Korona- rokote

Yleinen lätinä jä kitinä

Otatako Korona- rokotteen?

kyllä
17
77%
en
1
5%
en tiedä
4
18%
 
Ääniä yhteensä: 22

nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

^Otitko aikoinaan "Sikapiikin"?

Duodecimin sivuilta: "Arviolta 10 % väestöstä sairastui. Sairaalahoitoon joutui lähes 1 600 potilasta, ja 44 heistä kuoli". Se oli vähän erilainen tilanne, kun sairaalahoitoon joutuneiden keski-ikä oli 32. (Toisessa aallossa jonkin verran lisää, ja lähinnä niitä jotka eivät olleet ottaneet rokotetta.)

Veljeni asui sikainfulenssan aikaan Tanskassa, ja siitä ei kuulemma siellä pidetty ollenkaan sellaista meteliä kuin Suomessa.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

nokkaelain kirjoitti: 09.12.2020 5:55 ^Otitko aikoinaan "Sikapiikin"?

Duodecimin sivuilta: "Arviolta 10 % väestöstä sairastui. Sairaalahoitoon joutui lähes 1 600 potilasta, ja 44 heistä kuoli". Se oli vähän erilainen tilanne, kun sairaalahoitoon joutuneiden keski-ikä oli 32. (Toisessa aallossa jonkin verran lisää, ja lähinnä niitä jotka eivät olleet ottaneet rokotetta.)

Veljeni asui sikainfulenssan aikaan Tanskassa, ja siitä ei kuulemma siellä pidetty ollenkaan sellaista meteliä kuin Suomessa.
En. En myöskään ole ottanut kausirokotteita kuin ehkä kerran. Mä olen todella huono hakeutumaan asioiden äärelle ellen koe niitä todella hyviksi tai välttämättömiksi.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Pandemiatilanteessa voisi ajatella, että rokotetta ei oteta ensisijaisesti itseä varten, vaan muita tai meitä kaikkia varten. Siksi tuo linja, ettei viitsi vaivautua kun oman terveyden ei koe olevan välittömässä vaarassa, kuulostaa itsekkyydessään ja piittaamattomuudessaan aika ikävältä.

Rokote on vähän kuin kitkarenkaat, joista kieltäytyville Vagis ehdotti haittaveroa. Rokotetta ottamattomilta, siis kulkutautimyönteisiltä, pitäisi samassa hengessä ehkä laskuttaa kaikki koronan hoitokulut, ei vain oman sairastamisen kulut. Paitsi tietysti jos yksityisautoilu on lähempänä sydäntä kuin terveys ja oikeus elämään.

On myös hyvä muistaa, että jo antiikin kreikkalaisilla oli sana henkilölle, joka ei kantanut vastuutaan yhteisön osana ja osallistunut yhteisiin asioihin: idiootti.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 09.12.2020 8:24 Pandemiatilanteessa voisi ajatella, että rokotetta ei oteta ensisijaisesti itseä varten, vaan muita tai meitä kaikkia varten. Siksi tuo linja, ettei viitsi vaivautua kun oman terveyden ei koe olevan välittömässä vaarassa, kuulostaa itsekkyydessään ja piittaamattomuudessaan aika ikävältä.
Näin.
Mä näen aidosti punaista, kun luen tällaisia DB:n kommentteja. En voi yhtään samaistua tuohon asenteeseen.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 09.12.2020 10:24 Mä näen aidosti punaista, kun luen tällaisia DB:n kommentteja. En voi yhtään samaistua tuohon asenteeseen.
Laiskuus on ihmisen perusominaisuuksia ja monien innovaatioiden lähde.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Vagabondo kirjoitti: 09.12.2020 10:32
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 09.12.2020 10:24 Mä näen aidosti punaista, kun luen tällaisia DB:n kommentteja. En voi yhtään samaistua tuohon asenteeseen.
Laiskuus on ihmisen perusominaisuuksia ja monien innovaatioiden lähde.
Laiskuus imartelee tässä. Haitallinen väliinpitämätömyys olisi jo sinne päin. Nämä kieltäytyjät voisi määrätä vuodeksi Prisman ovelle pumppaamaan käsidesiä asiakkaiden kätösiin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mä just eilen opin, että on olemassa vanhempia jotka kieltäytyy synnytyksen jälkeen vauvalle annettavasta k-vitamiinipistoksesta, koska uskovat neulanpiston olevan vastasyntynyttä peruuttamattomasti traumatisoiva kokemus. Sama pistos toki on tehnyt selvän muutoksen pikkuvauvojen kuolemiin, mutta jos lapsi jää henkiin niin on ainakin yksi trauma vähemmän!

