Suhde ruokaan ja sen laittamiseen

Yleinen lätinä jä kitinä
Mida

Suhde ruokaan ja sen laittamiseen

Viesti Kirjoittaja Mida »

Olen ihmetellyt erästä ilmiötä itsessäni jo hetken aikaa. Suhteeni ruuanlaittoon tuntuu kulkevan aalloissa ja tämä vaikuttaa suoraan siihen mitä syön ja myös painooni.

On aikoja, jolloin ruuanlaitto on kivaa ja ruokaan jaksaa panostaa sekä sitä tekee mieli. Ja monesti sitten syökin hiukan liikaa ku se on nii hyvää ja kivaa. Ja välipaloja ja suklaata menisi niin maan per#eleesti.

Ja tätä seuraa aika, jolloin ruuanlaitton on aivan evvk-juttu ja suorastaan vi#uttaa aina kun tulee nälkä, koska se tarkoittaa, että jotain syötävää pitäisi viitsiä tehdä. Tällöin syön yleensä jotain helppoja ruokia kuten banaaneita ja valmisruokia ja kohtuullisissa määrin ja suht. harvoin päivän mittaan. Ei välttämättä tee yhtään mieli edes karkkia eikä mitään välipaloja. Ei millään jaksattaisi nähdä vaivaa syömisen eteen yhtään. Ruoan syöminen ei tuo nautintoa.

Ja tätä seuraa taas tuo toinen kausi. Ja sitten aikanaan asia kääntyy taas.

Olen miettinyt syytä, mutta esimerkiksi kk-kierron mukaan tämä sykli ei vaihtele. Oikeastaan aina tapahtuu kyllästyminen ja sitten syömätavat muuttuvat taas toiseen suuntaan. Välillä viikkoja tai kuukausia yhtä ruokaintoa ja taas kuukausia tai viikkoja laiskuutta. Joskus taas ruokainto tarkoittaa oikein terveellistä ja hyvää ruokavaliota, joskus mässäämistä, joskaan ei aivan täysin holtitonta silloinkaan. Ikäänkuin vain unohtaa katsoa sopivan kokoisia annoksia. Ja innottomuus aina sitä, ettei vaan lainkaan huvittaisi syödä, kun siitä on vaivaa.

Toisaalta kun miettii, että söisi aina samalla tavalla saman kokoisia annoksia ja yhtä terveellisesti pitäen tiukasti kiinni vaikkapa karkkipäivästä, niin jopas kuulostaa ankealta elämältä.

Muilla koskaan ollut samantyyppistä ruuanlaittoinnon vaihtelua tahi muita ajatuksia?
Avatar
PetriFB
Kitisijä
Viestit: 1591
Liittynyt: 08.11.2005 15:37
Viesti:

Re: Suhde ruokaan ja sen laittamiseen

Viesti Kirjoittaja PetriFB »

Mida kirjoitti:Olen ihmetellyt erästä ilmiötä itsessäni jo hetken aikaa. Suhteeni ruuanlaittoon tuntuu kulkevan aalloissa ja tämä vaikuttaa suoraan siihen mitä syön ja myös painooni.

On aikoja, jolloin ruuanlaitto on kivaa ja ruokaan jaksaa panostaa sekä sitä tekee mieli. Ja monesti sitten syökin hiukan liikaa ku se on nii hyvää ja kivaa. Ja välipaloja ja suklaata menisi niin maan per#eleesti.

Ja tätä seuraa aika, jolloin ruuanlaitton on aivan evvk-juttu ja suorastaan vi#uttaa aina kun tulee nälkä, koska se tarkoittaa, että jotain syötävää pitäisi viitsiä tehdä. Tällöin syön yleensä jotain helppoja ruokia kuten banaaneita ja valmisruokia ja kohtuullisissa määrin ja suht. harvoin päivän mittaan. Ei välttämättä tee yhtään mieli edes karkkia eikä mitään välipaloja. Ei millään jaksattaisi nähdä vaivaa syömisen eteen yhtään. Ruoan syöminen ei tuo nautintoa.

Ja tätä seuraa taas tuo toinen kausi. Ja sitten aikanaan asia kääntyy taas.

Olen miettinyt syytä, mutta esimerkiksi kk-kierron mukaan tämä sykli ei vaihtele. Oikeastaan aina tapahtuu kyllästyminen ja sitten syömätavat muuttuvat taas toiseen suuntaan. Välillä viikkoja tai kuukausia yhtä ruokaintoa ja taas kuukausia tai viikkoja laiskuutta. Joskus taas ruokainto tarkoittaa oikein terveellistä ja hyvää ruokavaliota, joskus mässäämistä, joskaan ei aivan täysin holtitonta silloinkaan. Ikäänkuin vain unohtaa katsoa sopivan kokoisia annoksia. Ja innottomuus aina sitä, ettei vaan lainkaan huvittaisi syödä, kun siitä on vaivaa.

Toisaalta kun miettii, että söisi aina samalla tavalla saman kokoisia annoksia ja yhtä terveellisesti pitäen tiukasti kiinni vaikkapa karkkipäivästä, niin jopas kuulostaa ankealta elämältä.

Muilla koskaan ollut samantyyppistä ruuanlaittoinnon vaihtelua tahi muita ajatuksia?
Banaanit on terveellisiä mä tykkään niistä.
Mida

Re: Suhde ruokaan ja sen laittamiseen

Viesti Kirjoittaja Mida »

PetriFB kirjoitti:
Banaanit on terveellisiä mä tykkään niistä.
Ja tätä kommenttia varten piti sitten lainata koko aloitusviesti. Pöh. Mutta kiva kun kerroit.
ninnithequeen

Re: Suhde ruokaan ja sen laittamiseen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Mä rakastan ruoanlaittoa yli kaiken, mutta joskus ei vaan riitä aikaa loihtia kaikkea alusta asti, ja tulee käytettyä puolivalmiita tuotteita. Jotenkin tunnen silloin itseni huonoksi äidiksi tai jotain :?

En kyllä malta odottaa, että pääsen valmistamaan joulu-aterian, siihen käytetään sitten paljon aikaa ja kaikki tehdään itse :h:
Avatar
PetriFB
Kitisijä
Viestit: 1591
Liittynyt: 08.11.2005 15:37
Viesti:

Re: Suhde ruokaan ja sen laittamiseen

Viesti Kirjoittaja PetriFB »

Mida kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:
Banaanit on terveellisiä mä tykkään niistä.
Ja tätä kommenttia varten piti sitten lainata koko aloitusviesti. Pöh. Mutta kiva kun kerroit.
Jeps..... sä olet Mida kiva.... :)
Mida

Re: Suhde ruokaan ja sen laittamiseen

Viesti Kirjoittaja Mida »

ninnithequeen kirjoitti:Mä rakastan ruoanlaittoa yli kaiken, mutta joskus ei vaan riitä aikaa loihtia kaikkea alusta asti, ja tulee käytettyä puolivalmiita tuotteita. Jotenkin tunnen silloin itseni huonoksi äidiksi tai jotain :?

En kyllä malta odottaa, että pääsen valmistamaan joulu-aterian, siihen käytetään sitten paljon aikaa ja kaikki tehdään itse :h:
Eikö sua ikinä sitten kyllästytä ruuanlaitto?
Avatar
PetriFB
Kitisijä
Viestit: 1591
Liittynyt: 08.11.2005 15:37
Viesti:

Re: Suhde ruokaan ja sen laittamiseen

Viesti Kirjoittaja PetriFB »

ninnithequeen kirjoitti:Mä rakastan ruoanlaittoa yli kaiken, mutta joskus ei vaan riitä aikaa loihtia kaikkea alusta asti, ja tulee käytettyä puolivalmiita tuotteita. Jotenkin tunnen silloin itseni huonoksi äidiksi tai jotain :?

En kyllä malta odottaa, että pääsen valmistamaan joulu-aterian, siihen käytetään sitten paljon aikaa ja kaikki tehdään itse :h:
Mun äiti opetti mut laittamaan ruokaa, kun sitä nuorena pojuna pyysin.
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Re: Suhde ruokaan ja sen laittamiseen

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Ruuanlaitto ja hyvä sapuska on ku "vahinkolaukaus". Helkkarin kivaa laittaa ja lämmittää, sekä parhaillaan taivaallinen kokemus nauttia.




... mutta jälkien korjaaminen voi olla ikävää.

t. tiskaamisen vihaaja.
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
Mida

Re: Suhde ruokaan ja sen laittamiseen

Viesti Kirjoittaja Mida »

Mojo kirjoitti: ... mutta jälkien korjaaminen voi olla ikävää.

t. tiskaamisen vihaaja.
No mä inhoon tiskaamista aina. Oli sit menos ruuanlaittointo tai ei. Aastianpeesuukoone oolis iihaan kiiva.
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Suhde ruokaan ja sen laittamiseen

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Ruuanlaitto on kivaa jos joku muu hoitaisi sen siivouksen ja tiskauksen. Välillä tulee innostuttua tekemään enemmän, jos vaikka bongaa lehdistä hyviä reseptejä. Joskus menee viikkokin, että elän pelkillä eineksillä. Loistava vaihtoehto kokkaukselle on myös kauppojen valmiiksi tehdyt kotiruuat, eilenkin ostin kasvispihvejä ja kaaligratiinia jotka oli tosi hyviä :p
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Suhde ruokaan ja sen laittamiseen

Viesti Kirjoittaja martza »

Samoin tykkään ruuanlaitosta "äldesti" ja vielä, kun sen tekemiseen on paljon aikaa niin A'vot. Se on tavallaan taidetta, kun voi samalla hiukan inspiroida mausteitten kanssa mielin määrin. Tähän, kun lisää vielä sen, että ruuan voi valmistaa rakkaansa kanssa yhdessä niiin silloin siinä on todella yhdessä tekemisen meininkiä.

Odotankin aina viikonloppuja innolla, kun saan mm. häärätä keittiössäkin mielinmäärin. Arkisin, kun ei ole paljoa aikaa ruuan laittamiseen. Äkkiä ja pikavalmistuksella ruuat pöytään lapsille.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
ninnithequeen

Re: Suhde ruokaan ja sen laittamiseen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Mida kirjoitti: Eikö sua ikinä sitten kyllästytä ruuanlaitto?
No silloin, kun on ihan umpiväsynyt. Silloin tekee mieli napata vaan leipä ja painella petiin.

Kivaa ruoanlaitto silti on aina. Mii laiks.
Vastaa Viestiin