Miksi jouluna on kiire?

Yleinen lätinä jä kitinä
Geetzu

Re: Miksi jouluna on kiire?

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Kaikki jätetään niin viime tippaan koska - kappas kappas - muulloinkin on aina kiire. Elämä vaan on. Vaikka mulla on aikaa enemmän kuin useimmilla, sain minäkin lepohetkeni vasta tänään. Tai siis sellainen eka stressitön hetkeni joulua koskien. Toki huomenna olisi ajatuksena tehdä vähän ruokaa, mutta mies on niin lupsakka sen suhteen, että varmasti tuo keittiöhösääminen on vaan ihkua perheen kesken ajanviettoa... Rauhaisaa joulua muillekin ma niin toivoisin. :]

Elä kiireellä ihtees
immeinen pilloo,
hermos jos joulusta männöö,
onko siitä illoo.

Elä pikajunan vaahtia
hyssytä aena.
Vuan joulupäevällä joskus piäs
penkkihin paina.

Toppuuta joskus tuo
tulinen tahti.
Kokkeile mittee on
levon mahti.

Kohta jo huomoot
kuinka on sommoo,
katkaesta virta ja antoo
hermoille joululommoo.
nypari

Re: Miksi jouluna on kiire?

Viesti Kirjoittaja nypari »

Minulla ei ole koskaan joulun alla ollut kiire. Mä en yleensäkään hanki itselleni kiirettä, inhoan hössöttämistä ja kireätä pinnaa. Asiaan voi vaikuttaa kyllä se, etten juurikaan pidä perinteitä arvossaan. Tai en niin paljoa kuin kiire vaatisi toteutuakseen. Kyseessä on siis myös asennekysymys ja se tosiseikka, että naiset sen joulun usein tekevät, he haluavat sen tehdä ja aina valittavat kiirettä. Mä en lähde tohon mukaan, en.
AarneAnkka

Re: Miksi jouluna on kiire?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Jostain kumman syystä myös duunissa halutaan se ja tuo ja tämä saada valmiiksi jouluksi, vaikka käytännössä siitä ei ole mitään hyötyä. Kuka niitä jouluna valmiina tarvitsee?

(paitsi tietty jos on duunissa jossain joulukaupassa tai joulutehtaassa jossa myydään tai tehdään joulua)
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Miksi jouluna on kiire?

Viesti Kirjoittaja Ann »

Kiire tulee muilta. Eli tässä välissä voisinkin välittää "haista paska"-tervehdyksen sille instanssille, joka pakottaa minut säätämään joulua 23-24.12 välisen ajan.

Jos saisin itsekkäästi valita, hiljentyisin(teidänkin iloksenne) pyhien ajaksi. Jotain valmislödjyä ja suklaata naamariin, kunnes kaupat taas aukea ja avot - me happy.
Rotan aivot valtasivat pääni.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miksi jouluna on kiire?

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Ei mulla ole kiire kuin töissä, mutta se vasta vituttaakin. Vapaa-ajalla ei yleensä ole. Onneksi mun ei tarvitse valmistella joulua mitenkään, paitsi ostamalla lahjat, joista ensimmäisen ostin jo heinäkuussa. Aion pötköttää ja vältellä urpojen asioiden tekemistä seuraavat 11 päivää. Toivottavasti saan toivomani Peppi-dvd-boksin lahjaksi niin että voin katsoa vanhoja Peppi-elokuvia. Luen kirjoja, käyn kävelyllä ja sensellaista. Luultavasti nahistelen pikkusiskon kanssa vähäsen, kun vietetään joulua saman katon alla 6 päivää.
Kikkelis kokkelis.
Tiikeriankka

Re: Miksi jouluna on kiire?

Viesti Kirjoittaja Tiikeriankka »

Ei ole kiire ei.. Tosin tässä kämpässä ei joulu paljon näy. Toisin sanoen: ei mitenkään. Joululahjoja olen ostanut, en kiirehtien. Onpa vielä ostamattakin, jouluhan on vasta lauantaina..
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Miksi jouluna on kiire?

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

Ehana tuo Geetzun savolaene joolunootteluvärssy :D

Ihmisillä vain on tarve panikoida ja luoda itselleen stressiä; Pitää siivota, leipoa, laittaa, hössöttää, koristella... Ostaa lahjoja, poukkoilla paikasta toiseen. Stressi lisääntyy vielä enemmän mitä lähemmäs joulua päästään; kaupassakin lähtee mielenterveys kun ihmiset runnovat kärryillä toisiaan kuten parhaaseen laivan taxfreetyyliin...

Gaad, ahistaa. Minä en enää mene kauppaan ja hengitän vain syvään. Noh, itseasiassa mullakin on kiire, kun yritän auttaa äitiäni hösäämisessä. Ja käydä töissä ja huolehtia tuhat asiaa, ja pitäisi jakaa aikansa jouluvelvollisuuksien ja kavereiden ja illanisujaisten välillä. Huh.
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Re: Miksi jouluna on kiire?

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Lahjukset kun ostaa pois ajoissa, ja jättää sapuskat ym koristelut muiden huolenaiheeks ei kiire kerkiää tulla. Eli normisettiä täälläkin. Miksi ihmiset sitten jättävät kaiken viime tinkaan on minullekin suuri mysteeri. Ehkä he ei vaan osaa!

Ja pari lasillista ois toki maistunut tänään.. helkkari, taidan pari lasillista ottaakin tässä tulen äärellä :D
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
Yönmustaritari

Re: Miksi jouluna on kiire?

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Mojo kirjoitti:Miksi ihmiset sitten jättävät kaiken viime tinkaan on minullekin suuri mysteeri. Ehkä he ei vaan osaa!
Miksi ei. Stressitön odotus, eli senkun ollaan vaan ja odotellaan ja sitten buustataan kaikki yhdelle päivälle. Lista on valmiina niin kaikki on ongelmatonta. Ostoslistan joka, kohdalle on vähintään kolme eri vaihtoehtoa, mikäli tuote olsii päässyt loppumaan.

Kun logistiikka pelaa niin jokainen voi pistää kakarat hankeen ja muijaa kaulimella ilman kiirettä heti aamusta alkaen.

Huominen ei sit ole viimetinkaan. Taidan sittenkin käydä ostamassa joulumuroni vasta perjantaina.
Viimeksi muokannut Yönmustaritari, 21.12.2005 22:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miksi jouluna on kiire?

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Mä tulen aina kun mulle soittaa *räplää kokoajan*
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
KisSandra
Kitisijä
Viestit: 1126
Liittynyt: 14.08.2005 21:43
Paikkakunta: Hevonvitunjeera jota Tyrnäväksikin kutsutaan

Re: Miksi jouluna on kiire?

Viesti Kirjoittaja KisSandra »

Elppis kirjoitti:kts. yllä
Etpäs muuten tullu viimeex kun sulle soitin.. Kääkäti kääkäti kääk kääk kääk.. Olinko mä NIIN huono? ;)

Mutta niin, jouluna tuppaa tosiaan tulla kiire ja vaikka joka vuosi aion esimerkiksi lahjojen hankinnan aloittaa ajoissa niin jostakin helkatin syystä tuppaa jäämään aina viime tippaan, aina löytyy joku syy. Tänä vuonna se oli sairaus, viikkoon en pystynyt liikkumaan ja sitten kun pystyin niin hupsista keikkaa, olikin enää muutampi päivä jouluiloon.

No ei, en mä silti ole jaksanut stressiä ottaa tästä, edelleen on ainakin yksi lahja ostamatta mutta so what, onhan tässä vielä aikaa. Joulusiivouksen tai siis ihan normi siivouksen ajattelin suorittaa huomenna iltapuolella, on sitten mukavampi joulusian palata joulun jälkeen siivonpaan karsinaan. Pyhät vietän kotonakotona perheen ja muiden läheisten kanssa, kuten jokaisena elämäni vuotena olen tehnyt aiemminkin.

Huomenna päivällä tulee kummituslapsi kylään /hoitoon ja luultavasti leivomme pipareita ja haemme ne mun kaikki kolme joulukoristetta kellarista tänne ylös, juurikaan enempää niitä ei mun kämppääni tule koskaan. En viihti laittaa kun pyhät oon kuitenki toisaalla ja ei kissaliinit paljon sen päälle ymmärrä onko niille joulu tänne laitettu vai ei.

"Ota löysin rantein, älä jännitä, ota vastaan mitä tarjoo elämä.." *laulelis*
Pikku Myy veti henkeä nenän kautta ja puhalsi sen ulos hampaiden välistä hyvin keljulla tavalla, joka merkitsi:En-ole-eläissäni-kuullut-mitään-näin-hullua.
(T. Janson: Muumipappa ja meri)
Leilah

Re: Miksi jouluna on kiire?

Viesti Kirjoittaja Leilah »

LillyMunster kirjoitti: Ihmisillä vain on tarve panikoida ja luoda itselleen stressiä; Pitää siivota, leipoa, laittaa, hössöttää, koristella... Ostaa lahjoja, poukkoilla paikasta toiseen.
Kyllä ihminen itse tosiaan kiireensä tekee. Joulu tulee aivan 100% varmasti ilman minkäänlaista höösäystä. Muutenkin minusta tuntuu aina vähän typerälle, että parin päivän takia nähdään kauhea vaiva. Odotukset joulun suhteen ovat myös valtavat. Kaikkea ei kuitenkaan ehdi jouluna syödä, katsoa, pelata ja tunnelmoida. Olen monesti ollut aattoiltana pettynyt; tässäkö tämä taas olikin!? Onneksi joulupäivänä voi fiilistellä niin kuin parhaimmalta tuntuu, ei ole enää varsinaista ohjelmaa.

Työ tuo ryhtiä joulunviettoon. Lehmät on lypsettävä myös jouluna. Tosin jouluaamuna on ihan kiva kuunnella navetalla radiosta joulumusiikkia.
Bigmama

Re: Miksi jouluna on kiire?

Viesti Kirjoittaja Bigmama »

Siksi koska ihmiset on tyhmiä ja elää markkinakeskeisessä ja traditiopakollisessa juhlahumussa.
Feiz

Re: Miksi jouluna on kiire?

Viesti Kirjoittaja Feiz »

Bigmama kirjoitti:Siksi koska ihmiset on tyhmiä ja elää markkinakeskeisessä ja traditiopakollisessa juhlahumussa.
Aivan.
Oma joulu koostuu siitä, että raahaan itseni porukoille syömään kinkkua jossain vaiheessa lauantaina. Ei paljon joulu stressaile. Lahjoja en kuitenkaan osta niin ei tarvi pyöriä tuolla keskustan ryysiksessä.
Osta osta osta, kerää koko sarja...POOOKEEEMOON!
Elukka

Re: Miksi jouluna on kiire?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

AarneAnkka kirjoitti:Jostain kumman syystä myös duunissa halutaan se ja tuo ja tämä saada valmiiksi jouluksi, vaikka käytännössä siitä ei ole mitään hyötyä. Kuka niitä jouluna valmiina tarvitsee?

(paitsi tietty jos on duunissa jossain joulukaupassa tai joulutehtaassa jossa myydään tai tehdään joulua)
No kun sitten voi olla rauhallisin mielin joululomilemassa, kun on rojektit siististi nipussa ja pöytä tyhjänä :?:
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Miksi jouluna on kiire?

Viesti Kirjoittaja Ann »

Feiz kirjoitti: Oma joulu koostuu siitä, että raahaan itseni porukoille syömään kinkkua jossain vaiheessa lauantaina. Ei paljon joulu stressaile.
Oletko koskaan kokeillut itse sitä kinkunpaistoa, tai ylipäänsä yhtään minkään valtakunnan jouluruokien laittamista? Ei nekään ihan pepusta puristamalla sun eteesi siihen pöydälle putkahda.

Hyvähän se on istua kiireettömänä valmiiseen joulupöytään ja kritisoida trendikkäästi muiden häsläämistä.
Rotan aivot valtasivat pääni.
Avatar
Kimmen
Kitinän uhri
Viestit: 951
Liittynyt: 02.09.2005 22:01

Re: Miksi jouluna on kiire?

Viesti Kirjoittaja Kimmen »

Joulu oli lapsuudessani ainoa päivä jolloin koko perhe oli samassa paikassa. Vaikka olikin itkua ja riitelyä, penninvenytystä ja hiljaisia hetkiä, niin oltiin sentään saman katon alla vaikka perhe olikin muuten hajalla. Kokoonnumme vieläkin nyt kun kaikki ovat aikuisia.

Mulle joulukiireet ovat osa joulun odotusta. Kuluneet joululaulut, kynttilöiden vieminen sukulaisten ja koiran haudoille sekä yhteisen joulupöydän ympärille istuminen ja yhdessä syöminen... nämä kaikki ovat mielestäni hyvä syy vähän kiiruhtia ja hätäilläkin.
Älä löi! En ole hurrit!
Feiz

Re: Miksi jouluna on kiire?

Viesti Kirjoittaja Feiz »

Ann kirjoitti:
Feiz kirjoitti: Oma joulu koostuu siitä, että raahaan itseni porukoille syömään kinkkua jossain vaiheessa lauantaina. Ei paljon joulu stressaile.
Oletko koskaan kokeillut itse sitä kinkunpaistoa, tai ylipäänsä yhtään minkään valtakunnan jouluruokien laittamista? Ei nekään ihan pepusta puristamalla sun eteesi siihen pöydälle putkahda.

Hyvähän se on istua kiireettömänä valmiiseen joulupöytään ja kritisoida trendikkäästi muiden häsläämistä.
YHYHYHYYYY!
Eipä ne porukatkaan tuosta paljon stressaile. Ei ne itekkään tee kuin ehkä just sen kinkun jos sitäkään.
Jos pöydän kattaminen on stressaavaa niin olkoot.
Siksi kai meillä on yleensä hauskaa jouluna kun ei kukaan rehki yötä päivää.
Bigmama

Re: Miksi jouluna on kiire?

Viesti Kirjoittaja Bigmama »

Ann kirjoitti:
Feiz kirjoitti: Oma joulu koostuu siitä, että raahaan itseni porukoille syömään kinkkua jossain vaiheessa lauantaina. Ei paljon joulu stressaile.
Oletko koskaan kokeillut itse sitä kinkunpaistoa, tai ylipäänsä yhtään minkään valtakunnan jouluruokien laittamista? Ei nekään ihan pepusta puristamalla sun eteesi siihen pöydälle putkahda.

Hyvähän se on istua kiireettömänä valmiiseen joulupöytään ja kritisoida trendikkäästi muiden häsläämistä.
Siinä että lyö kinkun uuniin ja käy unille ei paljoa stressi kerry.
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Miksi jouluna on kiire?

Viesti Kirjoittaja Ann »

Bigmama kirjoitti: Siinä että lyö kinkun uuniin ja käy unille ei paljoa stressi kerry.
Kokemuksia vain kalkkunasta, ja siinä on kyllä ollut hommaa. Yleensähän sinne joulupöytään kyllä laitetaan vähän muutakuin kuin se pelkkä kinkku(ja sekin pitää tietty ostaa, ellei satu olemaan sian näkösiä pikkunasuja nurkassa), pöydän ympäryksestä puhumattakaan.. Joskus sitä kinkkua laitetaan myös asunnon muissa huoneissa.. ja laadidaadi, kiittämättömät paskiaiset!

Mutta niin, harvemminhan ne tosi emännätTM lapsilleen joulukiireistä mitään hiiskuu. Kakki on niin kivaa ja hymy pysyy naamalla, vaikka tekis mieli teurastaa kaikki kiittämättömät läskitissipossut..ARRARARARAAAAA...
Rotan aivot valtasivat pääni.
Vastaa Viestiin