Korona- rokote

Yleinen lätinä jä kitinä

Otatako Korona- rokotteen?

kyllä
17
77%
en
1
5%
en tiedä
4
18%
 
Ääniä yhteensä: 22

Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti: 25.01.2021 9:30 nyt kai alkaa olla evidenssiä, että olemassaolevat rokotteet (tai sairastettu korona) eivät suojaa hirveän hyvin Etelä-Afrikan varianttia vastaan.
Tätä tietoa levitettiin ihan Naturea myöten, mutta nyt kai Pfizer on julkaissut alustavia (vielä vertaisarvioimattomia) tutkimustuloksia, että ainakin Pfizerin/Biontechin rokote (ja kai ainakin myös Modernan rna-rokote) toimisi varsin hyvin myös Etelä-Afrikan muunnosta vastaan. Todella erinomainen uutinen, jos pitää paikkansa. Ehkä se on vielä ihan hyvä, että niitä Astra Zenecan rokotteita ei millään saada maahan ja odotetaan vähän pidempään lisää Pfizeria.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 27.01.2021 15:03
James Potkukelkka kirjoitti: 27.01.2021 14:35
So Hard kirjoitti: 27.01.2021 14:16

Joo. Mutta samalla todistaa, että kapasiteettia on mahdollista polkaista ylös jos on tahtoa. EU:n pitää painaa päälle. Sanofihan lähti tämän varmaan siksi, että oma rokote meni mönkään.
Niin. Toisaalta se myös todistaa, että rahanahneet lääkefirmat kyllä hankkivat kapaa ilman keppiäkin, etteivät rahat mene sivu suun.
Tästä muuten näkee aikataulun; Sanofilla oli oma tehdas valmiina tuottamaan omaa messenger RNA -rokotetta ja silti saavat tuotannon pystyyn vasta kesällä.
Ja toisaalta näkee, ettei Astraa kiinnosta yhtään tehdä kaikkeaan täyttääkseen velvoitteensa koska ei tee sillä rahaa. Astran rokote olisi ymmärtääkseni merkittävästi helpompi tuottaa joten tuo rna-linjasto ei vertaudu.
Joo. Sopimukset pitäisi neuvotella sellaisiksi, että lupaukset pitämällä saa rahaa, lupaukset pettämällä menettää rahaa.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 28.01.2021 10:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 28.01.2021 9:11 "Kuopiossa (Finvector) voitaisiin tehdä koronarokote kaikille suomalaisille parissa kuukaudessa – Seppo Ylä-Herttualalla saattaa olla käsissään voittamaton virusase"
https://yle.fi/uutiset/3-11728454?utm_s ... ium=social

”Finvector varatoimitusjohtaja: Kaikki adenovirusvektoria rokotteissaan käyttävät valmistajat ovat tiedustelleet mahdollisuutta rokotteiden sopimusvalmistamiseen – mukaan lukien Astra Zenecan ja venäläisen Sputnikin. ... Teoriassa pystyisimme valmistamiseen. Pitkällä aikavälillä meillä on osaamista ja teknologiaa, mikäli Suomessa käynnistettäisiin huoltovarmuuteen perustuvaa kansallista rokotetuotantoa”
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007767060.html

Tässä sen näkee, että ainakin 2 lähdettä olisi hyvä olla ennen kuin noteeraa uutisissa esitettyjä uskomattomia heittoja.
Heh. Eli Seppo puhui ns. paskaa (lääketieteellinen ammatitermi).

Mä voisin tehdä kaikille suomalaisille rokotteen kuukaudessa!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 28.01.2021 9:34 Ehkä pandemia saa jotkut näkemään tämän vaikkapa maataloustukia keskeisempänä kriisiajan huoltovarmuusasiana.
Kansallisen tason huoltovarmuus näissä erikoisjutuissa olisi poskettoman kallista.

Minusta paras varautuminen on talouskasvu, jolloin rokotteet lääkkeet ja muut voidaan ostaa kylmällä käteisellä. Köyhemmät jääköön ilman. Huoltovarmuudessa kannattaa jatkossakin keskittyä Venäjän uhkaan, ei sairauksiin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Tosiaan varmasti paljon omaa rokotetuotantoa halvemmaksi tulee yksinkertaisesti maksaa rokotteesta enemmän kuin muut.

Jos Suomi nyt olisi luvannut rokotevalmistajalle selvästi enemmän kuin mitä muut maksavat samasta satsista, varmasti olisi rokotteita käytettävissä.

Vrt Israel ja Saudit. Eivät he tarvitse omaa rokotetuotantoa. Rahalla saa ja hevosella pääsee.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^&^^ Siis henkilökohtaisesti mä olen niin sinisilmäinen eurouskovainen, että mun mielestä Suomi toimii lähtökohtaisesti nyt oikein, ja samoin kannattaa edetä myös jatkossa, eli osana EU:n yhteisostoja. Myös huoltovarmuusvarautuminen kannattanee ajatella EU:n tasolla. En usko, että Suomen kannattaa, vaikka se olisi mahdollista (luultavasti ei ole), pyrkiä olla Israelin tai Saudi-Arabian kaltainen erikoistapaus. (Tästä ei toki seuraa, että mielestäni homma olisi nyt hoidettu optimaalisesti EU:ssa ja parannettavaa ei olisi.) Uumoilen vain, että tämä teema nousee vähän populistisessakin muodossa esiin jatkossa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 28.01.2021 12:11 ^&^^ Siis henkilökohtaisesti mä olen niin sinisilmäinen eurouskovainen, että mun mielestä Suomi toimii lähtökohtaisesti nyt oikein, ja samoin kannattaa edetä myös jatkossa, eli osana EU:n yhteisostoja.
Eikös Suomen virallisena liturgiana ole mennä EU:n ytimeen? Suomen painoarvon ja kokemuksen pitäisi kaiken järjen mukaan olla kova kamaa kriisihommissa, joten miksi me ei olut siellä sanomassa, että "älkää nyt helvetissä ruvetko tinkaamaan!?". Vai oliko se meille ihan fine, että toimittaja toimittaa halvalla sitten kun ehtii?

Miettikää, jos tilaatte remppaäijän näillä spekseillä "Maksan tunneista puolet siitä mitä muut, mutta ei tartte sitoutua mihinkään, käyt muiden töiden lomassa hoitemassa tän rempan". Arvatkaa näkyykö tuota kaveria koskaan sen jälkeen kun kylppäri on piikattu auki?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 28.01.2021 12:18 Eikös Suomen virallisena liturgiana ole mennä EU:n ytimeen?
Sä olet aika paljon ajasta jäljessä. Se oli Lipposen liturgia. Sen jälkeen Suomi on pikemminkin profiloitunut paljon vastahakoisempana sivustaräksyttäjänä kreikkavakuuksista hansaryhmään.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Mökötämme kellarissa ja välillä heitämme oven raosta lisää rahaa yläkerran bileisiin? Italia kiittää.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 28.01.2021 12:18

Miettikää, jos tilaatte remppaäijän näillä spekseillä "Maksan tunneista puolet siitä mitä muut, mutta ei tartte sitoutua mihinkään, käyt muiden töiden lomassa hoitemassa tän rempan". Arvatkaa näkyykö tuota kaveria koskaan sen jälkeen kun kylppäri on piikattu auki?
:mrgreen:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Eiks toi speksi pitäisi alkaa sillä, että remppaäijälle maksetaan miljoonia, jotta saa kehitettyä osaamistaan kylppärirempan edellyttämään kuntoon? Mulla on kyllä vaikeuksia uskoa, että koko tarina olisi tässä. Mun käsitääkseni komissio voi sössiä viestinnän, mutta sopimusosaamisen pitäisi olla nyt esitettyä kovemmalla tasolla. Ehkä odottelen vielä hetken ennen vahvemman käsityksen muodostamista.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Juu, tuo olisi alkuehto. Sitten jatko sh:n esittämällä tavalla!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Hesarissa on viimein kuultu kitinöinti

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000007769447.html
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Joo, pitäisi ehkä laittaa viesti, että sen sijaan, että spämmäämme sinne yksittäisiä juttuvinkkejä, voisivat suoraan lukea vähän säännöllisemmin Kitinää.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Eo jutusta

"Koivusalo pitää kummallisena myös ajatusta, että jos yksinoikeuksiin puututtaisiin, seuraavan pandemian iskiessä mikään taho ei haluaisi löytää siihen ratkaisua.

”En usko, että kukaan jättäisi maailman pelastamatta, jos ei saa siitä rahaa.”


Mun mielestäni tuo on hyvin naiivi näkemys.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä olen ymmärtänyt, että lääkekehityksen dynamiikka on, mutkia suoraksi vetäen, tällä hetkellä rakenteellisesti järjestetty niin, että tavallaan yliopistojen tutkijat voitaisiin kyllä varmaan valjastaa keksimään uusia rokotteita uusiin pandemioihin jopa ilman lääkejättejä. Onhan nytkin kai se perustyö useimmissa rokotteissa lähtöisin joko jopa yksittäisistä yliopistoista tai muista pienistä tutkimuspuljuista. Ja monella tieteilijällä insentiivit voivat olla vähän monimutkaisemmat kuin rahantulon maksimointi. Mutta tie tieteellisestä läpimurrosta käyttökelpoiseen massatuotteeseen on pitkä ja kallis eikä oikein onnistu ilman suurta yrityskumppania, joka tietysti tarvitsee panokselleen ja riskilleen myös rahoituksen ja korvauksen. Eli olen samaa mieltä, että pointti on naiivi, mutta ehkä eri mielessä?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Eikös lääkejätit ole suurimmaksi osaksi ulkoistaneet kehityksen yliopistoille jo ennestään, rahoittavat vain?

+ pienet kehitysyhtiöt, jotka sitten ostetaan pois jos lääke toimii.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^Luulen, että emme ole eri mieltä siinä, mikä on naiivia. Olen samaa mieltä siinä, että yliopistolla on varmasti porukkaa, joka tutkimisen ilosta ja palveluksena ihmiskunnalle sekä akateemisen kunnian takia voi tehdä lääke- ja rokotetutkimusta, vaikka sillä ei rikastuisikaan. Mutta kun se labrassa tehty pipetointi ei tosiaan riitä. Ennenkuin lääke/rokote saadaan kauppaan, tarvitaan miljardeja rahaa. Mikään yksityinen taho ei miljardeja panosta ellei odotettavissa ole sijoitetun pääoman tuottoa. En siis usko, että olemme tästä eri mieltä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntly kirjoitti: 29.01.2021 10:21 Eikös lääkejätit ole suurimmaksi osaksi ulkoistaneet kehityksen yliopistoille jo ennestään, rahoittavat vain?

+ pienet kehitysyhtiöt, jotka sitten ostetaan pois jos lääke toimii.
Mä luulen, että vallalla on hybridimalli: en ihan vähättelisi firmojen omienkaan tutkijoiden panosta. Mut joo, esim. Tanskassa yliopistojen yritysrahoitus on aivan toisella tasolla kuin Suomessa, jossa painetaan verorahoilla. Aika ison osan erosta muodostavat lääkejätit, joita täällä ei samassa mittakaavassa ole.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.01.2021 10:22 ^^Luulen, että emme ole eri mieltä siinä, mikä on naiivia. Olen samaa mieltä siinä, että yliopistolla on varmasti porukkaa, joka tutkimisen ilosta ja palveluksena ihmiskunnalle sekä akateemisen kunnian takia voi tehdä lääke- ja rokotetutkimusta, vaikka sillä ei rikastuisikaan. Mutta kun se labrassa tehty pipetointi ei tosiaan riitä. Ennenkuin lääke/rokote saadaan kauppaan, tarvitaan miljardeja rahaa. Mikään yksityinen taho ei miljardeja panosta ellei odotettavissa ole sijoitetun pääoman tuottoa. En siis usko, että olemme tästä eri mieltä.
Konsensus!

Kaaro on kans lukenut hyvin Kitinää: https://yle.fi/uutiset/3-11761877
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 29.01.2021 10:25 Kaaro on kans lukenut hyvin Kitinää: https://yle.fi/uutiset/3-11761877
Tuokaan toimittaja ei ymmärrä, että pakkolisensoinnista ei ole hyötyä, jos ei ole kykyä viedä rokotetta tuotantoon. Jos AstraZeneca huomenna antaa Marinille muistion, jossa kuvataan tuotekehityksessä käytetty tuotantotapa ja evästää "tässä tämä pakkolisensoitu rokote nyt on. Me emme ole vielä saaneet vietyä sitä tuotantoon. Onnea matkaan!", niin koska meillä on niitä omia rokotteita? Kuka ne rokotetehtaat meille hankkii ja validoi? Jos AstraZeneca on Kuopiossakin jo käynyt turhaan kolkuttelemassa ja koko maailman kapasiteetti on jo koluttu muiden toimesta läpi, niin mistä se kapasiteetti hankitaan?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Mun mielestä se käsitteli kaikkia noita kysymyksiä. Ei ehkä niin kattavasti kuin haluat, mutta kuitenkin melkein parhaiten näkemistäni jutuista.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Asiaa joo käsiteltiin monipuolisesti ja kattavasti, mutta kyllähän tuon artikkelin yleissävy otti vahvasti kantaa pakkolisensoinnin puolesta. Puhe rokotepulasta on aika hassua kun niitä rokotteita on syntynyt ennätysajassa ja toimittajat tekevät pää märkänä töitä päästäkseen toimittamaan.
Minusta meidän tilanteemme on lääkinnällisestä näkökulmasta ihan uskomattoman hyvä. Globaali pandemia ja rokotteet tiskiin vuodessa? Fuck that espanjan tauti! Kehitysmaihin vertaaminen on outoa. Meillä on fyrkkaa, käytetään sitä ja ostetaan mitä halutaan.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Nyt Suomi pääsee näyttämään, olemmeko me niitä pyytettömiä auttajia. Tästä tosin saa fyrkkaakin:

Kriisi­kaupunki Portugalissa pyytää kiireellistä hätäapua Suomesta
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000007770162.html

"Tarvitsemme kiireesti viisi lääkäriä ja kymmenen sairaanhoitajaa. Kaupunki maksaa lennot Suomesta Lissaboniin, kuljetukset kentältä tänne sekä täyden ylläpidon 15 päivän ajan."

Jos uskomme firmojen hyvää hyvyyttään auttavan pandemiassa, niin kai Suomikin sitten auttaa hyvää hyvyyttään?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 29.01.2021 12:26 Puhe rokotepulasta on aika hassua kun niitä rokotteita on syntynyt ennätysajassa ja toimittajat tekevät pää märkänä töitä päästäkseen toimittamaan.
Minusta meidän tilanteemme on lääkinnällisestä näkökulmasta ihan uskomattoman hyvä. Globaali pandemia ja rokotteet tiskiin vuodessa? Fuck that espanjan tauti!
Mun mielestä hassumpi on oikeastaan asenne, että kun tässä nyt onnistutaan paremmin kuin sata vuotta sitten, ja nämä yrityksetkin yrittävät niin tavattoman kovasti, niin ei saa kritisoida eikä etsiä parannuksia ettei yrityksille tule paha mieli. Koska kyllähän se nyt on selvää, että vaikka isossa kuvassa rokotteen kehittäminen ja myyntilupaan riittävä tutkimus näyttäisi olevan todellinen menestys ja voimannäyte hyvin yhteen pelaavalta yrityssektorilta ja julkiselta puolelta, niin tuotannon ja toimitusten suhteen lääkefirmat ovat yksinkertaisesti mokanneet, jos ei muuta niin expectation managementin. Mitäs puhuivat varastossa olevista, ilmeisesti sittenkin olemattomista rokotteista tai lupailivat epärealistisia toimitusaikatauluja. Tällaista jälkeä tulee kun sössii.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin