Gattaca in memoriam

Yleinen lätinä jä kitinä
Pystytisumisu
Kitisijä
Viestit: 5
Liittynyt: 16.09.2020 16:25

Gattaca in memoriam

Viesti Kirjoittaja Pystytisumisu »

Kuulin uutisia ja päätin tulla ainakin käymään täällä. En ollut yli kymmeneen vuoteen yhteyksissä Gattacaan, olen yksi hänen opiskeluaikojensa harvoista ystävistä. Kunnioittaakseni Gattacan erikoista huumorikäsitystä otin tämän nimimerkin.. Tarkoitus ei ole mitenkään erityisesti perseillä, paitsi ehkä vähän, ehkä G olisi arvostanut sitä. Toisin kuin monet teistä, tiesin ja tunsin G:n ihmisenä. Halusin kertoa hänestä teille joitakin asioita mitä ette ehkä tienneet. Gattacalla oli akateemisia taipumuksia ja hänellä oli erityinen kiinnostus avaruuteen, luonnonsuojeluun ja länsimaisen filosofian ongelmakohtiin. Helsingin yliopistossa hänelle tarjottiin kerran mahdollisuutta saada stipendi Cambridgen yliopistoon. Kuitenkin jo tuolloin orastavat sosiaaliset ja psyykkiset ongelmat saivat hänet passaamaan tilaisuuden. Myöhemmin Gattaca oli kuitenkin vierailevana luennoitsijana yliopiston suuressa juhlasalissa. Luennon aihe oli eläintensuojelu, mikä oli lähellä G:n sydäntä. Luento oli hyvä, olin itse kuulemassa. Vaikka G ei tietääkseni koskaan valmistunut yliopistolta, hänellä olisi ollut potentiaalia.

Gattacalla ei ollut paljon ihmiskontakteja. Minä ja toinen kaverimme olimme hänen harvoja ystäviään yliopistolla. Minulla on hyviä muistoja noilta ajoilta. Kerrankin istuin G.n kanssa samalla tylsällä luennolla. Asia oli hautaa kuivempaa. Kysyin G:ltä: "Kiinnostaako tämä sinua?" G. sanoi: "Ei." "No, lähdetäänkö kaljalle?" "Lähdetään!" Noihin aikoihin akateeminen vapaus oli vielä todellista vapautta. Muistan kuinka meitä molempia nauratti, kun lähdimme luennolta ja kaikki muut jäivät sinne istumaan.

Toisen kerran olin Tuska-festareilla, jotka silloin vielä järjestettiin Kaisaniemessä. Gattacalla ei ollut lippua, mutta hän livahti festareille röyhkeästi kuorma-auton kylkeä myöten, kun huoltoportti avattiin. Tämä nauratti meitä molempia kovasti. Hyvä muisto.

G:n ongelmista olette kuulleet riittämiin tämän palstan kautta ja hän itse oli juuttunut niiden jauhamiseen. Uskon, että raitistuminen ja hoitokontakti olisivat pitäneet G:n elämän kirjoissa. Hänen auttamisensa ystävän voimin oli raskasta, tiedän omasta kokemuksesta. Yritin monta vuotta tsempata jne. mitä monet teistäkin ovat tällä palstalla tehneet. Lopulta päätin rajoittaa yhteydenpitoa itsesuojelun vuoksi. Halusin uskoa, että mies vielä jokin päivä ryhdistäytyy. Uutinen hänen poissaolostaan ei tullut toisaalta yllätyksenä. Ehkä hän on vihdoin löytänyt mielenrauhan, jota niin harvoin elämässään tunsi. - Lepää rauhassa, G-mies. Maailma jatkakoon nussimistaan. Ystäväsi I.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Gattaca in memoriam

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Taidan arvata kuka tämän kirjoituksen takana on. :)
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Gattaca in memoriam

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Hieno kirjoitus ja muistot :h:
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Gattaca in memoriam

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kiitos kirjoituksesta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Gattaca in memoriam

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

OK. Kiitos tiedosta. Jos voisit vielä laittaa kuolinilmoituksen tähän meille!