Useinhan näissä tämä ottamatta jättäminen voi itseasiassa olla vaivalloisempi tie kun rutiinipiikki, kun perusteluvastuu jää itselle. Varmaan on aika suuria yksilöllisiä eroja siitä katsooko asiaa yksilönvapauden kysymyksenä vai yhteisön edun kannalta. Erään läheisen kanssa käytiin juuri joulunajan koronarajoituksista keskustelu, jossa hän vetosi vähän samaan tyyliin, että jos töissä päivittäin kohtaa useita maskittomia ihmisiä, niin ei ne jouluvieraat sen suurempi riski ole. Jännästi siinä unohtui, että siinä tapauksessa todennäköisesti on itse riski niille vieraille, ja toisaalta myös potentiaalinen tartuntaketjun ylläpitäjä, jos sama meno töissä jatkuu vierailun jälkeen.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Kyllä mä silleen varovasti ymmärrän laiskuus- ja aikaansaamattomuusnäkökulmaa, että mä aloin ottaa vuosittaisen influenssapiikin säännöllisesti siinä vaiheessa, kun työnantaja toi minulle maksuttoman rokottajan toimistoon, enkä joutunut lähtemään erikseen työterveysasemalle jonottamaan. Aiemmin otin vain epäsäännöllisesti. Toki esim. omat vanhempani ovat samaisten vuosien aikana ikääntyneet merkittävästi, ja olen sitä kautta enemmän tekemisissä riskiryhmään kuuluvien kanssa. Eli ehkä olisin huolehtinut rokotesuojastani joka tapauksessa paremmin näinä viime vuosina, vaikka se olisi vaatinut enemmän vaivannäköä. Kuka tietää.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Influenssavertaus on ontuva. Nyt on kyseessä aivan eri kokoluokan kriisi meneillään kuin influenssan kohdalla.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 09.12.2020 10:24
urpiainen kirjoitti: 09.12.2020 8:24 Pandemiatilanteessa voisi ajatella, että rokotetta ei oteta ensisijaisesti itseä varten, vaan muita tai meitä kaikkia varten. Siksi tuo linja, ettei viitsi vaivautua kun oman terveyden ei koe olevan välittömässä vaarassa, kuulostaa itsekkyydessään ja piittaamattomuudessaan aika ikävältä.
Näin.
Mä näen aidosti punaista, kun luen tällaisia DB:n kommentteja. En voi yhtään samaistua tuohon asenteeseen.
Toisaalta jos korona-rokote ei suojaa juuri muita vaan itseä, saamme tässä ihan kivan darwin-karsinnan kulkututimyönteisien keskuuteen kun yhteiskunta rokotusten myötä avautuu. Eli kaikilla pilvillä on hopeinen reunus.

