Lempiruoat ja inhokit

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 12.03.2021 9:50 Mainittu tofuannos kuitenkin esiintyy melkein aina Farangin maistelumenuissa, kun nauttii jonkinlaista kulttimainetta kaupungissa, joten menun osana se on tullut joitain kertoja syötyä. Tässä suhtatutumiseni taitaa kyllä erota muutenkin sinun asenteestasi: vaikka muuten en olekaan tofusta juuri kiinnostunut, niin jos pitämäni ravintola haluaa sen omana huippuannoksenaan tarjota, niin toki se tekee asiasta oikein kiinnostavan!
No ei eroa nyt niin paljon ole. Kyllä mä huippuravintoloissa mielenkiinnosta maistan tuotteita jotka muualla skippaan, jos niitä muuten mielenkiintoisen annoksen tai ateriakokonaisuuden osana on. Ihan vaan sen takia, että oikein hyvin tehtynä joku raaka-aine saattaa yllättää.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Muistakaa miesoletetut, että soijaa (tofua) syömällä kasvaa tissit ja perse!

Mulla on monta inhokkia, jota en vaan kykene syömään. Usein liittyy raaka-aineen tai ruoan koostumukseen. Tällaisia on mm. venyvä viili (oksennan jo kun näen muiden syövän), jogurtti sattumilla, etanat, leipäjuusto, banaani jne. Sitten jo ajatuksen tasolla esim. maksan tehtävä elimistössä on suodattaa kaikki sonta, joten sen syöminen on vastenmielistä. Toki auttaa että makukin on mielestäni paha. Hillosipulit, kesäkeitto, kaaliruoat, keitetty kukkakaali... Mun lista on aika pitkä. Jossain vaiheessa elämää en voinut sietää sitä että lautasella kylmät lisukkeet (esim. salaatti) koskettaa lämpimiin ruokiin, nyt pystyn jo elämään asian kanssa. Syömättä jää myös lounasravintoloiden jälkiruoat, joita annostellaan itse jostain astiasta (ns. ryhmärahka). Tajusin juuri, että mulla on varmaan joku ruoka-autismi.

Lemppariosastoa on kyllä paljonkin. Täällä jo aiemmin mainitut risotot on ykköskategoriaa, ja usein myös kausiluontoista. Risoton valmistaminen on aina myös hyvä syy avata hyvä valkkari. Sushia kuluu paljon, samoin hyvää pihviä. Tällä hetkellä sesongissa gnoccit ja pelmenit.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Vesper kirjoitti: 12.03.2021 10:14 Risoton valmistaminen on aina myös hyvä syy avata hyvä valkkari. Sushia kuluu paljon...
Sama. Itse asiassa lainasin myös sushin, koska senkin kanssa saa kivuttomasti hyväksytettyä valkkaripullon.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Lihankorvikeaversio on mulla osittain sitä, että lähtökohtaisesti en pidä asioista, jotka on tehty matkimaan jotain aitoa asiaa.

Kasviksia syön ongelmitta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.03.2021 10:36 Lihankorvikeaversio on mulla osittain sitä, että lähtökohtaisesti en pidä asioista, jotka on tehty matkimaan jotain aitoa asiaa.

Kasviksia syön ongelmitta.
Ai porkkanaakin, vaikka se näyttää ihan kikkeliltä?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 12.03.2021 10:38
James Potkukelkka kirjoitti: 12.03.2021 10:36 Lihankorvikeaversio on mulla osittain sitä, että lähtökohtaisesti en pidä asioista, jotka on tehty matkimaan jotain aitoa asiaa.

Kasviksia syön ongelmitta.
Ai porkkanaakin, vaikka se näyttää ihan kikkeliltä?
:lol:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vesper kirjoitti: 12.03.2021 10:14Risoton valmistaminen on aina myös hyvä syy avata hyvä valkkari.
Risotto :h:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vesper kirjoitti: 12.03.2021 10:14 Muistakaa miesoletetut, että soijaa (tofua) syömällä kasvaa tissit ja perse!
Tilasin vaimolle!
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Vagabondo kirjoitti: 12.03.2021 9:10
Lolita kirjoitti: 11.03.2021 19:42Pitäisi kokeilla lihankorvikkeita.
Muutamaa olen kokeillut ja ne ei vaan olleet syömisen arvoisia. Joko lihaa tai kasviksia ihan rehellisesti ilman tuollaista yletöntä prosessointia.
Ihan toimiva lihankorvike on kidneypavut.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Bhven kirjoitti: 12.03.2021 13:41 Ihan toimiva lihankorvike on kidneypavut.
Ei ne ole lihankorvikkeita, vaan rehellisiä kasviksia, joista saa laitettua hyvää ruokaa. Niin kuin muistakin pavuista.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Pähkinät, siemenet, palkokasvit, täysjyvätuotteet. Kaikki ovat ihan kelpoisia proteiinin lähteitä. Jos noiden lisäksi haluaa syödä maitotuotteita ja kananmunia, niin proteiinit saa kasaan aika vaihtelevalla ruokavaliolla. Lihankorvikkeet ovat aika turhia ja maistuvat yleensä yrjölle.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Mä teille lihankorvikkeen näytän!

Voisko joku viisas kertoa, miks näistä korvikkeista pitää tehdä lihaa imitoivia?
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vesper kirjoitti: 12.03.2021 14:55 Voisko joku viisas kertoa, miks näistä korvikkeista pitää tehdä lihaa imitoivia?
Koska lihansyöjillä on coolimmat mätöt?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Paras lihankorvike on sipuliteemakkara.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Vesper kirjoitti: 12.03.2021 14:55 Mä teille lihankorvikkeen näytän!
Tähän pitäisi saada Fingerpori-kuvitus. Ei toki kuvana röökiä vetävä Riitta vaan valloittava nainen.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vesper kirjoitti: 12.03.2021 14:55 Mä teille lihankorvikkeen näytän!

Voisko joku viisas kertoa, miks näistä korvikkeista pitää tehdä lihaa imitoivia?
Kai se on siksi, että itseään ruoskivakin voi syödä "nakkia" ja "pihviä."
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Osa lihaa välttelevistä on vain vähän yksinkertaisia. Ei siinä sen kummempaa. Fiksu valitsee falafelin, eikä jotain tekolihapullaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 12.03.2021 22:31 ^ Osa lihaa välttelevistä on vain vähän yksinkertaisia. Ei siinä sen kummempaa. Fiksu valitsee falafelin, eikä jotain tekolihapullaa.
Luulen että joillekin on tärkeää sanoa että voi syödä yhä nakkia, vaikka siinä ei ole lihaa.

Sitä olen miettinyt, että siinä vaiheessa kun marketissa myydään solutasolla kasvatettu biffiä, mikä on tän jengin positio. Jos biffi on labrassa liemestä kasvatettua, onko vieläkin pakko puskea soijaa suuhun? Max 5 vuotta ja labrapiffi löytyy hyllystä.
Universaali disclaimer.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

So Hard kirjoitti: 12.03.2021 22:53 Sitä olen miettinyt, että siinä vaiheessa kun marketissa myydään solutasolla kasvatettu biffiä, mikä on tän jengin positio. Jos biffi on labrassa liemestä kasvatettua, onko vieläkin pakko puskea soijaa suuhun? Max 5 vuotta ja labrapiffi löytyy hyllystä.
Palataan vuoteen 1997: (hottis) opiskelukaverityttö oli periaatteessa kasvissyöjä. Kalaa hän kuitenkin vielä söi. Hänelle oli eettinen dilemma: "Onko kalalla kasvot?" (Jos eläimellä oli kasvot, se ei sopinut lautaselle.)
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

nokkaelain kirjoitti: 12.03.2021 23:10 Palataan vuoteen 1997: (hottis) opiskelukaverityttö oli periaatteessa kasvissyöjä. Kalaa hän kuitenkin vielä söi. Hänelle oli eettinen dilemma: "Onko kalalla kasvot?" (Jos eläimellä oli kasvot, se ei sopinut lautaselle.)
Olikohan neito opiskellut myös humanistisia tai yhteiskuntatieteitä?

Tuohon aikaan Levinasin kirjoitukset olivat kovaa valuuttaa tietyissä piireissä. Levinasille toisen kasvojen tunnistaminen on kaiken eettisen ja vastuullisen ajattelun alku.

Vaikka kysymys onko kalalla kasvot kuulostaa kirjaimellisesti ymmärrettynä aika ufolta tässä kontekstissa, levinasilaisessa viitekehyksessä se on vain lyhennelmä pohdinnasta siitä, onko kalaa kohdeltava itsessään arvokkaana moraalisubjeltina, vai voimmeko suhtautua siihen pelkkänä välineenä omien tarpeidemme tyydyttämisessä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

nokkaelain kirjoitti: 12.03.2021 23:10 Palataan vuoteen 1997: (hottis) opiskelukaverityttö oli periaatteessa kasvissyöjä. Kalaa hän kuitenkin vielä söi. Hänelle oli eettinen dilemma: "Onko kalalla kasvot?" (Jos eläimellä oli kasvot, se ei sopinut lautaselle.)
Blobfish.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

nokkaelain kirjoitti: 12.03.2021 23:10 Hänelle oli eettinen dilemma: "Onko kalalla kasvot?" (Jos eläimellä oli kasvot, se ei sopinut lautaselle.)
Kalapuikko. Siinä ei näe kuin korkeintaan kepulin viikset.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vesper kirjoitti: 12.03.2021 14:55

Voisko joku viisas kertoa, miks näistä korvikkeista pitää tehdä lihaa imitoivia?
Tätä mä ihmettelen ja kuten jo sanoin liha lihana ja kasvikset kasviksina.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Bhven »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.03.2021 9:33
Vesper kirjoitti: 12.03.2021 14:55

Voisko joku viisas kertoa, miks näistä korvikkeista pitää tehdä lihaa imitoivia?
Tätä mä ihmettelen ja kuten jo sanoin liha lihana ja kasvikset kasviksina.
Ette niinku ümmarra nuarisåå. Kun mennään syömään burgereita, niin tiedostavat voi ottaa sen vegaaniversion ja silti jotenkin näyttää, että kaikki söis samaa ruokaa.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Vesper kirjoitti: 12.03.2021 14:55 Voisko joku viisas kertoa, miks näistä korvikkeista pitää tehdä lihaa imitoivia?
Aika usein korvike imitoi, taitaa olla niinku ideansakin. Mietitään nyt: suriseva tekopimppi/pimppi taikka dildo/kikkeli.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vastaa Viestiin