Korona- rokote

Yleinen lätinä jä kitinä

Otatako Korona- rokotteen?

kyllä
17
77%
en
1
5%
en tiedä
4
18%
 
Ääniä yhteensä: 22

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Yritykset tuottivat nopealla aikataululla useita rokotteita. Onko joku sitä mieltä, että sosialismi olisi kyennyt samaan? Kuinka monta rokotetta kuvitellaan yritysten tuottavan seuraavan pandemian kohdalla, jos voitot nyt takavarikoidaan?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Sosialisoinnissa on se ongelma, että sen voi tehdä vain kerran. Sen jälkeen ei enää tule uutta sosialisoitavaa. Olisi siis hyvä olla sitten valmiina suunnitelma, kuka lääkkeet jatkossa kehittää.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16670
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Joo. Juuri siksi se mun kysymykseni on ollut, miksi tässä miljardien polttelu-urakassa lisenssiä ei osteta Kuopioon ihan markkinahintaan. Luulisi lääkeyhtiön myyvän, kun kaikki niiden itse tekemät rokotteet menevät nekin kaupaksi. Onko kyseessä siis osaajapula, joka aiheuttaa sen, että nopein tapa on vain ostaa valmiita rokotteita yhtiöiltä ja antaa heidän miettiä tuotantokapasiteetin laajennuksia, vai mikä?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 21.01.2021 11:27 Joo. Juuri siksi se mun kysymykseni on ollut, miksi tässä miljardien polttelu-urakassa lisenssiä ei osteta Kuopioon ihan markkinahintaan. Luulisi lääkeyhtiön myyvän, kun kaikki niiden itse tekemät rokotteet menevät nekin kaupaksi. Onko kyseessä siis osaajapula, joka aiheuttaa sen, että nopein tapa on vain ostaa valmiita rokotteita yhtiöiltä ja antaa heidän miettiä tuotantokapasiteetin laajennuksia, vai mikä?
Noh. Kuten sanoin, sitä ei _uskoakseni_ saataisi osaajapulan takia pystyyn yhtään sen nopeampaa kuin mitä patentin omistajat itse ajavat uutta kapasiteettia ylös. Miten ihmeessä meillä täällä jääkarhujen keskellä olisi taitoa ajaa kapasiteettia ylös nopeammin kuin mitä alkuperäisvalmistaja tekee?

Ja sitten on poliittinen riski. What could possibly go wrong.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 21.01.2021 11:30 Noh. Kuten sanoin, sitä ei _uskoakseni_ saataisi osaajapulan takia pystyyn yhtään sen nopeampaa kuin mitä patentin omistajat itse ajavat uutta kapasiteettia ylös. Miten ihmeessä meillä täällä jääkarhujen keskellä olisi taitoa ajaa kapasiteettia ylös nopeammin kuin mitä alkuperäisvalmistaja tekee?
Jos Kuopiossa on kaikki valmiina, niin ei kun soitto Modernalle, niin pääsevät alihankkijaksi.

Minusta on hassu ajatus, että voisin lisensoida iPhonen, koska minulla Salossa tehdas.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16670
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Keskustelu, yllättäen, kiertää taas kehää. Omasta mielestäni avasin tämän jankkauksen nimenomaan sillä, että edes yhden tiedotusvälineen pitäisi eksplisiittisesti avata tuo kela. Kun niin ei tehdä, tulee näitä sosialisointivaatimuksia (Ode) ja salaliittoteorioita (Ylen kolumni). Toinen, missä toimittajien saamattomuus ärsyttää, on se, että nyt täytyy olla tosi kiinnostavaa tosielämänkoetilanne-komparatiivista dataa esim. eri rokotteiden (ml. AstraZeneca, jota EU käsittelee ensi viikolla) toimivuudesta Britanniasta, ja Pfizerin vaikutuksesta epidemiaan Israelista (no, ainakin Soininvaara yrittää Verdessä avata tätä), mutta ei näy juttuja asiasta. Kiinnostaisi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Olen samaa mieltä, että tuosta (rokotteen valmistuksen lisensioinnista) olisi kiinnostava lukea.

Laita juttuvinkki HS kotimaantoimitukseen. Osoite löytyy HS:n sivuilta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16670
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 22.01.2021 9:45 Laita juttuvinkki HS kotimaantoimitukseen. Osoite löytyy HS:n sivuilta.
Hah! On se nyt kumma, jos Kitinään kitiseminen ei riitä!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 22.01.2021 9:49
James Potkukelkka kirjoitti: 22.01.2021 9:45 Laita juttuvinkki HS kotimaantoimitukseen. Osoite löytyy HS:n sivuilta.
Hah! On se nyt kumma, jos Kitinään kitiseminen ei riitä!
Toteuttajat (kuten minä) jatkuvasti spammaavat hesaria! Joskus poikii jotain.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 22.01.2021 9:23 ^ Keskustelu, yllättäen, kiertää taas kehää. Omasta mielestäni avasin tämän jankkauksen nimenomaan sillä, että edes yhden tiedotusvälineen pitäisi eksplisiittisesti avata tuo kela. Kun niin ei tehdä, tulee näitä sosialisointivaatimuksia (Ode) ja salaliittoteorioita (Ylen kolumni).
Ehkä tässä suuren yleisön kannalta tosiaan on joku jutun aihe, mutta kuka tahansa tuotantoa tunteva ymmärtää, että sitä juuri kehitetyn monimutkaisen tuotteen tuotantoa ei muutamassa kuukaudessa siirretä yhtään mihinkään.

Käytännössä lääkkeen kehittäneen firman osaajat ovat täystyöllistettyjä heidän oman tuotantonsa ylösajossa ja firma käyttää varmasti kaikki mahdolliset alihankintakuviot, koska kyseessä on kilpailutilanne. Jos meillä olisi vain yhden rokotteen monopoli, niin monopoli tietenkin käyttäytyisi kuten normaali monopoli ja rajoittaisi tuotantoa. Mutta kun meillä on kisa. Jos joku ei kykene toimittamaan, niin muut toimittavat ja rahat jäävät saamatta. Kellään ei ole mitään intressiä hidastaa toimituksia. Annosten hinnat tulevat myös laskemaan, joten vitkuttelevan firman tienestit lasekvat tuotakin kautta. Nopeat myyvät paljon ja hyvään hintaan, hitaille jää vähemmän myytävää ja alhaisemmalla hinnalla.

Nyt jos tähän kuvioon tuodaan joku pakkososialisointi, niin kuvitteleeko joku lääkefirman irrottavan omat ykkösosaajansa oman tuotantonsa ylösajosta, jotta jonnekin tuntemattoman maan tuntemattomaan metsälabraan voitaisiin viedä joku mitätön määrä tuotantoa? Ja jos sitten vastoin kaikkea järkeä lääkefirma irrottaisi ykköstykkinsä tähän korpilabraprojektiin, niin lisääntyisikö globaali rokotetuotanto vai vähenisikö se? Koska se korpilabran yläsajohan on pois sen lääkefirman oman kapasiteetin ylösajosta. Ja mitä tapahtuisi hinnoille? Luuleeko joku, että lisenssillä valmistettavat tuotteet ovat halvempia kuin IPR:n omistavan firman itse tuottamina? Onko Cokis suomessa halpaa, kun sitä tehdään lisenssillä?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16670
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 22.01.2021 10:14 Käytännössä lääkkeen kehittäneen firman osaajat ovat täystyöllistettyjä heidän oman tuotantonsa ylösajossa ja firma käyttää varmasti kaikki mahdolliset alihankintakuviot, koska kyseessä on kilpailutilanne. Jos meillä olisi vain yhden rokotteen monopoli, niin monopoli tietenkin käyttäytyisi kuten normaali monopoli ja rajoittaisi tuotantoa. Mutta kun meillä on kisa. Jos joku ei kykene toimittamaan, niin muut toimittavat ja rahat jäävät saamatta. Kellään ei ole mitään intressiä hidastaa toimituksia. Annosten hinnat tulevat myös laskemaan, joten vitkuttelevan firman tienestit lasekvat tuotakin kautta. Nopeat myyvät paljon ja hyvään hintaan, hitaille jää vähemmän myytävää ja alhaisemmalla hinnalla.
Tänään mulla on pessimistisempi olo koronan suhteen. Juttelin viikonloppuna muutaman bioteknologia-tyypin kanssa, ja ainakin heidän mukaansa rokotteessa on tosiaan se ongelma, että lääkeyhtiöt valvovat patenttejaan tässä asiassa aika tarkkaan, eivätkä mielellään lisensoi valmistusta laajemmin, koska paljastaisi liikaa heidän prosessistaan ja tekniikastaan. Väittivät, että valmistusosaajia kyllä on vaikka millä mitalla, jos patentti vain vapautettaisiin. Jos tämä on realistinen käsitys tilanteesta, Soininvaaran turhautunut sosialisointipuhe on tavallaan ymmärrettävää, vaikka ei sitä keinoa välttämättä kannattaisikaan ratkaisuksi.

Ajattelin ensin itse, että tämä on epäuskottavaa: Jos Moderna ja Pfizer eivät itse jostain syystä saa tuotantoa ajettua ylös riittävän kovaa vauhtia, totta kai heidän kannattaisi rahastaa lisenssillään nyt, ennen kuin lisää kilpailevia rokotteita tulee markkinoille, jolloin arvatenkin lisenssin (ja rokotteen) hinta laskee. Ilmeisesti suurin piirtein sama kela kuin Sivustahuutajalla yllä, siis.

Näiden jututtamieni biotekniikkaheebojen mukaan mahdollinen syy tämän argumentin pätemättömyydelle on se, että M & P eivät kerta kaikkiaan halua avata valmistusprosessiaan kovin paljoa, koska nämä ovat ainoat kaupalliset rna-rokotteet. Ja rna-rokotteiden etu on kai myös siinä, että rokotetta on helppo ja nopea muokata viruksen muuttumisen mukaan. Ja nyt kai alkaa olla evidenssiä, että olemassaolevat rokotteet (tai sairastettu korona) eivät suojaa hirveän hyvin Etelä-Afrikan varianttia vastaan.

Voi olla, että juuri markkinoille tullut rokote on aika pian jo vanhentunut, ja tulee hirveä kysyntä uudesta rokotteesta. Ja Moderna ja Pfizer haluavat säilyttää etumatkansa tässä uudessa tilanteessa. Katsovat, että patenttien varjelu edesauttaa tätä. Ollaan ehkä lähempänä monopoli- (tai duopoli-) tilannetta kuin yleisesti ajatellaan?

Vaikea sanoa, onko tämä kritiikki lääkeyhtiöitä kohtaan pelkkää salaliittokamaa vai ei. Mutta olipa se asia miten vain, tulevaisuus näyttää aika huonolta. Rokotteita saadaan vähän liian hitaasti suhteessa viruksen muuntautumiskykyyn. Silloin joskus alkusyksystä taisin arvella, että tilanne normalisoituisi globaalisti noin jouluksi 2021. Nyt ajattelen, että näin ei ehkä ole. En näe, miksi Etelä-Afrikan variantti (tai joku muu uusi variantti, joita epäilemättä tulee, kun virus leviää laajalti rokotteita odotellessa) ei leviäisi melkein yhtä pahasti kuin alkuperäinen virus, kun rokotetuotanto laahaa pahasti jäljessä. Toivottavasti nyt rakennetaan valtavasti uutta rokotetuotantokapasiteettia, sitä epäilemättä tarvitaan lähivuosina. Mutaatiovauhti on niin nopea, että laumasuojaa ei varmaan saavuteta ainakaan sairastamalla.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja aasi »

urpiainen kirjoitti: 25.01.2021 9:30 Tänään mulla on pessimistisempi olo koronan suhteen. Juttelin viikonloppuna muutaman bioteknologia-tyypin kanssa, ja ainakin heidän mukaansa rokotteessa on tosiaan se ongelma, että lääkeyhtiöt valvovat patenttejaan tässä asiassa aika tarkkaan, eivätkä mielellään lisensoi valmistusta laajemmin, koska paljastaisi liikaa heidän prosessistaan ja tekniikastaan. Väittivät, että valmistusosaajia kyllä on vaikka millä mitalla, jos patentti vain vapautettaisiin. Jos tämä on realistinen käsitys tilanteesta, Soininvaaran turhautunut sosialisointipuhe on tavallaan ymmärrettävää, vaikka ei sitä keinoa välttämättä kannattaisikaan ratkaisuksi.
Auttaisko patentin vapauttaminen tähän mitenkään? Silloinhan ei olisi enää edes patentin suojaa, joten niitä menetelmiä ja prosesseja pitäisi vartioida entistä tarkemmin.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16670
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

aasi kirjoitti: 25.01.2021 10:24
urpiainen kirjoitti: 25.01.2021 9:30 Tänään mulla on pessimistisempi olo koronan suhteen. Juttelin viikonloppuna muutaman bioteknologia-tyypin kanssa, ja ainakin heidän mukaansa rokotteessa on tosiaan se ongelma, että lääkeyhtiöt valvovat patenttejaan tässä asiassa aika tarkkaan, eivätkä mielellään lisensoi valmistusta laajemmin, koska paljastaisi liikaa heidän prosessistaan ja tekniikastaan. Väittivät, että valmistusosaajia kyllä on vaikka millä mitalla, jos patentti vain vapautettaisiin. Jos tämä on realistinen käsitys tilanteesta, Soininvaaran turhautunut sosialisointipuhe on tavallaan ymmärrettävää, vaikka ei sitä keinoa välttämättä kannattaisikaan ratkaisuksi.
Auttaisko patentin vapauttaminen tähän mitenkään? Silloinhan ei olisi enää edes patentin suojaa, joten niitä menetelmiä ja prosesseja pitäisi vartioida entistä tarkemmin.
Joo, olen samaa mieltä, että patenttiasioissa on usein se väärinymmärrys, että ne haittaisivat yhteistyötä, kun idea on tietysti päinvastoin mahdollistaa yhteistyö ja jakaminen, kun pelisäännöt ovat selvät.

En ole itse oikein muodostanut kantaa asiaan, mutta aika vähän siitä on ollut kunnolla selventävää keskustelua.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16670
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 22.01.2021 10:01
urpiainen kirjoitti: 22.01.2021 9:49
James Potkukelkka kirjoitti: 22.01.2021 9:45 Laita juttuvinkki HS kotimaantoimitukseen. Osoite löytyy HS:n sivuilta.
Hah! On se nyt kumma, jos Kitinään kitiseminen ei riitä!
Toteuttajat (kuten minä) jatkuvasti spammaavat hesaria! Joskus poikii jotain.
Toteutitko? Ainakin Hesarin ko. toimituksen esimies on aktivoitunut ja kysyy nyt mun kysymystä!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 25.01.2021 9:30
sivustahuutaja kirjoitti: 22.01.2021 10:14 Käytännössä lääkkeen kehittäneen firman osaajat ovat täystyöllistettyjä heidän oman tuotantonsa ylösajossa ja firma käyttää varmasti kaikki mahdolliset alihankintakuviot, koska kyseessä on kilpailutilanne. Jos meillä olisi vain yhden rokotteen monopoli, niin monopoli tietenkin käyttäytyisi kuten normaali monopoli ja rajoittaisi tuotantoa. Mutta kun meillä on kisa. Jos joku ei kykene toimittamaan, niin muut toimittavat ja rahat jäävät saamatta. Kellään ei ole mitään intressiä hidastaa toimituksia. Annosten hinnat tulevat myös laskemaan, joten vitkuttelevan firman tienestit lasekvat tuotakin kautta. Nopeat myyvät paljon ja hyvään hintaan, hitaille jää vähemmän myytävää ja alhaisemmalla hinnalla.
Tänään mulla on pessimistisempi olo koronan suhteen. Juttelin viikonloppuna muutaman bioteknologia-tyypin kanssa, ja ainakin heidän mukaansa rokotteessa on tosiaan se ongelma, että lääkeyhtiöt valvovat patenttejaan tässä asiassa aika tarkkaan, eivätkä mielellään lisensoi valmistusta laajemmin, koska paljastaisi liikaa heidän prosessistaan ja tekniikastaan. Väittivät, että valmistusosaajia kyllä on vaikka millä mitalla, jos patentti vain vapautettaisiin. Jos tämä on realistinen käsitys tilanteesta, Soininvaaran turhautunut sosialisointipuhe on tavallaan ymmärrettävää, vaikka ei sitä keinoa välttämättä kannattaisikaan ratkaisuksi.

Ajattelin ensin itse, että tämä on epäuskottavaa: Jos Moderna ja Pfizer eivät itse jostain syystä saa tuotantoa ajettua ylös riittävän kovaa vauhtia, totta kai heidän kannattaisi rahastaa lisenssillään nyt, ennen kuin lisää kilpailevia rokotteita tulee markkinoille, jolloin arvatenkin lisenssin (ja rokotteen) hinta laskee. Ilmeisesti suurin piirtein sama kela kuin Sivustahuutajalla yllä, siis.

Näiden jututtamieni biotekniikkaheebojen mukaan mahdollinen syy tämän argumentin pätemättömyydelle on se, että M & P eivät kerta kaikkiaan halua avata valmistusprosessiaan kovin paljoa, koska nämä ovat ainoat kaupalliset rna-rokotteet. Ja rna-rokotteiden etu on kai myös siinä, että rokotetta on helppo ja nopea muokata viruksen muuttumisen mukaan. Ja nyt kai alkaa olla evidenssiä, että olemassaolevat rokotteet (tai sairastettu korona) eivät suojaa hirveän hyvin Etelä-Afrikan varianttia vastaan.

Voi olla, että juuri markkinoille tullut rokote on aika pian jo vanhentunut, ja tulee hirveä kysyntä uudesta rokotteesta. Ja Moderna ja Pfizer haluavat säilyttää etumatkansa tässä uudessa tilanteessa. Katsovat, että patenttien varjelu edesauttaa tätä. Ollaan ehkä lähempänä monopoli- (tai duopoli-) tilannetta kuin yleisesti ajatellaan?

Vaikea sanoa, onko tämä kritiikki lääkeyhtiöitä kohtaan pelkkää salaliittokamaa vai ei. Mutta olipa se asia miten vain, tulevaisuus näyttää aika huonolta. Rokotteita saadaan vähän liian hitaasti suhteessa viruksen muuntautumiskykyyn. Silloin joskus alkusyksystä taisin arvella, että tilanne normalisoituisi globaalisti noin jouluksi 2021. Nyt ajattelen, että näin ei ehkä ole. En näe, miksi Etelä-Afrikan variantti (tai joku muu uusi variantti, joita epäilemättä tulee, kun virus leviää laajalti rokotteita odotellessa) ei leviäisi melkein yhtä pahasti kuin alkuperäinen virus, kun rokotetuotanto laahaa pahasti jäljessä. Toivottavasti nyt rakennetaan valtavasti uutta rokotetuotantokapasiteettia, sitä epäilemättä tarvitaan lähivuosina. Mutaatiovauhti on niin nopea, että laumasuojaa ei varmaan saavuteta ainakaan sairastamalla.
Kiitos tiedosta. Mielenkiintoista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 25.01.2021 10:32
James Potkukelkka kirjoitti: 22.01.2021 10:01
urpiainen kirjoitti: 22.01.2021 9:49
Hah! On se nyt kumma, jos Kitinään kitiseminen ei riitä!
Toteuttajat (kuten minä) jatkuvasti spammaavat hesaria! Joskus poikii jotain.
Toteutitko? Ainakin Hesarin ko. toimituksen esimies on aktivoitunut ja kysyy nyt mun kysymystä!
Valitettavasti en voi ottaa kunniaa. Varmaan kitinöintisi asiasta auttoi!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^^ Vastaus toimittajalle: Tämmöisten juuri kehitettyjen tuotteiden tuotanto on usein vasta laboratioriatasolla. Kärjistettynä: lääkettä osataan tuottaa vasta asiantuntijoiden toimesta pienessä labrassa pipetoimalla. Tuotannon skaalaaminen tehdastasolle vaatii duunia. Mitään siirrettävää tai modattavaa tuotantoteknologiaa ei luultavasti edes ole olemassa. Se lääkefirma, joka ensimmäisenä toimittaa rokotteita, saa lottovoiton. Kannuste on olemassa ja luultavasti kaikki noiden firmojen osaajat tekevät 70h työviikkoa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 25.01.2021 9:30
Tänään mulla on pessimistisempi olo koronan suhteen. Juttelin viikonloppuna muutaman bioteknologia-tyypin kanssa, ja ainakin heidän mukaansa rokotteessa on tosiaan se ongelma, että lääkeyhtiöt valvovat patenttejaan tässä asiassa aika tarkkaan, eivätkä mielellään lisensoi valmistusta laajemmin, koska paljastaisi liikaa heidän prosessistaan ja tekniikastaan. Väittivät, että valmistusosaajia kyllä on vaikka millä mitalla, jos patentti vain vapautettaisiin. Jos tämä on realistinen käsitys tilanteesta, Soininvaaran turhautunut sosialisointipuhe on tavallaan ymmärrettävää, vaikka ei sitä keinoa välttämättä kannattaisikaan ratkaisuksi.
Nyt toisella lukemalla, onko tässä sisäinen ristiriita? Osaajia olisi vaikka kuinka muuallakin, mutta sisäisien prosessien ja tekniikan salaaminen on tärkeää ja sen takia ei voi lisensioida? Jos kerran osaajia on muuallakin hyvin, eivät kait sisäiset prosessit ja tekniikka silloin ole salaamisen arvoisia?

edit: sivustahuutaja kirjoittaa samasta asiasta. Eli tuskin ne sisäiset prosessit ja tekniikat ovat siirrettävissä napapiirille ihan sähköpostin liitetiedostona, vaan ne sisältävät paljon organisaation sisäistä ja työntekijöiden henkilökohtaista osaamista, jota ei voi helposti siirtää.

Eli tullaan taas siihen, että rokotehtailun siirtäminen jääkarhujen keskelle ei olisi nopea prosessi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.01.2021 10:37 Tänään mulla on pessimistisempi olo koronan suhteen. Juttelin viikonloppuna muutaman bioteknologia-tyypin kanssa, ja ainakin heidän mukaansa rokotteessa on tosiaan se ongelma, että lääkeyhtiöt valvovat patenttejaan tässä asiassa aika tarkkaan, eivätkä mielellään lisensoi valmistusta laajemmin, koska paljastaisi liikaa heidän prosessistaan ja tekniikastaan. Väittivät, että valmistusosaajia kyllä on vaikka millä mitalla, jos patentti vain vapautettaisiin. Jos tämä on realistinen käsitys tilanteesta, Soininvaaran turhautunut sosialisointipuhe on tavallaan ymmärrettävää, vaikka ei sitä keinoa välttämättä kannattaisikaan ratkaisuksi.

Ajattelin ensin itse, että tämä on epäuskottavaa: Jos Moderna ja Pfizer eivät itse jostain syystä saa tuotantoa ajettua ylös riittävän kovaa vauhtia, totta kai heidän kannattaisi rahastaa lisenssillään nyt, ennen kuin lisää kilpailevia rokotteita tulee markkinoille, jolloin arvatenkin lisenssin (ja rokotteen) hinta laskee. Ilmeisesti suurin piirtein sama kela kuin Sivustahuutajalla yllä, siis.

Näiden jututtamieni biotekniikkaheebojen mukaan mahdollinen syy tämän argumentin pätemättömyydelle on se, että M & P eivät kerta kaikkiaan halua avata valmistusprosessiaan kovin paljoa, koska nämä ovat ainoat kaupalliset rna-rokotteet. Ja rna-rokotteiden etu on kai myös siinä, että rokotetta on helppo ja nopea muokata viruksen muuttumisen mukaan. Ja nyt kai alkaa olla evidenssiä, että olemassaolevat rokotteet (tai sairastettu korona) eivät suojaa hirveän hyvin Etelä-Afrikan varianttia vastaan.
Nyt tuossa mentiin metsään. Lisensointi ja alihankinta ovat ihan eri asioita. Se nyt on ihan päivän selvää, että isolla lääkefirmalla ei ole mitään intressiä lisensoida uutta kuumaa lääkettään. Lisensointia käytetään yleensä silloin, kun lääkkeen kehittäjä on pieni. Pienen kehitysfirman kannattaa myydä lisenssi jollekin isolle firmalle, jolla on globaalia valmistus-, jakelu, -markkinointi ja -myyntikykyä.

Valmistusteknologian salaaminen on tutkitusti usein tehokkaampi suoja kuin patentti. Tästä syystä valmistusta ei ehkä haluta kovin laajasti paljastaa. Ei ole kuitenkaan uskottavaa, että firma ottaisi riskin markkinoilta myöhästymisestä hyväksymällä tietoisesti valmistuksen pullonkaulat. Jos jossain on iso uskottava maksukykyinen alihankkija, joka kykenee suostumaan äärimmäisen tiukkaan NDA:han valtavine sakkoineen, niin luultavasti tuollainen toimija voisi saada itselleen rokotteen valmistusta. Joku suomalainen nakkikioski olisi heti konkassa, jos pitäisi muutama sata miljoonaa maksaa sakkoja, joten miksi sellaiselle pitäisi antaa mitään IPR:ää paljastettavaksi?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16670
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.01.2021 10:46
urpiainen kirjoitti: 25.01.2021 9:30 Tänään mulla on pessimistisempi olo koronan suhteen. Juttelin viikonloppuna muutaman bioteknologia-tyypin kanssa, ja ainakin heidän mukaansa rokotteessa on tosiaan se ongelma, että lääkeyhtiöt valvovat patenttejaan tässä asiassa aika tarkkaan, eivätkä mielellään lisensoi valmistusta laajemmin, koska paljastaisi liikaa heidän prosessistaan ja tekniikastaan. Väittivät, että valmistusosaajia kyllä on vaikka millä mitalla, jos patentti vain vapautettaisiin. Jos tämä on realistinen käsitys tilanteesta, Soininvaaran turhautunut sosialisointipuhe on tavallaan ymmärrettävää, vaikka ei sitä keinoa välttämättä kannattaisikaan ratkaisuksi.
Nyt toisella lukemalla, onko tässä sisäinen ristiriita? Osaajia olisi vaikka kuinka muuallakin, mutta sisäisien prosessien ja tekniikan salaaminen on tärkeää ja sen takia ei voi lisensioida? Jos kerran osaajia on muuallakin hyvin, eivät kait sisäiset prosessit ja tekiikka silloin ole salaamisen arvoisia?
Joo, en ole itsekään oikein kärryillä tästä. Kuten sanoin, tämä voi olla pelkkää pelokasta salaliittokamaa. Mutta siis näiden kahden jututtamani heebon (eivät lääkäreitä vaan tekniikan tohtoreita) kanta oli se, että muidenkin firmojen, tutkimusyksiköiden ja mitä niitä onkaan, osaaminen on niin kovalla tasolla, että vaikka itse ei olekaan onnistuttu kehittämään toimivaa rna-rokotetta yhtä nopeasti, tarvittavan osaamisen absorptiokyky on kuitenkin aivan riittävä, niin lähellä ovat. Mut voi olla, että tämä oli asiantuntematonta taivastelua, en osaa sanoa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 25.01.2021 10:55 Mutta siis näiden kahden jututtamani heebon (eivät lääkäreitä vaan tekniikan tohtoreita) kanta oli se, että muidenkin firmojen, tutkimusyksiköiden ja mitä niitä onkaan, osaaminen on niin kovalla tasolla, että vaikka itse ei olekaan onnistuttu kehittämään toimivaa rna-rokotetta yhtä nopeasti, tarvittavan osaamisen absorptiokyky on kuitenkin aivan riittävä, niin lähellä ovat.
Jos tuossa nyt on tarkoitus sanoa, että "kyllä mekin tuon osaisimme, jos joku kädestä pitäen meitä neuvoisi", niin mitä merkitystä tuolla on? Ei tuossa ole rokotteen kehittäneiden firmojen vinkkelistä mitään kiinnostavaa. Työhakemusta kehiiin vaan, jos tarjolla on pelkkää asiantuntijaosaamista.

Jos alihankkijasta puhutaan, niin tässä on speksit:
- valmis teollisen mittakaavan tuotantokyky: laitteet, tilat, henkilöstö, tietojärjestelmät (labratason jutuilla ei tässä tee mitään)
- auditoitu korkean tason turvallisuus: henkilöstö, tietojärjestelmät, tilat, jne
- auditoitu laatujärjestelmä
- kyky maksaa aivan tähtitieteelliset sopimussakot tietovuodoista
- sijainti sellaisessa maassa, jossa pystyy oikeusjärjestelmän kautta perimään sopimussakot
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

En tiedä, onko tällä mitään relevanssia tässä, mutta tämän

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Mythi ... prov=sfti1

Mukaan lisäporukan lisääminen myöhässä olevaan projektiin viivästyttää sitä entisestään

Tietysti projektin luonne vaikuttaa. Jos pitää käsipelillä kaivaa 1 km ojaa, varmasti lisäporukka auttaa. Jos sen sijaan kyseessä on erikoisosaamista vaativa kehitysprojekti, lisäporukka ei välttämättä auta, koska uusien työntekijöiden opetteminen ja opastaminen vie nykyisten aikaa enemmän kuin mitä uudet pystyvät omalla työllään tekemään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16670
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.01.2021 11:05 Jos alihankkijasta puhutaan, niin tässä on speksit:
- valmis teollisen mittakaavan tuotantokyky: laitteet, tilat, henkilöstö, tietojärjestelmät (labratason jutuilla ei tässä tee mitään)
- auditoitu korkean tason turvallisuus: henkilöstö, tietojärjestelmät, tilat, jne
- auditoitu laatujärjestelmä
- kyky maksaa aivan tähtitieteelliset sopimussakot tietovuodoista
- sijainti sellaisessa maassa, jossa pystyy oikeusjärjestelmän kautta perimään sopimussakot
Sä kierrät taas samassa kehässä pääsemättä yhtään eteenpäin. Tää koko juttu lähti liikkeellee siitä, että maallikon silmään näyttää ilmiselvältä, että Itä-Suomen yliopiston lääketieteen ja farmasian tiedekunnan (tai mikä lie terveystieteiden osasto se nykyään onkaan) yhteydessä oleva rokotetuotantopulju täyttää nuo ehdot. Kuitenkin lääkeruiskuja näkyy vähemmän kuin bensa-aseman parkkiksella hiihtokisojen aikaan. Missä mättää?

Arvelimme osaamisen puutetta, mutta koko ajan näkyy enemmän juttuja, jonka mukaan puute onkin luvasta: viranomaisilta ei ole lupaa tuottaa oma nenäsumuterokotetta, Pfizerilta/Modernalta ei ole lupaa tehdä heidän litkuaan. Mutta tämäkin tuntuu kummalta, jolloin palaamme ensimmäiseen viestiin: eikö tätä kokonaisuutta kannattaisi avata kiinnostuneille lukijoille?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 25.01.2021 12:53 eikö tätä kokonaisuutta kannattaisi avata kiinnostuneille lukijoille?
Varmasti. Mutta kuten jo aiemmin totesin, kitinä on ehkä väärä foorumi tälle, kysymys pitäisi esittää esim HS:lle. Nythän toki kiinnostusta linkittämäsi perusteella näyttää sielläkin heräävän.

Mutta tosiaan minä ja sivustahuutaja varmastikin ymmärsimme alun perin sinut väärin. Emme ymmärtäneet, että pääasiallinen pointtisi oli kirjoittaa siitä, miksi tästä ei kirjoiteta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000007761449.html

Asiassa on niin poskettoman valtavat vaikutukset monella tapaa, että näitä uutisia lukiessa ei vaan voi välttyä ajatukselta, että varmastiko kaikki on tehty ja joka kivi käännetty yhteisen edun nimissä. EU ja Suomi ei ainakaan naiivi saisi olla.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vastaa Viestiin