Jos siihen sitten yhdistettäisiin rokotteista kieltäytymisen vastuu oman tehohoidon kustannuksista, oltaisiin suoraan yksilön vastuuta korostavalla hienolla matkalla!
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 09.12.2020 12:50 Influenssavertaus on ontuva. Nyt on kyseessä aivan eri kokoluokan kriisi meneillään kuin influenssan kohdalla.
Joo. Muutenhan mä olisin vakavasti moittinut itseäni! Nyt vain esitin ymmärtävää viestien kuitenkin samalla, että itse olen oikeasti paljon vastuullisempi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Minäkään en ole skipannut kertaakaan koronarokotetta, vaikka influenssarokotetta en ole vielä kertaakaan jaksanut lähteä hakemaan :matsi:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Kuka tietää. Jos se rokote tuodaan mulle, tai ehdin pitää lomaa ja jää aikaa/jaksamista, tai jos jotain muuta vastaavaa yllättävää tapahtuu, niin ehkä minä ja rokote kohtaamme. En ole rokotevastainen, en kohtaa muita ihmisiä työajan ulkopuolella kuin yhden teinin kotona. Kaupassa käytän maskia ja pidän turvaetäisyydet kunnossa. Joulunkin vietän yksin koronan takia.

Jos Darwinin lain mukaan mun kuuluu lähteä hopeoimaan toisten pilvenreunuksia, niin olkoon sitten niin. Mutta en itse koe olevani riski yhteiskunnalle. Korjatkaa toki jos olen väärässä ja idiootti.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

urpiainen kirjoitti: 04.12.2020 22:20 https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007661632.html

On niitä rokotekriittisiä aika paljon ☹
Olen itse siirtynyt käyttämään positiivisempaa termiä "kulkutautimyönteinen".
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Niin me muutkin vähän pidemmällä ketjussa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

urpiainen kirjoitti: 11.12.2020 8:56 ^ Niin me muutkin vähän pidemmällä ketjussa.
Kitinän traditioita kunnioittaen reagoi asioihin lukematta koko ketjua.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti: 09.01.2021 9:59
James Potkukelkka kirjoitti: 08.01.2021 13:31
urpiainen kirjoitti: 08.01.2021 13:27
No just tätä kohtaa varmaan se mun tietämättömyyteni erityisesti koskee. Kun se rokote on kerran kehitetty, kuinka paljon Suomesta puuttuvaa erityisosaamista uuden tuotantoketjun pystyttäminen olemassaolevalle rokotteelle vaatii? Ei ne kai niitä Mersujakaan siellä Uudessakaupungissa kehitä. Vissiin ei voi vain tilata rokotekonetta Saksan Amazonista ja tarvittavia kemikaaleja Silkkitieltä ja rouskuttaa menemään, mutta missä mättää?

(Mulla on sellainen tunne, että kyselen nyt jotenkin aika tyhmiä, mutta kerrankos sitä.)
Olen itsekin täysi maallikko tässä. Mutta Biontechin rokote on rna-rokote ja maailman ensimmäinen tuotantokäyttöön päätynyt. Eli veikkaan, että Suomessa ei ole seillaista lääketeollista osaamista, että tehdas saataisiin näillä lumilla pystyyn ilman, että tekijät tulisivat muualta.
No joo, luulisi Suomessa olevan erilaista bioteknologian teollisuuden osaamista aika lailla. Ja se nenäsumutemieskin lupailee Kuopion liukuhihnalta miljoonia rokotteita parissa kuukaudessa kunhan rokotteella on luvat. Mutta ehkä teollisuustuotanto ja osaaminen on niin teknologiaspesifiä, ettei Kuopio taivu rna-piikin massatuotantoon.
https://yle.fi/uutiset/3-11728454
edelleenkään tätä ei ole tiedotusvälineissä selitetty mulle kunnolla. Asian avaaminen olisi tärkeää siksikin, että suuret lääkeyhtiöt ja niiden terveysbisnes on tyypillisesti erilaisten globaalin markkinatalouden vastustajien lempikeissejä, ja totta kai nyt alkaa näkyä juttuja, joiden mukaan lääke- ja rokotetehtaat makaavat nyt toimettomina, koska rokotetta saadaan valmistaa vain patentinhaltijan omissa laboratorioissa - eli rokotepula voitaisiin ratkaista parissa kuukaudessa, jos patentit kumottaisiin: https://yle.fi/uutiset/3-11738736 En ehkä pidä tätä ihan uskottavana: EU, esimerkiksi, käyttää koronakriisin hoitoon niin käsittämättömän summan rahaa, että varmaan olisivat valmiita maksamaan patentinhaltijalle ihan törkeitäkin summia, jos sillä saataisiin rokoteohjelmaan vauhtia ja normaalia palaamaan puoli vuotta - vuosi aikaisemmin. Mutta just siksi jonkun pitäisi selittää mulle, miksi näin ei toimita.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Voisin veikata:

Kun muiden rokotteiden käyttö ei varmaankaan ole vähentynyt juurikaan tänä aikana niin niiden tuotantolinjat surisevat entisellään. Niissä voi myös olla parempi kate lääketehtaille.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 19.01.2021 9:58 Mutta just siksi jonkun pitäisi selittää mulle, miksi näin ei toimita.
Siis miksi ei sosialisoida rokotetta juuri nyt?

Vai tarkoitatko, että miksi valtiot eivät maksa lisää rahaa valmistajille, jotta ne ajaisivat tuotantoa vielä nopeammin ylös? Niinhän tehdään.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 19.01.2021 10:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 19.01.2021 9:58 edelleenkään tätä ei ole tiedotusvälineissä selitetty mulle kunnolla. Asian avaaminen olisi tärkeää siksikin, että suuret lääkeyhtiöt ja niiden terveysbisnes on tyypillisesti erilaisten globaalin markkinatalouden vastustajien lempikeissejä, ja totta kai nyt alkaa näkyä juttuja, joiden mukaan lääke- ja rokotetehtaat makaavat nyt toimettomina, koska rokotetta saadaan valmistaa vain patentinhaltijan omissa laboratorioissa...
Mistäs tuo tieto on peräisin? Patentoituja tuotteita valmistetaan ihan yleisesti alihankkijoiden tiloissa. Jos joku haluaa tarjota alihankintaa rokotefirmoille, niin se varmaan on mahdollista.

Tässä on kuitenkin luultavasti kyse siitä, että rokotteet on kehitetty niin nopealla aikataululla, että tuotannon viilaamiselle ei ole jäänyt aikaa. Tälläisessä tapauksessa ei ole olemassa mitään siirrettävää tuotetta, joka siis voitaisiin tuosta vaan a) heittää alihankkijoille tai b) sosialisoida.

Kisa on kesken. Rokotteita on tulossa useita. Jos jokin valmistaja ei kykene toimittamaan rokotteita sovitusti ja muut valmistajat täyttävät asiakkaiden tarpeet, niin tämä toimituskyvytön valmistaja varmaankin menettää ison osan tuloistaan. Ei ole mitään loogista syytä sille, että valmistajat rajoittaisivat saatavuutta. Kaikki painavat takuulla laakerit punaisena. Mutta tämähän ei viherkommarin itkua vähennä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.01.2021 10:20
urpiainen kirjoitti: 19.01.2021 9:58 Mutta just siksi jonkun pitäisi selittää mulle, miksi näin ei toimita.
Siis miksi ei sosialisoida rokotetta juuri nyt?

Vai tarkoitatko, että miksi valtiot eivät maksa lisää rahaa valmistajille, jotta ne ajaisivat tuotantoa vielä nopeammin ylös? Niinhän tehdään.
Ehkä tarkoitin jälkimmäistä, en ainakaan sosialisointia. Ehkä tämä on ennen muuta mun normaalia, kaunaista ja katkeraa mediakritiikkiäni, kun mielestäni toimittajat kirjoittavat urpoja juttuja eivätkä ollenkaan sellaisia, kuin minä haluaisin. Aika usein jutusta seuraa minusta ilmeinen kysymys, jota ei kuitenkaan käsitellä. Nyt esimerkiksi luen päivittäin juttuja, joiden mukaan rokotevalmistajien tuotanto-ongelmat näyttävät merkitsevän, että aiemmin noin ensi kesään arvioitu koko aikuisväestön kattava rokoteurakka saadaankin valmiiksi ehkä jouluksi tai jotain. Lisäksi sanotaan, että esim. Kuopion rokotelinja olisi valmis tuottamaan kaikille suomalaisille rokotteet helmikuun loppuun mennessä, jos sillä kuopiolaisella rokotteella vain olisi myyntilupa. Seuraavaksi haluaisin lukea jutun, jossa selitettäisiin, miksi Suomi ei maksa Modernalle mottipäistä summaa siitä, että Kuopiossa voitaisiinkin tehdä Modernan myyntiluvallista rokotetta heti eikä suomalaista rokotetta joskus 2022? Onko kyse puuttuvasta osaamisesta vai mistä?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 19.01.2021 10:33
urpiainen kirjoitti: 19.01.2021 9:58 edelleenkään tätä ei ole tiedotusvälineissä selitetty mulle kunnolla. Asian avaaminen olisi tärkeää siksikin, että suuret lääkeyhtiöt ja niiden terveysbisnes on tyypillisesti erilaisten globaalin markkinatalouden vastustajien lempikeissejä, ja totta kai nyt alkaa näkyä juttuja, joiden mukaan lääke- ja rokotetehtaat makaavat nyt toimettomina, koska rokotetta saadaan valmistaa vain patentinhaltijan omissa laboratorioissa...
Mistäs tuo tieto on peräisin? Patentoituja tuotteita valmistetaan ihan yleisesti alihankkijoiden tiloissa. Jos joku haluaa tarjota alihankintaa rokotefirmoille, niin se varmaan on mahdollista.

Tässä on kuitenkin luultavasti kyse siitä, että rokotteet on kehitetty niin nopealla aikataululla, että tuotannon viilaamiselle ei ole jäänyt aikaa. Tälläisessä tapauksessa ei ole olemassa mitään siirrettävää tuotetta, joka siis voitaisiin tuosta vaan heittää alihankkijoille?
Joo, tää just oli se mun kysymys. Miksi joudumme spekuloimaan sillä, että tästä luultavasti on kysymys. Jos olisin toimittaja, kirjoittaisin heti tästä jutun. En ole nähnyt sellaista.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^On helpompaa kirjoittaa kolumni kuin juttu, jossa vastataan oleellisiin kysymyksiin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 19.01.2021 11:07 Lisäksi sanotaan, että esim. Kuopion rokotelinja olisi valmis tuottamaan kaikille suomalaisille rokotteet helmikuun loppuun mennessä, jos sillä kuopiolaisella rokotteella vain olisi myyntilupa. Seuraavaksi haluaisin lukea jutun, jossa selitettäisiin, miksi Suomi ei maksa Modernalle mottipäistä summaa siitä, että Kuopiossa voitaisiinkin tehdä Modernan myyntiluvallista rokotetta heti eikä suomalaista rokotetta joskus 2022? Onko kyse puuttuvasta osaamisesta vai mistä?

Tuossahan se ongelma rivien välistä luettuna onkin kuvattu. Jos jossain on "kapasiteettia", niin sieltä puuttuu sitten jotain muuta. Tätähän se uuden tuotteen kehittäminen on, völillä puuttuu tuote, luvat, kapasiteetti, jekelu tai jotain muuta. Hyvin harvoin nuo ongelmat ovat poistettavissa sillä, että heitetään pallo jollekin uudelle toimijalle.

Veikkaisin, että Kuopion tehtaan pitäisi ensin saada neuvoteltua järkevä sopimus alihankinnasta. Tuo on itsessään ihan kiva rasti kun vastassa on jenkkilääkefirma. Sitten Kuopion pitäisi viilata tuotanto siihen kuntoon, että se kelpaa juuri tämän rokotteen valmistukseen. Nuo hommat eivät ole hoidettu helmikuun loppuun mennessä, vaikka homma aloitettaisiin tänään.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Pääideologi on jyrkempi kuin minä, ja penää sosialisointia:
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin