Korona- rokote

Yleinen lätinä jä kitinä

Otatako Korona- rokotteen?

kyllä
17
77%
en
1
5%
en tiedä
4
18%
 
Ääniä yhteensä: 22

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
"AstraZeneca sanoi kuitenkin perjantaina, että ensimmäiset toimitukset tulevat olemaan odotettuja pienimpiä. Yhtiön mukaan syynä on ”vähentynyt tuotanto eurooppalaiseen tuotantoketjuun kuuluvissa tuotantolaitoksissa”. Kyseinen tuotantolaitos sijaitsee Belgiassa ja sitä pyörittää AstraZenecan kumppani Novasep."

Eli tässä AZ käyttää juuri sitä sopimuskumppania oman kapasiteettinsa kasvattamiseen. Ihan kuten jotkut itkijät ovat vaatineet. Mutta täysin uuden tuotteen tuotannon yläsajo voi olla vaikea homma.

EDIT: Novasepilla on 1200 työntekijää ja liikevaihtoa 271 miljoonaa. Paljonkos tällä Kuopion firmalla oli? Novasepilla myös cGMP, ISO 9001, ja ISO 50001 sertit.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Sen YLEn jutun mukaan Kuopion firmalla on neljä suurempaa rokotevalmistukseen käytettävää puhdastilalinjaa, joista edelleen YLEn mukaan yksikin olisi riittänyt kaikkien suomalaisten rokottamiseen tarviitavaan tuotantomäärään parissa kuukaudessa. Ei se nyt ihan olematon se kapasiteetti sielläkään taida olla, vaikka ehkä globaalisti tosiaan aika pieni. Oleellisempaa lienee sitten vielä se, että löysin kevyellä googlailulla jutun, jonka mukaan Kuopion kapasiteetin voisi ottaa nopeasti käyttöön virusvektorirokotteille, mutta ei välttämättä rna-rokotteille (tästä ei kai olla ihan varmoja).

Edelleen näitä asioita pitäisi avata enemmän: nyt IS syyttää jo AstraZenecaa joko valehtelusta rokotteiden etukäteisvalmistuksessa tai myymisestä vastoin sopimuksia: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000007761478.html, ja pakkolisensointia haluavat jo monet muutkin kuin Soininvaara: https://www.cnbc.com/2021/01/22/countri ... demic.html Aika kovalta kuulostaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Jos firmalla on vaikeuksia ajaa omaa tuotantoaan ylös, vaikka taloudelliset kannustimet ovat valtavat, niin mitä luulet poliitikkojen saavuttavan "pakkolisensoinnilla"? Siis mitä tässä "pakkolisensoitaisiin"? AstraZenecalta lentäisi joku heebo neuvomaan kuopiolaisia tuotannossa ja sitten epäonnistuttaisiin kuopiossa pahemmin kuin AstraZenecan experttiarmeijan kanssa Belgiassa?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Onhan sitä menestyksellä sosialisoitu ennenkin! eiku..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mielestäni joka kylässä tulisi olla oma rokotetehdas

https://en.wikipedia.org/wiki/Backyard_furnace

Ps. tuo on aika tragikoomista, jos unohdetaan miljoonat kuolleet. Poltettiin ovet ja sulatettiin aurat ja tuotettiin arvotonta materiaalia. Mutta pöhinä oli hyvä (kirjaimellisesti)
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 25.01.2021 16:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.01.2021 16:32 ^ Jos firmalla on vaikeuksia ajaa omaa tuotantoaan ylös, vaikka taloudelliset kannustimet ovat valtavat, niin mitä luulet poliitikkojen saavuttavan "pakkolisensoinnilla"? Siis mitä tässä "pakkolisensoitaisiin"? AstraZenecalta lentäisi joku heebo neuvomaan kuopiolaisia tuotannossa ja sitten epäonnistuttaisiin kuopiossa pahemmin kuin AstraZenecan experttiarmeijan kanssa Belgiassa?
Ihmettelen, että kyselet minulta moisia. Jos mä nyt vaikka sanoisin noin kuudennen kerran, että en ole käsittääkseni missään vaiheessa mitenkään ehdottanut tai kannattanut pakkolisensointia. Sen sijaan olen kiinittänyt huomiota siihen, että on tosi vaikea löytää vastauksia niihin ilmeisiin kysymyksiin, joita ennakkolupauksista poikkeava rokotepula nostaa esiin, ja silloin alkavat erilaiset jo aika villitkin ideat ja salaliittoteoriat lennellä. Ihmeellistä kyllä, esimerkiksi Hesari taisi herätä tähän asiaan vasta tyyliin tänä aamuna, kun lehden politiikan ja talouden toimituksen esimies alkoi kysellä näitä kysymyksiä twitterissä. Mitään selventävää juttua asiasta ei ole kuitenkaan lehdeltä vielä tullut. Tällainen hitaus ajaa väkeä erilaisten epämääräisten internet-lähteiden ääreen, mikä on vähän tylsää. Epäilen, että huono viranomaistiedonvälitys ja ammattitaidoton lehdistö saa tavalla tai toisella tämänkin satamaan persujen laariin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.01.2021 16:32 ^ Jos firmalla on vaikeuksia ajaa omaa tuotantoaan ylös, vaikka taloudelliset kannustimet ovat valtavat, niin mitä luulet poliitikkojen saavuttavan "pakkolisensoinnilla"? Siis mitä tässä "pakkolisensoitaisiin"? AstraZenecalta lentäisi joku heebo neuvomaan kuopiolaisia tuotannossa ja sitten epäonnistuttaisiin kuopiossa pahemmin kuin AstraZenecan experttiarmeijan kanssa Belgiassa?
Pakkolisensointihan tarkoittaisi että Astran tuotetta tehtäisiin ilman sen lupaa. Sotatilanteita varten on jo olemassa lainsäädäntö jolla valtiovalta voi päättää mitä yksityinen tuotantolinja tuottaa, en näe mitään estettä miksei sellainen laki voisi olla pandemiaakin varten ellei ole jo.

Sitä mä vaan, että voi olla vaikeaa pakkolisensoida jos toinen ei luovuta reseptiä.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 25.01.2021 16:38 ja ammattitaidoton lehdistö
No tämä on lehdistölle aika uusi asia. Nokian 5g-verkoista, kesän mansikkasadosta tai uhkaavasta joulukinkkupulasta olisi helpompi tehdä juttua.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 25.01.2021 16:47
sivustahuutaja kirjoitti: 25.01.2021 16:32 ^ Jos firmalla on vaikeuksia ajaa omaa tuotantoaan ylös, vaikka taloudelliset kannustimet ovat valtavat, niin mitä luulet poliitikkojen saavuttavan "pakkolisensoinnilla"? Siis mitä tässä "pakkolisensoitaisiin"? AstraZenecalta lentäisi joku heebo neuvomaan kuopiolaisia tuotannossa ja sitten epäonnistuttaisiin kuopiossa pahemmin kuin AstraZenecan experttiarmeijan kanssa Belgiassa?
Pakkolisensointihan tarkoittaisi että Astran tuotetta tehtäisiin ilman sen lupaa. Sotatilanteita varten on jo olemassa lainsäädäntö jolla valtiovalta voi päättää mitä yksityinen tuotantolinja tuottaa, en näe mitään estettä miksei sellainen laki voisi olla pandemiaakin varten ellei ole jo.

Sitä mä vaan, että voi olla vaikeaa pakkolisensoida jos toinen ei luovuta reseptiä.
Jos firma ei saa tuotantoa käyntiin teknisistä syistä vaikka kannustimena on miljardeja, niin miten kukaan voi kuvitella tuolta firmalta saatavan pakolla mitään käyttökelpoista ulos siten, että niillä tiedoilla saataisiin rokotetta käyttöön jotenkin nopeammin? Ei sillä firmalla ole mitään "reseptiä", joka ne voitaisiin pakottaa luovuttamaan! Siitähän ne tuotanto-ongelmat johtuvat, että toimivaa tuotantomenetelmää ei ole vielä saatu pystyyn.

Sosialistin ajattelu menee aina sitä rataa, että kun markkina ei tuota fantasian mukaista lopputulosta, niin lopputulos voidaan jotenkin pakottaa tapahtuvaksi. Ette saa tuotantoa käyntiin, vaikka maksamme miljardeja!? Me pakotamme teidät!
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 25.01.2021 16:38 Ihmettelen, että kyselet minulta moisia. Jos mä nyt vaikka sanoisin noin kuudennen kerran, että en ole käsittääkseni missään vaiheessa mitenkään ehdottanut tai kannattanut pakkolisensointia. Sen sijaan olen kiinittänyt huomiota siihen, että on tosi vaikea löytää vastauksia niihin ilmeisiin kysymyksiin, joita ennakkolupauksista poikkeava rokotepula nostaa esiin, ja silloin alkavat erilaiset jo aika villitkin ideat ja salaliittoteoriat lennellä.
Tämä on meikäläisen vajaavainen yritys luoda tästä logiikkaan perustuvaa keskustelua. Markkinat ja lääkefirmat toimivat ihan rationaalisesti. Ei tarvita mitään villejä ajatuksia tai salaliittoja firmojen ymmärtämiseen.

Monopolit ja kartellit ovat ihan todellinen ilmiö, mutta en ihan usko tässä yhteydessä noiden mahdollisuuteen, koska kiinni jääminen luultavasti tuhoaisi monopolista sopineet firmat ja niiden johtajat.

Markkinat toimittivat useita rokotteita ennätysajassa. Nyt markkinat yrittävät saada tuotannon pystyyn ennätysajassa. Sen jälkeen markkinat voisivat auttaa rokottamaan kaikki ennätysajassa (mutta eiköhän poliitikot osaa hoitaa tämänkin paremmin kuin työterveyshuolto).
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 25.01.2021 16:47 Pakkolisensointihan tarkoittaisi että Astran tuotetta tehtäisiin ilman sen lupaa. Sotatilanteita varten on jo olemassa lainsäädäntö jolla valtiovalta voi päättää mitä yksityinen tuotantolinja tuottaa, en näe mitään estettä miksei sellainen laki voisi olla pandemiaakin varten ellei ole jo.
Mä olen nyt älynnyt googlailla tätä asiaa myös englanniksi, ja alan olla vähemmän tyytymätön.

Ilmeisesti pandemioiden ja vastaavien varalle on ihan hyvin mietitty lainsäädäntö ja proseduurit just lääkkeiden ja rokotteiden pakkolisensoimiseksi. Aika monen maan parlamentti tai vastaava on tätä esittänytkin WHO:lle, ja vastaavaa keskustelua on käyty sisäisesti ainakin Saksassa (jossa oppositio vaati Pfizerin rokotteen pakkolisensointia) ja EU:ssa (jossa yksittäiset MEPit ovat kysyneet asiasta). Ehdottajille on myös vastattu aika asiallisesti, ja ei niin kaukana Sivustahuutajan vastauslinjasta.

Ilmesesti tämä huonon tiedonvälityksen tilanne koskee taas lähinnä Suomea, jossa ikävästi yhdistyy kyvytön oppositio (joka toki myös ideologisesti ei ole halukas avaamaan tätä keskustelulinjaa) että aika vaatimaton keskusteluperinne. Muualla on käyty just penäämääni keskustelua avoimesti.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.01.2021 17:00
So Hard kirjoitti: 25.01.2021 16:47
sivustahuutaja kirjoitti: 25.01.2021 16:32 ^ Jos firmalla on vaikeuksia ajaa omaa tuotantoaan ylös, vaikka taloudelliset kannustimet ovat valtavat, niin mitä luulet poliitikkojen saavuttavan "pakkolisensoinnilla"? Siis mitä tässä "pakkolisensoitaisiin"? AstraZenecalta lentäisi joku heebo neuvomaan kuopiolaisia tuotannossa ja sitten epäonnistuttaisiin kuopiossa pahemmin kuin AstraZenecan experttiarmeijan kanssa Belgiassa?
Pakkolisensointihan tarkoittaisi että Astran tuotetta tehtäisiin ilman sen lupaa. Sotatilanteita varten on jo olemassa lainsäädäntö jolla valtiovalta voi päättää mitä yksityinen tuotantolinja tuottaa, en näe mitään estettä miksei sellainen laki voisi olla pandemiaakin varten ellei ole jo.

Sitä mä vaan, että voi olla vaikeaa pakkolisensoida jos toinen ei luovuta reseptiä.
Jos firma ei saa tuotantoa käyntiin teknisistä syistä vaikka kannustimena on miljardeja, niin miten kukaan voi kuvitella tuolta firmalta saatavan pakolla mitään käyttökelpoista ulos siten, että niillä tiedoilla saataisiin rokotetta käyttöön jotenkin nopeammin? Ei sillä firmalla ole mitään "reseptiä", joka ne voitaisiin pakottaa luovuttamaan! Siitähän ne tuotanto-ongelmat johtuvat, että toimivaa tuotantomenetelmää ei ole vielä saatu pystyyn.

Sosialistin ajattelu menee aina sitä rataa, että kun markkina ei tuota fantasian mukaista lopputulosta, niin lopputulos voidaan jotenkin pakottaa tapahtuvaksi. Ette saa tuotantoa käyntiin, vaikka maksamme miljardeja!? Me pakotamme teidät!
Markkinauskovaisena olen taipuvainen uskomaan, että jos jonkin lääkkeen valmistamiseen on lisenssi, sille ilmestyy iso läjä tuottajia jotka tekevät sen halvalla ja tehokkaasti. Siihenhän koko kopiolääkemarkkina perustuu.

Miksi uskot, että jos yksi valmistaja ei kykene ajamaan tuotantoa ylös olisi syytä uskoa ettei 10 tai 50 valmistajaa pystyisi?
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.01.2021 17:10 Markkinat toimittivat useita rokotteita ennätysajassa. Nyt markkinat yrittävät saada tuotannon pystyyn ennätysajassa. Sen jälkeen markkinat voisivat auttaa rokottamaan kaikki ennätysajassa (mutta eiköhän poliitikot osaa hoitaa tämänkin paremmin kuin työterveyshuolto).
Mä luulen, että muut tahot ajattelevat, että tämä ennätysnopea rokotekehitys nimenomaan oli hämmästyttävä näyte pääosin julkisen rahoituksen perustutkimuksen ja yksityisen puolen suuryritysten valtavan tuotetestauskapasiteetin onnistuneesta liitosta. Julkinen panostus tuotekehitykseen oli kuitenkin valtava. Ei tätä oikein puhtaana markkinavastauksena tarpeeseen voi ihan tavanomaisessa mielessä nähdä. Jotkut ovat sitten taipuvaisia ajattelemaan, että sadonkorjuuvaiheessakin pitäisi olla jotenkin vastaavasti joustavampi yhteistyö käynnissä, erityisesti, koska kyllä yksityinen rokotetuotanto on epäonnistunut suhteessa itse luomiin odotuksiin. Varmaan Suomessa yhteistyö toteutuukin ainakin esim. just tuota kautta, että kunhan yksityinen puoli saa tuotannon kuntoon, niin eiköhän itse massarokottamiset suju aika hyvin julkisen terveydenhoidon ja työterveydenhoidon yhteistyöllä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 25.01.2021 17:20
sivustahuutaja kirjoitti: 25.01.2021 17:00
So Hard kirjoitti: 25.01.2021 16:47

Pakkolisensointihan tarkoittaisi että Astran tuotetta tehtäisiin ilman sen lupaa. Sotatilanteita varten on jo olemassa lainsäädäntö jolla valtiovalta voi päättää mitä yksityinen tuotantolinja tuottaa, en näe mitään estettä miksei sellainen laki voisi olla pandemiaakin varten ellei ole jo.

Sitä mä vaan, että voi olla vaikeaa pakkolisensoida jos toinen ei luovuta reseptiä.
Jos firma ei saa tuotantoa käyntiin teknisistä syistä vaikka kannustimena on miljardeja, niin miten kukaan voi kuvitella tuolta firmalta saatavan pakolla mitään käyttökelpoista ulos siten, että niillä tiedoilla saataisiin rokotetta käyttöön jotenkin nopeammin? Ei sillä firmalla ole mitään "reseptiä", joka ne voitaisiin pakottaa luovuttamaan! Siitähän ne tuotanto-ongelmat johtuvat, että toimivaa tuotantomenetelmää ei ole vielä saatu pystyyn.

Sosialistin ajattelu menee aina sitä rataa, että kun markkina ei tuota fantasian mukaista lopputulosta, niin lopputulos voidaan jotenkin pakottaa tapahtuvaksi. Ette saa tuotantoa käyntiin, vaikka maksamme miljardeja!? Me pakotamme teidät!
Markkinauskovaisena olen taipuvainen uskomaan, että jos jonkin lääkkeen valmistamiseen on lisenssi, sille ilmestyy iso läjä tuottajia jotka tekevät sen halvalla ja tehokkaasti. Siihenhän koko kopiolääkemarkkina perustuu.

Miksi uskot, että jos yksi valmistaja ei kykene ajamaan tuotantoa ylös olisi syytä uskoa ettei 10 tai 50 valmistajaa pystyisi?
JOs kyseessä on uusi asia tieteen eturintamassa? On eri asia tehdä geneeristä lääkettä, jonka patentti on vanhentunut 20 vuoden kuluttua. Ja siis totta kai tuotanto saadaan pystyyn. Kyse on vain kuinka nopeasti.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 25.01.2021 17:17
So Hard kirjoitti: 25.01.2021 16:47 Pakkolisensointihan tarkoittaisi että Astran tuotetta tehtäisiin ilman sen lupaa. Sotatilanteita varten on jo olemassa lainsäädäntö jolla valtiovalta voi päättää mitä yksityinen tuotantolinja tuottaa, en näe mitään estettä miksei sellainen laki voisi olla pandemiaakin varten ellei ole jo.
Mä olen nyt älynnyt googlailla tätä asiaa myös englanniksi, ja alan olla vähemmän tyytymätön.

Ilmeisesti pandemioiden ja vastaavien varalle on ihan hyvin mietitty lainsäädäntö ja proseduurit just lääkkeiden ja rokotteiden pakkolisensoimiseksi. Aika monen maan parlamentti tai vastaava on tätä esittänytkin WHO:lle, ja vastaavaa keskustelua on käyty sisäisesti ainakin Saksassa (jossa oppositio vaati Pfizerin rokotteen pakkolisensointia) ja EU:ssa (jossa yksittäiset MEPit ovat kysyneet asiasta). Ehdottajille on myös vastattu aika asiallisesti, ja ei niin kaukana Sivustahuutajan vastauslinjasta.

Ilmesesti tämä huonon tiedonvälityksen tilanne koskee taas lähinnä Suomea, jossa ikävästi yhdistyy kyvytön oppositio (joka toki myös ideologisesti ei ole halukas avaamaan tätä keskustelulinjaa) että aika vaatimaton keskusteluperinne. Muualla on käyty just penäämääni keskustelua avoimesti.
No itse asiassahan linkittämässäsi jutussa oli jo koottu vasta-argumentit

https://www.cnbc.com/2021/01/22/countri ... demic.html

Elias Mossialos, a health policy professor at the London School of Economics suusta. hän ehdottaa lisensiointia käypään hintaan. Ei _pakko_ lisensiointia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 25.01.2021 17:20 Markkinauskovaisena olen taipuvainen uskomaan, että jos jonkin lääkkeen valmistamiseen on lisenssi, sille ilmestyy iso läjä tuottajia jotka tekevät sen halvalla ja tehokkaasti. Siihenhän koko kopiolääkemarkkina perustuu.
Lääkkeiden patentit kestävät 20 vuotta. Tuo on aika pitkä aika miettiä, miten patentin kuvaamaa kopiolääkettä tullaan valmistamaan. Lääkepatentissa kuvataan kai yleensä se lääkemolekyyli, mutta ei sen tuottamistapaa. Tuotantopuolella saattaa olla lukemattomia julkaisemattomia SOP:ppeja, joista patentti ei kerro mitään. Nyt rokotteen kohdalla puhutaan viikoista ja kuukausista tuotannon ylösajon suhteen.

En mitenkään jaksa uskoa, että osaamisen siirto ja tuotannon ylösajo voitaisiin pakkolisensoinnissa tehdä tehokkaammin kuin mitä lääkefirmat itse tekevät kilpailutilanteessa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.01.2021 17:54
So Hard kirjoitti: 25.01.2021 17:20 Markkinauskovaisena olen taipuvainen uskomaan, että jos jonkin lääkkeen valmistamiseen on lisenssi, sille ilmestyy iso läjä tuottajia jotka tekevät sen halvalla ja tehokkaasti. Siihenhän koko kopiolääkemarkkina perustuu.
Lääkkeiden patentit kestävät 20 vuotta. Tuo on aika pitkä aika miettiä, miten patentin kuvaamaa kopiolääkettä tullaan valmistamaan. Lääkepatentissa kuvataan kai yleensä se lääkemolekyyli, mutta ei sen tuottamistapaa. Tuotantopuolella saattaa olla lukemattomia julkaisemattomia SOP:ppeja, joista patentti ei kerro mitään. Nyt rokotteen kohdalla puhutaan viikoista ja kuukausista tuotannon ylösajon suhteen.

En mitenkään jaksa uskoa, että osaamisen siirto ja tuotannon ylösajo voitaisiin pakkolisensoinnissa tehdä tehokkaammin kuin mitä lääkefirmat itse tekevät kilpailutilanteessa.
Minä en usko että juuri siinä yhdessä tuotantolaitoksessa on kaikki maailman parhaat insinöörit ja biokemistit. Kun 100.000 aivokoppaa ratkoo samaa ongelmaa kuin 1000, ratkaisuja löytyy helpommin ja vaikka osa iteraatioista on huonompia, todennäköisyys sille että osa on parempia on suuri.

Tällä hetkellä ongelma on tuotannon volyymi. Pakkolisensointi luultavasti moninkertaistaisi volyymin.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 25.01.2021 18:23
sivustahuutaja kirjoitti: 25.01.2021 17:54
So Hard kirjoitti: 25.01.2021 17:20 Markkinauskovaisena olen taipuvainen uskomaan, että jos jonkin lääkkeen valmistamiseen on lisenssi, sille ilmestyy iso läjä tuottajia jotka tekevät sen halvalla ja tehokkaasti. Siihenhän koko kopiolääkemarkkina perustuu.
Lääkkeiden patentit kestävät 20 vuotta. Tuo on aika pitkä aika miettiä, miten patentin kuvaamaa kopiolääkettä tullaan valmistamaan. Lääkepatentissa kuvataan kai yleensä se lääkemolekyyli, mutta ei sen tuottamistapaa. Tuotantopuolella saattaa olla lukemattomia julkaisemattomia SOP:ppeja, joista patentti ei kerro mitään. Nyt rokotteen kohdalla puhutaan viikoista ja kuukausista tuotannon ylösajon suhteen.

En mitenkään jaksa uskoa, että osaamisen siirto ja tuotannon ylösajo voitaisiin pakkolisensoinnissa tehdä tehokkaammin kuin mitä lääkefirmat itse tekevät kilpailutilanteessa.
Minä en usko että juuri siinä yhdessä tuotantolaitoksessa on kaikki maailman parhaat insinöörit ja biokemistit. Kun 100.000 aivokoppaa ratkoo samaa ongelmaa kuin 1000, ratkaisuja löytyy helpommin ja vaikka osa iteraatioista on huonompia, todennäköisyys sille että osa on parempia on suuri.

Tällä hetkellä ongelma on tuotannon volyymi. Pakkolisensointi luultavasti moninkertaistaisi volyymin.
Pidätkö pakkolisensiointia kokonaisuutena arvioiden hyvänä ratkaisuna? Kun otetaan huomioon myös pitkän tähtäimen vaikutukset. Itse en kannata, koska uusia lääkkeitä ja hoitoja tarvitaan covid-pandemian jälkeenkin. Vuoden päästä kaikki on joka tapauksessa rokotettu. Haluammeko tuhota insentiivin lääketutkimukselle.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.01.2021 17:39 No itse asiassahan linkittämässäsi jutussa oli jo koottu vasta-argumentit
Joo, tätä mä just tarkoitin. Muista kun suomalaisista lähteistä oli aika helppo löytää kamaa, joka vastasi moneen spekulaatioon. Suomalaiset jutut eivät osanneet edes kysyä ilmeisiä kysymyksiä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ eiköhän rajoite ole se osaamisen siirto tuotekehityksestä tuotantoon. Tuotannon pään kontaktihenkilöiden lisääminen ei välttämättä paranna tuota tiedonsiirtoa. Tehokkainta on siirtää uudet jutut sinne, missä on kapasiteetin lisäksi tutun prosessit, laitteet, työohjeet, henkilöt, jne. Mutta poliitikon mielestä on tietty fiksumpaa, että tuotekehityksen ovella on pitkä jono eri maiden pakkomisensointiedustajia kyselemässä miten rokote pitäisi valmistaa. Suomen jonotuslapun numero olisi 87 ja edustajana Valron Sarmaste.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 25.01.2021 18:36
James Potkukelkka kirjoitti: 25.01.2021 17:39 No itse asiassahan linkittämässäsi jutussa oli jo koottu vasta-argumentit
Joo, tätä mä just tarkoitin. Muista kun suomalaisista lähteistä oli aika helppo löytää kamaa, joka vastasi moneen spekulaatioon. Suomalaiset jutut eivät osanneet edes kysyä ilmeisiä kysymyksiä.
Noh. Google-haku omien algoritmiensa avulla ohjaa sut tehokkaasti parhaan mahdollisen tiedon lähteelle. Eli hiukan epäreilu kilpailuasetelma. Sama kun menisin ensin köyliön lallintalolle ja sen jälkeen Broadwaylle ja sanoisin, että kyllä täällä on paljon laadukkaampi tuotanto.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.01.2021 18:47
urpiainen kirjoitti: 25.01.2021 18:36
James Potkukelkka kirjoitti: 25.01.2021 17:39 No itse asiassahan linkittämässäsi jutussa oli jo koottu vasta-argumentit
Joo, tätä mä just tarkoitin. Muista kun suomalaisista lähteistä oli aika helppo löytää kamaa, joka vastasi moneen spekulaatioon. Suomalaiset jutut eivät osanneet edes kysyä ilmeisiä kysymyksiä.
Noh. Google-haku omien algoritmiensa avulla ohjaa sut tehokkaasti parhaan mahdollisen tiedon lähteelle. Eli hiukan epäreilu kilpailuasetelma. Sama kun menisin ensin köyliön lallintalolle ja sen jälkeen Broadwaylle ja sanoisin, että kyllä täällä on paljon laadukkaampi tuotanto.
Mä teen myös tota!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 25.01.2021 18:49
James Potkukelkka kirjoitti: 25.01.2021 18:47
urpiainen kirjoitti: 25.01.2021 18:36
Joo, tätä mä just tarkoitin. Muista kun suomalaisista lähteistä oli aika helppo löytää kamaa, joka vastasi moneen spekulaatioon. Suomalaiset jutut eivät osanneet edes kysyä ilmeisiä kysymyksiä.
Noh. Google-haku omien algoritmiensa avulla ohjaa sut tehokkaasti parhaan mahdollisen tiedon lähteelle. Eli hiukan epäreilu kilpailuasetelma. Sama kun menisin ensin köyliön lallintalolle ja sen jälkeen Broadwaylle ja sanoisin, että kyllä täällä on paljon laadukkaampi tuotanto.
Mä teen myös tota!
No sitten mulla ei ole mitään huomauttamista :D
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.01.2021 18:28
So Hard kirjoitti: 25.01.2021 18:23
sivustahuutaja kirjoitti: 25.01.2021 17:54

Lääkkeiden patentit kestävät 20 vuotta. Tuo on aika pitkä aika miettiä, miten patentin kuvaamaa kopiolääkettä tullaan valmistamaan. Lääkepatentissa kuvataan kai yleensä se lääkemolekyyli, mutta ei sen tuottamistapaa. Tuotantopuolella saattaa olla lukemattomia julkaisemattomia SOP:ppeja, joista patentti ei kerro mitään. Nyt rokotteen kohdalla puhutaan viikoista ja kuukausista tuotannon ylösajon suhteen.

En mitenkään jaksa uskoa, että osaamisen siirto ja tuotannon ylösajo voitaisiin pakkolisensoinnissa tehdä tehokkaammin kuin mitä lääkefirmat itse tekevät kilpailutilanteessa.
Minä en usko että juuri siinä yhdessä tuotantolaitoksessa on kaikki maailman parhaat insinöörit ja biokemistit. Kun 100.000 aivokoppaa ratkoo samaa ongelmaa kuin 1000, ratkaisuja löytyy helpommin ja vaikka osa iteraatioista on huonompia, todennäköisyys sille että osa on parempia on suuri.

Tällä hetkellä ongelma on tuotannon volyymi. Pakkolisensointi luultavasti moninkertaistaisi volyymin.
Pidätkö pakkolisensiointia kokonaisuutena arvioiden hyvänä ratkaisuna? Kun otetaan huomioon myös pitkän tähtäimen vaikutukset. Itse en kannata, koska uusia lääkkeitä ja hoitoja tarvitaan covid-pandemian jälkeenkin. Vuoden päästä kaikki on joka tapauksessa rokotettu. Haluammeko tuhota insentiivin lääketutkimukselle.
No Astrahan väittää ettei sen ole tarkoitus tehdä voittoa koronarokotteella. Pakkolisensointi ei tarkoita myöskään sitä että lisenssistä ei maksettaisi mitään.

Pakkolisensointihan on monella alalla jo käytännössä käytössä ns. essentiaalipatenttien kohdalla. Ei se tunnu tuotekehitystä hidastavan.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Korona- rokote

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 25.01.2021 18:55
James Potkukelkka kirjoitti: 25.01.2021 18:28
So Hard kirjoitti: 25.01.2021 18:23

Minä en usko että juuri siinä yhdessä tuotantolaitoksessa on kaikki maailman parhaat insinöörit ja biokemistit. Kun 100.000 aivokoppaa ratkoo samaa ongelmaa kuin 1000, ratkaisuja löytyy helpommin ja vaikka osa iteraatioista on huonompia, todennäköisyys sille että osa on parempia on suuri.

Tällä hetkellä ongelma on tuotannon volyymi. Pakkolisensointi luultavasti moninkertaistaisi volyymin.
Pidätkö pakkolisensiointia kokonaisuutena arvioiden hyvänä ratkaisuna? Kun otetaan huomioon myös pitkän tähtäimen vaikutukset. Itse en kannata, koska uusia lääkkeitä ja hoitoja tarvitaan covid-pandemian jälkeenkin. Vuoden päästä kaikki on joka tapauksessa rokotettu. Haluammeko tuhota insentiivin lääketutkimukselle.
No Astrahan väittää ettei sen ole tarkoitus tehdä voittoa koronarokotteella. Pakkolisensointi ei tarkoita myöskään sitä että lisenssistä ei maksettaisi mitään.

Pakkolisensointihan on monella alalla jo käytännössä käytössä ns. essentiaalipatenttien kohdalla. Ei se tunnu tuotekehitystä hidastavan.
Jos lisensioinnista maksetaan käypä hinta, silloin ongelmaa ei toki ole. Silloinhan ei edes tarvita pakkoa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin