Näin nujerran tai ehkäisen flunssan

Yleinen lätinä jä kitinä
Dumari

Näin nujerran tai ehkäisen flunssan

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Nyt taidetaan elää parhaimpia flunssa-aikoja, joten kerätäänpä nuo flunssan ehkäisemis- ja nujertamiskonstit tähän ketjuun.
Tähän saa jokainen lisätä omat flunssannujertamiskotikonstinsa tahi sitten jostain muualta saadut opit.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Näin nujerran tai ehkäisen flunssan

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Sinkkiä (ruoan kanssa ettei tule maha kipeäksi joko pelkästään tai monivitamiinipillerissä), lepoa, ei tupakkaa, liikuntaa, iloista mieltä... Kevyt treenikin mulle sopii, jos tuntuu siltä, että oon tulossa kipeäksi.

Jos flunssa kuitenkin tulee, mitä tapahtuu meikäläiselle nykyään ehkä kaksi kertaa vuodessa, niin lepoa, edelleen sinkkiä, finnrexiniä ja tuoreesta inkivääristä tehtyä hunajalla maustettua juomaa, joka toimii kurkkukipuun paremmin kuin strepsilsit.
Kikkelis kokkelis.
Faghag

Re: Näin nujerran tai ehkäisen flunssan

Viesti Kirjoittaja Faghag »

Hot sweet love & sex, nuha lähtee nussimalla, köhä köyrimällä :h:
Faghag

Re: Näin nujerran tai ehkäisen flunssan

Viesti Kirjoittaja Faghag »

Keikaus kirjoitti:Tärkeä tietoitus: Kokeilkaapa sinkin syöntiä, joko yksinään tai sitten monivitamiinipillerissä (kannattaa tsekata, että sitä on monivitamiinipillerissä yhtä paljon kuin jos ottaisi pelkästään). Mun flunssat ovat vähentyneet dramaattisesti sen jälkeen, kun olen ruvennut vetämään sitä.
mm. Berocassa on sinkkiä C- ja B-vitamiinien ohella ja vedän sitä aina sellaisen kuukauden kuurin lokakuussa. Tepsii kyllä.

Hyvä mieliala pitää pöpöt loitolla, siksi suosin myös Möllerin kalanmaksaöljy-kapseleita, jotka vaikuttavat ainakin minulla PMS-oireisiin. Lisäksi D-vitamiinit kuulemma helpottavat kaamosmasennusoireita... tiedä niistä sitten.

Ja lepoa, lepoa.... Nyt kun olen oloneuvoksettarena, eikä tarvitse masentua typerän duunin takia tms. ja on aikaa itselle, huomaan, että nukun enemmän, syvemmin ja pidempään. Niiden lisäksi otan vielä päikkäreitä. Tämän tuloksena mieliala on positiivinen, kunto hyvä, mihinkään ei koske eikä kolota ja iho on loistavassa kunnossa.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Näin nujerran tai ehkäisen flunssan

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Mä taas olen antioksidantti-kuurilla, kun menen kohta amalgaamisaneeraukseen. Olen aika pirteä (tosin työn tekeminen ei kyllä sanottavasti huvita, hehheh) ja mun mielestä mun iho on pikkasen paremmassa kunnossa kuin yleensä. En kyllä aio jatkaa kaikkien niiden kalliiden rohtojen popsimista, mutta ehkä jonkun niistä jätän pillerivaliooni.
Kikkelis kokkelis.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Näin nujerran tai ehkäisen flunssan

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Sairastamalla.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
ninnithequeen

Re: Näin nujerran tai ehkäisen flunssan

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Mylwin kirjoitti:Sairastamalla.
No sepä se, kun iskiskin kunnolla kuume ja tappais nuo pöpöt, mutta eih, pientä lämpöä vaan pitää yllä koko ajan.

Tosin mäkin olen ollut niin monta kertaa tänä vuonna kipeenä, kun ei muka ehdi rauhassa sairastaa...
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Näin nujerran tai ehkäisen flunssan

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

ninnithequeen kirjoitti:Tosin mäkin olen ollut niin monta kertaa tänä vuonna kipeenä, kun ei muka ehdi rauhassa sairastaa...
No juu, buranaa tulee käytettyä. Ja antibioottia jos ei meinaa toeta. Muihin lisäainejuttuihin en lähde kun en muutenkaan katso mitä pistän suuhuni. =)
Muuten se menee ohi odottelemalla. Onhan se inhan tuntuista mutta sitä sattuu.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Tuohipää

Re: Näin nujerran tai ehkäisen flunssan

Viesti Kirjoittaja Tuohipää »

ninnithequeen kirjoitti:mutta eih, pientä lämpöä vaan pitää yllä koko ajan.

Tosin mäkin olen ollut niin monta kertaa tänä vuonna kipeenä, kun ei muka ehdi rauhassa sairastaa...
Lopeta säännöllinen (päivittäinen) röökinpoltto niin oireet katoavat.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Näin nujerran tai ehkäisen flunssan

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Tuohipää kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:mutta eih, pientä lämpöä vaan pitää yllä koko ajan.

Tosin mäkin olen ollut niin monta kertaa tänä vuonna kipeenä, kun ei muka ehdi rauhassa sairastaa...
Lopeta säännöllinen (päivittäinen) röökinpoltto niin oireet katoavat.
Paskapuhetta, mie olin vuoden päivät polttamatta enkä ole koskaan sairastanut niin paljon kuin silloin.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
ninnithequeen

Re: Näin nujerran tai ehkäisen flunssan

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Tuohipää kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:mutta eih, pientä lämpöä vaan pitää yllä koko ajan.
Tosin mäkin olen ollut niin monta kertaa tänä vuonna kipeenä, kun ei muka ehdi rauhassa sairastaa...
Lopeta säännöllinen (päivittäinen) röökinpoltto niin oireet katoavat.
On muuten helvetin helppo sanoa....

Vähentäminenkin on vaikeaa. Mutta kyllähän kroppa tykkäis, kun ei vetäisi kaksin käsin tuota tupakkaa...
Avatar
Dryad
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 139
Liittynyt: 03.09.2005 21:03

Re: Näin nujerran tai ehkäisen flunssan

Viesti Kirjoittaja Dryad »

Punaviini ja valkosipuli taudin ehkäisyyn. Jos ei toimi niin ainakin saa pienen hiprakan ja nauttia makuelämyksistä... :D

Kurkkukipuun auttaa inkivääri, eli ei jauheena vaan kaupasta ihan oikeaa inkivääriä, josta leikataan lastuja, jotka haudutetaan vaikkapa teen kanssa.

Lääkkeitä en syö muuta kuin pakon edessä ja normaaliin flussaan en koskaan hae lääkitystä. Antibiooteilla tuhoaa vain elimistön bakteeriston normaalflooran ja heikentää vastustuskykyä uusille taudeille.
Be a good animal, true to your animal instincts.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Näin nujerran tai ehkäisen flunssan

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Dryad kirjoitti:Antibiooteilla tuhoaa vain elimistön bakteeriston normaalflooran ja heikentää vastustuskykyä uusille taudeille.
Ei niitä ole tarkoituskaan napsia kuin leipää. Mie luotan kuitenkin kansanterveyslaitokseen ja tieteelliseen tutkimukseen - jos antibiooteista ei olisi muuta kuin haittaa niin tuskin niitä ihmisille jaettaisiinkaan.

Saahan sitä tietysti kärsiä jos haluaa, vituttaa vain vanhemmat jotka epäävät rokotuksia lapsiltaan tuolla perusteella. Sitten ihmetellään että mites se Aapo-Kalevi nyt tuhkarokon sai.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Feiz

Re: Näin nujerran tai ehkäisen flunssan

Viesti Kirjoittaja Feiz »

Dumari kirjoitti:Nyt taidetaan elää parhaimpia flunssa-aikoja, joten kerätäänpä nuo flunssan ehkäisemis- ja nujertamiskonstit tähän ketjuun.
Tähän saa jokainen lisätä omat flunssannujertamiskotikonstinsa tahi sitten jostain muualta saadut opit.
Urheilen melkein joka päivä. Syön hyvin ja terveellisesti. Aamuisin myös monivitamiinikapseli. Pukeudun lämpimästi. Tosin pipaa en oo vielä käyttäny. Järkyttävästi ohjelma duuni+koulu+reeni+lopputyön väsääminen niin alitajuinen luterilainen työmoraali ei vain anna sairastua.
En juo, tai polta.

En ole vielä ollut kippeenä, eikä nenä oo ees vuotanu.
Avatar
Dryad
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 139
Liittynyt: 03.09.2005 21:03

Re: Näin nujerran tai ehkäisen flunssan

Viesti Kirjoittaja Dryad »

Mylwin kirjoitti:
Dryad kirjoitti:Antibiooteilla tuhoaa vain elimistön bakteeriston normaalflooran ja heikentää vastustuskykyä uusille taudeille.
Ei niitä ole tarkoituskaan napsia kuin leipää. Mie luotan kuitenkin kansanterveyslaitokseen ja tieteelliseen tutkimukseen - jos antibiooteista ei olisi muuta kuin haittaa niin tuskin niitä ihmisille jaettaisiinkaan.

Saahan sitä tietysti kärsiä jos haluaa, vituttaa vain vanhemmat jotka epäävät rokotuksia lapsiltaan tuolla perusteella. Sitten ihmetellään että mites se Aapo-Kalevi nyt tuhkarokon sai.
Joo, mutta Kansanterveyslaitos sen enempää kuin lääkäritkään eivät suosittele antibiootteja normaalin flunssan hoitoon. Niiden käyttö pyritään minimoimaan. Sitten taas poskiontelotulehdukset ym. flunssaan liittyvät taudit on asia erikseen, joihin antibiootit ovat käypä hoito.

Enkä todellakaan vastusta rokotuksia, päinvastoin mielestäni lapset rokottamatta jättävät vanhemman ovat lyhytkatseisia ja toimivat vastuuttomasti.
Be a good animal, true to your animal instincts.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Näin nujerran tai ehkäisen flunssan

Viesti Kirjoittaja Clay »

Mylwin kirjoitti:
Dryad kirjoitti:Antibiooteilla tuhoaa vain elimistön bakteeriston normaalflooran ja heikentää vastustuskykyä uusille taudeille.
Saahan sitä tietysti kärsiä jos haluaa, vituttaa vain vanhemmat jotka epäävät rokotuksia lapsiltaan tuolla perusteella. Sitten ihmetellään että mites se Aapo-Kalevi nyt tuhkarokon sai.
Vapaa Lainaus jostain: Olisi kiinnostavaa tietää millaiseksi terveydenhoito muuttuisi, jos rahat jaettaisiin sillä perusteella kuinka terve kansa on.
Pätee mielestäni varsinkin lääketeollisuuteen. Jokainen terve ihminen on pois lääkeyhtiöiden kassasta mikäli tämä sairaana vetäisi naamaansa vitamiinit, antibiootit ja Buranat.

Rokotukset on muuten ihan eri juttu kuin antibiootit.

Vastaan vielä itse topicciin. Tärkein tekijä sen jälkeen, kun yleiskunto on riittävällä tasolla (hiihtoa, pyöräilyä ja lenkkeilyä talvella - tehokasta!), on tietysti korvien väli - hymyä huuleen ja positiivisia ajatelmia, ei tämä elämä niin vakavaa ole.
Nyt penikseni on fantastinen!
Bliss

Re: Näin nujerran tai ehkäisen flunssan

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Itsensä fyysinen rääkkääminen hämärän rajamaille lähes päivittäin ontoiminut. Flunssaa, ei edes nuhaa, ole ollut ainakaan kuuteen vuoteen. En ole ikinä ollut poissa koulusta tai duunista sairauden takia (yhtä pientä leikkausta ei lasketa) Tän lisäksi muutenkin terveet elämäntavat ovat todennäköisesti vaikuttaneet asiaan, mene ja tiedä. Tai sit olen synnyinlahjaksi saanut kohtalaisen vankan vastustuskyvyn
Nowaysis

Re: Näin nujerran tai ehkäisen flunssan

Viesti Kirjoittaja Nowaysis »

Hyvä käsihygienia on ehkäisyssä aika ykkönen, kannattaa myös välttää julkisia liikennevälineitä, työpaikkoja, baareja ynnä muita kansankokouksia joissa on mahdollisuus joutua lentsuisten kanssaihmisten välittömään läheisyyteen. Rokotukset myös auttavat, mutta kaikkia aiheuttajapöpöjä vastaan on käytännössä mahdoton suojautua.
Tuohipää

Re: Näin nujerran tai ehkäisen flunssan

Viesti Kirjoittaja Tuohipää »

Mylwin kirjoitti: Paskapuhetta
Et vaan osaa.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Näin nujerran tai ehkäisen flunssan

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Dryad kirjoitti: Joo, mutta Kansanterveyslaitos sen enempää kuin lääkäritkään eivät suosittele antibiootteja normaalin flunssan hoitoon. Niiden käyttö pyritään minimoimaan. Sitten taas poskiontelotulehdukset ym. flunssaan liittyvät taudit on asia erikseen, joihin antibiootit ovat käypä hoito.
Sitähän mie tuossa vähän hainkin .. että ei niitä syödä kuin leipää - varmaan ehkä kerran kaks vuodessa on sellainen tilanne että tarvitsee.
Enkä todellakaan vastusta rokotuksia, päinvastoin mielestäni lapset rokottamatta jättävät vanhemman ovat lyhytkatseisia ja toimivat vastuuttomasti.
Niin, joo siis en tarkoittanut sinuu vaan se oli sivuhuomio joka tuli vaan tuossa kontekstissa mieleen.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Näin nujerran tai ehkäisen flunssan

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Nowaysis kirjoitti:Hyvä käsihygienia on ehkäisyssä aika ykkönen, kannattaa myös välttää julkisia liikennevälineitä, työpaikkoja, baareja ynnä muita kansankokouksia joissa on mahdollisuus joutua lentsuisten kanssaihmisten välittömään läheisyyteen. Rokotukset myös auttavat, mutta kaikkia aiheuttajapöpöjä vastaan on käytännössä mahdoton suojautua.
Jaa, mun käsihygienia taas on ihan sikahuonoa ja varmaan juuri siksikin olen niin terve. Mä matkustan liikennevälineissä, pidän samoista kaiteista kuin kaiken maailman denat ja muut ja sitten saatan ihan hyvin pureskella kynsiä sen jälkeen. Muutenkaan en ole ylipuhdas kuin joissain tietyissä tilanteissa. Esim. Brasiliassa ostan ihan mielellään kadulla grillattavaa lihaa, vaikka jopa paikalliset kaverini sitä kauhistelevat.
Kikkelis kokkelis.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Näin nujerran tai ehkäisen flunssan

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Tuohipää kirjoitti:
Mylwin kirjoitti: Paskapuhetta
Et vaan osaa.
Mie osaan vaikka mitä! Paitsi ajaa yksipyöräisellä. Se vähän harmittaa.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Näin nujerran tai ehkäisen flunssan

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Nowaysis kirjoitti:Hyvä käsihygienia on ehkäisyssä aika ykkönen
Tuosta ei terveystiedon tunneilla puhuttukaan!
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
hebuli

Re: Näin nujerran tai ehkäisen flunssan

Viesti Kirjoittaja hebuli »

Dryad kirjoitti:
Mylwin kirjoitti:
Dryad kirjoitti:Antibiooteilla tuhoaa vain elimistön bakteeriston normaalflooran ja heikentää vastustuskykyä uusille taudeille.
Ei niitä ole tarkoituskaan napsia kuin leipää. Mie luotan kuitenkin kansanterveyslaitokseen ja tieteelliseen tutkimukseen - jos antibiooteista ei olisi muuta kuin haittaa niin tuskin niitä ihmisille jaettaisiinkaan.
Joo, mutta Kansanterveyslaitos sen enempää kuin lääkäritkään eivät suosittele antibiootteja normaalin flunssan hoitoon.
Hyvä etteivät suosittele, sillä olisi kovin kummallista käyttää bakteereita vastaan kehiteltyjä aineita (antibiootit) virusperäisten sairauksien (flunssa) hoidossa. Jos joku lääkäri määrää antibiootteja flunssan hoitoon, asettaa se hänen ammattitaitonsa kyseenalaiseksi.
Flunssaan ei ole olemassa paranemista nopeuttavaa hoitoa. Antibioottien käyttö vain altistaa entisestään bakteeriperäisille jälkitaudeille esim. poskiontelotulehdukselle.

Flunssan oireita voidaan lievittää tavallisilla särkylääkkeillä, esim ibuprofeiinilla ja parasetamolilla. Nenän tukkoisuutta ja nuhaa voi helpottaa lyhytaikaisesti käytettävällä nenän limakalvoturvotusta poistavalla lääkkeellä.
Flunssan hoitoon sopivat ne samat vanhat:
- lepo
- paljon vettä
- energiarikasta ruokaa (paljon rasvaa ja proteiineja; keho kuluttaa kuumeessa ja toipilaana ollessa varsin paljon energiaa, joten kermajäätelöä ja rasvaisia kermassa paistettuja possunkyljyksiä napaan vaan toipilaana)
Patz

Re: Näin nujerran tai ehkäisen flunssan

Viesti Kirjoittaja Patz »

Feiz kirjoitti:Urheilen melkein joka päivä. Syön hyvin ja terveellisesti. Aamuisin myös monivitamiinikapseli. Pukeudun lämpimästi. Tosin pipaa en oo vielä käyttäny. Järkyttävästi ohjelma duuni+koulu+reeni+lopputyön väsääminen niin alitajuinen luterilainen työmoraali ei vain anna sairastua.
En juo, tai polta.
Toimin lähestulkoon käänteisesti. Flunssaa ei ole ollut vuosiin, ja sen yhden kerran kun se meinasi tulla, kyllästin itseni c-vitamiinilla. Ei se sitten halunnutkaan enää tulla.
Vastaa Viestiin