SYYS
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Gattaca in memoriam

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Stadinarska kirjoitti: 20.09.2020 10:11 OK. Kiitos tiedosta. Jos voisit vielä laittaa kuolinilmoituksen tähän meille!

SYYS
Miksi se pitäisi tänne laittaa? Ei tänne kenenkään henkilötietoja - tietenkään - kuulu laittaa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Gattaca in memoriam

Viesti Kirjoittaja exsu »

Kuka G:n kuolinilmoituksen edes laittaisi lehteen? Nehän on omaisten ostamia rivi-ilmoituksia.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Gattaca in memoriam

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Gattaca kuolinilmoitus jäänee kuolinpesän hoitajan julkiseen kuulutuksen velkojista. Ei käy kateeksi pesänhoitaja jonka pitää koettaa realisoida romahtanut mökki, ränsistynyt maatila ja valtavat määrät kaljatölkkejä Varkaudessa.
Universaali disclaimer.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Gattaca in memoriam

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

So Hard kirjoitti: 20.09.2020 19:50 Gattaca kuolinilmoitus jäänee kuolinpesän hoitajan julkiseen kuulutuksen velkojista. Ei käy kateeksi pesänhoitaja jonka pitää koettaa realisoida romahtanut mökki, ränsistynyt maatila ja valtavat määrät kaljatölkkejä Varkaudessa.
"Ränsistynyt" on eufemismia.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Gattaca in memoriam

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Jos ryssärahastoissa oli sen verran jäljellä, että pesänhoito onnistuu lakipetteriltä niiden voimin. Ainakin nousseet viime aikoina.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Gattaca in memoriam

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 20.09.2020 13:18
Stadinarska kirjoitti: 20.09.2020 10:11 OK. Kiitos tiedosta. Jos voisit vielä laittaa kuolinilmoituksen tähän meille!

SYYS
Miksi se pitäisi tänne laittaa? Ei tänne kenenkään henkilötietoja - tietenkään - kuulu laittaa.
No juu. En kyllä taas havainnoinut nyt tätä anonyymia palstaamme.

Mutta kyllähän kuolleen tapauksessa asia on erilainen tuon henkilötiedon salauksen suhteen- ehkä.
Mutta tosiaan- hassua kun en ottanut huomioon tuota yksityisyyspuolta palstamme suhteen.

Syys jatkaa sorvin tuntumassa. Terveiset Yllille Manseen, vaikka ei mekään juurikaan tunneta. Tai itse asiassa hyvinkin paljon paremmin kuin monet ystävämme, heh

Minä olen esim. havainnut, että sinä olet aikamoisen hyväkuntoinen urheilua ja esim. pyöräilyä harrastava mies ja toki sellainen kiinnostaa
kun itsekin harrastanut ja harrastan liikuntaa.

Toteaa Syys

Syysarska
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Juffeliini
Kitinä paheena
Viestit: 34
Liittynyt: 07.07.2020 12:51
Paikkakunta: Stadi/Helsinki

Re: Gattaca in memoriam

Viesti Kirjoittaja Juffeliini »

Voimia ja osanotot G-Miehen poismenosta...En juurikaan miestä tuntenut,mutta hänen viestinsä täällä oli usein viihdyttävää lukemista :shock: 8) :oops:
Vittuilun jalo taito :P
Pystytisumisu
Kitisijä
Viestit: 5
Liittynyt: 16.09.2020 16:25

Re: Gattaca in memoriam

Viesti Kirjoittaja Pystytisumisu »

