaa, että Kitinä Unga Socialisterin periaateohjelmassa on mukana vaade Helsingin länsirajan siirtämisestä Koivu-Mankkaan tielle. Kyllä se ajatus sieltä sivupurosta vielä ui valtavirtaan! Kun muuttosi alkaa olla ajankohtainen, Tapiola on jo Helsinkiä!
Pikemminkin käy niin, että kun vihreistä tulee Helsingin pormestaripuolue, Laru, Munkkiniemi ja Ruoholahti siirtyvät osaksi Suur-Espoota.
Ei ei, sä olet niin läpiespoolainen ettet ymmärrä! Laru ja Munkka ovat täynnä ties kuinka monennen polven kaupunkiporvareita, ja RKP on alueilla vahva. Ei ne liity nousukkaiden maalaiskuntaan. Tosin sikäli olet oikeilla jäljillä, että sillä hetkellä kun Sinnemäen valinta varmistuu, Pakila ja Santahamina julistautuvat itsenäisiksi kokoomuskunniksi. Ja Ruoholahti pakenee lähijunalla Vantaalle.

Re: Minne voisit muuttaa?

Lähetetty: 12.12.2020 9:28
Kirjoittaja nokkaelain
urpiainen kirjoitti: 07.11.2020 14:48
Bhven kirjoitti: 07.11.2020 13:09
sivustahuutaja kirjoitti: 06.11.2020 23:13 ^ Ituhippilogiikan mukaan olit kuitenkin tyytyväinen, kun oli ilmaista
Tuo on enemmänkin demarilogiikkaa. SDP:n tunnuslausehan on: "Ilmaiseksi, kielemme kaunein sana."
Logiikka ehkä noiden, mutta ainakin Helsingissä käytännön politiikka Kokoomuksen.
Ja Turussa idioottien.

"Turussa otetaan käyttöön läpiajoa estävät pollarit – Piispankadulle ja lähialueelle maksullinen pysäköinti"
https://yle.fi/uutiset/3-11693211

"Pysäköinti Piispankadulla ja sen lähikaduilla muuttuu maksulliseksi pääosin arkisin kello 9–18 ja maksu on 0,60 €/h."

Paikka on siis Tuomiokirkon vieressä. Mitään kahvilaa isompaa yritystoimintaa siellä ei ole. Sibeliusmuseo kuitenkin.

Facebookissa uutiseen liittyviä kommentteja:
- "Ja taas tulee ainakin itse valittua kahvila ja kauppa, mihin ei tarvitse maksaa parkkimaksua."
- "katu yhteiskunnan varoilla ja nyt jotkut kermamunkit on saanu suljettua monta katua sen vuoksi että asuu sen varrella"
- "Turun kaupunki kyllä tekee kaikkensa ettei vaan keskustan kaupat menesty."
etc

Re: Minne voisit muuttaa?

Lähetetty: 15.12.2020 12:33
Kirjoittaja Vagabondo
”Espoossa on nyt pelko, että se on muuttumassa Vantaaksi”

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007682376.html

Whitecollarflight on edennyt siihen pisteeseen että Hesarikin jo uutisoi ilmiöstä. Kaikkihan juontaa Helsingin painostuksesta tehtyyn harmilliseen metropäätökseen, joka vaatii tuekseen lisää kerrostaloja ja tiiviimpää rakentamista. Lisää vuokrataloja ja vuokralaisia joilla ei ole varaa omaan autoon. Ennen viihtyisistä lähiöistä puretaan vanhoja taloja ja yhden talon tilalle tulee 3-4 kryndättyä unelmaa. Kaupungistumista tapahtuu joka puolella. Toki tällä on hyvätkin puolensa ja ravintoloiden ja kauppakeskusten nousun myötä tarve käydä Helsingissä on poistunut kokonaan.

Toki oma tilanne on silleen hyvä, etten asu missään kopissa, vaan tilavassa omakotitalossa jonka ikkunat aukeaa luontoon, mutta silti olen entistä enemmän alkanut pohtia, ettei Espoo ole enää entisellään, vaan olen alkanut haaveilemaan suomenruotsalaisen maaseudun charmista.

Re: Minne voisit muuttaa?

Lähetetty: 15.12.2020 13:02
Kirjoittaja urpiainen
Vagabondo kirjoitti: 15.12.2020 12:33 Kaikkihan juontaa Helsingin painostuksesta tehtyyn harmilliseen metropäätökseen, joka vaatii tuekseen lisää kerrostaloja ja tiiviimpää rakentamista. Lisää vuokrataloja ja vuokralaisia joilla ei ole varaa omaan autoon.
Mietin, että pitääköhän tämä paikkansa? Minusta on näyttänyt, että metroprojektin myötä Etelä-Espoossa toteutunut kerrostalorakentamisen kasvu ei ole varsinaisesti suuntautunut heikommassa sosio-ekonomisessa asemassa oleville. Olen ollut siinä uskossa, että vantaalaistuminen on tapahtunut pikemminkin kauempana rannikosta. Vantaalla ei ole metroa eikä merta.

Re: Minne voisit muuttaa?

Lähetetty: 15.12.2020 13:39
Kirjoittaja Vagabondo
urpiainen kirjoitti: 15.12.2020 13:02
Vagabondo kirjoitti: 15.12.2020 12:33 Kaikkihan juontaa Helsingin painostuksesta tehtyyn harmilliseen metropäätökseen, joka vaatii tuekseen lisää kerrostaloja ja tiiviimpää rakentamista. Lisää vuokrataloja ja vuokralaisia joilla ei ole varaa omaan autoon.
Mietin, että pitääköhän tämä paikkansa? Minusta on näyttänyt, että metroprojektin myötä Etelä-Espoossa toteutunut kerrostalorakentamisen kasvu ei ole varsinaisesti suuntautunut heikommassa sosio-ekonomisessa asemassa oleville. Olen ollut siinä uskossa, että vantaalaistuminen on tapahtunut pikemminkin kauempana rannikosta. Vantaalla ei ole metroa eikä merta.
Emmä tiiä. Uutisen mukaan hyvin toimeentulevien osuus Espoossa kuitenkin laskee. Samoin olen huomannut oman postinumeroalueeni mediaanitulon laskeneen ja epäilen syyksi samalla numerolla olevan uuden kerrostaloalueen rakentumista. Näkyyhän tuo Espoon talousvaikeuksistakin kun väestön kasvu ei ole tuonut verotuloja paikkaamaan investointeja. Jos Kepu onnistuu vielä sote-kuppauksessa, niin pitäisin kunnallisveron nousua väistämättömänä.

Mutta diskleimerinä Vantaalaistuminen oli artikkelin käyttämä termi. Kaupungistuminen on mun ongelma.

Re: Minne voisit muuttaa?

Lähetetty: 15.12.2020 14:16
Kirjoittaja So Hard
Ei kai se mikään salaisuus ole että alueen haluttavuus laskee suoraan pigmentin määrän kasvaessa. Ei taida olla mitään länsimaata missä näin ei ole. Espooseen tulee lisää Suveloita. Ei kukaan keskiluokan edustaja halua asia gettossa ja alueiden segregaatio voimistuu.

Re: Minne voisit muuttaa?

Lähetetty: 13.04.2021 10:14
Kirjoittaja urpiainen
sivustahuutaja kirjoitti: 06.11.2020 14:20 Minusta on infernaalisen typerää spekuloida keskuskomiteamaisesti luvuilla, kun homman voi antaa markkinoiden ratkaistavaksi. Ei me tiedetä mitään muuta tästä ongelmasta kuin, että nyt asukaspysäköinti on aivan liian halpaa. Tuosta on todisteita keskustassa, jossa esim. lumiseen aikaan voi todeta ison osan autoista olevan liikkumattomia. Jos hintaa nostettaisiin, romujen varastointi vähenisi, työsskäyvista useampi valitsisi auton ja silloin keskustassa olisi yhtäkkiä paljon parkkitilaa päiväsaikaan. On kuitenkin ihan pölkkypäistä aprikoida oikeita hintoja, kun ne voidaan selvittää markkinamekanismeilla, kunhan lähdetään käyttämään markkinoita.
Vielä tästä Helsingin pysäköintipolitiikasta, joka on aina meidän espoolaisten sydäntä lähellä. Nythän Helsingin suurpuolueet ovat julkaisseet kunnallisvaaliohjelmansa, ja sitä myöten pysäköintipolitiikkatavoitteensa. Ne muotoilevat ne lyhyesti ja ytimekkäästi näin:

1. "Luovutaan parkkinormista ja annetaan pysäköintipaikkojen hinnan määräytyä markkinoilla."

2. "Pysäköintipaikkoja tarvitaan ydinkeskustassa sekä asukkaille että asiointitarpeisiin."

Ykkösvaihtoehto on selkeästi uusliberaali äärimarkkinaratkaisu. Kakkosvaihtoehto on muotoiltu hieman epäselvästi, mutta konteksti huomioiden se on ilmeisesti suora vaade poliittiseen sääntelyyn sekä parkkipaikkojen määrän että hinnan suhteen. Eli ykköspuolue "antaa (pysäköinnin) markkinoiden ratkaistavaksi" ja kakkospuolue "spekuloi keskuskomiteahenkisesti ja infernaalisen typerästi luvuilla", kuten sinä nämä ääripäät kuvasit. Lienee selvää, mistä Helsingin kahdesta kärkipuolueesta on kyse.

Re: Minne voisit muuttaa?

Lähetetty: 13.04.2021 11:45
Kirjoittaja sivustahuutaja
urpiainen kirjoitti: 13.04.2021 10:14 Vielä tästä Helsingin pysäköintipolitiikasta, joka on aina meidän espoolaisten sydäntä lähellä. Nythän Helsingin suurpuolueet ovat julkaisseet kunnallisvaaliohjelmansa, ja sitä myöten pysäköintipolitiikkatavoitteensa. Ne muotoilevat ne lyhyesti ja ytimekkäästi näin:

1. "Luovutaan parkkinormista ja annetaan pysäköintipaikkojen hinnan määräytyä markkinoilla."

2. "Pysäköintipaikkoja tarvitaan ydinkeskustassa sekä asukkaille että asiointitarpeisiin."

Ykkösvaihtoehto on selkeästi uusliberaali äärimarkkinaratkaisu. Kakkosvaihtoehto on muotoiltu hieman epäselvästi, mutta konteksti huomioiden se on ilmeisesti suora vaade poliittiseen sääntelyyn sekä parkkipaikkojen määrän että hinnan suhteen.
Tuo 2. vaihtoehto voidaan toteuttaa helposti myös markkinavetoisena: Tehdään kaikesta pysäköinnistä maksullista ajan funktiona. Luovutaan siis käytännössä ilmaisista asukaspysäköintitunnuksista, jotka tekevät pysäköinnistä saman hintaista auton pitkäaikaissäilyttäjille ja työssäkäyville. Asiointipysäköinti on simppeli: Määritetään paikkojen määrä ja hinta, valvotaan käyttöastetta ja säädetään hintaa tarvittaessa. Asukaspysäköinti voidaan toteuttaa täsmälleen samalla tavalla. Dynaamisessa hinnoittelussa myös asiakaspysäköinti olisi siis tuntiveloitteista ja arkipäivisin auton säilyttäminen kadun varressa olisi huomattavan kallista verrattuna yöhön ja viikonloppuihin. Markkinoiden tarjoamat tekniset ratkaisut sopeutuisivat nopeasti uusiin hinnoittelumalleihin, jolloin asukaspysäköinnin transaktiokustannus ei nousisi kohtuuttomasti.

Re: Minne voisit muuttaa?

Lähetetty: 13.04.2021 12:21
Kirjoittaja urpiainen
sivustahuutaja kirjoitti: 13.04.2021 11:45
urpiainen kirjoitti: 13.04.2021 10:14 Vielä tästä Helsingin pysäköintipolitiikasta, joka on aina meidän espoolaisten sydäntä lähellä. Nythän Helsingin suurpuolueet ovat julkaisseet kunnallisvaaliohjelmansa, ja sitä myöten pysäköintipolitiikkatavoitteensa. Ne muotoilevat ne lyhyesti ja ytimekkäästi näin:

1. "Luovutaan parkkinormista ja annetaan pysäköintipaikkojen hinnan määräytyä markkinoilla."

2. "Pysäköintipaikkoja tarvitaan ydinkeskustassa sekä asukkaille että asiointitarpeisiin."

Ykkösvaihtoehto on selkeästi uusliberaali äärimarkkinaratkaisu. Kakkosvaihtoehto on muotoiltu hieman epäselvästi, mutta konteksti huomioiden se on ilmeisesti suora vaade poliittiseen sääntelyyn sekä parkkipaikkojen määrän että hinnan suhteen.
Tuo 2. vaihtoehto voidaan toteuttaa helposti myös markkinavetoisena: Tehdään kaikesta pysäköinnistä maksullista ajan funktiona. Luovutaan siis käytännössä ilmaisista asukaspysäköintitunnuksista, jotka tekevät pysäköinnistä saman hintaista auton pitkäaikaissäilyttäjille ja työssäkäyville. Asiointipysäköinti on simppeli: Määritetään paikkojen määrä ja hinta, valvotaan käyttöastetta ja säädetään hintaa tarvittaessa. Asukaspysäköinti voidaan toteuttaa täsmälleen samalla tavalla. Dynaamisessa hinnoittelussa myös asiakaspysäköinti olisi siis tuntiveloitteista ja arkipäivisin auton säilyttäminen kadun varressa olisi huomattavan kallista verrattuna yöhön ja viikonloppuihin. Markkinoiden tarjoamat tekniset ratkaisut sopeutuisivat nopeasti uusiin hinnoittelumalleihin, jolloin asukaspysäköinnin transaktiokustannus ei nousisi kohtuuttomasti.
Ei käy kakkosvaihtoehtoon. Kuulostaa liikaa Puolue 1:n markkinameiningiltä Puolue 2:n keskuskomitealähtöisyydelle. Kesäkuussa päättyvän nykyisen valtuustokauden loppuraporttia ei vielä ole saatavilla, mutta vaikea kuvitella, että Puolue 2 olisi paljon muuttanut suhtautumistaan siitä, miten summasivat edellisen valtuustokauden suurimpia saavutuksiaan kauden loppuraportissaan:

"Puolue 2 on onnistunut torjumaan asukaspysäköinnin pahimmat hinnankorotukset. Kaupunkisuunnitteluviraston alkuperäinen esitys oli, että asukaspysäköinnin hintaa olisi korotettu 680 euroon vuodessa vuoteen 2020 mennessä. Tämän me torjuimme päättäväisesti. Puolue 2 sai aikaan, että asukaspysäköintiä korotetaan vaiheittain niin, että hinta nousee korkeintaan 360 euroon vuodessa, myöskään erillistä talvi- ja kesähinnoittelua ei oteta käyttöön."