Juffeliini kirjoitti: 22.09.2020 17:12 Voimia ja osanotot G-Miehen poismenosta...En juurikaan miestä tuntenut,mutta hänen viestinsä täällä oli usein viihdyttävää lukemista :shock: 8) :oops:
Kiitos. Olihan hänellä hauskat juttunsa. Mies teki parodiaa itsestään ja kaikesta muustakin. Jälkikäteen ajatellen hän olisi voinut myös ottaa ainakin oman elämänsä sen verran vakavasti, ettei olisi mennyt ryssimään itseään. Vaan minkäs teet. Hänellä oli liian paljon itsevihaa- ja inhoa, jonka hän käänsi myös maailmaa vastaan. Näitä on kai turha ruotia enää. Parempi antaa olla. Tai Gattacaa mukaillen: Antakee jo olla. Ootte te ennenkin antaneet.
Pystytisumisu
Kitisijä
Viestit: 5
Liittynyt: 16.09.2020 16:25

Re: Gattaca in memoriam

Viesti Kirjoittaja Pystytisumisu »

Kreitsu kirjoitti: 16.09.2020 17:23 Hieno kirjoitus ja muistot :h:
Kiitos.
Pystytisumisu
Kitisijä
Viestit: 5
Liittynyt: 16.09.2020 16:25

Re: Gattaca in memoriam

Viesti Kirjoittaja Pystytisumisu »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.09.2020 8:29 Kiitos kirjoituksesta.
Kiitos.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Gattaca in memoriam

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

JOS ei ole sopimaton kysymys niin olisi kiinnostavaa tietää miten Gat päätti päivänsä? Hirttäytyi, hyppäsi katolta vai miten?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Gattaca in memoriam

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mielestäni tämän ketjun voisi lukita. Kaikki järkevä on jo sanottu.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Gattaca in memoriam

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ Poliisit on aina lukitsemassa kaikkia ja kaikkea.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Gattaca in memoriam

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

McJanne kirjoitti: 25.09.2020 17:33
Homeboy65 kirjoitti: 25.09.2020 12:04 JOS ei ole sopimaton kysymys niin olisi kiinnostavaa tietää miten Gat päätti päivänsä? Hirttäytyi, hyppäsi katolta vai miten?
Ninnit.
OK, kiitos. Toivottavsti kukaan ei jäänyt alle...
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Gattaca in memoriam

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Pystytisumisu kirjoitti: 25.09.2020 9:22 Kiitos. Olihan hänellä hauskat juttunsa. Mies teki parodiaa itsestään ja kaikesta muustakin. Jälkikäteen ajatellen hän olisi voinut myös ottaa ainakin oman elämänsä sen verran vakavasti, ettei olisi mennyt ryssimään itseään.
Jokuhan sitä kommentoi, että oli hiukan huolissaan siitä, kun huumori katosi loppuaikoina.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Gattaca in memoriam

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

McJanne kirjoitti: 25.09.2020 17:33
Homeboy65 kirjoitti: 25.09.2020 12:04 JOS ei ole sopimaton kysymys niin olisi kiinnostavaa tietää miten Gat päätti päivänsä? Hirttäytyi, hyppäsi katolta vai miten?
Ninnit.
Kuoliko Gat heti pudotessaan, tiedätkö?

SYYSARSKA
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Gattaca in memoriam

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Ensimmäinen muistoni Gatista oli postaus Cityssä: "Minä määrittelen kinkyilyn huipun: nainen joka antaisi minullekin pillua!" :lol: :rofl:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Gattaca in memoriam

Viesti Kirjoittaja Clay »

Kyllä se olisi parempi, jos maailma lopettaisi nussimisen Gattiksen muistoa kunnioittaakseen. :paavi:
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Gattaca in memoriam

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Clay kirjoitti: 28.09.2020 17:29 Kyllä se olisi parempi, jos maailma lopettaisi nussimisen Gattiksen muistoa kunnioittaakseen. :paavi:
Olen mukana!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Gattaca in memoriam

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.09.2020 17:31
Clay kirjoitti: 28.09.2020 17:29 Kyllä se olisi parempi, jos maailma lopettaisi nussimisen Gattiksen muistoa kunnioittaakseen. :paavi:
Olen mukana!
Minä en voi lopettaa koska en ole aloittanutkaan.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Vastaa Viestiin